خواص دانه چیا: ۲۸ فایده دانه چیا برای سلامتی و زیبایی+ 9 عوارض جانبی

خواص دانه چیا برای سلامتی موضوع این نوشتار است. دانه چیا قرن‌ها جزء اصلی رژیم غذایی مایاها و آزتک‌ها بوده‌است. امروزه این دانه به خاطر فوایدی که برای سلامتی دارد و کاربردش در آشپزی، علاقه‌ی بسیاری از آدم‌ها را به خود جلب کرده‌است. به نظر می‌رسد دانه چیا منبعی غنی برای مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

در ادامه به خواص دانه چیا می‌پردازیم:

۱. اسید چرب امگا ۳

دانه‌ی چیا سرشار از چربی‌های غیراشباع چندتایی، به ویژه اسیدهای چرب امگا۳ است. پروفایل لیپید (چربی)‌ دانه چیا متشکل از ۶۰ درصد امگا ۳ است، که باعث می‌شود یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی اسید چرب‌ها باشد- به‌ویژه آلفا لینولنیک اسید، یا ای‌ال‌ای. امگا ۳ موجود در دانه چیا می‌تواند به کاهش التهاب، بالا رفتن عملکرد شناختی و پایین آوردن کلسترول کمک کند.

۲. فیبر

فیبر با کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده در ارتباط است. دانه چیا منبعی فوق‌العاده برای فیبر است، که تنها ۲ قاشق غذاخوری از آن ۱۰ گرم فیبر دارد، این حیرت‌انگیز است. این معادل یک‌سوم میزان مصرف توصیه‌شده برای هر روز است.

۳. آنتی‌اکسیدان

دانه چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است. هم‌چنین پروفایل آنتی‌اکسیدان بالا به این دانه کمک می‌کند پوسته‌اش ماندگاری بالایی داشته‌باشد. این دانه تقریبا ۲ سال خارج از یخچال دوام می‌آورد.

۴. مواد معدنی

۲ قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی ۱۸ درصد کلسیم، ۳۵ درصد فسفر، ۲۴ درصد منیزیم و حدود ۵۰ درصد منگنز میزان مصرف مرجع غذایی (DRI) است. این مواد مغذی به شما کمک می‌کند از فشار خون بالا پیشگیری کنید و وزن‌تان را در سطح سلامت حفظ کنید، و نیز برای سوخت و ساز انرژی و بخشی از سنتز دی‌ان‌ای مهم است.

۵. احساس سیری

سیری احساس پُری و رضایت است، که باعث می‌شود بین وعده‌های غذایی کم‌تر هوس خوراکی بکنید. ترکیب پروتئین، فیبر و ایجاد هاله‌ای ژله‌ای در اطراف دانه‌های چیا در هنگام مخلوط شدن با مایعات در اثرات سیری آن نقش دارد.

۶. فاقد گلوتن

دانه‌ی چیا حاوی گلوتن یا غلات نیست. برای همین می‌توانید از تمام فواید مغذی آن در یک رژیم بدون گلوتن بهره‌مند شوید.

۷. جایگزینی برای تخم‌مرغ

لایه‌ی بیرونی دانه‌ی چیا هنگام مخلوط شدن با مایعات متورم می‌شود تا یک ژله در اطراف آن ایجاد کند. می‌توانید از این به جای تخم‌مرغ استفاده کنید تا کلسترول را پایین بیاورید و محتوای مواد مغذی خوراکی‌ها و کیک و کلوچه‌ها را افزایش دهید. برای درست کردن جایگزینی برای تخم‌مرغ، ۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا را با آب مخلوط کنید و بگذارید برای ۱۵ دقیقه بماند.

۸. به‌طور کامل قابل هضم است

بر عکس دانه‌ی کتان، که‌ آن نیز سرشار از اسید چرب امگا ۳، فیبر، و مواد معدنی است، لازم نیست دانه‌ی چیا را پودر کنید تا مواد مغذی آن را جذب کنید یا آن را جایگزین تخم‌مرغ کنید.

