۵۰ نکته درباره علت ها، علائم و راه های درمان توده سفت زیر پوست

چه عاملی باعث ایجاد توده سفت زیر پوست می‌شود؟ با مطالعه‌ی این مقاله درباره‌ی دلیل ایجاد توده دردناک زیر پوست، در نواحی داخلی ران‌ها، روی باسن، صورت، بازو، و گردن،‌ و هم‌چنین نحوه‌ی خلاصی از شر آن‌ها اطلاعات زیادی به دست خواهید آورد.

علت ها، علائم و راه های درمان توده سفت زیر پوست

وقتی یک توده سفت زیر پوست تان مشاهده می‌کنید، مثل شمار زیادی از آدم‌‌ها، اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که به سرطان دچار شده‌اید. رعایت نهایت احتیاط درباره‌ی سلامتی‌تان بسیار مهم است، ولی بهتر است بدانید بسیاری از توده‌های کوچک زیر پوست خوش‌خیم هستند و به آسانی درمان می‌شوند. اجازه دهید در مورد دلایل احتمالی بروز توده‌‌های سفت زیر پوست‌تان و چگونگی از بین بردن‌شان از لحاظ پزشکی مطالبی را برای‌تان عنوان کنیم.

عوامل اصلی ایجاد توده سفت زیر پوست

عوامل احتمالی بسیاری برای بروز توده های سفت زیر پوست وجود دارند. وقتی توده‌ی سفتی را روی پوست‌تان مشاهده می‌کنید، احتمالا یک یا چند مورد از موارد زیر اتفاق افتاده است:

۱. لیپوم

لیپوم یکی از انواع اصلی توده‌هایی است که زیر پوست شکل می‌گیرند. این توده‌های کوچک چربی برای سلامتی انسان بی‌خطر هستند. لیپوم مثل یک توده‌ی معمولی رشد می‌کند و با لمس آن، به آسانی زیر پوست حرکت می‌کند.

۲. کیست

کیست مانند یک کیسه‌ی در بسته است – مانند یک برآمدگی زیر پوست و حاوی ماده‌ای روان و نیمه جامد است که گفته می‌شود از سلول‌های مرده‌ی پوست و مقداری چربی تشکیل شده است. کیست معمولا زرد رنگ است و با لمس کردن به آسانی زیر پوست حرکت می‌کند. در بیش‌تر موارد، کیست‌ها برای پوست و سلامتی انسان بی‌ضرر هستند و نیاز به درمان ندارند.

۳. ورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی بخشی از دستگاه ایمنی هستند. وقتی بدن‌تان مورد حمله‌ی باکتری‌های مضر، ویروس، التهاب، یا جراحت (تروما) قرار می‌گیرد، ممکن است غدد لنفاوی دچار تورم شوند. این تورم‌ها به طور طبیعی در کشاله‌ی ران، زیر بغل، یا گردن اتفاق می‌افتند. این مورد هنگامی جدی‌تر می‌شود که خدای نکرده مبتلا به ایدز یا سرطان شده باشید.

۴. دمل (آبسه)

این حالت در اثر تجمع چرک به وجود می‌آید و باعث ایجاد توده‌ی سفت زیر پوست می‌شود و با التهاب همراه است. دمل یا آبسه معمولا در واکنش به ورود باکتری، انگل، یا مواد خارجی به بدن ایجاد می‌شود. در برخی موارد، آبسه‌ها ممکن است قرمز رنگ،‌ برجسته، و به صورت توده‌ی دردناکی زیر پوست باشند.

۵. پینه یا ِکِبره

پینه نیز در واکنش به فشار مداوم در ناحیه‌ی خاصی از پوست تشکیل می‌شود. پینه یا کبره ممکن است روی انگشتان پا، پاها، و دست‌ها ایجاد شود و به طور طبیعی هنگامی که آن‌ را لمس می‌کنید، پوست سفتی را زیر انگشت‌تان احساس می‌نمایید. در این حالت، پوست ظاهری ضخیم پیدا می‌کند و روی آن زرد رنگ می‌شود، و در برخی موارد ممکن است زیر آن مایع جمع شود.

