خواص آلو خشک: 11 خاصیت آلو خشک برای سلامتی + 7 دستور غذایی خوشمزه

خوردن روزانه آلو خشک خواص بسیاری برای سلامتی دارد. آلو خشک میوه‌ای بسیار سالم است و مواد مغذی بسیاری دارد که در برابر مشکلات گوارشی، آسیب رادیکال‌های آزاد، یبوست، بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات دیگر از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند.

یک عدد آلو خشک بدون هسته، بیشتر از ۲۳ کالری ندارد. اگرچه میزان بالایی قند دارد اما یک رژیم غذایی متعادل با آلو خشک – به ویژه زمانی که به طور روزانه به فیبر رژیمی و ویتامین K نیاز دارید – هیچ ضرری برای بدن ندارد. آلو خشک، کلسترول و چربی اشباع پایینی دارد که برای سلامتی و کاهش وزن مفید است.

آلو خشک، جایگزین سالمی برای خوراکی‌های شیرین است زیرا تمایل شدید به خوردن که به افزایش وزن و مشکلات قلبی منجر می‌شود را سرکوب می‌کند. آلو خشک خواص بسیاری برای سلامتی دارد که در این مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس بیایید شروع کنیم.

۱. آلو خشک، دریافت مواد مغذی را افزایش می‌دهد

آلو خشک حاوی مواد مغذی بسیار از جمله ویتامین C، فیبر رژیمی، ویتامین A، پتاسیم، آهن و آنتی اکسیدان است که همه این‌ها برای سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

زمانی که به آلو خشک فکر می‌کنید، در واقع به خواص آن برای دستگاه گوارش که مبارزه با حرکات نامناسب روده، یبوست و هموروئید است کمک می‌کند فکر می‌کنید. اما بقیه چه؟

اگر میزان مصرف آلو خشک را به ۴ عدد در روز افزایش دهید، ۱۲٪ نیاز روزانه خود به فیبر، ۳۲٪ ویتامین K و ۹٪ پتاسیم را تامین کرده‌اید. این میزان برای رشد استخوان‌ها، عضلات و داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر مفید است. همچنین به کاهش خطر دیابت نوع ۲ کمک کرده و برای حفظ وزن یا کاهش آن مفید است.

ویتامین A برای درمان انواع بیماری‌های پوستی و عفونت‌ها لازم است. بدن به مواد مغذی بیشتر مانند فیبر و پتاسیم نیاز دارد زیرا در برابر سدیم بالا از بدن محافظت می‌کنند. افزایش سدیم در بدن می‌تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد و به سیستم عصبی و عضلانی بدن آسیب برساند.

نکته: آلو خشک دارای مواد مغذی بسیار است که پایه سیستم ایمنی هستند و به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند. داشتن سدیم، کلسترول و قند پایین، آلو را به میوه‌ای مناسب برای بسیاری از افراد سالم تبدیل می‌کند.

۲. منبعی از ویتامین‌های لازم برای تقویت بینایی است

حفظ سلامت بینایی به کمک منابع مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E ضروری است. کمبود ویتامین A در بدن می‌تواند باعث مشکلات بینایی از جملع آب مروارید، تباهی لکه زرد، آب سیاه و غیره شود.

تباهی لکه زرد به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن اتفاق می‌افتد. تباهی لکه زرد یک مشکل چشمی شدید است که باعث تاری دید یا کوری دائمی می‌شود. رژیم غذایی روزانه حاوی ویتامین، به کاهش علائم آن کمک می‌کند.

از سوی دیگر، آب مروارید با تاری دید شناخته می‌شود که با پوشانده شدن عدسی‌های چشم به وجود می‌آید. آب مروارید باعث کوری دائمی نمی‌شود اما پوشانده شدن عدسی‌ها در کارهای روزانه بیمار اختلال ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای که برای سلامت بینایی انجام شد دریافت که ترکیب موثری از ویتامین‌ها و مواد  معدنی و اسیدهای آمینه می‌تواند در سلامت چشم تاثیر بگذارد. به دلیل آلودگی هوای زیاد، چشم‌ها آسیب‌پذیرتر از قبل شده‌اند. ویتامین‌های موجود در آلو خشک می‌توانند از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کنند. آن‌ها می‌توانند خطر کوری را کاهش داده و از عفونت‌های چشمی متعدد جلوگیری کنند.