۹. رفع اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها (دیس‌لیپیدمی)

پژوهشی که در مجله‌ی انگلیسی تغذیه چاپ شده‌است نشان می‌دهد دانه‌ی چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین بیاورد، در حالی که اچ‌دی‌ال یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد. هم‌چنین این پژوهش نشان داده‌است وقتی دانه چیا را جایگزین دیگر منایع چربی می‌کنید، از جمله روغن ذرت، آلفا لینولنیک اسید موجود در آن، می‌تواند از میزان تری‌گلیسیرید بالا جلوگیری کند و چاقی را در قسمت مرکزی بدن کاهش دهد.

۱۰. تنظیم قند خون

دانه چیا می‌تواند نقش مهمی در تنظیم میزان انسولین ایفا کند. این دانه می‌تواند مقاومت به انسولین را پایین بیاورد و میزان غیرعادی انسولین را در خون کاهش دهد.

۱۱. استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند.

از آن‌جایی کلسیم و فسفر برخی از انواع مواد معدنی هستند که در دانه‌های چیا یافت می‌شوند، می‌توان گفت که این دانه‌ها تاثیر زیادی بر روی سلامت دندان و استخوان دارند. جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان از طریق خوردن غذاهای سالم و ارگانیک مثل دانه‌ی چیا روش بسیار مناسبی است. مقدار فسفر موجود در دانه‌ها ۲۷ درصد از مقدار مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. منگنز نیز به میزان نسبتا زیادی در دانه‌های چیا موجود است، تنها یک وعده‌ از این دانه‌ها می‌تواند ۲۸ گرم از این ماده‌ی مغذی را برای بهبود سلامت استخوان‌های شما فراهم کند.

۱۲. سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

با افزایش HDL یا کلسترول خوب در بدن، طبیعی است که سلامت قلب شما نیز حفظ می‌شود. بنابراین اگر شما نگران سلامت قلب خود هستید، می‌توانید گنجاندن دانه‌های چیا را در غذاهای روزانه‌تان امتحان کنید.

۱۳. سلامت متابولیک بدن را بهبود می‌دهد.

کلسترول و فشار خون بالا برای سلامت شما خطرناک هستند، اما خوردن دانه‌های چیا که امگا ۳، پروتئین و فیبر دارند، می‌تواند به کاهش سطح LDL و بالا بردن HDL کمک کند. با این حال، این تاثیر باید همراه با سایر غذاهای سالم اتفاق بیفتد؛ زیرا دانه‌های چیا نمی‌توانند تاثیر زیادی روی فشار خون بالا داشته باشند. کاهش این خطرات با استفاده از دانه‌های چیا ممکن است، اما درمان یا بهبودی بیماری بدون کمک سایر داروها یا غذاها امکان پذیر نخواهد بود. برخی مطالعات حتی نشان داده‌اند که استفاده از دانه‌های چیا برای کاهش فشار خون یا کلسترول تاثیری ندارد، بنابراین فراموش نکنید که نباید صرفا به مصرف این دانه‌ها تکیه کنید.

۱۴. علائم دیابت نوع ۲ را درمان می‌کند.

علائم دیابت نوع ۲ را می‌توان با مصرف مقدار مشخصی از دانه‌های چیا کاهش داد. این تاثیر توسط یک مطالعه اثبات شده‌است. در این مطالعه ۲۰ بیمار مبتلا به دیابت ۳۷ گرم دانه‌ی چیا را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند و بهبودی در برخی از علائم را نشان دادند، به عنوان مثال فشار خون‌شان کاهش پیدا کرد. قند خون آن‌ها نیز کمی پایین آمد، اگرچه این میزان قابل‌توجه نبود، اما به هر حال کمک‌کننده است. با توجه به این‌که دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند، می‌توانند برای کاهش قند خون مناسب باشند.

