درمان جای بخیه و زخم: ۱۰ روش خانگی برای از بین بردن جای بخیه و زخم

جای بخیه و زخم آثار باقی مانده بر روی پوست بعد از عمل جراحی یا جراحت است. این آثار ممکن است به خاطر زخم‌های مختلف پوستی به وجود آمد باشند از جمله سوختگی، بریدگی، یا التهاب جوش‌ها. این‌ها فقط یک سری علامت روی بدن نیستند بلکه برای بسیاری از آدم‌ها یکی از بزرگترین علل اعتماد به نفس پایین به شمار می‌روند. گفته می‌شود که «زخم ممکن است خوب شود اما جای زخم تا ابد می‌ماند.» درمان جای بخیه و زخم کمی سخت‌تر است اما می‌توان آن‌ها را با استفاده از درمان‌های خانگی زیر از بین برد. نتایج این درمان‌ها ممکن است از شخصی به شخص دیگر بسته به عمق و شدت مشکل متفاوت باشد. بافت زخم نیز به طور طبیعی در یک دوره‌ی زمانی مشخص محو می‌شود.

در این نوشتار ۱۰ درمان خانگی سریع و آسان برای از بین بردن جای بخیه و زخم را به شما یاد می‌دهیم نیازی نیست پولی را که به سختی به دست آورده‌اید صرف درمان‌های زیبایی گران قیمت کنید فقط کافی است برای داشتن پوستی با ظاهر سالم و بی‌نقص این اقدامات ساده را انجام دهید.

۱۰. روغن نارگیل

به عنوان ساده‌ترین و ارزانترین روش، می‌توان از روغن نارگیل برای درمان جای سوختگی‌ها، جای زخم‌ها و جای جوش نیز استفاده کرد. ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های موجود در نارگیل زمان درمان را تسریع و از شکل‌گیری زخم‌های جدید پیشگیری می‌کنند. این روغن خواص ضد التهابی، ضد درد و تب‌کاه دارد و به پیشگیری از عفونت پوست کمک می‌کند. فقط کافی است آن را روی جای بخیه و زخم بمالید و بگذارید یک شب بماند. این درمان را به مدت ۱۰-۱۵ روز ادامه دهید تا شاهد قدرت اعجاب انگیز آن باشید.

۹. زردچوبه

زردچوبه نه یک فایده، که صد فایده برای سلامتی دارد. این ادویه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیکی است و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های مضر محافظت می‌کند. همچنین از آن برای درمان جای زخم‌ها نیز استفاده می‌شود: کمی پودر زردچوبه را با کره‌ی مایع یا شیر خام مخلوط کنید و آن را به آرامی بر ناحیه‌ی آسیب دیده ماساژ بدهید. آن را بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه بشویید، نه تنهای جای زخم‌ها را پاک بلکه سلامت و درخشندگی پوست را نیز حفظ می‌کند. این ماده به خاطر خواص ضد پیری‌اش نیز محبوب و مورد تمجید است.

۸. لیمو

آب لیمو سرشار از مواد مغذی است، در نتیجه نه تنها خوراکی سالم است بلکه از آن به عنوان درمانی خانگی برای معالجه‌ی اختلالات پوستی متعدد استفاده می‌شود. لیمو سرشار از ویتامین C و اسید سیتریک و اسیدهای آلفا هیدروکسی است که به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کنند و به عنوان یک سفید کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند. برای استفاده از آن، پوست اطراف زخم را تمیز کنید و بعد یک گلوله‌ی پنبه را در آب لیمو فرو کنید، و آن را روی زخم بمالید و بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه با آب بشویید. این کار جای زخم را روشن‌تر می‌کند و بعد از استفاده‌ی منظم آن را کاملا از بین می‌برد.

۷. سرکه‌ی سیب

به عنوان یک درمان خانگی، سرکه‌ی سیب اعتبار زیادی کسب کرده است به نحوی که برای درمان آنفولانزا گرفته تا زگیل کارساز به حساب می‌آید. یک گلوله‌ی پنبه را در سرکه‌ی سیب فرو کنید و آن را روی زخم‌ها بمالید. این کار جای زخم یا بخیه را محو خواهد کرد. بعد از ۱۰ دقیقه آن را بشویید. یا، یک پیمانه سرکه‌ی سیب را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. صورت‌تان را بعد از تمیز کردن و قبل از خوابیدن با این محلول بشویید.

۶. برگ‌های چریش

رپورتاژ

برگ‌های چریش دارای عوامل ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهابی است. این عوامل به از بین بردن جای بخیه و زخم کمک می‌کنند. برای استفاده از آن، چند عدد برگ چریش بردارید و از آن خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی جای زخم‌ها بمالید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک پک صورت نیز استفاده کنید. این کار نه تنها جای زخم‌ها را محو خواهد کرد، بلکه مشکلات پوستی مانند جوش و … را نیز از بین می‌برد. برگ چریش برای پوست نیز می‌تواند به عنوان تونر استفاده شود. فقط کافی است گلوله‌ی پنبه را در آب چریش جوشیده فرو کنید و صورت‌تان را با آن پاک کنید و بگذارید یک شب بماند. این کار جوش، جای زخم و بخیه و لکه و جوش‌های سر سیاه را از بین خواهد برد.