۶. تومور بدخیم

احتمال دارد توده‌ی سفت زیر پوست یک تومور سرطانی باشد. اگرچه سرطانی بودن توده‌های روی پوست اتفاق رایجی نیست، ولی هنگامی که دیگر عوامل ایجادکننده‌ی توده‌ی سفت روی پوست در کار نباشند، می‌توان نتیجه گرفت که این توده ممکن است تومور سرطانی باشد.

مراقبت‌های خانگی برای توده سفت زیر پوست

در بسیاری موارد برای درمان توده‌ی زیر پوست‌تان نیازی به مراجعه به پزشک وجود ندارد و آن را می‌توان در خانه درمان نمود. می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید؛ این راه‌کار تا حدودی به درمان آن کمک می‌کند. می‌توانید کمپرس گرم را روی آبسه‌ها یا کیست‌ها قرار دهید؛ به ویژه هنگامی که این موارد با تورم همراه باشند و می‌خواهید تورم پوست‌تان را کاهش دهید.

پینه‌ها یا کبره‌ها را نیز می‌توانید با کاهش فشار وارد بر روی پوست مدیریت کنید. مثلا در انجام کارهای سنگین می‌توانید از پوشش‌های محافظ استفاده کنید؛ از جمله دستکش، جوراب‌های نخی با چکمه‌های ایمنی،‌ یا یک لایی نرم در کفش. قرار دادن پینه‌ها در آب گرم و استفاده از سنگ پا و کشیدن آن روی پینه‌ها ممکن است به بر طرف‌ شدن‌شان کمک کند. هم‌چنین می‌توانید با خرید باندهای مخصوص از داروخانه به فرایند درمان پینه‌ها سرعت ببخشید.

چه هنگام لازم است به پزشک مراجعه کنید

هر گاه تشخیص علت ایجاد توده‌ی سفت زیر پوست برای‌تان دشوار شد، توصیه می‌شود فورا از پزشک متخصص کمک بخواهید. مراقبت‌های خانگی فقط باید در مواردی استفاده شوند که عامل توده‌ها برای‌تان قابل درک باشند؛ و هم‌چنین تاثیر این مراقبت‌های خانگی را روی این توده‌ها مشاهده کرده باشید. زیرا در مواردی که علت بروز این توده‌ها روشن نیست، فقط مراقبت‌های خاصی که از جانب پزشک یا متخصص پوست اعمال می‌شوند، مناسب‌ترین نوع مراقبت‌ها تلقی می‌شوند.

در ادامه به برخی تجویزات و درمان‌هایی اشاره می‌کنیم که ممکن است از طرف یک پزشک دریافت کنید:

۱. نمونه برداری از بافت

اگر پزشک بعد از معاینه‌ی مورد شما، قادر به تشخیص علت کیست نباشد، ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر به نمونه‌ برداری از بافت روی بیاورد.

۲. برداشتن توده به وسیله‌ی عمل جراحی

این یک عمل جراحی معمولی، ساده، و سرپایی است که برای برداشتن توده‌ی سفت زیر پوست از بدن و از طریق برش کوچکی روی پوست انجام می‌شود. این کار در مطب پزشک صورت می‌گیرد و نیازی به اتاق عمل ندارد.

۳. آنتی بیوتیک

توده‌های ناشی از عفونت باکتریایی را می‌توان با استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ها به طور کامل درمان کرد؛ این آنتی بیوتیک‌ها را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه یا با تجویز پزشک تهیه کنید.

۴. تخلیه‌ی توده

چنان‌چه توده‌ی زیر پوست‌تان پر از مایع شده باشد، ممکن است پزشک با استفاده از یک سرنگ مایع داخل آن را تخلیه کند.

