مگس پران: 15 درمان خانگی مگس پران چشم

مگس پران چشم یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از ما رخ می‌دهد. در حین این‌که سن‌تان بالا می‌رود، تغییراتی در بدن رخ می‌دهد که گاهی اوقات درک آن‌ها دشوار است. چشم یکی از اولین اندام‌هایی است که تحت تأثیر بالا رفتن سن قرار می‌گیرد. دید ضعیف، آب مروارید، مگس‌پران و غیره، می‌تواند زندگی را بیش از کمی دشوار کند.
رپورتاژ

اما مگس پران چشم دقیقا چیست؟ مگس پران به عنوان نقاط تیره‌ای تعریف می‌شوند که بین خطوط بینایی ما قرار می‌گیرند و هر بار که چشم‌تان را حرکت می‌دهید یا می‌چرخانید در اطراف چشم‌تان پدیدار می‌شوند. مگس پران می‌تواند برای هر کسی و تقریبا در هر سنی رخ دهد، اما بیش‌تر در افراد سنین بالاتر دیده می‌شود. این اختلال به طور معمول سبب بروز مشکلات زیادی نمی‌شود، اما می‌تواند هنگام انجام کارهای خاصی مانند خواندن کتاب، رانندگی یا حتی کار کردن پشت کامپیوتر به مدت طولانی، مشکل ایجاد کند. شما می‌توانید مگس پران را از طریق جراحی برای همیشه درمان کنید، اما انجام این عمل جراحی بدون شک بسیار خطرناک است. در واقع، اکثر جراحان انجام آن را توصیه نمی‌کنند، به این دلیل که هیچ تضمینی وجود ندارد که این جراحی موفقیت‌آمیز باشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ راه آسان برای محافظت از چشم در برابر دستگاه‌های دیجیتال

در واقع احتمال این‌که چشم‌های‌تان در اثر این عمل جراحی به شدت آسیب ببینند یا شما به طور کامل بینایی‌تان را از دست بدهید بسیار بیش‌تر از این است که خود مگس پران چشم برای‌تان مشکلی ایجاد کند.

اگر چه، غلبه بر این اختلال امکان‌پذیر نیست اما برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید تا مانع از تحریک شدن چشم‌ها شوید.

علائمی که نشان می‌دهند شما دچار مگس پران چشم هستید:

مگس پران چشم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم است که امروزه بیش‌تر مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از علائم وجود دارد که نشان می‌دهند فرد به این اختلال چشمی مبتلا است یا خیر. هنگامی که چشم خود را حرکت می‌دهید، اگر احساس کنید که نقاطی تیره سبب خراب و تار شدن بینایی شما می‌شوند، مبتلا به اختلال چشمی مگس پران هستید. هنگامی که معلوم شد که مبتلا به این مشکل هستید، می‌توانید به شیوه‌ی درمان آن بپردازید. در این نوشتار با برترین درمان‌های خانگی مگس پران آشنا خواهید شد:

۱۵ درمان خانگی برتر برای بهبود اختلال چشمی مگس پران

۱. به آرامی شقیقه‌های‌تان را ماساژ دهید.

ماساژ دادن شقیقه‌‌ها به آرامی یک درمان خانگی عالی برای مگس پران است. یک پارچه را در آب گرم خیس کنید و آن را روی چشم‌های بسته‌ی خود قرار دهید و به دنبال آن شقیقه‌ها را به آرامی ماساژ بدهید. این کار به کاهش سطح استرس کمک می‌کند و کم شدن استرس به نوبه‌ی خود از رخ دادن مگس پران جلوگیری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است!

۲. خط دیدتان را متمرکز کنید.

متمرکز کردن خط دید روی هر جسمی می‌تواند چشم‌های شما را ریلکس کند. یک شیء خاص را در نظر بگیرید، مثلا یک مداد یا یک سکه. بعد روی آن به دقت متمرکز شوید. حالا به آرامی آن شیء را به خودتان نزدیک کنید. آن را در فاصله‌ی ۱۵ سانتی از صورت‌تان قرار دهید. حالا، دوباره شیء را سر جای‌اش بگذارید. این روند را دست کم 10 بار در روز تکرار کنید. این کار می‌تواند کمی چشم‌های‌تان را تسکین بدهد.

مطلب مرتبط: تشخیص بیماری از روی چشم ها که باید بدانید

۳. کمی چشم‌تان را تمرین بدهید.