۵. روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی از پوست و بافت های نوع خاصی از ماهی‌ها به دست می‌آید. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ایکوزاپنتانوییک اسید است. همچنین برای استعمال موضعی جهت از بین بردن جای زخم‌ها و جای بخیه نیز این روغن توصیه می‌شود. اما، به شکل قرص و کپسول نیز موجود است؛ فرد می‌تواند آن را با یک سوزن سوراخ کند و روغنش را بیرون بکشد. حتما ناحیه‌ی مورد نظر را با استفاده از یک حوله از هر گونه آلودگی و گرد و خاک پاک کنید. انگشت‌تان را در مخلوط روغن فرو کنید، و به آرامی آن را روی جای زخم و جای بخیه بمالید. این کار را ۳-۴ بار در روز تکرار کنید.

۴. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که برای پوست خوب است. گوجه فرنگی نیز، مثل لیمو، به عنوان یک سفید کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند. گوجه فرنگی میوه‌ای ارزان است و ضد پیری است، با جوش مبارزه می‌کند و رنگ پوست را روشن می سازد. یک گوجه‌ی تازه را بردارید و به دو نیم کنید، حالا تکه‌ی بریده شده را روی جای زخم و جای بخیه بمالید و حتما آب آن را در سرتاسر ناحیه‌ی آسیب دیده پخش کنید. نه تنها هر روز صبح شاهد بهبودهای کوچکی خواهید بود، بلکه حرکت مالیدن نیز به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند. این روش را امتحان کنید، اما حتما در ادامه دادن آن پیگیر و جدی باشید.

۳. انگور فرنگی

انگور فرنگی یکی از قدرتمندترین گیاهان دارویی برای بهبود وضعیت سلامت به حساب می‌آید. در هند به آن آلما می‌گویند. انگور فرنگی سرشار از ویتامین C است که مانع از شکل گیری جای زخم‌ها می‌شود. از آملا می‌توان برای درست کردن پودر یا خمیر استفاده کرد. این خمیر را می‌تواند روی ناحیه‌ی آسیب دیده مالید و باید پودر را با روغن زیتون مخلوط کرد و روی صورت به عنوان یک پک استفاده کرد. این کار به پیشگیری از شکل گرفتن جای زخم و روشن‌تر کردن جای زخم‌های قدیمی می‌شود.

۲. عسل

عسل محصولی طبیعی است که از آن به عنوان درمانی پزشکی قرن‌ها استفاده می‌شده است. هرچند عسل چندین فایده‌ی درمانی برای سلامتی دارد اما می‌توان از آن برای درمان جای زخم و جای بخیه نیز استفاده کرد. مطابق یکی از مطالعات انجام شده عسل فرایند التیام را تحریک می‌کند، در درمان زخم‌ها موثر است و باعث احیاء و بازسازی بافت‌ها می‌شود. همچنین می‌توان از آن همراه با لیمو و جوش شیرین نیز استفاده کرد. عسل خام را به نسبت مساوی با جوش شیرین مخلوط کنید. به مدت ۳-۵ دقیقه آن را روی ناحیه‌ای که دچار زخم یا جای بخیه شده است ماساژ بدهید. یک حوله‌ی داغ روی آن ناحیه بگذارید. وقتی حوله خنک شد، محل زخم را تمیز کنید. عسل (۳-۴ قاشق غذاخوری) و لیمو (نصف لیمو) را با هم مخلوط کنید و آن را روی جای زخم بمالید، بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. عسل و لیمو برای پاک کردن برنزگی بدن نیز استفاده می‌شود.

۱. آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که عصاره‌ی آن به خاطر قابلیت خنک کنندگی و تسکین پوست‌های ملتهب و حساس معروف است. این فقط یک درمان موضعی است، درمانی که مستقیما روی پوست اعمال می‌شود – و گفته می‌شود که ظاهر جای زخم یا بخیه را کمرنگ می‌کند. این گیاه در بین گزینه‌های مختلف و متعدد برای کاهش جای زخم و بخیه از همه موثرتر است. طرفداران آن چنین فرض می‌کنند که آلوئه ورا به کاهش التهاب و افزایش حالت ارتجاعی بافت زخم کمک می‌کند چون آلوئه ورا دارای خاصیت مرطوب کنندگی است. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی بافت زخم می‌تواند اندازه و همچنین ظاهر جای زخم یا بخیه را تغییر دهد. برای استفاده از آن، مخلوطی از ژل آلوئه ورا و گلاب درست کنید. آن را روی صورت‌تان بمالید و بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند. قبل از شستن این پک، آن را به مدت چند دقیقه روی پوست مبتلا به زخم یا جای بخیه به آرامی ماساژ بدهید. در پایان آن را بشویید و خشک کنید.

 

منبع listsurge
نوشته‌های مرتبط