۵. تزریق استروئید

توده‌های خاصی نظیر لیپوم را می‌توان با تزریق استروئید کوچک‌تر کرد. با این حال، این روش درمانی نمی‌تواند توده را به طور کامل از بین ببرد.

۶. چربی کشی یا لیپوساکشن

ممکن است پزشک با استفاده از سرنگ‌های بزرگ، بافت چربی داخل توده را بیرون بکشد؛ به این کار چربی‌کشی یا لیپوساکشن می‌گویند.

۷. درمان سرطان

چنان‌چه توده‌ی روی پوست سرطانی باشد، بیمار باید تحت گزینه‌های درمانی سرطانی شامل پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار بگیرد.

توده سفت زیر پوست در بخش داخلی ران

گاهی ممکن است روی ران‌های‌تان یک توده شکل بگیرد؛ این توده ممکن است بزرگ یا کوچک، سفت یا نرم، و دردناک یا بدون درد باشد. وقتی این توده ملتهب می‌شود، می‌تواند دردناک باشد و مشکلات زیادی برای‌تان ایجاد کند. هر آدمی صرف‌نظر از جنسیت یا سن، ممکن است دچار نوعی از این توده‌های سفت روی پوست شود. در این مورد، قصد داریم به برخی عوامل و درمان‌های مربوط به توده‌هایی بپردازیم که روی بخش داخلی ران (نواحی نزدیک اندام تناسلی) ایجاد می‌شوند.

اگر بخواهیم به برخی عوامل این توده‌ها نگاهی کلی بیندازیم، باید بگوییم توده‌های روی بخش داخلی ران ممکن است در اثر عفونت، التهاب، و جراحت (تروما) ایجاد شوند. همان‌طور که عوامل ایجادکننده‌ی توده‌‌ها متفاوت هستند، نوع آن‌ها نیز متفاوت است؛ ممکن است یک عدد یا حتی چندین عدد باشند، نرم یا سفت باشند، دردناک یا بدون درد باشند. توده‌ها می‌توانند به سرعت رشد کنند یا ممکن است در همان اندازه باقی بمانند.

چه عواملی باعث ایجاد توده در بخش داخلی ران می‌شوند؟

وقتی به برخی موقعیت‌هایی نظر می‌اندازیم که ممکن است باعث ایجاد توده‌ی سفت زیر پوست در بخش داخلی ران شوند، باید بگوییم برخی از آن‌ها بسیار خفیف هستند، در حالی که برای رهایی از شر برخی دیگر اصلا نیازی به درمان وجود ندارد. ولی هنگامی که مورد جدی می‌شود، واکنش سریع برای مراقبت‌های پزشکی و درمانی برای آن‌ها حائز اهمیت است. در ادامه به برخی عوامل ایجادکننده‌ی این گونه توده‌ها اشاره می‌کنیم:

الف. عفونت استافیلوکوک اورئوس – این عفونت یک عفونت باکتریایی جدی است که ممکن است سبب ایجاد برآمدگی روی ناحیه‌ی داخلی ران شود. این قبیل توده‌ها با درد زیاد، قرمزی، و تورم همراه هستند. در برخی موارد دیگر، ممکن است شاهد تشکیل یک کیست در اطراف این ناحیه باشید؛ به ویژه اگر وضعیت عفونت شدید باشد.

ب. ممکن است دچار آبسه یا کورک شده باشید – آبسه ممکن است به علت عفونت باکتری استافیلوکوک اورئوس باشد که بعد از نفوذ به پوست باعث ایجاد درد، تورم،‌ قرمزی، و کیست می‌شود.

می‌توانید این وضعیت را با قرار دادن کمپرس گرم بر روی این توده‌ها و مصرف دارو درمان کنید.

پ. هم‌چنین ممکن است روی پوست بخش داخلی ران‌تان دچار کیست سباسه شوید – این قبیل توده‌ها با مایعاتی تشکیل می‌شوند که ترکیبی از مواد مختلف هستند. آن‌ها زیر پوست به وجود می‌آیند؛ به همین خاطر، شبیه توپ‌های کوچکی می‌شوند که اندکی به اطراف حرکت می‌کنند.