نکته: مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A، C و E موجود در آلو خشک با مبارزه با بیماری‌های چشمی مربوط به سن، بینایی را بهبود می‌بخشند. این بیماری‌ها شامل تباهی لکه زرد، تاری دید، آب مروارید و غیره می‌شوند.

۳. ترکیب بور موجود در آلو خشک، استخوان‌ها را قوی می‌کند

آیا می‌دانستید کاهش تراکم استخوان، میلیون‌ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است؟

اطمینان دارم که از خطرات استخوان‌های ضعیف آگاهی دارید. استخوان‌های شکننده، می‌توانند باعث شکستگی‌های مکرر استخوان، عفونت‌های استخوان و چنین اختلالاتی ‌شوند.

تراکم پایین استخوان می‌تواند باعث پوکی استخوان، سرطان استخوان، آرتریت و دیگر مشکلات مفصلی شود.

علاوه بر کلسیم و برخی ویتامین‌ها، ترکیبات تغذیه‌ای دیگری نیز هستند که برای مبارزه با کاهش تراکم استخوان، باید وجود داشته باشند. یکی از آن‌ها ماده معدنی بور است و آلو خشک منبع خوبی از این ماده معدنی محسوب می‌شود.

ماده معدنی بور، ترکیبی سالم است که نقش مهمی را در جلوگیری از پوکی استخوان ایفا می‌کند. ضعیف شدن مفاصل و استخوان‌ها، یک مشکل استخوانی محسوب می‌شود. علاوه بر درمان‌های پزشکی، تغییر در رژیم غذایی نیز می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان یا درمان آن کمک کند.

خوردن آلو خشک، سلامت استخوان را در تمام سنین – به ویژه در زنان یائسه – افزایش می‌دهد. هر چه ضعف استخوان کمتر باشد، خطر شکستگی استخوان و عفونت آن نیز کاهش می‌یابد.

نکته: هدف آلو خشک، بهبود سلامت استخوان است و تاثیر مثبتی بر جلوگیری و درمان برخی بیمارها از جمله پوکی استخوان می‌گذارد. با تراکم استخوانی سالم، می‌توانید چنین مشکلاتی را مهار کنید.

۴. آلو خشک برای دیابت مفید است

همان‌گونه که می‌دانید، دیابت هیچ ربطی به سن و جنسیت ندارد. اگر رژیم غذایی سالم و حاوی سبزیجات و میوه‌های سالم ندارید و به جای آن، غذاهایی که باعث اضافه وزن می‌شوند را مصرف می‌کنید، به سمت دیابت – به ویژه دیابت نوع  – می‌روید.

نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب نیز نقش مهمی را در افزایش وزن و چاقی ایفا می‌کند. برای حفظ سطح مناسب قند خون، باید هم رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید و هم فعالیت جسمی داشته باشید.

آلو خشک سرشار از فیبر محلول است که از نوسان سطح قند خون جلوگیری می‌کند. محققان دریافتند که ارتباطی بین مصرف میوه‌ها از جمله آلو خشک و دیابت وجود دارد. شما به چیزی نیاز دارید که غذا را در دستگاه گوارش به درستی حرکت دهد. و یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، همان چیزی است که نیاز دارید.

همچنین، فیبر محلول باعث پایین آمدن سطح کلسترول و گلوکز خون می‌شود. بنابراین جذب قند در بدن کاهش یافته که سطح قند خون را متعادل می‌کند.

نکته: خوردن میوه‌های سرشار از فیبر مانند آلو خشک بر سلامتی شما تاثیر می‌گذارد. بری این‌که بتوانید از دیابت جلوگیری کنید، به کلسترول پایین و قند خون متعادل نیلز دارید. برای کمک به بدن در شکستن غذاها، آلو خشک ضروری است.

۵. خوردن همیشگی آلو خشک، خطر سرطان روده را کاهش می‌دهد

اگر می‌خواهید خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهید، که معمولا در مراحل انتهایی تشخیص داده می‌شود، یکی از موثرترین درمان‌ها مصرف آلو خشک است.

انجام تحقیقی در ۲۰۱۵ نشان داد که خوردن آلو خشک، تاثیر مثبتی بر باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش می‌گذارد. باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش یا میکروبیوتا در روده بزرگ وجود دارند. این باکتری‌ها نقش مهمی را در کاهش رشد سلول‌های سرطانی ایفا می‌کنند. با حفظ باکتری‌های دستگاه گوارش، می‌توانید تاثیر مثبتی بر خطر ابتلا به سرطان روده بگذارید.

