انواع فلفل تند: 50 نوع مختلف فلفل تند و چیلی در جهان

حتما با مزه‌‌ی تند بعضی از فلفل‌ها آشنا هستید. در این مقاله با ما همراه شوید تا چیزهای بیشتری درباره‌ی انواع فلفل تند و چیلی در جهان یاد بگیرید.  بیایید با هم نگاهی بیندازیم به طیف وسیعی از فلفل‌های تند و شیرین که با پیشرفت‌های علم کشاورزی امروزه به وجود آمده‌اند و بسته به منطقه‌ی کشت‌شان نام‌های مختلفی به خود گرفته‌اند.

۱. فلفل تند ۷ پات داگلا

انواع فلفل تند

فلفل ۷ پات داگلا یک فلفل فوق‌العاده تند ترینیدادی است. پوست آن به طور متمایزی به رنگ قهوه‌ای شکلات تلخ است و تا حدودی ناهموار است. این فلفل در ابتدا به رنگ سبز است اما موقع رسیدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

سوای رنگش، بسیار شبیه سایر فلفل‌های فوق‌تند است، شکل آن تقریبا شبیه فلفل هابانرو و به بلندی حدودا ۵ سانتیمتر است.

فلفل ۷ پات داگلا چقدر تند است؟

تندی فلفل ۷ پات داگلا در محدوده‌ای بین ۹۲۳.۸۸۹ – ۱.۸۵۳.۹۸۶ واحد اسکویل (مقیاسی برای سنجش تندی فلفلهای چیلی (تند) است که بیان‌کننده میزان کاپسیسین موجود در آن است) قرار دارد.

۲. فلفل تند ۷ پات بارآکابور

میزان تندی: بیش از 1 میلیون واحد اسکویل

این یکی از فلفل تندهای محبوب من است. من تمام فلفل‌ها ۷ پات را دوست دارم به خاطر گرما و فوایدی که دارند. ۷ پات باراکابور بومی ترینیداد و فلفل تندی کمیاب است. پات‌ها به شکل فلفل هابانرو یا شبح-فلفل است. پوست آن عموما ناهموار است و دم دارد، مثل آنچه در تصویر می‌بینید. پات‌ها در ابتدای رویش سبزرنگ هیتند اما موقع رسیدن به رنگ قرمز روشن در می‌آیند.

۳. فلفل تند ۷ پات

میزان تندی: بیش از ۱ میلیون واحد اسکویل

حرارت فلفل ۷ پات شبیه فلفل بات جلوکیا  است اما فایده‌های بیشتر و طعم بهتری دارد، مثل سایر فلفل‌های حوزه‌ی کارائیب. این فلفل محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و در بین فلفل‌ها معروف شده است، اما تخم آن بسیار کمیاب و یافتنش بسیار دشوار است.

۷ پات بومی ترینیداد است، و چند نوع متفاوت از آن وجود دارد، شامل ۷ پات زرد، ۷ پات یونا، و ۷ پات شکلات یا داگلا.

۴. چشم پرنده‌ی آفریقایی / شیطان آفریقایی

میزان تندی: ۱۷۵.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل چشم پرنده‌ی آفریقایی که گاهی با نام فلفل پیری پیری یا پیلی پیلی هم شناخته می‌شود، فلفل‌های کوچکی هستند که فقط تا حدود ۲.۵ سانتیمتر رشد می‌کنند اما محتوای فلفل زیادی دارند. آن‌ها هنگام رسیدن به رنگ قرمز یا بنفش در می‌آیند و شکل مخروطی و سری گرد دارند. به لحاظ تاریخی در حیات وحش آفریقا یافت می‌شده‌اند و اخیرا کشت آن‌ها در بعضی از نقاط آفریقا رواج پیدا کرده است، و اغلب به عنوان عصاره‌ی فلفل یا ماده‌ی ارگانیک کنترل آفات استفاده می‌شود.

از این نوع فلفل معمولا در سوپ‌ها، آبگوشت‌ها، سس‌های تند و … استفاده می‌شود.

۵. فلفل تند آیی آماریلو

میزان تندی: ۳۰.۰۰۰-۵۰.۰۰۰ واحد اسکویل

از آنجایی که «آماریلو» کلمه‌ی اسپانیایی و معادل کلمه‌ی «زرد» است، و «آیی» در آمریکای جنوبی به «فلفل» گفته می‌شود، این فلفل را با عنوان «فلفل زرد» نیز می‌شناسند. آیی آماریلو در تمام نواحی پرو می‌روید. این فلفل که توسط اینکاها استفاده می‌شود هنوز هم رایج‌ترین و محبوب‌ترین فلفل در این کشور است.