ت. زگیل روی ناحیه‌ی داخلی ران – آن‌ها به سبب ویروس‌هایی ایجاد می‌شوند که به پوست نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد توده‌ی سفتی روی پوست ناحیه‌ی داخلی ران می‌شوند. آن‌ها برآمدگی‌های قرمز رنگ خشکی را تشکیل می‌دهند که در بخش بالایی ناحیه‌ی داخلی ران رشد می‌کنند و ظاهری فلس مانند دارند.

داروهایی وجود دارند که می‌توانید روی زگیل بمالید و آن‌‌ها را از بین ببرید؛ به علاوه، پزشک‌ها معمولا آن‌ها را از طریق انجماد یا خشک کردن نابود می‌کنند.

ث. ساییدگی و برآمدگی‌های ناحیه‌ی داخلی ران – وقتی لباس‌های تنگ می‌پوشید یا وقتی زیاد می‌دوید، ممکن است بین ران‌های‌تان اصطکاک ایجاد شود. این اصطکاک ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود که در ادامه، سبب رشد توده‌هایی در پوست ناحیه‌ی داخلی ران‌های‌تان شود. گرما نیز باعث ایجاد جوش‌هایی روی پوست می‌شود که به آن‌ها عرق سوز می‌گویند.

چنین ناراحتی‌های پوستی معمولا باعث انسداد منافذ پوست و تشکیل توده‌های صورتی، قرمز، یا حتی سفید رنگی روی بخش داخلی ران‌ها می‌شوند که معمولا با خراش و خارش همراه هستند.

راه درمان این قبیل ناراحتی‌ها شستشوی آرام این نواحی با آب و خشک کردن آن‌ها است؛ سپس بهتر است پماد چرب کننده‌ای نظیر ژله پترولیوم یا همان وازلین نیز روی آن‌ها بمالید.

ج. تورم در اثر لختگی خون – این‌ تورم‌ها همان جراحات و آسیب‌هایی هستند که ریشه در برخی بیماری‌ها دارند و غالبا سر باز می‌کنند و به دلیل تراوش چرک از آن‌ها‌ بدبو هستند.

چ. کیست روی ران‌ها – هم‌چنین به آن‌ فولیکولیتیس می‌گویند که ممکن است به ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگی روی ناحیه‌ی داخلی ران منجر شوند. این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو دچار عفونت باکتریایی و التهاب می‌شوند.

ح. سرطان و برآمدگی‌هایی که دائما افزایش می‌یابند – اگر این گونه برآمدگی‌ها زیر پوست ظاهر شوند،‌ ممکن است سرطانی باشند. برآمدگی معمولی به تدریج کوچک می‌شود و از بین می‌رود، ولی آن دسته برآمدگی‌هایی که دائما بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

خ. برآمدگی‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی – توده‌ی سفت زیر پوست در ناحیه‌ی داخلی ران ممکن است به دلیل بیماری‌های مقاربتی نظیر سفلیس و تبخال ایجاد شود. این برآمدگی‌ها بسیار دردناک هستند و به شکل تاول‌هایی زیر پوست میان ران‌ها یا حتی روی اندام جنسی ظاهر می‌شوند.

درمان‌ها و چگونگی خلاصی از شر توده سفت زیر پوست در ناحیه‌ی داخلی ران

الف. هیدرآدنیت چرکی را می‌توان با رعایت مسائل اساسی بهداشتی نظیر استفاده از صابون‌های ملایم و بدون افزودنی درمان کرد.

ب. لباس‌هایی نپوشید که باعث ناراحتی پوست‌تان شوند؛ هم‌چنین برای اجتناب از اصطکاک بین ران‌ها وزن‌تان را کاهش دهید.

پ. برای کمک به درمان سریع آسیب‌های پوستی سیگار را ترک کنید.