با این حال، این موضوع هنوز هم نیازمند یک تحقیق یا مطالعه است تا به طور قطع اثبات شود. این دانه‌ها برای درمان علائم دیابت مفید هستند زیرا می‌توانند باعث کاهش فرایند هضم شوند. اثرات طولانی مدت دیابت نوع ۲ در بدن بسیار خطرناک هستند، بنابراین پیشگیری بهترین گزینه است.

خواص دانه چیا ۱۵: استفاده از آن آسان است.

منظور از استفاده‌ی آسان این است که دانه‌های چیا را می‌توان به انواع مختلفی از غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه کرد بدون این‌که تغییری در طعم آن‌ها ایجاد شود. این دانه طعم آجیلی دارد اما ملایم است. دانه‌ی چیا تغییر قابل‌توجهی در مزه‌ی غذاها ایجاد نمی‌کند. گنجاندن دانه‌های چیا در رژیم غذایی کاملا آسان خواهد بود. خیلی ساده آن‌ها را با آبمیوه‌ها یا اسموتی‌ها مخلوط کنید یا می‌توانید آن‌ها را روی ماست یا انواع پوره بپاشید و بعد میل کنید. تهیه‌ی کیک فنجانی با دانه‌های چیا نیز می‌تواند یک ایده‌ی عالی باشد.

دانه‌ی چیا را همچنین می‌توانید به سس پاستا  اضافه کنید تا غلیط‌تر شود چرا که آن‌ها آب را جذب خود می‌کنند. مصرف زیاد دانه‌های چیا باعث می‌شود سیستم گوارش شما بهتر کار کند، مخصوصا اگر فیبر زیادی مصرف نمی‌کنید. یک قاشق غذاخوری برای مصرف روزانه کافی است یا یک و نیم قاشق غذاخوری اگر فکر می‌کنید که به مقدار بیش‌تری از آن نیاز دارید.

خواص دانه چیا ۱۶: انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

وقتی چیزی می‌خورید به خصوص صبح‌ها که می‌خواهید روزتان را شروع کنید، هدف اصلی شما احتمالا داشتن انرژی است برای این‌که بتوانید تمام فعالیت‌های خود را به درستی انجام بدهید. اضافه کردن دانه‌های چیا به صبحانه‌تان می‌تواند ایده خوبی باشد زیرا این دانه‌ها حاوی ویتامین B، تیامین و نیاسین هستند که می‌توانند مواد غذایی را در بدن شما به انرژی تبدیل کنند. آن‌ها همچنین ماده‌ی غذایی مناسبی برای سیستم عصبی و مغز هستند.

خواص دانه چیا ۱۷: مقدار دریافت آهن‌تان را افزایش می‌دهد.

همه‌ی آدم‌ها به آهن نیاز دارند تا اکسیژن به تمام قسمت‌های بدن‌شان برسد. رساندن آهن به بدن‌تان بسیار آسان است. خیلی ساده در حدود دو قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا را به طور روزانه بخورید و ۱۲ درصد آهن مورد نیاز بدن‌تان را پوشش بدهید. با مصرف درست آهن، گلبول‌های قرمز که برای حمل اکسیژن مفید هستند، در بدن شما تشکیل می‌شوند.

خواص دانه چیا ۱۸: میزان جذب ویتامین E را در بدن افزایش می‌دهد.

ویتامین E به خصوص برای پوست شما بسیار اهمیت دارد. توانایی بدن شما در جذب ویتامین E را می‌توان با خوردن دانه‌های چیا به طور روزانه، افزایش داد چرا که آن‌ها حاوی سلنیوم هستند که به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. مقدار سلنیوم برای هر ۲۸ گرم دانه‌ی چیا حدود ۱۵ میکروگرم است. محافظت از بدن‌تان در برابر رادیکال‌های آزاد با استفاده از این دانه‌های کوچک بسیار آسان است، اما شما قطعا نمی‌توانید تنها به مصرف این ابرخوراکی اتکا کنید.

خواص دانه چیا ۱۹: عملکرد عصب‌ها را بهبود می‌دهد.

