9 قوی ترین گیاه دارویی برای درمان بیماری ها که از نظر علمی اثبات شده است

امروزه، در شرایطی زندگی می‌کنیم که داروهای شیمیایی و تجاری و نسخه‌های مربوط به‌ آن‌ها در همه جا گسترش یافته‌اند، ولی آیا این تنها روش ممکن برای درمان بیماری‌های‌مان است؟ در این نوشتار با ۹ قوی ترین گیاه دارویی برای درمان بیماری ها که از نظر علمی اثبات شده است آشنا می شویم.

حتی با تمام این گزینه‌های پیشرفته‌ای که در دسترس‌مان قرار دارند، بسیاری از آدم‌ها هم‌چنان به همان گیاهان دارویی متوسل می‌شوند که قرن‌ها است انسان برای درمان امراض خود از آن‌ها استفاده می‌کند: درمان‌های طبیعی و گیاهی که دارای توانایی درمان و تقویت جسمی و روانی‌مان هستند.

در حقیقت، در آغاز قرن ۲۱، یازده درصد از ۲۵۲ دارویی که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان داروهای “‌پایه و ضروری‌”‌ شناخته شدند، “‌منحصرا دارای منشا گیاهی (گیاهان گل‌دار)‌”‌ بودند. داروهایی نظیر کدئین، کینین، و مورفین همگی حاوی ترکیباتی با منشا گیاهی هستند.

با این‌که این داروهای تجاری مسلما به بخش مهمی از زندگی‌مان تبدیل شده‌اند، ولی این خبر می‌تواند دلگرم‌کننده باشد که قدرت طبیعت نیز از ما پشتیبانی می‌کند، و برای تکمیل تلاش‌های‌مان جهت بهبود سطح سلامتی، گزینه‌های گیاهی گوناگونی نیز در دسترس‌مان قرار دارند.

ولی گستره‌ی قدرت این گیاهان دارویی هم‌چنین در دست بررسی است. این جایگزین‌های گیاهی نوشدارو نیستند، و مسلما کامل هم نیستند. بسیاری از آن‌ها حاوی خطرات و عوارض جانبی مشابه‌ی داروهای تجاری و شیمیایی هستند. بسیاری از آن‌ها با وعده‌های بی‌اساس به فروش می‌رسند.

با وجود این، بسیاری از داروها و دمنوش‌های گیاهی راه‌های ظریف و بی‌خطری را برای بهبود سطح سلامتی‌تان ارائه می‌دهند. به شواهدی که گویای حقایقی درباره‌ی اثربخشی این گیاهان دارویی و هم‌چنین، تداخلات بالقوه یا مشکلات ایمنی‌شان هستند، توجه کنید. از مصرف گیاهان دارویی توسط نوزادان و کودکان، و هم‌چنین، زنان باردار و شیرده جلوگیری کنید. درباره‌ی بی‌خطر بودن بیش‌تر گیاهان دارویی برای افراد آسیب‌پذیر آزمایش‌های چندانی به عمل نیامده‌اند، و امتحان کردن‌شان نیز ارزش خطرات‌شان را ندارد.

با توجه به این مسئله‌ی هشداردهنده، انتخاب گیاه درست برای افرادی که صرفا می‌خواهند بدون استفاده از دارو مشکلات سلامتی‌شان برطرف کنند، دشوار به نظر می‌رسد. به همین خاطر، با کمک متخصصی به نام دبرا رز ویلسون، به دنبال موثرترین گیاهان دارویی گشته‌ایم – داروهایی که شواهد علمی قدرتمند اثربخشی و ایمنی‌شان را تایید کرده‌اند.

تصمیم‌گیری درباره‌ی گیاهان دارویی همسو با رویکردهای طب سنتی همان چیزی است که شما و فرد متخصص در این زمینه می‌توانید برای رسیدن به آن همکاری کنید. به گفته‌ی ویلسون، گاهی اوقات خوردن گیاهان در مقایسه با مصرف مکمل‌های تجاری و کنسانتره حتی می‌تواند خطرات کم‌تری به همراه داشته باشد؛ زیرا خطر آلوده شدن محصول در فرایند تولید بیش‌تر است. بنابراین، مصرف گیاهان به صورت ارگانیک و خالص، و نه حتی به صورت تولیدی و صنعتی، روش فوق‌العاده‌ای برای تجربه‌ی اثربخشی آن‌ها است؛ هم‌چنین، پرورش این گیاهان با دست‌تان خودتان نیز حس رضایتمندی خوبی به شما می‌بخشد. به علاوه، مصرف گیاهان دارویی روش بسیار خوبی برای بهره‌مندی از فواید غذایی آن‌ها نیز هست.