ت. آبسه و توده‌های ناشی از فولیکولیتیس را می‌توان با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

ث. بر روی نواحی مبتلا به کیست آبسه برای مدتی کمپرس گرم قرار دهید تا تورم آن نواحی کاهش یابد.

ج. زگیل‌ها را نیز می‌توان با کمک پزشک از طریق انجماد یا خشک کردن از بین برد.

توده دردناک زیر پوست

اکثر آدم‌ها در زندگی‌شان توده‌های را روی پوست خود تجربه کرده‌اند. این توده‌ها ممکن است بی خطر باشند و به خودی خود و بدون هیچ درمانی از بین بروند، یا شاید نیاز به درمان‌ آن‌ها وجود داشته باشد.

وقتی دچار توده‌ی سفت و دردناکی زیر پوست یا تورمی شوید که به شکل ناگهانی در یک یا دو روز ایجاد شده است،‌ ممکن است به آسیب پوستی، عفونت یا التهاب مبتلا شده باشید. اگر پوست اطراف این توده‌ها قرمز و داغ باشند، احتمالا این نواحی عفونت کرده‌اند.

دلایل فراوانی برای بروز توده یا تورم ناگهانی زیر پوست وجود دارند؛ برخی از نواحی بدن که عموما دچار این مشکلات می‌شوند، عبارت هستند از:

الف. صورت

ب. گردن یا گلو

پ. پستان

ت. نواحی کشاله‌ی ران

ث. بیضه‌ها

رپورتاژ

ج. مقعد

چ. دست، مچ یا انگشتان

ح. شانه‌ها، کمر، سینه یا بازو

با این‌که برخی از توده‌های سفت زیر پوست ممکن است در هر ناحیه‌ای از بدن ظاهر شوند، ولی برخی از این توده‌ها بسته به عامل آن‌ها، در نواحی خاصی از بدن ایجاد می‌شوند.

توده سفت زیر پوست باسن

جوش‌های روی باسن معمولا در همه‌ی آدم‌ها وجود دارند و در اکثر موارد هیچ نگرانی هم ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها به راحتی درمان و کنترل می‌شوند؛ برخی از آن‌ها اصلا دردناک نیستند و به خودی خود ظاهر می‌شوند و از بین می‌روند. در موارد شدیدتر، آن‌ها ممکن است دچار عفونت شوند و به کورک تبدیل شوند؛ وقتی وضعیت به این مرحله برسد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت‌های بروز توده سفت زیر پوست باسن

عامل این وضعیت فولیکولیتیس است که به خاطر عفونی شدن منافذ مسدود پوست ایجاد می‌شود. سایر جوش‌ها نیز که در خارج از فولیکول به وجود می‌آیند در اثر عوامل عفونت‌زا نظیر باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. جراحت (تروما) و هم‌چنین محرک‌های پوستی نیز ممکن است به ایجاد توده‌های بیش‌تر منجر شوند.

عفونت نیز می‌تواند باعث ایجاد توده روی باسن شود. باکتری‌ها و قارچ‌ها، همان‌گونه که گفته شد، دلیل رایج این عفونت‌ها هستند. آن‌ها از سلول‌های مرده، مواد زائد، و منافذ مسدود عفونی پوست تغذیه می‌کنند. آن‌ها نیز از طریق خراشیدگی‌های ایجاد شده در اثر خارش جوش‌های ملتهب بر فولیکول‌ها اثر می‌کنند.

جراحت (تروما) پوستی به دلیل نشستن طولانی مدت نیز ایجاد می‌شود. زندگی مدرن انسان را قادر ساخته است بیش‌تر کارهای‌اش را به حالت نشسته انجام دهد و بیش‌تر زمان‌اش را به این حالت سپری کند. این مسئله از تنفس طبیعی پوست در نواحی باسن جلوگیری می‌کند و باعث انسداد منافذ آن می‌شود. نتیجه‌ی نهاییِ انسداد منافذ پوست، ایجاد برآمدگی و توده است.