همه می‌دانیم که سبک زندگی و رژیم غذایی فرد می‌تواند شکل متابولیسم بدن را تغییر دهد. هر چیزی که خطر ابتلا به هر گونه سرطان را کاهش دهد، ضروری است. بنابراین انتخاب سبک زندگی ساده، راحت‌ترین کاری است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که آلو خشک تاثیر مثبتی بر کاهش التهاب روده که می‌تواند باعث بروز سرطان روده شود، دارد.

نکته: نتایج یک مطالعه نشان داد که آلو خشک دارای مواد مغذی قوی است که با باکتری‌های موجود در روده بزرگ مبارزه می‌کنند. این باکتری‌ها باعث سرطان روده بزرگ می‌شوند. برای کاهش خطر سرطان، خوردن منظم آلو خشک مفید است.

۶. آلو خشک خواصی دارد که از تجمع پلاک جلوگیری می‌کند

تجمع پلاک، یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است. به دلیل افزایش کلسترول در عروق، جلوی جریان خون گرفته می‌شود و باعث لخته شدن خون می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث سکته مغزی یا قلبی شود

تنگ شدن عروق می‌تواند به دلیل کم رسیدن اکسیژن به بافت‌ها و رگ‌ها باشد. این مشکل را تصلب شرایین می‌گویند.

خوردن آلو خشک یا آب آن، موثرترین راه برای درمان تجمع پلاک در بدن است. یک مطالعه دریافت که پکتین بالایی در  آلو خشک وجود دارد که یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی است. این ماده، به تنظیم سطح کلسترول کمک می‌کند.

این تحقیق بر موش مبتلا به تصلب شرایین انجام شد. نتایج نشان داد که نبود استرس اکسیداتیو و التهاب، به کاهش تجمع پلاک منجر می‌شود.

نکته: آلو خشک درمان موثری برای افراد مبتلا به تصلب شرایین است. تصلب شرایین به دلیل تجمع پلاک در عروق به وجود می‌آید که باعث تنگ شدن عروق می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که موارد شدید تصلب شرایین می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود.

۷. آلو خشک از ریه‌ها در برابر آمفیزم محافظت می‌کند.

آمفیزم، نوعی بیماری مزمن انسداد ریه‌ (COPD) است که در ریه به وجود می‌آید. بخش زیادی از این بیماری به دلیل استرس اکسیداتیو موجود در بدن به وجود می‌آید.

عواملی مانند کشیدن سیگار، واکنش‌های التهابی را در بدن افزایش می‌دهند که یکی از ویژگی‌های این بیماری است. افراد مبتلا به این مشکل، ممکن است دچار سختی در تنفس، تنگی نفس و خستگی ‌شوند.

به هر حال مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در آلو خشک به جلوگیری و درمان آمفیزم کمک می‌کنند. برای محافظت از ریه‌ها در برابر استرس اکسیداتیو، باید مصرف آنتی اکسیدان‌ها را افزایش دهید.

زمانی که میزان استرس اکسیداتیو، به دلیل سیگار کشیدن، بالا باشد، آنتی اکسیدان‌های قوی می‌توانند خواص ضد التهابی برای ریه داشته باشند.

نکته: آلو خشک دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است که برای کاهش التهاب در ریه و کاهش استرس اکسیداتیو به کار می‌روند. افرادی که روزانه ۴-۲ عدد آلو خشک می‌خورند، کاهش علائم COPD را مشاهده می‌کنند. این کار به تقویت ریه‌ برای عملکرد مناسب دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

۸. آلو خشک، خطر کم‌خونی ناشی از کمبود آهن را کاهش می‌دهد

کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، یکی از بزرگ‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در دنیاست که باعث علائم جدی مانند خستگی، ضعف سیستم ایمنی و کاهش عملکرد ادراکی می‌شود. این مسئله می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان اتفاق می‌افتد.

هر گونه کمبود مواد مغذی در بدن، علامت بدی است. این مسئله باعث اختلالات مضر و بیماری‌های مزمن می‌شود. کمبود آهن یک مشکل جدی است که می‌تواند رشد ذهنی و جسمی را در جنین، کودکان و بزرگسالان دچار مشکل کند.