درست همان‌طوری که تمرکز کردن روی یک شیء می‌تواند مشکل مگس پران را تسکین دهد، تمرین دادن چشم‌ها نیز تاثیر مثبتی روی چشم‌ها دارد. یکی از رایج‌ترین تمرینات چشم این است که چشمان خود را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و بعد این حرکت را در خلاف جهت عقربه‌‌های ساعت تکرار کنید. این تمرین فقط برای تسکین مگس پران نیست. هر بار که احساس می‌کنید چشمان شما خواه در اثر کار کردن طولانی مدت در مقابل کامپیوتر و خواه تماشای تلویزیون به مدت طولانی آسیب دیده‌است، می‌توانید این تمرین چشم را انجام دهید تا میزان فشار روی چشم‌تان را کم کنید.

۴. تمرینات یوگا انجام بدهید.

اغلب اوقات، مگس پران چشم ناشی از استرس زیادی که روی چشم‌ها هست، ایجاد می‌شود. یوگا بهترین راه برای کاهش استرس است. انجام تمرینات یوگا، ذهن و بدن را آرام می‌کند، و همین به نوبه‌ی خود چشم‌ها را تسکین می‌دهد و ناراحتی مربوط به مگس پران را از بین می‌برد. قبل از شروع یوگا با یک مربی یوگا مشورت کنید.

۵. به میزان فراوانی آب بنوشید.

گاهی اوقات مگس پران چشم ممكن است به دلیل آمیزش سموم در بدن نیز رخ بدهد. یکی از بهترین شیوه‌ها برای از بین بردن این سموم، نوشیدن آب بیش‌تر است. هنگامی که بدن خالی از سموم می‌شود، شانس ابتلا به اختلال مگس پران کاهش می‌یابد. آشامیدن آب یکی از مؤثرترین روش‌های خانگی برای درمان مگس پران است.

۶. بیل‌بری را امتحان کنید.

مصرف بیل‌بری یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از مگس پران است. بیل‌بری به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان شناخته شده‌است و قادر است که بافت شبکیه را سفت کند. این میوه قطعا می‌تواند به بهبود عملکرد چشم کمک کند. بیل‌بری را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید یا می‌توانید آن را به صورت آبمیوه و مربا مصرف کنید. این میوه نیز در فهرست درمان‌های خانگی برای اختلال مگس پران قرار می‌گیرد.

۷. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان را افزایش دهید.

درست مانند بیل‌بری، گیاهان دارویی، ‌مواد خوراکی و برخی مواد غذایی وجود دارند که حاوی مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان هستند. خوردن چنین خوراکی‌هایی برای درمان مگس پران مفید است. برخی از مواد غذایی که در این دسته قرار می‌گیرند، عبارتند از کیوی، پرتقال، سبزیجات برگ سبز و توت‌فرنگی. چای سبز نیز دارای آنتی‌اکسیدان است. واقعیت این است که آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از بروز اختلال مگس پران چشم و یا حتی درمان آن بسیار مفید هستند. از این رو، آن‌ها نیز در رده‌ی درمان‌های مگس پران قرار دارند.

مطلب مرتبط: ۱۴ اختلال چشم که نشانه بیماری خطرناک است

۸. مصرف تائورین را افزایش دهید.

تائورین ماده‌ای است که عمدتا در غذاها و گوشت‌های دریایی مانند صدف اسکالوپ و میگو یافت می‌شود. این ماده برای بهبود قوه‌ی بینایی بسیار عالی است. خوردن غذاهای غنی از تائورین قوه‌ی بینایی را بهبود می‌بخشد و احتمال ابتلا به اختلال مگس پران چشم را کاهش می‌دهد. این روش به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای این اختلال بسیار موثر است.

۹. مصرف گیاه دارویی کهن‌دار را امتحان کنید.

گفته می‌شود که این گیاه دارویی به طور موثری جریان خون را افزایش می‌دهد، و همین به نوبه‌ی خود یک روش موثر برای بهبود کیفیت بینایی است. گیاه دارویی کهن‌دار به طور کلی توسط افراد مبتلا به گلوکوم (آب‌سیاه) مصرف می‌شود. بنابراین، تصور بر این است که اگر یک گیاه، توانایی پیشگیری یا جلوگیری از اختلالات چشمی جدی مانند گلوکوم را دارد، قطعا می‌تواند با مشکل مگس پران چشم نیز مقابله کند. همچنین اعتقاد بر این است که این گیاه دراویی یک درمان کارآمد برای جلوگیری از رخ دادن اختلال چشمی مگس پران است.

۱۰. از عینک آفتابی استفاده کنید.