خارش یا مالیدن نواحی تحریک شده روی پوست ممکن است به تشکیل توده‌ی سفت زیر پوست در ناحیه‌ی باسن منجر شود.

خوابیدن برهنه روی رخت‌خواب آلوده نیز ممکن است باعث ایجاد برآمدگی و توده روی باسن شود،‌ زیرا رخت‌خواب ممکن است حاوی باکتری و قارچ باشد.

به علاوه، استفاده‌ی طولانی مدت از استروئیدها نیز از دیگر عوامل ایجاد این برآمدگی‌ها است. هم‌چنین، رطوبت و باکتری‌هایی که زیر باند و پانسمان‌های بعد از جراحی گرفتار می‌شوند هم می‌توانند باعث بروز توده شوند.

درمان

در اکثر موارد، جوش‌های روی باسن بدون نیاز به درمان، به خودی خود از بین می‌روند. اگر این توده‌ها از خود سرسختی نشان دادند و به تدریج به کورک یا تومور تبدیل شدند، باید برای دریافت کمک‌های درمانی فورا به پزشک مراجعه کنید. هم‌چنین درمان‌ها و مراقبت‌های خانگی با استفاده از داروهای بدون نسخه نیز در درمان برخی از این توده‌ها موثر هستند.

درمان های خانگی توده سفت زیر پوست

الف. استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند. هم‌چنین این کار باعث نرم شدن توده‌ها می‌شوند و از این طریق می‌توان آن‌ها را تخلیه نمود.

ب. باسن‌تان را حدود ۲۰ دقیقه در یک تشت حاوی آب ولرم قرار دهید. مقداری نمک اپسوم و سرکه نیز به آب اضافه کنید. این کار به کاهش خارش و التهاب کمک می‌کند.

پ. نواحی آسیب دیده از توده‌ها را با صابون‌های ضد باکتری یا محلول‌های ضد عفونی کننده بشویید تا عفونت‌های باکتری این نواحی از بین بروند.

توده سفت زیر پوست صورت

در اکثر موارد، وقتی برآمدگی‌های سفت روی صورت ظاهر می‌شوند، بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده هستند. زیرا صورت اولین عامل فیزیکی است که ظاهر یک فرد را تعریف می‌کند. توده‌ی سفت زیر پوست صورت می‌تواند به شماری از دلایل ایجاد شود. وقتی دچار چنین مشکلی می‌شوید، باید به خاطر بیاورید واکنش به این توده‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، زیرا در برخی موارد در صورت عدم درمان می‌توانند خطرناک شوند.

علائم برآمدگی‌های روی صورت

این برآمدگی‌ها می‌توانند با تورم، خارش، سوزش، درد، قرمزی و غیره همراه باشند. این برآمدگی‌ها ممکن است شبیه تاول شوند و هنگام لمس کردن‌شان ممکن است احساس داغی کنید. در سایر موارد،‌ ممکن است پر از چرک شوند یا پر از چربی‌هایی که مثل سنگ سفت هستند. در موارد شدیدتر، ممکن است به تدریج به دلیل وجود این توده‌ها با مشکلات تنفس و بلع مواجه شوید.

علت‌های ایجاد توده سفت زیر پوست روی صورت

توده‌ی سفت زیر پوست صورت می‌تواند به دلیل وضعیت شایعی به نام آنژیوادما ایجاد شود؛ آنژیوادما نوعی واکنش حساسیتی است که باعث ایجاد تورم زیر پوست می‌شود؛ به ویژه در نواحی لب‌ها و چشم‌ها. این واکنش حساسیتی می‌تواند بر اثر تحریک برخی غذاها یا داروها اتفاق بیفتد.

کیست‌ها و برآمدگی‌های کوچک نیز می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های بزرگ روی صورت شوند. این برآمدگی‌ها در صورت عفونی شدن می‌توانند دردناک و آزاردهنده باشند.