آلو خشک منبع خوبی از آهن است. این میوه، توانایی روده برای جذب آهن را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب آلو، کاهش ۳۱ درصدی کم‌خونی را نشان می‌دهد که به معنای کاهش کمبود آهن است.

آلو خشک حاوی مقدار بالایی بتاکاروتن و ویتامین است که برای کمبود آهن مفید هستند. ویتامین C موجود در آب آلو، به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

نکته: آهن، ویتامین‌ها و بتاکاروتن موجود در آلو خشک می‌توانند با افزایش عملکرد روده در جذب آهن بیشتر، کمبود آهن را کاهش دهند. این مسئله به جلوگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن و دیگر مشکلات مزمن کمک می‌کند.

۹. فیبر موجود در آلو خشک، هموروئید شدید را درمان می‌کند

یبوست و دیگر مشکلات گوارشی، دلایل اصلی بیماری هموروئید هستند. این مشکل بیشتر در زنان شایع است و به افسردگی، خستگی و کاهش کیفیت زندگی منجر می‌شود.

دلیل بروز هموروئید، عامل مهمی است و باید در نظر گرفته شود چرا که دلیل اصلی این مشکل، سبک زندگی است. عدم ورزش، کمبود فیبر رژیمی و کم آبی بدن، دلایل اصلی هموروئید هستند. بنابراین اگر می‌خواهید از بروز این بیماری جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید، بدانید که داروها تنها درمان‌های موثر نیستند.

میوه‌های سرشار از فیبر و آب مانند آلو خشک، مدفوع را نرم می‌کنند، بنابراین مدفوع به راحتی از بدن دفع می‌شود. نفخ زیاد و حرکات نامنظم روده اگر درمان نشوند، باعث ایجاد هموروئید می‌شوند که برای رفع کامل آن به عمل جراحی نیاز است.

 

با افزایش مصرف فیبر برای یبوست و مدفوع سفت، زندگی بهتری خواهید داشت. این کار به حفظ وزن مناسب بدن نیز کمک کرده و التهاب موجود در روده‌ها را کاهش می‌دهد که به فعالیت متابولیکی صحیح می‌انجامد.

نکته: هموروئید، می‌تواند باعث دردها و ناراحتی‌های شکمی و مقعدی شود. زمانی که آلو خشک هضم می‌شود، فیبر بدن افزایش می‌یابد که عملکرد روده را بهبود بخشیده و یبوست را رفع می‌کند.

۱۰. با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند

آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، یکی از دلایل اصلی انتشار سرطان در سلول‌هاست. همچنین، عامل بیماری‌هایی که ریه، قلب، کبد و دیگر اندام‌ها را هدف قرار می‌دهند نیز هست. آلو خشک که حاوی آنتی اکسیدان است، با بیماری‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

رادیکال‌های آزاد باعث آسیب سلولی در بدن می‌شوند و می‌توانند دلیل پیری و دیگر بیماری‌های مزمن باشند. این رادیکال‌ها به پروتئین‌های بدن، DNA و غشای سلولی آسیب می‌زنند.

در این‌گونه موارد، آنتی اکسیدان‌های طبیعی، ضروری هستند زیرا در جذب غذا به بدن، نسبت به آنتی بیوتیک‌ها و مکمل‌های دیگر، سریع‌تر عمل می‌کنند.

این آنتی اکسیدان‌ها، خطر برخی از بیماری‌های مزمن را نیز کاهش می‌دهند. در افرادی که با احتمال بالای آسیب رادیکال‌های آزاد مواجهند، پاسخ‌های ایمنی نیز تضعیف می‌شود. اگر این مشکل درمان نشود، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خطرناک مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و مشکلات کبدی شود. آنتی اکسیدان موجود در میوه‌های مختلف از جمله آلو خشک، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

نکته: آلو به خنثی کردن اثر آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. این میوه با مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد، به فرآیند بازسازی سلولی کمک می‌کند. عواملی مانند سیگار کشیدن، آلودگی هوا و سبک زندگی ناسالم می‌توانند باعث آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد شوند. راه حل آن، خوردن کافی آلو خشک در روز است.

۱۱. فیبر محلول موجود در آلو خشک از افزایش وزن جلوگیری کرده و تمایل به پرخوری را سرکوب می‌کند

کاهش وزن، چالشی برای اکثر افراد است. رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن می‌تواند باعث افزایش وزن یا مشکلات مربوط به سلامتی مانند تیروئید، مقاومت در برابر انسولین و عدم تعادل هورمونی شود.