با وجود این، هم گیاهان ارگانیک و هم مکمل‌های تجاری که از لحاظ ایمنی یا کیفیت توسط نهادهای بهداشتی نظیر سازمان غذا و دارو تایید نشده باشند، نه تنها از لحاظ میزان مصرف باعث سردرگمی افراد می‌شوند، بلکه ممکن است خطر آلودگی نیز داشته باشند. بنابراین، پیش از انتخاب یک مکمل از قفسه‌ی فروشگاه، این مسائل را به یاد بیاورید.

اگر می‌خواهید برخی از گیاهان دارویی را به برنامه‌ی سلامتی یا درمانی‌تان بیفزایید، ویلسون از میان به‌روزترین مطالعات، بهترین مطالب را انتخاب و فهرستی را از قوی‌ترین گیاهان دارویی در طبیعت برای‌تان تهیه کرده است.

گیاهان موجود در این فهرست بیش‌ترین و باکیفیت‌ترین مطالعات را به خود اختصاص داده‌اند، و در میان سایر درمان‌های گیاهی بی‌خطرترین گزینه به حساب می‌آیند. وی به آن دسته از گیاهان دارویی که هیچ پژوهشی در مورد آن انجام نشده است، امتیاز “‌۰‌”‌ داده و آن را دارای ریسک تلقی کرده، و به آن دسته از گیاهانی که پژوهش‌های خوبی درباره‌شان انجام شده، و کاملا بی‌خطر هستند، امتیاز “‌۵‌”‌ داده است. به گفته‌ی ویلسون، بسیاری از این گیاهان نیز حائز امتیازاتی نظیر ۳ یا ۴ هستند.

امیدواریم این مقاله بتواند برای آن‌هایی که می‌خواهند داروهای گیاهی را وارد زندگی‌شان کنند و سطح دانش خود را بالا ببرند، نقطه‌ی شروع بسیار خوبی باشد. همیشه به خاطر داشته باشید، پیش از شروع هر روش درمانی جدید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

۱. گینکو

رتبه‌بندی

ایمنی: ۳ از ۵
شواهد علمی: ۳.۵ از ۵

کهن‌دار یا گینکو نه تنها یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های درختی است، بلکه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان هومئوپاتیک و یک گیاه دارویی مهم در طب چینی است. از برگ‌های این درخت برای تولید کپسول، قرص، و عصاره استفاده می‌شود؛ هم‌چنین، این برگ‌ها را خشک و با آن‌ها دمنوش تهیه می‌کنند.

گینکو را شاید بیش از همه به خاطر توانایی‌اش در بهبود سطح سلامت مغز بشناسند. مطالعات نشان داده‌اند، گینکو می‌تواند بیماران مبتلا به زوال عقل (دمانس) خفیف تا متوسط را درمان کند، و می‌توانید سرعت فرایند زوال شناختی را در بیماران مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر کاهش دهد.

پژوهش‌های اخیر به دنبال یافتن ترکیبی در گینکو هستند که می‌تواند به دیابت کمک کند؛ هم‌چنین، مطالعات بیش‌تری نیز درباره‌ی این گیاه دارویی در حال انجام هستند، از جمله یک مطالعه‌ی حیوانی که نتایج آن نشان داده‌اند، گینکو ممکن است بر بهبود سطح سلامت استخوان‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

نکته‌ی جالب: درخت گینکو به عنوان یک فسیل زنده شناخته می‌شود؛ قدمت فسیل‌ها به ۲۷۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. این درخت می‌تواند بیش از ۳۰۰۰ سال عمر کند.

گینکو می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • زوال عقل
  • بیماری آلزایمر
  • مشکلات بینایی
  • التهاب
  • دیابت
  • مشکلات استخوان
  • اضطراب
  • افسردگی

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش‌ها نشان داده‌اند، مصرف طولانی مدت گینکو ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید و کبد را افزایش دهد.
  • گفته می‌شود گینکو اثر خوبی روی کبد ندارد؛ بنابراین، شاید لازم باشد مراقب آنزیم‌های کبدتان باشید.
  • گینکو می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون تداخل ایجاد کند.
  • خوردن دانه‌های گینکو می‌تواند باعث مسمومیت شود.
  • عوارض جانبی آن می‌توانند شامل این موارد باشند: سردرد، ناراحتی معده، سرگیجه، و واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی).
  • به دلیل تداخلات دارویی متعدد، پیش از مصرف گینکو حتما با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