نیش و گزش حشرات نیز می‌تواند باعث بروز توده‌ی سفت زیر پوست شود. برخی حشرات خاص نظیر پشه‌ها و ساس‌ها باعث ایجاد برآمدگی‌های دردناکی روی پوست‌تان می‌شوند که حتی نمی‌توان به آن‌ها دست زد.

درمان

الف. صورت‌تان را دست‌کم روزی دو بار با شوینده‌ی ملایم و آب گرم بشویید.

ب. در حوله‌ی مرطوبی مقداری یخ بگذارید و آن را برای چند دقیقه روی برآمدگی‌ها قرار دهید تا التهاب و قرمزی‌شان کاهش یابد.

پ. برخی کرم‌های توصیه شده توسط پزشکان نیز می‌توانند درد و التهاب را کاهش دهند.

توده سفت زیر پوست بازو

پوست مانند یک سپر زنده از بدن محافظت می‌کند. بسیاری از آدم‌ها تا وقتی که اتفاق بدی نظیر بروز بی‌دلیل توده‌ی سفت زیر پوست بازو برای‌شان نیفتد، به اندازه‌ی کافی از پوست‌شان مراقبت نمی‌کنند. دلایل زیادی برای ایجاد برآمدگی‌ها روی دست وجود دارند؛ البته بسیاری از این برآمدگی‌ها آن‌قدر خفیف و بی‌خطر هستند که یا به صورت خود به خود، یا با کارهای مراقبتی خانگی به راحتی بر طرف می‌شوند.

با وجود این، برخی موارد جدی و خطرناک وجود دارند که باعث می‌شوند همه‌ی برآمدگی‌ها را با یک چشم نگاه نکنیم. وقتی متوجه می‌شوید این برآمدگی‌ها دائما در حال رشد هستند و دردناک شده‌اند، باید به دکتر مراجعه کنید.

علت‌های بروز توده سفت زیر پوست بازو

جراحت (تروما) و گزش حشرات از علت‌های رایج ایجاد توده در بازو هستند. برای مثال، وقتی بازوی‌تان با جسم تیزی برخورد می‌کند، نه فقط کبود می‌شود، بلکه باعث تورم شدیدی در بافت‌ها می‌شود. از سویی دیگر، وقتی حشره‌ای مثل زنبور دست‌تان را نیش می‌زند، پوست دست‌تان دچار برآمدگی می‌شود.

اگر برآمدگی به جراحت یا نیش حشرات مربوط نباشد، ممکن است نوعی کیست باشد. کیست ورمی است شبیه کیسه‌ی در بسته زیر پوست که مملو از مایع یا بافت‌های نیمه جامد است. کیست‌ها بسته به اندازه،‌ تورم، و سرعت رشد دارای انواع متعددی هستند.

تومورهای غیر سرطانی نیز ممکن است باعث ایجاد برآمدگی روی بازو شوند. یک نمونه‌ی شایع برای این قبیل برآمدگی‌ها فیبروما است که از سلول‌های چربی تشکیل می‌شود. فیبروما به آرامی رشد می‌کند و به درمان نیاز ندارد.

تومورهای سرطانی نیز می‌توانند باعث ایجاد توده‌های سفت زیر پوست بازو شوند. این نوع شایعی از سرطان است، زیرا بازوها نسبت به سایر نقاط بدن بیش‌تر در معرض نور آفتاب هستند.

درمان و موارد احتیاط

همان‌طور که در آغاز این مقاله عنوان کردیم، توده‌ای که روی دست‌ها ظاهر می‌شود لزوما مضر و خطرناک نیست. در صورتی که این توده از خود سرسختی نشان داد و به مرور زمان از بین نرفت،‌ آن‌گاه باید در مورد آن نگران شد؛ به ویژه اگر دارای نشانه‌های زیر باشد:

الف. ایجاد قرمزی اطراف توده

ب. درد شدید یا رو به وخامت

پ. بی‌حسی، گزگز یا رنگ‌پریدگی بازو یا دست‌ها

ت. رشد دائمی توده

ث. رنگ متغیر یا غیرمعمول

ج. خونریزی یا خارش

چ. ترشح مایع

ح. تب، لرز، یا تعریق

خ. کاهش وزن

اگر دچار این علائم هستید، حتما نزد پزشک بروید و از وی کمک بخواهید.

توده سفت زیر پوست گردن

توده‌های گردن ممکن است کوچک، یا بزرگ و قابل رویت باشند. بیش‌تر توده‌هایی که روی گردن ایجاد می‌شوند خوش‌خیم هستند و به هیچ عنوان مضر نیستند. اگرچه با رعایت جانب احتیاط، نباید هر توده‌ی سفتی را زیر پوست گردن بی‌خطر دانست.

علت‌های احتمالی ایجاد توده‌های گردن

الف. غده‌های متورم – این غده‌ها نشان می‌دهند دچار عفونت سرماخوردگی یا عفونت گلو شده‌اید. با آغاز فرایند درمان، این غده‌ها نیز فروکش می‌کنند.

ب. کیست – کیست‌ها توده‌های سفت بی‌خطر و مملو از مایعی هستند که روی پوست ایجاد می‌شوند و معمولا بدون نیاز به درمان خاصی خود به خود از بین می‌روند.

پ. زوائد پوستی – این برجستگی‌های زگیل شکل و بی‌خطر به گونه‌ای روی پوست رشد می‌کنند که گویی آویزان شده‌اند. این زوائد را می‌تواند نادیده گرفت، زیرا به هیچ بافتی متصل نیستند.

ت. گواتر – تورم غیر معمول و بزرگی که در غده‌ی تیروئید گردن ایجاد می‌شود. گواتر به دلیل عفونت به وجود می‌آید.

درمان

اکثر توده‌های روی پوست ناحیه‌ی گردن خود به خود از بین می‌روند. در موارد خطرناک و جدی حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است این‌گونه موارد ناشی از سرطان باشند.

چگونه از شر توده سفت زیر پوست خلاص شویم

بسیاری از توده‌های زیر پوست به آسانی قابل کنترل هستند؛ مگر این‌که دچار پیچیدگی‌هایی شده باشند. دانستن علت ایجاد این توده‌ها بسیار مهم است، زیرا در تعیین روش خلاصی از شر آن‌ها کمک می‌کند.

راه‌های اثبات شده برای کنترل توده‌های زیر پوست

الف. اوزون درمانی – این روش نه تنها زمان درمان را کاهش می‌دهد، بلکه هم‌چنین از ایجاد جای زخم و لکه‌های بعدی پیشگیری می‌کند. این روش هم‌چنین التهاب و قرمزی این برآمدگی‌ها را کاهش می‌دهد و از درد آن‌ها می‌کاهد.

ب. اجتناب از مصرف لوازم آرایشی که باعث حساسیت پوستی می‌شوند. برخی از این لوازم آرایش منافذ پوست را می‌بندند و باعث ایجاد کیست‌های سباسه می‌شوند.

پ. فقط از آنتی‌بیوتیک‌هایی استفاده کنید که پزشک برای کنترل عفونت‌های باکتریایی برای‌تان تجویز کرده است.

راه‌حل‌هایی برای توقف رشد توده سفت زیر پوست

الف. وقتی توده‌ای را زیر پوست‌تان احساس کردید، باید برای کنترل آن از درمان‌‌های خانگی موجود استفاده کنید.

ب. برای حفظ سوخت و ساز طبیعی بدن و پاکسازی آن از هر گونه سموم می‌توانید دم‌کرده‌ی گزنه بنوشید.

پ. در وام حمام‌تان نمک دریایی بریزید و از پوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی خودداری کنید.

ت. آب گرم و آب لیمو را مخلوط کنید و بعد از هر شستشو، بدن‌تان را با آن پاک کنید.

منبع healtreatcure
نوشته‌های مرتبط