آلو خشک، مقدار مناسبی فیبر دارد. این فیبر باعث احساس سیری پس از خوردن آلو خشک می‌شود.

یک مطالعه که بر روی افرادی که آلو خشک مصرف می‌کردند و افرادی که از چیزهای دیگری به عنوان میان‌وعده استفاده می‌کردند انجام شد نشان داد افرادی که روزانه و به مدت ۱۲ هفته آلو خشک خوردند، نسبت به افرادی که میان‌وعده‌های دیگر خوردند، کاهش وزن بیشتری داشتند.

برای خواص بلند مدت، خوردن روزانه آلو خشک ضروری است. این کار به کنترل اشتها کمک می‌کند، باعث دریافت مناسب فیبر می‌شود و به حفظ وزن مناسب و سبک زندگی سالم کمک می‌کند.

در افرادی که مشکلات مربوط به سلامتی مانند کم‌کاری تیروئید دارند، کنترل اشتها کار سختی است. هیچ کس نمی‌خواهد گرسنه بماند در صورتی که می‌تواند یک خوراکی سالم بخورد.  زمانی که قصد کاهش وزن دارید، آلو خشک شکم شما را پر نگه داشته و اشتهای شما را کنترل می‌کند.

نکته: فیبر موجود در آلو خشک، احساس سیری را افزایش می‌دهد، جذب غذا را بهبود می‌بخشد و سلامت متابولیسم را حفظ می‌کند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم برای افرادی که قصد کاهش وزن یا تثبیت وزن دارند، ضروری است. مبارزه با اشتها به ویژه در برابر قند و غذاهای سرخ کرده، لازم است. آلو خشک می‌تواند در مبارزه با چنین تمایلاتی به شما کمک کند.

چند طرز تهیه غذا با آلو خشک

می‌توانید غذاهای خسته کننده خود را با دستورهای غذایی حاوی آلو خشک جایگزین کنید تا از مواد مغذی آن بهره‌مند شوید. تنها کاری که باید انجام دهید، استفاده‌ از این دستورات غذایی برای وعده‌های سریع شام و صبحانه است. اگر خیلی سرتان شلوغ است، این دستورات غذایی سریع و سالم ایده‌های زیادی برای گنجاندن آلو خشک در رژیم غذایی به شما می‌‌دهند.

این دستورات غذایی را در این‌جا برای شما آورده‌ایم و درست کردن آن‌ها نیز بسیار ساده است. این غذاها با آلو خشک تهیه می‌شوند و سرآشپزها آن‌ها را تایید کرده‌اند. آلو خشک هیچ وقت این‌قدر خوش‌طعم نبوده و آشپزی هیچ وقت این‌قدر آسان نبوده است! بیایید شروع کنیم!

۱. مربع‌های آلو خشک ایتالیایی

چه کسی می‌گوید که غذای ایتالیایی فقط پنیر و پاستا است؟ این مربع‌های ایتالیایی، ترکیبی عالی از آلو خشک و دارچین تازه هستند.

مواد لازم:

۲/۱ فنجان کره بی‌نمک

۱ فنجان آرد چند منظوره

۳ قاشق غذاخوری شکر سفید

۲/۱ قاشق چایخوری نمک غذا

۳/۱ قاشق غذاخوری شکر سفید

۳ قاشق غذاخوری آرد چند منظوره

۴/۱ قاشق چایخوری دارچین تازه

۲ قاشق غذاخوری کره آب شده

۴/۱ فنجان بادام، بوداده و خرد شده

۱۵ عدد آلو خشک

طرز تهیه:

۱. در یک کاسه، آرد، کره، نمک و شکر را مخلوط کنید. چند دقیقه خوب هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

۲. مخلوط را در یک تابه مربعی ۲۰ سانتی‌متری ریخته و فشار دهید تا به طور مساوی در ظرف پخش شود. فر را از قبل روی حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. برای ۲۰ دقیقه بپزید

۳. در کاسه دیگری، ۳/۱ فنجان شکر، ۳ قاشق غذاخوری آرد، دارچین تازه و کره آب شده را ترکیب کنید. آن‌ها را مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. بادام‌های بوداده را بریزید. هسته‌ آلوها را درآورده و آن‌ها را به قطعات مساوی برش بزنید.

۴. آلوهای تازه را روی نان‌ها بریزید و ترکیب بادام را نیز اضافه کنید.

۵. فر را از قبل روی ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و برای ۵۵ دقیه آن را بپزید.

۶. آن را به مربع‌های مساوی برش بزنید.

۲. مرغ ماربلای مدیترانه‌ای با آلو خشک

رپورتاژ

می‌خواهید مرغ خوشمزه‌ای روی میز غذای‌تان باشد؟ مرغ را با این روش بپزید تا طعم آن همیشه در خاطرتان بماند.

مواد لازم

– ۸ عدد ران مرغ

۵ قاشق غذاخوری روغن کانولا

۱ قاشق غذاخوری سیر خرد شده

۱ قاشق چایخوری پونه کوهی خشک

۲/۱ قاشق چایخوری نمک و فلفل

۴/۱ فنجان سرکه

۲ عدد برگ بوی تازه

۱ فنجان آلو خشک بدون هسته

۲/۱ فنجان زیتون سبز

۴/۱ فنجان شکر قهوه‌ای

۴/۱ فنجان کیپر (کاپاریس) تازه

۳ قاشق غذاخوری جعفری خرد شده

طرز تهیه:

۱. ۳ قاشق غذاخوری روغن کانولا، سیر، پونه کوهی، نمک، فلفل، سرکه، برگ بو، آلو خشک، زیتون، کیپر و شکر قهوه‌ای را در کاسه‌ای بریزید و خوب مخلوط کنید.

۲. ران‌های مرغ را با باقی مانده روغن کانولا روی حرارت متوسط بگذارید. آن‌ها را ۷ دقیقه یا تا زمانی که به رنگ قهوه‌ای درآیند، سرخ کنید. مرغ و سس را در تابه بریزید. فر را از قبل روی حرارت ۳۷۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید.

۳. ۵۰ دقیقه بپزید. با جعفری خرد شده سرو کنید.

۳. توپک‌های آلو خشک با نارگیل رنده شده

این غذا انرژی بالایی دارد و تهیه آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم:

۲/۱ ۱ فنجان آلو خشک

۱ فنجان بادام هندی

نمک دریا برای مزه

۲/۱ فنجان نارگیل رنده شده، شیرین شده

طرز تهیه:

۱. بادام هندی‌ها را در غذاساز ریخته و برای چند دقیقه دستگاه را روشن کنید

۲. آلوها را را اضافه کرده و دستگاه را روشن کنید تا به شکل خمیر درآید. نمک را اضافه کرده و یک بار دیگر مخلوط کنید

۳. توپک‌های آلو را در کاسه‌ای از نارگیل رنده شده بریزید. در یخچال نگهداری کرده و برای چند هفته استفاده کنید.

۴. ترافل آلو خشک

این ترافل‌های آسان، خوشمزه و سالم که با آلو خشک تهیه شده‌اند را دوست خواهید داشت.

مواد لازم:

۲ فنجان آلو خشک بدون هسته

۱ فنجان بادام

۱ فنجان پودر خرنوب

۱ قاشق چایخوری پودر دارچین

۴/۱ فنجان روغن نارگیل ذوب شده

طرز تهیه:

۱. روغن نارگیل، پودر خرنوب، آلو و بادام را در غذاساز بریزید. آن‌ها را مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید

۲. خمیر را با ۲/۱ ۱ قاشق غذاخوری، به توپک‌هایی تقسیم کنید. آن‌ها را روی کاغذ آشپزی بگذارید. آن را در فریزر قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.

۳. ترافل‌های آلو را با باقی مانده پودر خرنوب بپوشانید و در یک ظرف دردار در یخچال نگهداری کنید.

۵. سوسیس آلو خشک و سیب

با این روش، سوسیس سیب و آلو خشک درست کنید و از آن لذت ببرید.

مواد لازم:

۵۰۰ گرم سوسیس

۱ عدد پیاز خرد شده

۲ عدد ساقه کرفس خرد شده

۳ حبه سیر خرد شده

۲/۱ فنجان گیلاس خشک

۲/۱ فنجان آلو خشک بدون هسته و خرد شده

۴/۳ فنجان آب آلو خشک

۸ فنجان نان فرانسوی مکعبی شده

۱ عدد سیب خرد شده

۲/۱ فنجان جعفری تازه خرد شده

۴/۱ قاشق چایخوری نمک و فلفل

۲/۱ ۱ فنجان آب مرغ

۲ عدد تخم مرغ

طرز تهیه:

سوسیس‌ها را به مدت ۸ دقیقه روی حرارت متوسط بگذارید. آن‌ها را به اندازه‌ها کوچک و لقمه‌ای برش بزنید. پیاز، سیر، و کرفس را اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر بپزید.