۶. فلفل تند آیی

میزان تندی: ۱.۱۱۷-۷۵.۰۰۰ واحد اسکویل

«آیی» که با نام فلفل تند پرویی نیز شناخته می‌شود، نامی رایج است که در آغاز در آمریکای جنوبی و نواحی از حوزه‌ی کارائیب برای نامیدن این نوع فلفل استفاده می‌شد.

فلفل تند آیی تاریخچه‌ی جالبی دارد، به نحوی که در فرهنگ آشپزی جهان نقش پر رنگی به خود گرفته است. این فلفل بیشتر در پرو محبوب است، جایی که در آن فلفل در انواع و اقسام خوراک‌ها یافت می‌شود.

۷. فلفل تند آیی سیتو

میزان تندی: ۸۰.۰۰۰-۱۰۰.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل تند آیی سیتو احتمالا تندترین فلفل باکاتوم است که حدود ۱۰۰.۰۰۰ واحد اسکویل تندی دارد.

خاستگاه این فلفل کشور پرو است و شباهت‌های ظاهری به فلفل تند لیمویی دارد.

این گیاهان زایا راحت رشد و میوه‌های بسیاری در سرتاسر تابستان تولید می‌کنند و تا حدود ۵ سانتیمتر درازا و ۷۵ میلی‌متر عرض دارند.

آن‌ها ابتدا به رنگ سبز هستند و هنگامی که می‌رسند به رنگ زیبای نارنجی-متمایل به زرد در می‌آیند.

۸. فلفل تند آیی فانتزی

آیی فانتزی یکی از انواع آیی است که طی یک دوره‌ی ۵ ساله در فنلاند پرورش و توسعه داده شد. این یک فلفل شیرین است، که یک سطح گرمای ملایم دارد. این فلفل ها طعم بسیار شدیدی دارند و برای بسیاری از غذاها ایده‌آل است. این گیاهی کاملا بارآور است.

۹. فلفل تند آیی هابانرو

میزان تندی: ۵.۰۰۰-۱۰.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل آیی هابانرو فقط درصد کمی از حرارت و تندی هابانروی معمولی را دارد اما به خاطر شباهت ظاهری و طعم دودناک و میوه‌ای مانندش از روی آن نامگذاری شده است.

این سبزی تند را موقعی که سبز و حدودا ۷۰ روزه است یا زمانی که ۸۵ روز از عمر آن می گذرد و به رنگ نارنجی مایل به زرد درآمده است برداشت کرد.

آن‌ها تا حدود ۷.۵ سانتیمتر رشد می‌کنند، و ظاهری مخروطی و چین و چروکی اندک دارند.

۱۰. فلفل تند آیی لیمو

فلفل لیمو (یا آیی لیمو) فلفل بسیار تند دیگری از کشور پرو است (Ají در آفریقای جنوبی اصطلاح معادل فلفل تند است. این فلفل ۵-۷.۵ سانتیمتر رشد می‌کند و ممکن است به رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی، یا حتی بنفش یا سفید باشد که به وعده‌های غذایی شما رنگ و رویی عالی می‌بخشد.

از آن‌ها بیشتر در سوپ سرد سبزیجات یا سایر خوراک‌های پرویی استفاده می‌شود. و برای درست کردن سس سالسا، چیلی و سایر خوراکی‌های درست شده از ماهی عالی هستند. آیی لیمو وقتی پخته می‌شود طعمی شبیه مرکبات دارد.

۱۱. فلفل تند آیی پانکا

میزان تندی: ۵۰۰ واحد اسکویل

فلفل پانکا یک فلفل قرمز تیره یا قهوه‌ای است که حدودا ۷.۵ تا ۱۳ سانتیمتر رشد می‌کند. این دومین فلفل پر مصرف در کشور پرو است، و نزدیک ساحل می‌روید. این فلفل که شکلی شبیه به آیی آماریلو دارد، تندی کمتری دارد و نسبتا شیرین است مثل طعم توت و اندکی هم طعم دودناک دارد.

آیی پانکا را می‌توان در پاستا به کار برد یا می‌توان آن را خشک و آسیاب کرد و از آن به عنوان یک ادویه استفاده نمود.

۱۲. فلفل تند آیی آناناسی

رپورتاژ

میزان تندی: ۲۰.۰۰۰ واحد اسکویل

آیی آناناسی یک فلفل باکاتوم زرد رنگ فوق‌العاده است که طول محصولات آن از ۵ تا ۷.۵ سانتیمتر است. رنگ آن‌ها از سبز شروع می‌شود و تا زرد درخشان موقع رسیدن همان طور که در تصویر می‌بینید تغییر پیدا می‌کنند. آیی آناناسی – مثل سایر فلفل‌های آیی، که عموما روشن و پر فایده هستند- حدود ۲۰.۰۰۰ واحد اسکویل تندی دارد، در نتیجه تندی آن در سطح متوسطی است.

