خواص برگ انجیر: 17 خاصیت برگ و شیره درخت انجیر برای سلامتی

انجیر یک درخت فصلی است که در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. برگ انجیر خشک نیز در زمان‌های مشخصی از فصل یافت می‌شود. درخت انجیر به خانواده توت‌ها تعلق دارد. خواص برگ انجیر برای سلامتی به دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در آن است. برگ انجیر حاوی مقادیر بالایی ویتامین A، ویتامین B۱، ویتامین B۲، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کولین است. برخی از خواص برگ انجیر برای سلامتی را در اینجا آورده‌ایم:

۱. جلوگیری از یبوست

در هر وعده برگ انجیر، ۱۰ گرم فیبر وجود دارد و این میزان فیبر باعث افزایش سلامتی، حرکت طبیعی روده و جلوگیری از یبوست می‌شود. فیبر، به حجیم شدن مدفوع کمک کرده و در نتیجه نه تنها از یبوست جلوگیری می‌کند بلکه به رفع اسهال و حرکت نامناسب روده نیز کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید مصرف چای برگ انجیر یا خوردن میوه انجیر را نیز امتحان کنید.

۲. کمک به کاهش وزن

فیبر موجود در برگ انجیر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و گاهی وقت‌ها برای درمان چاقی پیشنهاد می‌شود. البته، کالری بالای آن – به ویژه اگر با شیر خورده شود – باعث افزایش وزن می‌شود. مصرف مقداری برگ انجیر برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز، کافی است. بنابراین، آن را به میزان زیاد مصرف نکنید. همیشه مراقب باشید و مقدار مناسب مصرف برگ انجیر را به ذهن بسپارید.

۳. کمک به کاهش کلسترول

برگ انجیر دارای پکتین است که یک فیبر محلول در آب محسوب می‌شود. این نوع فیبر از طریق متابولیسم آزاد شده و کلسترول اضافی بدن را به سیستم دفع برده و به خروج آن از بدن کمک می‌کند.

پکتین موجود در برگ انجیر – به عنوان یک فیبر محلول در آب – عملکرد درست روده را نیز تحریک می‌کند. برگ انجیر، به دلیل داشتن فیبر زیاد، دارای خواص ملین نیز هست. میزان بالای فیبر در غذای دریافتی شما می‌تواند با پیشگیری از برخی سرطان‌های گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

۴. جلوگیری از بیماری سرخرگ کرونری

برگ انجیر خشک، حاوی فنول، امگا۳ و امگا۶ است. این اسیدهای چرب، خطر بروز بیماری سرخرگ کرونری را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، برگ انجیر تاثیر زیادی بر تری ‌گلیسیرید بدن می‌گذارد. برگ انجیر، تاثیر بازدارنده‌ای بر تری گلیسیرید دارد و باعث کاهش میزان کلی تری گلیسیرید می‌شود. تری گلیسیرید یکی از دلایل مهم حمله قلبی به شمار می‌آید.

۵. جلوگیری از سرطان روده بزرگ

فیبر می‌تواند باعث مهار رادیکال‌های آزاد و دیگر ترکیبات سرطان‌زا، به ویژه در روده بزرگ، شود زیرا فیبر به عملکرد صحیح روده کمک می‌کند. هر روز ۲ عدد برگ انجیر را بجوید و تمام آن را ببلعید. افراد مبتلا به زخم‌ معده باید این کار را صبح‌ها با معده خالی انجام دهند.

۶. جلوگیری از سرطان سینه پس از یائسگی

فیبر موجود در برگ انجیر در برابر سرطان سینه و عدم تعادل هورمون‌ها پس از یائسگی، از فرد محافظت می‌کند. هورمون‌های بدن می‌توانند توانایی سیستم ایمنی بدن را تغییر دهند و در نتیجه بر عملکرد آنتی اکسیدان‌ها در مقابله با رادیکال‌های آزاد تاثیر بگذارند. رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی رشد سرطان هستند. بنابراین، برگ انحیر به دلیل داشتن فیبر، به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

۷. مفید برای افراد دیابتی

موسسه دیابت، برگ انجیر را یک ماده سرشار از فیبر معرفی می‌کند که می‌تواند به تنظیم دیابت کمک کند. برگ انجیر میزان انسولین فرد دیابتی که انسولین تزریق می‌کند را پایین می‌آورد.

برگ انجیر سرشار از پتاسیم است که میزان قند گوارش شده بعد از مصرف غذا را کنترل می‌کند. مقدار بالای پتاسیم می‌تواند قند خون بدن را کنترل کرده و آن را کاهش دهد. بنابراین برگ انجیر به افراد دیابتی کمک می‌کند که زندگی نرمالی داشته باشند.

۸. جلوگیری از پرفشاری خون

مردم معمولا سدیم را به شکل نمک مصرف می‌کنند. پتاسیم پایین و سدیم بالا باعث بروز پرفشاری خون می‌شود. برگ انجیر سرشار از پتاسیم بوده و سدیم پایینی دارد، در نتیجه برای محافظت از فرد در برابر پرفشاری خون مفید است. انجیر، سیستم عصبی بدن را نیز آرام می‌کند.

۹. کمک به درمان برونشیت

ترکیبات موجود در برگ انجیر، آن را به ماده‌ای عالی برای تهیه چای تبدیل می‌کنند. چای برگ انجیر برای درمان بیماری‌های متعدد تنفسی مانند برونشیت به کار می‌رفته و به عنوان روشی برای جلوگیری و کاهش تاثیرات منفی آسم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دو تا سه عدد برگ انجیر و مقداری شکر را در نیم لیتر آب ریخته و آن را بجوشانید. بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس برگ‌ها را درآورده و چای را بنوشید.

رپورتاژ

۱۰. کمک به رفع بیماری‌های مقاربتی

انجیر در جنوب شرقی آسیا و نواحی اطراف آن به عنوان راهی برای درمان عفونت مقاربتی به کار می‌رود. مصرف خوراکی یا موضعی آن برای درمان بیماری‌های مقاربتی مفید است. برای شناخت علائم و عفونت‌هایی که برگ انجیر بر آنها تاثیر می‌گذارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۱۱. مفید برای دوران بارداری

برگ انجیر برای زنان باردار نیز مفید است. انجیر، اسید معده را کاهش می‌دهد که برای زن باردار مفید است. همچنین، هورمون‌های میل جنسی را افزایش داده و وضعیت سلامت فرد را بهبود می‌بخشد.

۱۲. رفع مشکلات جنسی

برگ انجیر، قرن‌ها برای رفع مشکلات جنسی مانند نازایی، زود انزالی و مشکلات مربوط به نعوظ به کار رفته است. برگ انجیر، ماده اصلی درمان‌های دارویی و گیاهی بوده و در بسیاری از موارد، ماده‌ای برای افزایش باروری و توانایی جنسی محسوب می‌شود. در عملکرد آن به عنوان ماده تقویت قوای جنسی، شک و شبهاتی وجود دارد اما میزان بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن باعث افزایش انرژی و بنیه فرد می‌شود که افراد آن را به فعالیت جنسی ربط می‌دهند. برای تقویت قوای جنسی خود، شب‌ها، ۴ عدد برگ انجیر را با شیر ترکیب کرده و صبح میل کنید.

۱۳. تقویت استخوان‌ها

برگ انجیر سرشار از کلسیم است که یکی از ضروری‌ترین مواد برای بهبود وضعیت استخوان‌ها و کاهش خطر تحلیل استخوان به شمار می‌آید. برگ انجیر سرشار از فسفر نیز هست که ساخت استخوان را تحریک کرده و به بهبود جراحت استخوانی یا تحلیل آن کمک می‌کند.

۱۴. جلوگیری از دفع کلسیم

افرادی که سدیم بالایی مصرف می‌کنند، ممکن است به دفع کلسیم از طریق ادرار دچار شوند. پتاسیم بالای موجود در برگ انجیر می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کرده و ترکیب مواد دفعی موجود در مجاری ادرار را نرمال کند. برگ انجیر، میزان کلسیم دفعی شما را کاهش می‌دهد. به علاوه، سطح اوریک اسید و دیگر سموم خطرناک که باید از بدن دفع شوند را پایین می‌آورد.

۱۵. جلوگیری از بروز تباهی لکه زرد

از دست دادن بینایی در افراد مسن به دلیل تباهی لکه زرد است. انجیر و برگ آن در جلوگیری از این مشکل مربوط به افزایش سن، مفید هستند. انجیر، عادات درست خوابیدن را بهبود بخشیده و به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند. برگ انجیر له شده را می‌توان برای پاک کردن صورت و رفع آکنه جوش نیز به کار برد.

۱۶. تسکین گلودرد

ماده چسبناک موجود در برگ انجیر به درمان و مقابله با گلودرد کمک می‌کند. حس تازه‌کننده برگ انجیر و عصاره‌های موجود در آن، درد و عفونت موجود در تارهای صوتی را کاهش می‌دهد.

این برگ‌‌ برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند سرفه خشک و آسم موثر است. برگ انجیر برای درمان یبوست، سوء هاضمه، معده درد و بسیاری از مشکلات مربوط به روده مفید است.

۱۷. خواص کلی برگ انجیر

برگ انجیر خواص بسیاری دارد. این برگ برای درمان تب، گوش درد، التهاب، آبسه و بیماری‌های جنسی مفید بوده و برای طول عمر کبد عالی است. برگ انجیر، سطح بالایی از آلکن‌ها دارد. به علاوه، سطح pH بدن را نرمال می‌کند. سطح فلاونوئیدها و پلی‌فنل‌های موجود در برگ انجیر – آنتی اکسیدان‌هایی که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند – بالا است. برگ انجیر، خاصیت انرژی‌زایی و ملین نیز داشته و به کاهش چربی و قند هم کمک می‌کند.

برگ انجیر، ترد است و شیره آن گاهی وقت‌ها به عنوان مکملی برای قند به کار می‌رود. انجیر برای تهیه پای، پودینگ، کیک، محصولات پختنی، مربا و ژله نیز به کار می‌رود.

موارد احتیاط در مصرف برگ انجیر

استفاده بیش از اندازه از یک چیز می‌تواند مضر باشد. استفاده بیش از حد برگ انجیر نیز می‌تواند باعث بروز اسهال شود. به علاوه، برگ انجیر خشک سرشار از قند است و می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. همچنین برخی افراد به برگ انجیر یا ترکیبات موجود در آن حساسیت دارند و میزان این حساسیت می‌تواند از متوسط تا کشنده باشد. بنابراین قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

همچنین توصیه می‌شود در ماهی که قصد عمل جراحی دارید، برگ انجیر زیادی مصرف نکنید زیرا می‌تواند باعث خونریزی در لوله گوارش افراد مبتلا به حساسیت شود.

نوشته‌های مرتبط