منیزیم و مس موجود در دانه‌ چیا، مواد مغذی مهمی برای سیستم عصبی شما هستند. آن‌ها سیستم عصبی را سالم نگه می‌دارند و به عملکرد درست آن کمک می‌کنند. این دو همچنین برای تقویت متابولیسم شما در هنگام تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری هستند. مقدار منیزیم برای هر ۲۸ گرم از دانه‌های چیا حدود ۹۸ میلی‌گرم است در حالی که مقدار مس تقریبا کم است و فقط حدود ۰.۳ میلی‌گرم است.

خواص دانه چیا برای زیبایی

دانه‌های چیا به خاطر فوایدی که برای سلامتی شما دارند، شناخته شده‌ هستند؛ مثلا می‌توانند باعث تقویت انرژی شما، استحکام استخوان‌ها و بسیاری فواید دیگر شوند. با این حال، یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد دانه چیا این است که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی شما دارند. بنابراین آن‌ها نه تنهاکوچک هستند، مزه‌ی چندانی ندارند، برای استفاده آسان هستند، قیمت زیادی ندارند و برای سلامتی‌تان فواید زیادی دارند، بلکه برای زیبایی شما نیز عالی هستند.

خواص دانه چیا ۲۰: با آکنه و چین و چروک مبارزه می‌کنند.

اگر امگا ۳ به خاطر مزایای بهداشتی و زیبایی آن شناخته شده‌است، دانه‌های چیا نیز حاوی میزان زیادی از این اسید چرب مورد نیاز پوست شما هستند. با این حال شما باید مصرف دانه‌های چیا را با ماهی‌های چرب ترکیب کنید چون این دو نوع ماده‌ی خوراکی دو نوع مختلف از امگا ۳ را دارند. امگا ۳ برای سلامتی، مو و پوست شما مناسب است و با پایین نگه داشتن میزان افسردگی شما سبب می‌شوند تا پوست‌تان دچار فشار نباشد و همین از بروز چروک و آکنه پیشگیری می‌کند. هر زمان که احساس افسردگی می‌کنید، پوست‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

خواص دانه چیا ۲۱: سبب می‌شود که پوست نرم‌تری داشته باشید.

رپورتاژ

دانه‌های چیا نه تنها حاوی امگا ۳ هستند که برای پوست شما مورد نیاز است، بلکه به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان دارند که برای سلامتی بسیار فایده دارد. شما می‌توانید نرمی و لطافت پوست خود را با خوردن دانه‌های چیا به طور منظم حفظ کنید. حفاظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث ایجاد فشار روی پوست و نمایان شدن برخی از نشانه‌های پیری مانند چین و چروک شوند، با مصرف دانه‌های چیا بسیار آسان است. نتیجه‌ی کار این است که پوستی درخشان‌تر، نرم و لطیف‌تر و ناخن‌هایی سالم‌تر خواهید داشت.

خواص دانه چیا ۲۲: پوستی شاداب‌تر برای‌تان ایجاد خواهد کرد.

هرچند هورمون‌ها و افسردگی تأثیر قابل‌توجهی روی سلامت پوست شما دارند، اما سطح انسولین در بدن شما نیز تاثیری کم‌تر از این دو روی پوست شما ندارد. ثبات سطح قند خون شما باید حفظ شود تا از خوردن تنقلات و غذاهای ناسالم به خصوص در هنگام گرسنگی زیاد جلوگیری شود. اکثر مردم زمانی که گرسنه هستند اهمیتی به این‌ نمی‌دهند که چه می‌خورند، این‌که آیا آن ماده‌ی غذایی چرب است یا زیادی شیرین. هنگامی‌ که سطح انسولین در بدن شما ناپایدار باشد و شما به فیبر موجود در دانه‌های چیا، که مقدار بسیار زیادی هم است، نیاز دارید.

تثبیت سطح انسولین موجب آرامش شما می‌شود و دیگر هر روز میل شدید به خوردن میان‌وعده‌ها را احساس نمی‌کنید. فیبر می‌تواند شما را به مدت طولانی سیر نگه دارد و سیستم گوارش شما نیز می‌تواند در این میان به خوبی عمل کند. نوع فیبر موجود در دانه‌های چیا منحصر به فرد است زیرا آن‌ها به آسانی توسط آب جذب می‌شوند و به این ترتیب پوست شما در اثر عادات بد غذایی آسیب نخواهد دید.