۱۳. فلفل تند آیی سیوری

میزان تندی: ۵.۰۰۰-۳۰.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل آیی سیوری یک نوع فلفل تند از گونه‌ی فلفل‌های قرمز ترکیه است. این گیاهی پربار است که تا حدود ۵۰ عدد یا بیشتر محصول می‌دهد. این فلفل شبیه فلفل‌های تند قرمز بلند است که از ۱۲.۵ تا ۲۵ سانتیکتر می‌توانند رشد کنند و تا حدودی باریک هستند. محصول به دست آمده از بوته‌ی این فلفل تا حدودی چروک دار است و هنگام رشد پیچ می‌خورد و انحنا بر می‌دارد.

۱۴. فلفل شیرین آلبینو

فلفل شیرین آلبینو یک نوع از فلفل‌های دانه قلمبه است که از حدود ۱۰-۱۲.۵ سانتیمتر در طول و ۵-۶.۵ سانتیمتر در عرض رشد می‌کند. این یک فلفل گوشتی کلفت است که از مشخصه‌های آن رنگش است که از زرد کمرنگ تا نارنجی و نهایتا قرمز تغییر می‌کند. این فلفل از نوع فلفل‌های تند زنگوله‌ای است.

۱۵. فلفل تند حلب

فلفل حلب که با نام فلفل حلبی هم شناخته می‌شود، از روی شهر حلب در شمال سوریه نامگذاری شده است. این فلفل عموما در سوریه و ترکیه می‌روید و معمولا همان طور که در عکس نشان داده شده است خشک و آسیاب می‌شود.

از فلفل حلب در آشپزی مدیترانه و خاور میانه استفاده می‌شود، هر چند به عنوان جایگزینی برای پودر فلفل قرمز جایگاه ویژه‌ای در جهان پیدا کرده است.

۱۶. فلفل تند آناهایم

میزان تندی: ۵۰۰-۱۰۰۰ واحد اسکویل

فلفلی ملایم و با اندازه‌ی متوسط که معمولا از ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر رشد می‌کند، و اغلب به صورت سبز مصرف می‌شود، هر چند رنگ قرمز آن را هم می‌توان مصرف کرد. نوع اصلی آن تا وقت رسیدن به رنگ سبز تیره/قرمز در می‌آید، اما سایر انواع آن هنگام رسیدن کاملا قرمز می‌شوند. آن‌ها یکی از رایج‌ترین فلفل‌ها در ایالات متحده هستند که در بسیاری از غذاها و دستورهای غذایی استفاده می‌شوند.

۱۷. فلفل تند آنچو

 

فلفل آنچو شکل خشک شده‌ی فلفل تند پوبلانو است. آنچو طعم فلفل پابریکای ملایمی دارد که میزان تندی آن از شیرین تا متوسط است.

فلفل تند آنچو، همراه با فلفل‌های تند مولاتو و پاسیلا، «سه‌گانه‌ی مقدس» فلفل‌ها را تشکیل می‌دهند که در سس‌های مخصوص آشپزی به طور گسترده استفاده می‌شوند. از آنچو برای افزودن طعم، حرارت، و رنگ به سس‌ها استفاده می‌شود.

۱۸. فلفل تند باهامایی

میزان تندی: ۹۵.۰۰۰-۱۱۰.۰۰۰ واحد اسکویا

همان طور که از نام آن بر می‌آید، خاستگاه فلفل باهامایی باهاماس است، جایی که در آن یکی از محصولات کشاورزی اصلی به شمار می‌رود. این فلفل کوچک و گرد تا حدود ۲.۵ سانتیمتر رشد می‌کند و ممکن است در طیفی از رنگ‌های مختلف یافت شود من جمله زرد، نارنجی، سبز و قرمز. جالب است که فلفل باهامایی به شکل هوشه‌هایی رو به بالا می‌روید، بر خلاف اکثر فلفل‌ها که از ساقه آویزان می‌شوند.

۱۹. فلفل موزی

میزان تندی: ۰ – ۵۰۰ واحد اسکویل

فلفل موزی که با نام فلفل مومی زرد نیز شناحته می‌شود، مزه‌ای شیرین دارد که برای همراهی با اکثر انواع خوراکی‌ها واقعا محبوب است. این فلفل را معمولا در پیتزا، سالاد یونانی، ساندویچ‌ها و در مخلوط گوشت و/یا پنیر استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین شیرینی مختصر و طعمی جالب به سس سالسا می‌بخشند، در حالی که سایر فلفل‌ها معمولا باعث تندی آن می‌شوند.