۲. زردچوبه

رتبه‌بندی

ایمنی: استفاده به عنوان گیاه دارویی: ۵ از ۵؛ استفاده به عنوان مکمل: ۴ از ۵
شواهد علمی: ۳ از ۵

با آن رنگ نارنجی زیبای‌اش، امکان ندارد بتوانید زردچوبه را در قفسه‌ی ادویه و چاشنی‌های‌تان فراموش کنید. زردچوبه جزء داروهای گیاهی هندی است؛‌ گفته می‌شود این گیاه دارویی دارای خواص ضد سرطانی است و می‌تواند از جهش‌های دی‌ان‌ای پیشگیری کند.

زردچوبه را به عنوان یک داروی ضد التهاب، می‌توان به صورت مکمل مصرف کرد؛ هم‌چنین، افرادی که می‌خواهند از درد آرتریت خلاص شوند، می‌توانند آن را به صورت موضعی مصرف کنند. از زردچوبه به عنوان یکی از چاشنی‌های محبوب در سرتاسر جهان استفاده می‌شود؛ این چاشنی می‌تواند طعم لذیذ و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به غذاهای‌تان ببخشد.

بر اساس پژوهش‌های اخیر، زردچوبه خواص امیدوارکننده‌ای برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی و آرتریت مفاصل به همراه دارد.

نکته‌ی جالب: قدمت استفاده از زردچوبه به عنوان یک گیاه دارویی به ۴۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. زردچوبه به عنوان ستون اصلی آیین طب جایگزین هند به نام آیورودا شناخته می‌شود.

زردچوبه می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • درد ناشی از بیماری‌های التهابی، نظیر آرتریت
  • پیشگیری از سرطان
  • توقف جهش‌های دی‌ان‌‌ای
  • انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • آدم‌ها وقتی می‌خواهند از زردچوبه به صورت مکمل استفاده کنند، معمولا ممکن است در مصرف آن زیاده‌روی کنند؛ بنابراین، تشخیص دوز و کیفیت مناسب آن ممکن است دشوار باشد. اگر زردچوبه را به عنوان چاشنی در آشپزی یا برای تهیه‌ی دمنوش استفاده کنید، خطرات احتمالی آن کم‌تر است.
  • استفاده‌ی طولانی مدت می‌تواند به طور بالقوه باعث بروز ناراحتی‌های معده شود.
  • زردچوبه دسترسی زیستی (درصد از دارو که وارد گردش خون می‌شود) اندکی دارد. مصرف هم‌زمان آن با فلفل می‌تواند به بدن‌تان کمک کند، بیش از پیش از فواید آن بهره‌مند شود.

۳. روغن گل مغربی

رتبه‌بندی

ایمنی: استفاده‌ی موضعی: ۴.۵ از ۵؛ استفاده‌ی خوراکی: ۳ از ۵
شواهد علمی: ۳ از ۵

از گل‌های زرد رنگ گیاه پامچال شب یا گل مغربی روغنی ساخته می‌شود که به اعتقاد برخی‌ها، می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی و وضعیت‌های پوستی نظیر اگزما را تسکین دهد.

مطالعات موجود درباره‌ی این روغن آن‌چنان منظم و سازمان‌دهی شده نیستند، ولی برخی از آن‌ها از سایرین قوی‌تر هستند. برای مثال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند، روغن گل مغربی دارای خواص ضد التهابی است. گفته می‌شود این روغن می‌تواند به درمان وضعیت‌هایی نظیر درماتیت آتوپیک و درد عصبی دیابتی کمک کند. هم‌چنین، این داروی گیاهی می‌تواند به درمان سایر مشکلات از جمله درد پستان نیز کمک کند.

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند، روغن گل مغربی می‌تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام‌ اس را بهبود ببخشد، هورمون‌ها و حساسیت به انسولین را در آدم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک تغییر دهد، و استفاده‌ی موضعی از آن نیز درماتیت یا التهاب پوستی خفیف را بهبود می‌بخشد.

بر اساس نتایج این مطالعات، روغن گل مغربی را در دنیای گیاهان دارویی می‌توان به عنوان یک داروی گیاهی همه‌کاره تلقی کرد. مسئله‌ای که باید به آن دقت کنید این است که روغن گل مغربی ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. پژوهش‌های بیش‌تری در این خصوص در حال انجام هستند، و نتایج آن‌ها نیز امیدوارکننده به نظر می‌رسند.