خواص دانه چیا ۲۳: با علائم پیری مبارزه می‌کند.

دانه‌های چیا به دلیل این‌که حاوی روی هستند، می‌توانند پوستی صاف به شما بدهند و در عین حال با التهاب مبارزه کنند. روی به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای جلوگیری از نشانه‌های پیری شناخته شده‌است. خبر خوب این است که روی موجود در دانه‌های چیا بسیار زیاد است و بنابراین پوست شما می‌تواند خواص دانه چیا را درو کند.

۲۴. درخشش پوست را افزایش می‌دهد.

پوست سالم از بدن و ذهن سالم ناشی می‌شود زیرا وقتی بدن شما دچار استرس است، پوست‌تان نیز همان احساس را دارد. یکی از مواد معدنی ضروری موجود در دانه‌های چیا منیزیم است که به تنظیم قند خون، عملکرد سیستم عصبی و افزایش انرژی کمک می‌کند. هنگامی ‌که این سه مزیت به بدن شما برسد، خون می‌تواند به درستی جریان بیابد و این برای پوست شما بسیار اهمیت دارد. عملکرد منیزیم باعث تثبیت سطوح هورمون در بدن شما می‌شود که این هم یکی از فاکتورهای داشتن پوستی سالم است. هنگامی‌ که خون به خوبی در بدن جریان می‌یابد، پوست‌تان درخشان می‌شود و زنده و درطراوت به نظر می‌رسد.

۲۵. دانه‌های چیا کمک می‌کنند که پوستی سفت‌تر داشته باشید.

زنان مطمئنا با کلاژن آشنا هستند، زیرا معمولا در محصولات زیبایی و مکمل‌ها موجود است. اعتقاد بر این است که کلاژن به داشتن پوستی سفت‌تر، محکم‌تر و لطیف‌تر کمک می‌کند. هرچند کلاژن، بیش‌تر برای خواص ضد پیری‌اش استفاده می‌شود، اما زنان جوان نیز به آن علاقه دارند. کلاژن از پروتئین است و توسط اسید آمینه تشکیل می‌شود. این همان چیزی است که دانه‌های چیا برای بدن شما فراهم می‌کنند، گرچه مواد غذایی زیادی وجود دارند که پروتئین بالاتری دارند. اما جالب این است که پروتئین دانه‌های چیا آسان‌تر جذب می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بدن‌تان شانس بیش‌تری برای داشتن کلاژن بیش‌تر به دست بیاورد.

خواص دانه چیا ۲۶: از پف کردن پوست جلوگیری می‌کند.

سطح پتاسیم موجود در دانه‌های چیا بسیار بالا است و پتاسیم در تنظیم فشار خون فایده دارد. ظاهر پف کرده‌ی پوست شما می‌تواند ناشی از استرسی باشد که هنگام بالا بودن فشار خون تجربه می‌کنید. پایین آوردن فشار خون شما با پتاسیم، پوست شما را نیز تسکین خواهد داد. برای حفظ ثبات فشار خون و ضربان قلب و جلوگیری از عصبی شدن، از هر گونه غذای فرآوری‌شده یا شور دوری کنید.

۲۷. به کنترل وزن بدن کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که دانه‌های چیا نمی‌توانند به شما کمک کنند که وزن‌تان را از دست بدهید، زیرا هیچ تحقیقی در مورد این موضوع انجام نشده‌است، اما می‌توانند به شما کمک کنند تا وزن‌تان را کنترل کنید. خوردن دانه‌های چیا به دلیل فیبر محلولی که دارند، سبب می‌شود که احساس کنید معده‌تان پر است. به این ترتیب می‌توانند از خوردن مقدار بیش‌تری از غذاها به خصوص در شب جلوگیری کنند. شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری دانه‌ی چیا به غذاهای مورد علاقه‌تان، میل به خوردن را در خودتان کنترل کنید. فقط یادتان باشد که این دانه‌های را بیش از اندازه مصرف نکنید زیرا دارای فیبر هستند و ممکن است معده‌تان دچار مشکل شود.