اشعه‌ی مستقیم خورشید می‌تواند برای چشم شما مضر باشد. بنابراین، هر زمان که در معرض نور آفتاب هستید، با استفاده از عینک آفتابی، از چشم‌‌های‌تان محافظت کنید. این کار باعث می‌شود که چشم‌تان کم‌تر در معرض نور مستقیم خورشید باشد و به این ترتیب احتمال بروز اختلال مگس پران کم‌تر می‌شود.

۱۱. مکمل‌های ارگانیک بنوشید و بخورید.

مصرف مکمل‌های ارگانیک برای جلوگیری از بروز اختلال مگس پران مفید است. نوشیدن انواع مختلف آبمیوه‌‌ها و آب سبزیجات برای بهبود قوه‌ی بینایی شما مفید است. گاهی اوقات مواد غذایی مانند سیب، آویشن، نعناع، ​​تمشک، کرفس، چغندر و هویج معمولا برای جلوگیری از رخ دادن مگس پران چشم استفاده می‌شوند. این مورد نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان اختلال چشمی مگس پران است.

۱۲. مصرف الکل و قهوه را ترک کنید.

کافئین و الکل معمولا تاثیر خوبی روی چشم ندارند. بنابراین، یک مصرف‌کننده‌ی همیشگی قهوه و الکل هستید، باید مصرف این دو نوشیدنی را کاهش دهید تا از بروز اختلال مگس پران جلوگیری کنید.

۱۳. سیگار  را ترک کنید.

اکثر مردم سیگا را با این باور می‌کشند که باعث می‌شود استرس آن‌ها کاهش بیابد. اما این درست نیست. سیگار کشیدن استرس را کاهش نمی‌دهد. در واقع، استرس را افزایش می‌دهد، به خصوص هنگامی که دود آن را ببلعید. خوب این کار ابدا برای قوه‌ی بینایی شما خوب نیست. بنابراین، سیگار را ترک کنید تا از مشکل مگس پران چشم دور شوید. این مورد هم یکی دیگر از روش‌های موثر و عالی برای درمان مگس پران است.

۱۴. خوب بخوابید.

اکثر مواقع، در اثر کمبود خواب، فشار زیادی به چشم ما وارد می‌شود. زندگی روزمره‌ی ما خیلی شلوغ است و امروزه حتی وقت کافی برای یک خواب مناسب ندریم. گذراندن بخش عمده‌ای از زمان‌مان در مقابل کامپیوتر نیز باعث افزایش میزان استرس ما می‌شود. با در نظر گرفتن همه‌ی این عوامل، درک این‌که چرا بسیاری از ما دچار بیماری‌های چشم (در راس آن‌ها اختلال چشمی مگس پران) هستیم، چندان دشوار نیست. بنابراین، احتمالا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با مشکل مگس پران چشم ، این است که خواب کافی و مناسب داشته باشید و چشم‌های‌تان به اندازه‌ی کافی استراحت کنند تا بتوانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند.

۱۵. هیچ کاری انجام ندهید و به آن عادت کنید.

احتمالا یکی از نامطلوب‌ترین روش‌های مقابله با اختلال چشمی مگس پران، این است که به راحتی آن را بپذیریم. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، اختلال مگس پران چشم به طور کلی در اکثر موارد سبب آزار و اذیت شما نمی‌شود. بنابراین، اگر هیچ کدام از این داروهای خانگی برای رفع مگس پران چشم تاثیری به حال شما نداشت، شاید بهتر باشد با این حقیقت کنار بیایید که به این اختلال مبتلا هستید و به آن عادت کنید.

امروزه بیش‌تر وقت ما صرف کار بر روی کامپیوتر می‌شود. نکاتی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای از بین بردن فشار بیش از حد روی چشم دنبال کرد. می‌توانید به طور مرتب استراحت‌های کوتاهی وسط کارتان داشته باشید، مطالب روی مانیتور را بزرگنمایی کنید؛ و اگر احساس می‌کنید چشمان‌تان اذیت می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را بشویید یا تمرینات چشم را که پیش‌تر توضیح داده شد انجام بدهید. انجام تمام این موارد به طور منظم می‌تواند فشاری را که روی چشم‌های‌تان اعمال می‌شود، کاهش دهد. هنگامی که فشاری روی چشم شما نیست یا دست کم علت اصلی بروز فشاری که روی چشم‌تان ایجاد می‌شود، ‌از شما دور شده باشد، می‌توانید از شر مگس پران چشم خلاص شوید.

نوشته‌های مرتبط