نکته‌ی جالب: گل مغربی را پامچال شب نیز می‌نامند، زیرا گل‌های این گیاه پس از غروب خورشید باز می‌شوند. بسیاری معتقدند، بوی این گل‌ها شبیه بوی لیمو است.

گل مغربی می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • سندرم پیش از قاعدگی
  • وضعیت‌های پوستی خفیف
  • درد پستان
  • یائسگی
  • التهاب
  • درد عصبی دیابتی
  • ام اس
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • فشار خون

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • با برخی از داروهای انعقاد خون تداخل دارد
  • بی‌خطر بودن مصرف آن در طول بارداری مشخص نیست
  • ممکن است در جذب دارو در طول دوره‌ی درمان HIV اختلال ایجاد کند
  • در طول درمان اختلال دوقطبی ممکن است با لیتیوم تداخل داشته باشد
  • مصرف طولانی مدت آن ممکن است مضر باشد

۴. تخم کتان

رتبه‌بندی

ایمنی: ۴.۵ از ۵
شواهد علمی: ۳.۵ از ۵

تخم کتان که از آن روغن نیز گرفته می‌شود، در میان مکمل‌های غذایی گیاهی به عنوان یکی از گزینه‌ی بی‌خطر شناخته می‌شود. تخم کتان که هزاران سال است توسط بشر کشت و برداشت می‌شود، امروزه به خاطر فعالیت آنتی‌اکسیدانی و فواید ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود.

با این‌که برای اثبات خواص تخم کتان برای انسان، باید پژوهش‌های بیش‌تری به عمل بیاید، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهند، این داروی گیاهی می‌تواند از بروز سرطان روده‌ی بزرگ پیشگیری کند.

نتایج یک مطالعه‌ی دیگر نشان دادند، تخم کتان دارای توانایی کاهش فشار خون است. مصرف تخم کتان حتی می‌تواند به کاهش چاقی مفرط نیز کمک کند. بسیاری از آدم‌ها تخم کتان را به صبحانه یا اسموتی‌های‌شان نیز اضافه می‌کنند؛ هم‌چنین، تخم کتان را می‌توانید به صورت قرص، روغن (که داخل کپسول ریخته می‌شود)، و آرد نیز مصرف کنید.

بهترین راه برای بهره‌مندی از فواید تخم کتان این است که آن را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید. مقداری آرد تخم کتان را روی غلات صبحانه یا سالادتان بریزید، یا آن را به خورش‌ها، نان‌های خانگی، یا اسموتی‌های‌تان اضافه کنید. از روغن تخم کتان می‌توانید برای تهیه‌ی سس سالاد نیز استفاده کنید.

نکته‌ی جالب: تخم کتان یکی از بهترین منابع گیاهی برای اسیدهای چرب امگا-۳  است. از جمله سایر منابع گیاهی امگا-۳ می‌توان به دانه چیا، گردو، و دانه‌های سویا اشاره کرد.

تخم کتان می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • کاهش چاقی مفرط
  • تنظیم فشار خون
  • پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ
  • التهاب
  • گر گرفتگی
رپورتاژ

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • تخم کتان می‌تواند بر تولید استروژن در زنان تاثیر بگذارد، به خصوص اگر آن‌ها سابقه‌ی ابتلا به سرطان داشته یا باردار باشند.
  • تخم کتان را به صورت خام یا نارس مصرف نکنید، زیرا می‌تواند سمی باشد.

۵. روغن درخت چای

رتبه‌بندی

ایمنی: ۴ از ۵
شواهد علمی: ۳ از ۵

از درخت چای، که جزء گیاهان بومی استرالیا است، روغنی تولید می‌شود که مدت‌های طولانی است که بشر از فواید آن برای وضعیت‌های پوستی نظیر آکنه‌ خفیف، پای ورزشکاران، زخم‌های سطحی، شوره، گزش حشرات، و سایر وضعیت‌های پوستی التهابی آگاه است.

با این‌که برای تایید اثربخشی روغن درخت چای برای آکنه و پوست سر نیاز به مطالعات بیش‌تر وجود دارد، اکنون پژوهشگران به قدرت فوق‌العاده‌ی این روغن برای درمان زخم‌ها و عفونت‌های موضعی پی برده‌اند.

به تازگی نتایج یک مطالعه نشان داده است، روغن درخت چای سرعت رشد میکروب‌های عامل آکنه را کاهش می‌دهد. روغن درخت چای را معمولا به صورت یک روغن عصاره‌ای با غلظت بالا تولید می‌کنند.

ویلسون توصیه می‌کند، روغن درخت چای را مانند سایر روغن‌های عصاره‌ای با یک روغن حامل رقیق کنید. البته، به گفته‌ی ویلسون، در تولید انواع مختلفی از محصولات و کرم‌های حاوی روغن درخت چای از  نمونه‌های رقیق‌شده‌ی این روغن استفاده می‌شود.

نکته‌ی جالب: روغن درخت چای از برگ‌های درختی گرفته می‌شود که جزء گیاهان بومی کوئینزلند و نیو ساوت ولز در استرالیا است.

روغن درخت چای می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • آکنه
  • پای ورزشکاران
  • بریدگی‌ها
  • شوره
  • گزش حشرات

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • خوردن روغن درخت چای باعث مسمومیت می‌شود.
  • در اثر استفاده از روغن درخت چای روی پوست، ممکن است دچار واکنش آلرژیک شوید.
  • این روغن ممکن است بر هورمون‌های‌تان تاثیر بگذارد.
  • استفاده‌ی طولانی مدت از این روغن توصیه نمی‌شود.

۶. اکیناسه

رتبه‌بندی

ایمنی: ۴.۵ از ۵
شواهد علمی: ۳.۵ از ۵

اکیناسه چیزی بیش‌تر از آن گل‌های مخروطی‌شکل زیبا و ارغوانی دارد که در باغ‌های گل مشاهده می‌کنید؛ قرن‌ها است که  از این گل‌های زیبا به صورت دمنوش، آب، و عصاره به عنوان دارو استفاده می‌شود. امروزه، این گیاه دارویی را به صورت پودر یا مکمل نیز عرضه می‌کنند.

رایج‌ترین کاربرد اکیناسه برای کوتاه کردن دوره‌ی علائم سرماخوردگی معمولی است، ولی برای تایید اثربخشی اکیناسه و درک این مسئله که چگونه می‌تواند ایمنی بدن را در برابر ویروس تقویت کنید، نیاز به انجام مطالعات بیش‌تری است.

به طور کلی، فارغ از برخی عوارض جانبی بالقوه، اکیناسه گیاه دارویی نسبتا بی‌خطری است. با این‌که برای تایید این مسئله باید آزمایش‌های بیش‌تری انجام شود، شما همیشه می‌توانید از فواید اکیناسه برای کاهش سریع علائم سرماخوردگی بهره‌مند شوید.

نکته‌ی جالب: نخستین آدم‌هایی که از اکیناسه به عنوان یک داروی گیاهی استفاده کردند، بومیان آمریکایی بودند. نخستین شواهد تاریخی برای استفاده از اکیناسه متعلق به قرن ۱۸ هستند.

اکیناسه می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • سرماخوردگی
  • تقویت دستگاه ایمنی بدن
  • برونشیت
  • عفونت‌های بخش فوقانی دستگاه تنفسی

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • اکیناسه می‌تواند باعث ناراحتی مجاری گوارشی، به خصوص، معده شود.
  • این گیاه دارویی می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

۷. عصاره هسته انگور

رتبه‌بندی

ایمنی: ۴.۵ از ۵
شواهد علمی: ۳.۵ از ۵

سال‌ها است که عصاره‌ی هسته انگور که به صورت مایع، قرص، یا کپسول در دسترس قرار دارد، به خاطر فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌اش مورد توجه بسیاری از آدم‌ها قرار داشته است. عصاره‌ی هسته انگور دارای فواید فراوانی برای سلامتی است، از جمله کاهش کلسترول (بد) ال‌دی‌ال و کاهش علائم گردش ضعیف خون در سیاهرگ‌های پا.

مطالعات تایید کرده‌اند مصرف مرتب عصاره‌ی هسته‌ی انگور دارای اثرات ضد سرطانی است و به نظر می‌رسد می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند.

نکته‌ی جالب: عصاره هسته‌ی انگور حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است.

اکیناسه می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • سرطان
  • کاهش کلسترول بد (ال‌دی‌ال)
  • گردش خون در سیاهرگ‌های پا
  • ورم
  • فشار خون

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • اگر از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون یا داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، یا اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، در مصرف این داروی گیاهی احتیاط کنید.
  • عصاره هسته انگور ممکن است جذب آهن را کاهش دهد.

۸. اسطوخودوس

رتبه‌بندی

ایمنی: ۴ از ۵
شواهد علمی: ۳.۵ از ۵

اگر دچار اضطراب هستید، احتمالا تاکنون برای‌تان اتفاق افتاده است که یکی از اطرافیان‌تان به شما توصیه کند از روغن عصاره‌ای اسطوخودوس استفاده کنید. این گل خوشبوی بنفش رنگ مطالعات بسیاری را به خودش اختصاص داده است؛ دانشمندان در این مطالعه بیش‌تر بر خاصیت ضد اضطرابی اسطوخودوس تمرکز کرده‌اند.

طی مطالعه‌ای بر روی بیماران مبتلا به دندان‌درد، دانشمندان تایید کردند اسطوخودوس دارای خواص تسکین‌دهندگی است؛ سایر مطالعات‌ نیز ثابت کردند اسطوخودوس می‌تواند مستقیما بر خلق‌وخو و عملکرد شناختی تاثیر بگذارد. هم‌چنین، اسطوخودوس به خاطر خواص تسکین‌دهندگی‌اش و کمک به افراد برای داشتن خواب باکیفیت نیز مشهور است.

به تازگی، دانشمندان کشف کرده‌اند که اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی نیز هست. برای بهره‌مندی حداکثری از فواید اسطوخودوس، می‌توانید آن را رقیق کنید و روی پوست بمالید یا این‌که از این داروی گیاهی در رایحه‌درمانی استفاده کنید؛‌ اسطوخودوس دارای عوارض جانبی اندکی است.

نکته‌ی جالب: اسطوخودوس برای نخستین بار، ۲۰۰۰ سال پیش، توسط رومی‌ها وارد منطقه‌ی پروانس در فرانسه شد.

اسطوخودوس می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • اضطراب
  • استرس
  • فشار خون
  • میگرن

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • اسطوخودوس می‌تواند باعث ناراحتی پوستی شود.
  • خوردن آن باعث مسمومیت می‌شود.
  • مصرف این گیاه دارویی به صورت غلیظ ممکن است باعث اختلالات هورمونی شود.

۹. بابونه

رتبه‌بندی

ایمنی: ۴ از ۵
شواهد علمی: ۳.۵ از ۵

بابونه با گل‌های زیبای کوچک‌اش که شبیه گل‌های مینا است، از جمله گیاهان دارویی است که گفته می‌شود، دارای خواص ضد اضطرابی هستند. بیش‌تر آدم‌ها بابونه را به خاطر طعم خوب‌ و دمنوش محبوب‌اش می‌شناسند (نتایج یک نظرسنجی نشان دادند، روزانه بیش از ۱ میلیون فنجان دمنوش بابونه در سراسر جهان مصرف می‌شود)، ولی بابونه را می‌توان به صورت مایع، کپسول، یا قرص نیز مصرف کرد.

مطالعات بسیاری درباره‌ی قدرت آرام‌بخشی بابونه به عمل آمده‌اند؛ مثلا مطالعه‌ای در ۲۰۰۹ نشان داد، اثربخشی بابونه در درمان اختلال اضطراب فراگیر در مقایسه با دارونما یا پلاسیبو بسیار بیش‌تر است. به تازگی، یک مطالعه‌ی جدید تایید کرده است که مصرف بابونه به صورت طولانی مدت بی‌خطر است؛ هم‌چنین، مطالعه‌ی جدید دیگری نیز پا را از خاصیت بابونه برای رفع اضطراب فراتر گذاشته، و تایید کرده‌ است که این گیاه دارویی به صورت بالقوه می‌تواند اثر ضد سرطانی نیز داشته باشد.

نکته‌ی جالب: دو نوع بابونه وجود دارد: بابونه‌ی آلمانی، یک گیاه یک‌ساله که در غرب اروپا به خوبی می‌روید؛ و بابونه رومی، گیاه چند ساله که گرده‌افشان‌ها را جذب می‌کند و بویی شبیه سیب دارد.

بابونه می‌تواند برای وضعیت‌های زیر مفید باشد:

  • اضطراب
  • استرس
  • بی‌خوابی
  • سرطان

نکاتی که باید مد نظر قرار دهید

  • بابونه می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. گزارش‌هایی از آنافیلاکسی نیز وجود دارند.
  • بابونه ممکن است با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون تداخل ایجاد کند.
نوشته‌های مرتبط