خواص دانه چیا ۲۸: پوست را مرطوب می‌کند.

اگرچه محصولات لبنی مانند شیر به داشتن کلسیم فراوان شناخته شده‌اند، اما دانه‌های چیا دارای سطح بالاتری از کلسیم هستند. بنابراین اگر شما برای حفظ رطوبت پوست خود نیاز به کلسیم دارید، می‌توانید این دانه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به خصوص برای کسانی که نمی‌توانند محصولات لبنی را به علت آلرژن‌های خاصی تحمل کنند، مصرف این دانه‌ها می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. فایده‌ی این کار تقویت دندان‌ها و استخوان‌های شما خواهد بود.

پس چه دلیلی وجود دارد که این ماده‌ی خوراکی کوچولو و مفید را دوست نداشته باشیم؟ شما می‌توانید این دانه‌های مغذی را برای تکمیل سایر غذاهای سالم خود به طور روزانه استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان به خوبی تامین شود. در نظر داشته باشید که نمی‌توانید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را فقط از یک نوع ماده‌ی غذایی دریافت کنید. رژیم غذایی ما باید ترکیبی باشد به این معنا که برای دریافت خواص دانه چیا برای سلامتی و زیبایی نباید فقط به آن ها وابسته باشید، بلکه باید دیگر مواد غذایی مناسب برای سلامتی‌تان را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مضرات و اثرات جانبی مصرف دانه‌ی چیا

هر چیزی هم جنبه‌ی خوب و هم جنبه‌ی بد دارد. این واقعیت در مورد دانه‌های چیا نیز صدق می‌کند. این دانه‌ها در واقع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارند اما اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است اثرات بدی نیز روی بدن شما داشته باشند. این نکته می‌تواند یک هشدار خوب برای جلوگیری از مصرف بیش از حد این ماده‌ی خوراکی باشد.

۱. خون‌ریزی

امگا ۳ موجود در دانه‌های چیا بسیار بالا است. به همین دلیل کسانی که تحت درمان هستند و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند، نباید این دانه‌ها را بخورند. بهتر است قبل از مصرف آن‌ها با پزشک‌تان صحبت کنید. امگا ۳ می‌تواند همان تاثیر داروهای رقیق‌کننده‌ی خون را داشته باشد، به این معنی که وقتی شما هر دو را با هم مصرف می‌کنید، بدن شما بیش از حد رقیق‌کننده‌ دریافت می‌کند و ممکن است دچار خونریزی شوید. همچنین توانایی آن در کاهش فشار خون سبب می‌شود که برای افراد مبتلا به فشار خون پایین چندان مفید نباشد. اگر قصد دارید یک عمل جراحی داشته باشید، نباید این دانه‌ها را مصرف کنید، مگر این‌که قبلا با پزشک‌تان مشورت کرده باشید.

۲. اثرات گوارشی

دانه‌های چیا حاوی فیبر فراوانی هستند، که برای فرایند هضم مفید است. با این حال، زمانی که آن‌ها را به میزان بیش از حد مصرف کنید، ممکن است مشکلاتی را در معده‌تان تجربه کنید از جمله نفخ و اسهال. این دو مشکل ممکن است برای بدن شما مضر نباشند، اما واقعا آزاردهنده هستند. شما باید بهترین راه را برای مصرف و استفاده از دانه‌های چیا در غذاها‌ی‌تان بدانید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

۳. آلرژن‌ها (آلرژی‌زاها)

این مورد ممکن است نادر باشد، اما باز هم نشانه‌های حساسیت وجود دارد که ممکن است پس از مصرف دانه‌های چیا رخ بدهند مانند آبریزش چشم، راش‌های پوستی یا حتی استفراغ و مشکلات تنفسی. آلرژن‌ها معمولا ناشی از تداخل بین دانه‌های چیا و انواع خاصی از غذاهایی هستند که با هم می‌خورید. خوردن گیاهان مشابه با دانه‌های چیا مانند آویشن می‌تواند منجر به واکنش متقاطع در بدن شود و همین سبب بروز علائم آلرژی می‌شود. اگر می‌خواهید این مشکلات برای شما رخ ندهند، نباید دانه‌های چیا را با گیاهانی از همان خانواده مصرف کنید.