۲۰. فلفل تند بارکرز هات

میزان تندی: ۱۵.۰۰۰-۳۰.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل تند بارکرز یک فلفل فوق‌العاده تند است، تندترین نوع از فلفل‌ّ‌های آناهایم/نیو مکزیکو، و طعمی عالی دارد. این فلفل‌ها از ۱۲.۵ تا ۱۷.۵ سانتیمتر می‌رویند و می‌توان آن‌ها را مانند فلفل آناهایم مصرف کرد. این نوع در اصل، گلچینی از فلفل‌های بومی نیو مکزیکو است، در نتیجه به طور طبیعی در یک آب و هوای داغ و خشک به خوبی رشد می‌کند.

۲۱. فلفل تند بهوت جولوکیا

میزان تندی: ۸۵۵.۰۰۰-۱.۰۴۱.۴۲۷ واحد اسکویل

بله، این کوچولوها رسما تندترین فلفل‌های موجود در جهان بودند و حتی فلفل قرمز ساوینا هابانرو را نیز از نظر تندی پشت سر گذاشته بودند. نام این فلفل به عنوان تندترین فلفل در بین تمام گونه‌ّا در کتاب رکوردهای گینس در سال ۲۰۰۶ به ثبت رسید، هر چند بعدها چندین بار جایگاه خود را در رده‌ی اول از دست داد.

۲۲. فلفل تند چشم پرنده

میزان تندی: ۵۰.۰۰۰-۱۰۰.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل‌های کوچک چشم پرنده در اصل بومی کامبوج، ویتنام، تایلند، فیلیپین و کشورهای اطراف آن‌ها است اما امروزه در سرتاسر جهان یافت می‌شود. آن‌ها به خاطر شکل گرد و کوچمی که دارند و به خاطر آن که توسط پرندگان گسترش پیدا کرده‌اند به فلفل‌های چشم پرنده معروفند، پرندگانی که تند بودن فلفل آزارشان نمی‌دهد. فلفل چیلتپین در آمریکای شمالی نیز به همان دلایل با همین نام خوانده می‌شود اما با این فلفل تفاوت دارد…

۲۳. فلفل تند تاج اسقف

میزان تندی: ۵.۰۰۰-۳۰.۰۰۰ واحد اسکویل

این فلفل یکی از انواع گوینه‌های کاپسیکوم باکاتوم است، که شامل فلفل آیی می‌شود. این فلفل شکل جالبی دارد، در نتیجه اسم‌گذاری آن هم جالب بوده است، و می‌تواند بسیار تند باشد و طعمی میوه‌آی داشته باشد. این فلفل هنگام رسیدن قرمز می‌شود و تا حدود ۲.۵ سانتیمتر طول و ۵ سانتیمتر عرض دارد.

می‌توان این فلفل را به صورت تازه در سس سالسا یا سالادها استفاده کرد، و می‌توان آن را خشک کرد یا ترشی انداخت.

۲۴. فلفل تند رنگین‌کمان بولیوی

میزان تندی: ۱۰.۰۰۰-۳۰.۰۰۰ واحد اسکویل

فلفل رنگین کمان بولیوی، که قرن‌ها در بولیوی (آمریکای جنوبی مرکزی) پرورش داده شده است یک گیاه فوق‌العاده زیبا است. این فلفل به رنگ بنفش روشن ظاهر می‌شود و کم کم به زرد تا نارنجی و نهایتا قرمز تغییر رنگ می دهد و می‌توان تمام این رنگ‌ها را یکجا روی گیاه دید، که همین آن را به گیاهی رنگارنگ و درخشان برای باغچه‌ی خانه‌تان تبدیل می‌کند.

آن‌ها را می‌توان در گلدان و درون خانه نیز پرورش داد که پیوسته و در تمام طول سال نیز بار می‌دهند. اما اگر بخواهید آن را بیرون از خانه پرورش دهید باید آب و هوایی گرم بر منطقه‌ی شما حاکم باشد.

۲۵. فلفل تند برین استرین (فلفل مغزی)

میزان تندی: ۱ میلیون – ۱.۳۵ میلیون واحد اسکویل

فوق‌العاده و به نحو خطرناکی تند! احتمالا تندترین نوع از فلفل‌های ۷ پات است.

فلفل ۷ پات برین استرین یک نوع از فلفل‌های ۷ پات است که توسط یکی از فلفل کاران به نام دیوید کاپیه‌لو در کارولینای شمالی در سال ۲۰۱۰ به وجود آمد.

دیوید با کاشتن بذر فلفل ۷ پات شروع کرد بذرهایی که از یک باغبان در تایلند گرفته بود. او سپس برای دور نگه داشتن دانه‌های فلفل از گیاهانی که ویژگی‌های خاصی داشتند از پرورش گزینشی استفاده کرد.

ادامه دارد…

نوشته‌های مرتبط