۲. در یک تابه کوچک، آلو و آب آلو را روی حرارت متوسط بگذارید. چند دقیقه بپزید و بگذارید جوش بیاید. ۵ دقیقه آن را کنار بگذارید.

۳. در یک کاسه کوچک، نان، جعفری، سیب و سوسیس‌های پخته را مخلوط کنید. خوب مخلوط کنید. نمک و فلفل را برای مزه اضافه کنید. تخم مرغ‌های زده شده و آب مرغ را به مخلوط اضافه کنید. در آخر، مخلوط آب آلو خشک و گیلاس خشک را اضافه کنید.

۴. مخلوط را در تابه ریخته، درب آن را ببندید و ۳۰ دقیقه بپزید. درب ظرف را برداشته و ۲۰ دقیقه دیگر بپزید. گرم سرو کنید.

۶. مرغ کزانی با زعفران و آلو خشک

غذاهای سنتی را دوست دارید؟ این خوشمزه‌ترین مرغی است که می‌توانید با آلو خشک تهیه کنید.

مواد لازم:

۸ عدد ران مرغ

۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۳ عدد پیاز قرمز خرد شده

۲/۱ ۱ قاشق غذاخوری پاپریکای شیرین شده

۲۰ عدد آلو خشک بدون هسته

۱ قاشق چایخوری نمک غذا

۶ دانه کامل فلفل سیاه

طرز تهیه:

۱. مرغ را با آب و زعفران بجوشانید. بعد از ۱۵ دقیقه، آن را صاف کرده و کنار بگذارید

۲. پیازهای قرمز را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط بگذارید

۳. آن‌ها را ۳-۲ دقیقه با پاریکا بپزید. مرغ، آب مرغ و آلوها را اضافه کنید. نمک و فلفل را اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

۴. بگذارید به حالت سس درآید. با برنج گرم سرو کنید.

۸. املت آلو خشک و سوسیس

یک دستور ساده صبحانه برای شروع یک روز جدید!

مواد لازم:

۱ عدد سوسیس ایتالیایی

۳/۱ فنجان آلو خشک خرد شده

۲ قاشق غذاخوری فلفل قرمز، کبابی و خرد شده

۴ عدد تخم مرغ بزرگ

۱ قاشق غذاخوری  پیازچه کوهی خرد شده

۴/۱ قاشق چایخوری نمک

۴/۱ قاشق چایخوری فلفل

۲ قاشق غذاخوری کره

۱ قاشق غذاخوری جعفری خرد شده

۲/۱ ۱ قاشق غذاخوری پنیر خرد شده

طرز تهیه:

۱. سوسیس‌ها را به مدت ۷ دقیقه روی حرارت متوسط بگذارید. آن‌ها را به تکه‌های کوچک و لقمه‌ای درآورید. فلفل و آلو را اضافه کنید.

۲. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای بزنید و نمک، فلفل، پیازچه کوهی را به آن اضافه کنید. مخلوط تخم مرغ را روی حرارت متوسط بگذارید تا زمانی که تمام قسمت‌های آن به طور مساوی بپزد

۳. مخلوط آلو و سوسیس را بر یک سمت تخم مرغ بریزید. تکه‌های پنیر و جعفری را روی آن بپاشید. قسمت دیگر تخم مرغ را روی آن بیاورید. تا زمانی که پنیر وسط تخم مرغ آب شود آن را بپزید. آن را گرم و با نان تست سرو کنید.

خلاصه

از ترافل آلو گرفته تا املت، می‌توانید به روش‌های مختلفی از آلو استفاده کنید. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از خواص آلو خشک ببرید، می‌توانید بدون هیچ تردیدی این غذاها را امتحان کنید. این‌ها غذاهایی هستند که شما را سیر، راضی و با انگیزه می‌کنند.

مسیر زیادی را طی کردم تا شما را به این تصمیم وا دارم که آلو خشک را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. حالا دیگر اطمینان دارم که از خواص آلو خشک برای سلامتی که علم آن را ثابت کرده است، اطلاع دارید. همچنین دستورات غذایی خوشمزه‌ای را با آلو خشک نیز یاد گرفته‌اید.

 

نوشته‌های مرتبط