۴. اعتیاد

یک ماده‌ی شیمیایی در دانه‌های چیا وجود دارد که می‌تواند در برخی افراد اثرات اعتیادآور داشته باشد. این تاثیر برای بیش‌تر آدم‌ها رخ نمی‌دهد، و0 فقط در افراد حساس بروز می‌کند، بنابراین اگر فکر می‌کنید که نسبت به آن‌ها اعتیاد ندارید، پس مشکلی وجود ندارد. افراد حساس نیز می‌توانند برای مدت کوتاهی دانه‌های چیا را به مقدار کمی مصرف کنند مدتی فاصله بیندازند و بعد دوباره آن‌ها را مصرف کنند تا دچار مشکل اعتیاد به آن‌ها نشوند.

۵. نفخ

این اختلال زمانی است که معده شما با گاز پر می‌شود. هرچند نفخ یک مشکل جدی نیست، اما می‌تواند آزاردهنده باشد. این مشکل بیش‌تر به دلیل مصرف دانه‌ی چیا به میزان بیش‌تر از نیاز روزانه‌ی بدن‌تان است. توصیه می‌شود روزانه فقط یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا را بخورید تا در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکرده باشید.

۶. مسمومیت

مسمومیت ممکن است زمانی رخ بدهد که شما هنگام خرید آن‌ها دقت کافی نداشته باشید. شما نمی‌دانید که این دانه‌ها چه‌طور کشت شده‌اند، زیرا بسیاری از آن‌ها با آفت‌کش‌های حاوی مواد شیمیایی مضر رشد می‌کنند. شما نمی‌توانید ببینید که کدام دانه‌های چیا بدون آفت‌کش‌ها هستند چرا که فهمیدن چنین چیزی با دیدن آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل انتخاب محل مناسب برای خرید دانه‌های چیا بسیار مهم است تا اطمینان پیدا کنید که آن‌ها به طور کامل ارگانیک هستند.

۷. مصرف بیش از حد (اوور دوز) ویتامین B۱۷

اگر خوردن دانه‌ی چیا را دوست دارید، بهتر است که مکمل ویتامین B۱۷ مصرف نکنید، زیرا این دانه‌ها به میزان فراوانی از این ویتامین دارند. مصرف هر دوی آن‌ها می‌تواند خطر اوور دوز کردن ویتامین B۱۷ را همراه داشته باشد. بعضی از داروها یا روغن حاوی هسته‌ی زردآلو نیز سرشار از ویتامین B۱۷ هستند، بنابراین شما باید با دقت محتویات داروهایی را که می‌خورید، بررسی کنید. بهترین راه این است که قبل از گنجاندن دانه‌های چیا در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

۸. هشدار در مورد برخی از داروها

افرادی که داروهای خاصی برای دیابت یا فشار خون مصرف می‌کنند، نباید بدون رعایت نکات احتیاطی دانه‌ی چیا را مصرف کنند. ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که مصرف آن‌ها برای شما مشکلی ندارند. با توجه به این‌که دانه‌های چیا سبب رقیق شدن خون و پایین آمدن فشار خون می‌شوند، قبل از خوردن آن‌ها باید مطمئن شوید که هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

۹. فشار خون پایین

دانه‌های چیا می‌توانند فشار خون شما را پایین بیاورند، و این برای افرادی که فشار خون بالا دارند، مناسب است. با این حال اگر فشار خون شما به طور طبیعی پایین است، بهتر است قبل مصرف دانه‌های چیا، با پزشک‌تان مشورت کنید.

