7 تکنیک زبان بدن که شما را از بقیه آدم ها جلو می اندازد

به کار گیری بعضی از تکنیک های زبان بدن در زندگی روزانه‌ کاملا کار راحتی است، مثلا این که به یاد داشته باشید همیشه لبخند بزنید. اما، چند تکنیک زبان بدن دیگر هم وجود دارند، که در عین نسبتا متداول بودن، تا حدودی انجام آنها سخت تر است. همیشه، آن‌ فنون می‌توانند تفاوت عظیمی ایجاد کنند. در اینجا ۷ تکنیک زبان بدن به شما معرفی می‌شوند که کسب مهارت در آنها می‌تواند دشوار باشد، اما قطعا وقتی که انجام‌شان دادید مزایای آنها تا همیشه باقی خواهد بود:

تکنیک زبان بدن

۱. آینه کردن (حرکات) شخصی که با او صحبت می‌کنید

حرکات آینه‌ای- یا تطبیق دادن بدن‌تان برای هماهنگ شدن با حالت کسانی که با آنها صحبت می‌کنید- می‌توانند مهارت سختی برای یادگیری باشند. رزماری هافنر، مدیر ارشد منابع انسانی CareerBuilder، می‌گوید: اما انجام این کار نشان دهنده‌ی تحسین و سازگاری است.

انجام ماهرانه این کار، بدون آنکه به نظر برسد ادای کسی را در می‌آورید یا او را مسخره می‌کنید، می‌تواند کار دشواری باشد اما اگر به دنبال آن هستید که تاثیر خوبی از خودتان به جا بگذارید قطعا این ترفند خوبی برای به کارگیری است.

۲. با هدف و با انرژی قدم بردارید

همه با اعتماد به نفس راه نمی‌روند. بعضی از ما با گام‌های شلخته و شل و ول خودمان را در زندگی از این طرف به آن طرف می‌کشیم.

و تغییر نحوه‌ی راه رفتن‌مان می‌تواند کار سختی باشد. اما طبق Scientific American اگر برای اصلاح آن دست به اقدام بزنید، دست کم می‌توانید مطمئن شوید که آدم‌ها درباره‌ی اعتماد به نفس، جذابیت و قابلیت اعتماد شما قضاوت‌های شتاب زده نخواهند کرد.

۳. تماس چشمی خوب برقار کنید

همه چیز در چشم‌های آدم‌ها قرار دارد.

آدم‌های دارای نگاه لرزان اغلب مضطرب، حواس پرت، یا متقلب به نظر می‌رسند. و مهارت پیدا کردن در حفظ تماس چشمی می‌تواند کار دشواری باشد، چون برای بعضی از آدم‌ها این کار بسیار معذب‌کننده و غیر طبیعی است. اما این تمرینی است که می‌تواند در زندگی بی‌نهایت به شما کمک کند.

اگر احساس می‌کنید نگاه خیره‌ی شما کفایت نمی‌کند، خوشبختانه برای حفظ تماس چشمی بهتر چند تکنیک ساده وجود دارد.

لیل لووندز، مولف “چطور با هر کسی صحبت کنیم” و متخصص ارتباطات، توصیه می‌کند که باید “تظاهر کنید چشمان‌تان با یک ماده‌ی گرم و چسبناک به طرف صحبت‌تان چسبانده شده است.”

وقتی که در این ترفند مهارت پیدا کردید، بلافاصله شاهد پیشرفتی در ارتباطات رو در روی‌ خود با دیگران خواهید بود.

۴. بگذارید دستهایتان معلوم باشند

دانستن این که با دست‌های‌تان چه کاری انجام بدهید گاهی دشوار است، به خصوص اگر تا حدودی شخص متشنج و عصبی باشید.

رپورتاژ

در نتیجه، ممکن است از سر اجبار آنها را داخل جیب‌های تان فرو کنید یا به صورت ضربدری زیر بغل‌تان قرار دهید. این‌ها حرکات قابل درکی هستند، اما تصویری نسبتا منفی نیز به جا می‌گذارند.

همانطور که قبلا در بیزنس اینسایدر گزارش داده شده است، در معرض دید قرار دادن دست‌ها، برای این که مبادا طوری به نظر برسد که انگار دارید چیزی را پنهان می‌کنید، حائز اهمیت است.

آدم‌ها را دعوت کنید و بگذارید با استفاده از زبان بدن بازتر به شما اعتماد کنند. از حالاتی که باعث می‌شود تدافعی به نظر برسید اجتناب کنید(حتی اگر این همان احساسی باشد که دارید).

۵. لول نخورید، اما بیش از اندازه هم خشک نباشید

بعضی از آدم‌ها کمی مضطرب و بی‌قرار هستند. بعضی از آدم‌ها هم تقریبا به صورت غیرطبیعی آرام هستند. مشکل این است؛ دیگران ممکن است آن را با عدم صداقت یا ترس اشتباه بگیرند.

ممکن است این جزو دانش عمومی باشد، اما دکتر لیلین گلاس، تحلیلگر رفتاری و متخصص زبان بدن که با FBI در حوزه‌ی فاش کردن سیگنال‌های فریبکاری کار کرده است، قبلا به بیزنس اینسایدر گفته بود که شما باید مراقب آدم‌هایی هم باشید که اصلا تکان نمی‌خورند.

گلاس گفت، “این ممکن است نشانه‌ای از «جنگ» عصبی اولیه باشد، شاید بهتر باشد به جای «جنگ»، بگوییم پاسخ، چرا که بدن خودش را برای مواجه‌ی احتمالی مستقر و آماده می‌کند. وقتی که صحبت می‌کنید و در مکالمه‌ی عادی درگیر می‌شوید، طبیعی است که بدن‌تان را نرم، و آرام کنید، و به صورت ناخودآگاه به اطراف حرکت بدهید. بنابراین اگر شاهد یک وضعیت خشک جنون‌آمیز خالی از حرکت بودید، این اغلب نشانه‌ی هشداری بزرگی است مبنی بر این که یک چیز غیرعادی در جریان است.”

اگر بتوانید بین پیچ و تاب خوردن و خشکی بدن تعادل برقرار کنید، خواهید توانست تاثیر بهتری بر دیگران بگذارید.

۶. صاف بنشینید

حق با والدین‌تان بود که وقتی یک نوجوان بدخلق بودید مدام به شما نق می‌زدند که حالت بدِ نشستن‌تان را درست کنید.

آماندا آگوستین، متخصص مشاوره‌ی شغلی در TopResume قبلا به بیزنس اینسایدر گفته بود که، “اگر به روی پشتی صندلی‌تان و رو به عقب لم بدهید، مسئولان استخدام این حرکت شما را به عنوان نشانه‌ای از عدم علاقمندی‌تان به یک موقعیت شغلی برداشت خواهند کرد یا نشانه‌ی این که مصاحبه را جدی نگرفته‌اید، که هیچ یک از این‌ها به شما کمک نخواهد کرد در آن شغل استخدام شوید. به علاوه، به سمت جلو خود را روی صندلی شل کردن می‌تواند نشان دهنده‌ی کمبود اعتماد به نفس باشد.”

در عوض، او پیشنهاد می‌دهد طوری بنشینید که انگار از فرق سرتان تا سقف یک نخ وصل شده است. او توضیح می‌دهد که صاف نشستن به عنوان نشانه‌ای از ذکاوت، اعتماد به نفس، و اعتبار دیده می‌شود.

هر کسی که حالت بدنی بدی دارد می‌تواند به شما بگوید که اصلاح خمیدگی‌تان همیشه کار راحتی نیست. اما قطعا در دراز مدت ارزشش را خواهد داشت.

۷. روی نحوهی دست دادنتان کار کنید

هیچ کس دوست ندارد که با او شل دست بدهند. آشیش آرورا در نوشته‌ای در لینکداین ذکر می‌کند که در ذهن بیشتر آدم‌ها “ضعیف دست دادن برابر با ضعیف بودن آن آدم است.”

پس چطور درست و حسابی دست بدهید؟

آرورا این قضیه را برای ما روشن می‌سازد: “وقتی که دست‌تان را فشار می‌دهید دل‌تان می‌خواهد این چنگ زدن آن قدر محکم باشد که احساس کنید استخوان‌های دست طرف مقابل به آرامی در پوست دست شما فرو می‌رود و بعد در حالی‌که که دو سه بار با حرکات نسبتا قوی به صورت عمودی و ساده دست‌تان را تکان می‌دهید همان فشار را حفظ کنید. در تمام مدت تماس چشمی‌تان را حفظ کنید و لبخند بزنید.”

نوشته‌های مرتبط