نکاتی که قبل از مصرف دانه‌های چیا باید بدانید

دانه‌های چیا به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارند برای سلامتی ما مفید هستند، اما همه‌ی دانه‌های چیا ارگانیک نیستند. برای اطمینان از این‌که با خوردن دانه‌های چیا اثرات نامطلوبی را دریافت نمی‌کنید، در این‌جا چند نکته‌ی مفید ارائه شده‌است که بهتر است مد نظر داشته باشید:

۱. دانه‌ی چیای معتبر

دقت کنید دانه‌های چیایی که می‌خرید، ارگانیک باشند، بررسی کنید که آیا آن‌ها معتبر هستند یا خیر. معمولا دانه‌های چیای چینی ارگانیک نیستند. همیشه آن‌هایی را خریداری کنید که تاییدیه دارند،‌ زیرا معمولا ارگانیک هستند.

۲. مصرف این دانه‌ها را با مقدار کم شروع کنید.

مصرف دانه‌های چیا را نیز باید مانند دیگر داروهای گیاهی با مقدار کم شروع کنید. شما نمی‌دانید که بدن‌تان با مصرف آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد، بنابراین ابتدا باید آن را امتحان کنید. خوردن دانه‌ی چیا را با مقدار کم شروع کنید و نتیجه را ببینید. اگر هیچ مشکلی در شکم‌تان رخ نداد یا احساس بدی نداشتید، می‌توانید به خوردن آن‌ها ادامه بدهید. بعضی از علائم ناشی از آلرژی‌زاها معمولا راش پوستی و تورم و خارش به ویژه دور لب‌ها هستند. زمانی که این علائم پدیدار می‌شوند، دست از خوردن آن‌ها بردارید. برخی از علائم شدید آلرژی مانند گرفتگی گلو و تورم لب‌ها باید توسط پزشک درمان شوند، بنابراین برای دریافت درمان مناسب، بلافاصله به بیمارستان بروید.

۳. گیجی

گاهی اوقات شما هیچ گونه علائم حساسیتی در داخل و یا خارج از بدن‌تان احساس نمی‌کنید، اما ممکن است پس از خوردن آن‌ها احساس سرگیجه داشته باشید. این مشکل ممکن است به دلیل فشار خون شما باشد زیرا دانه‌های چیا سبب کاهش فشار خون می‌شوند. زمانی که فشار خون‌تان پایین است نباید دانه‌ی چیا را مصرف کنید.

۴. وضعیت سیستم گوارش

افراد زیادی وجود دارند که فیبر کافی از مواد غذایی خود دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل است که وقتی معده‌ی آن‌ها فیبر را بیش‌تر از حد معمول دریافت می‌کند، به کمی تنظیم و تعدیل نیاز دارند. احساس نفخ در معده شایع است زیرا ممکن است نشانه‌ای از این باشد که معده‌ی شما به میزان زیادِ فیبر موجود در دانه‌های چیا عادت ندارد. شما می‌توانید با مصرف تدریجی دانه‌های چیا مانع از بروز این مشکل شوید. با این حال اگر این اتفاق ادامه پیدا کرد، باید مصرف آن را برای مدتی متوقف کنید و اگر در اثر خوردن دانه‌های چیا متوجه رخ دادن واکنش‌های بدی در بدن‌تان شدید، باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

یادتان باشد فقط به این دلیل که برخی از غذاها سالم هستند، نمی‌توانید مقدار زیادی از آن‌ها را بخورید و سایر غذاها را کنار بگذارید. ترکیب غذاهای مختلف برای بدن لازم است زیرا بدن شما به مواد مغذی موجود در بیش از یک ماده‌ی خوراکی نیاز دارد. همچنین مصرف مقدار مناسب هر گونه غذا بسیار مهم است چرا که یک ماده‌ی غذایی هر چه‌قدر هم که عالی باشد، اگر به میزان زیادی مورد مصرف قرار بگیرد، عوارض جانبی روی بدن‌تان خواهد داشت.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

منبع health  drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط