راهنمای کامل معامله ارز دیجیتال: ۹ نکته که پیش از شروع ترید ارز دیجیتال باید بدانید

آیا به دنبال راهنمای کامل معامله ارز دیجیتال هستید؟ آیا کنجکاو هستید در مورد تجارت و معامله با ارزهای رمزنگاری شده از قبیل بیت کوین یا اتریوم اطلاعاتی به دست بیاورید؟ در این صورت، پیش از انتخاب یک پلتفرم یا صرافی برای معامله با رمز ارزها، بهتر است تا آن‌جا که می‌توانید اطلاعات‌تان را درباره‌ی ارزهای دیجیتال کامل کنید.

در این مقاله توضیح خواهیم داد چه عواملی باعث تحریک قیمت دارایی‌های دیجیتال می‌شوند و چگونه باید معامله با رمز ارزها را شروع کنیم. هم‌چنین، درباره‌ی محل خرید و معامله با کوین‌های دیجیتالی نیز توصیه‌هایی به شما ارائه خواهیم داد.

۱. رمز ارز چیست؟

رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده واحد پول دیجیتالی است. رمز ارزها با استفاده از رمزنگاری دیجیتال جهت پردازش تراکنش‌ها و ایجاد “‌کوین‌های‌”‌ جدید به وجود می‌آیند.

رمز ارزهایی نظیر بیت کوین بسیار محبوب هستند،‌ زیرا آن‌ها غیرمتمرکز هستند. به عبارت دیگر، بانک‌ها و حکومت‌ها دسترسی به این واحدهای پولی را نمی‌توانند کنترل کنند. در مقابل، ارزهای فیات (پول بی‌پشتوانه) به آسانی ممکن است توسط حکومت‌ها و بانک‌ها دستکاری شوند.

هزاران جایگزین بیت کوین وجود دارند که آلتکوین نامیده می‌شوند. رمز ارزهایی نظیر اتریوم و ریپل از روی الگوی اصلی بیت کوین به وجود آمده‌اند یا تفاوت‌هایی را در خود ایجاد کرده‌اند تا بتوانند کاربردهای مخصوص و منحصر به فرد داشته باشند.

ارز فیات پولی است که دولت‌ها به عنوان پول قانونی و رایج یک کشور اعلام می‌کند. اصطلاح آلتکوین نیز گاهی اوقات برای ارجاع به رمز ارزهای غیر بیت کوین استفاده می‌شود.

۲. بلاک چین چیست؟

اگر چیزهایی در مورد رمز ارزها شنیده‌اید، احتمالا اصطلاح “‌بلاک چین‌”‌ نیز به گوش‌تان خورده است؛ زیرا این فناوری همان چیزی است که باعث منحصر به فرد و ارزشمند شدن رمز ارزها شده است. در این بخش، از بیت کوین به عنوان یک نمونه استفاده می‌کنیم.

بلاک چین، به زبان بسیار ساده، روشی است برای ذخیره‌سازی تمام تراکنش‌های بیت کوین در یک دفتر کل که به هر یک از کوین‌ها متصل است.

بلاک چین، از دیدگاه دیجیتالی، در حقیقت به معنی زنجیره‌ای از بلاک‌های برنامه‌ای است. هر بلاک فهرستی از جزییات تراکنش نظیر تاریخ، ساعت، میزان، و طرف‌های معامله را در خود ثبت می‌کند. تمام بلاک‌ها در کنار هم یک زنجیره را تشکیل می‌دهند که به عنوان یک پایگاه داده‌ی رمزنگاری شده، به طور عمومی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

بلاک چین به دفتر کل بیت کوین یک ساختار کامل می‌بخشد. دفتر کل به وسیله‌ی رمزنگاری برنامه‌نویسی می‌شود تا محتویات آن از دست هکرها در امان بمانند و هم‌چنین، به راحتی به هر کامپیوتر دیگر در شبکه کپی شوند. هم‌چنین، استفاده از رمزنگاری جعل کوین‌ها را بسیار دشوار کرده است.

۳. قیمت‌گذاری بازار رمز ارزها

رمز ارزها ابزارهای معاملاتی پر ریسکی هستند، زیرا نسبت به ارزهای فیات بسیار جدید هستند؛ به همین دلیل نیز، پیش‌بینی ارزش آن‌ها در آینده بسیار دشوار است.

رمز ارزها برای معامله‌گرانی که به دنبال ابزارهای معاملاتی پر ریسک و به طور بالقوه با سود بالا هستند، ممکن است بسیار مناسب باشند.

اندازه‌ی بازار رمز ارز

دانشگاه کمبریج در ۲۰۱۹ دو مطالعه‌ی مقایسه‌ای در خصوص رمز ارزها به عمل آورده است. در این بخش، به برخی از یافته‌های این مطالعات می‌پردازیم.

بیش از ۱۳۹ میلیون کیف پول رمز ارز فقط ۳۸ درصد از کیف‌های پول (حدود ۵۲.۸ میلیون) فعال هستند.
۵۲ درصد از شرکت‌های رمز ارز در بیش از دو بخش از این صنعت کار می‌کنند شمار شرکت‌های رمز ارز که در دو یا بیش از دو بخش از صنعت ارزهای رمزنگاری شده کار می‌کنند، بر تعداد شرکت‌های جهانی رمز ارز می‌افزاید.
۸۴ درصد از ارائه‌کنندگان از بیش از یک کوین پشتیبانی می‌کنند پشتیبانی از چندین کوین توسط ارائه‌دهندگان این خدمات از ۲۰۱۷ تاکنون دو برابر شده است. بیش از ۸۴ درصد از ارائه‌دهندگان، هم‌اکنون، از بیش از یک نوع کوین پشتیبانی می‌کنند.
۱۶۴ درصد رشد در شمار کارمندان شمار کارمندانی که در صنعت دارایی‌هایی رمزنگاری شده کار می‌کنند، بین ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ۱۶۴ درصد افزایش یافته است؛ به طور متوسط ۲۰ کارمند در هر شرکت.

 

چه عواملی باعث تحریک قیمت رمز ارزها می‌شوند؟

موقعیت‌هایی که بر رمز ارزها تاثیر می‌گذارند، معمولا را عوامل تاثیرگذار بر ارزهای فیات متفاوت هستند.

نوسان هم‌زمان – بازار رمز ارزها با صعودهای شدید و سقوط‌های سنگین و ناگهانی‌اش شناخته می‌شود. نکته‌ی جالب توجه در خصوص رمز ارزها این است که چندین کوین ممکن است به طور هم‌زمان صعود یا سقوط کنند.

توجه رسانه‌ها – به محض آن‌که نام یک رمز ارز در اخبار تکرار می‌شود، معمولا معامله‌گران جدیدی به سمت این رمز ارز هجوم می‌آورند. این گرایش باعث افزایش ناگهانی ارزش آن رمز ارز می‌شود. نخستین معامله‌گرانی که به سمت یک رمز ارز می‌روند، معمولا به سود خوبی می‌رسند. سایر معامله‌گران نیز مضطرب می‌شوند و هجوم آن‌ها برای فروش، به سقوط قیمت منجر می‌شود.

وضع قریب‌الوقوع مقررات – پیش‌بینی تصویب مقررات جدید در خصوص رمز ارزها ممکن است به سقوط قیمت منجر شود.

ویژگی‌های انحصاری هر کوین – هر یک از رمز ارزها تحت تاثیر عوامل اختصاصی آن قرار می‌گیرد. رایج‌ترین علت مشاهده‌ی افزایش در ارزش یک رمز ارز افزایش پشتیبانی مالی از سمت یک بخش مالی است؛ ولی سایر عوامل (نظیر مشکلات امنیتی و غیره) نیز می‌توانند بر ارزش پایه‌ی هر کوین تاثیر بگذارند.

۴. بررسی اجمالی کوین‌های رمزنگاری شده

شمار بسیار زیادی رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده وجود دارند؛ این شمار زیاد انتخاب آن‌ها را برای معامله و تجارت دشوار کرده است. برای راهنمایی شما در انتخاب کوین‌های مناسب، نگاه دقیق‌تری بر محبوب‌ترین رمز ارزها انداخته‌اید؛ ولی ابتدا، آن را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم:

نام رمز ارز هدف و شرح وضعیت سال شروع به کار
بیت کوین (BTC)

رتبه‌ی ۱

ارز دیجیتال غیر متمرکز. استخراج شده توسط کمیسیون اوراق بهادر و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC). روش اجماع از راه گواه اثبات کار (PoW). ۲۰۰۸
بیت کوین کش (BCH)

رتبه‌ی ۱۱

ارز دیجیتال غیر متمرکز مقیاس‌پذیر (بیت کوین کش می‌تواند به طور هم‌زمان شمار زیادی از تراکنش‌ها را تحلیل کند). استخراج شده توسط ASIC. روش اجماع از راه گواه اثبات کار (PoW). ۲۰۱۷
دش (DASH)

رتبه‌ی ۴۷

انتقالات شخصی و فوری. استخراج شده توسط ASIC. روش اجماع از راه ترکیبی از گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام (PoS). ۲۰۱۴
دکرد (Decred)

رتبه‌ی ۴۹

آلتکوین مقیاس‌پذیر، غیر متمرکز، و خودگردان. استخراج شده توسط گوماینر GPU. روش اجماع از راه ترکیبی از گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام. ۲۰۱۵
دوج کوین (DOGE)

رتبه‌ی ۷

ابتدا مثل یک شوخی شروع شد! ولی سپس به یک آلتکوین کاربرپسند و محبوب تبدیل شد. استخراج شده توسط GPU. روش اجماع از راه گواه اثبات کار. ۲۰۱۳
اتریوم (ETH)

رتبه‌ی ۲

طراحی شده جهت فراهم‌آوری امکان برنامه‌ریزی “‌قراردادهای هوشمند‌” اختصاصی توسط کاربران که خدمات انعطاف‌پذیرتری از کوین‌هایی نظیر بیت کوین را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. استخراج شده توسط GPU. روش اجماع از راه گواه اثبات کار که در حال حاضر قرار است به اثبات سهام با معرفی پروتکل کاسپر تغییر کند. ۲۰۱۵
آیوتا (MIOTA)

رتبه‌ی ۲۷

مقیاس‌پذیر، معاملات خرد رایگان میان دستگاه‌های اینترنت اشیاء. استخراج شده توسط تنگل. روش اجماع از راه گواه اثبات کار. ۲۰۱۵
لایت کوین (LTC)

رتبه‌ی ۱۰

ساخته شده به عنوان نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی بیت کوین. استخراج شده توسط GPU. روش اجماع از راه گواه اثبات کار. ۲۰۱۱
مونرو (XMR)

رتبه‌ی ۲۲

حفظ حریم خصوصی از طریق تراکنش‌های غیر قابل پیگیری و آدرس‌های مخفی. استخراج شده توسط ASIC. روش اجماع از راه گواه اثبات کار. ۲۰۱۴
نئو (NEO)

رتبه‌ی ۲۴

سیستم قرارداد هوشمند چینی. روش اجماع از راه گواه اثبات خدمت. ۲۰۱۶
ریپل (XRP)

رتبه‌ی ۴

ریپل یک بلاک چین تجاری متمرکز برای بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، و صرافی‌های دارایی‌های دیجیتالی. این رمز ارز استخراج نمی‌شود. ۲۰۱۲
ورج (XVG)

رتبه‌ی ۱۰۲

حریم خصوصی و امنیت در سطح سامانه نرم‌افزاری TOR که برای استفاده‌ی روزانه طراحی شده است. ۲۰۱۴
زدکش (ZEC)

رتبه‌ی ۵۰

رویکردی علم محور به تمرکززدایی و حریم خصوصی. استخراج شده توسط GPU. روش اجماع از راه گواه اثبات کار. ۲۰۱۶

 

بیت کوین

بیت کوین (BTC) رمز ارزی است که این صنعت کارش را با آن شروع کرد و هم‌چنان به عنوان استاندارد طلایی برای رمز ارزها شناخته می‌شود.

اکنون از بیت کوین برای خرید الکترونیکی کالاها و خدمات استفاده می‌شود – و هم‌چنین، به عنوان راهی برای پرداخت بهای کالاها در ارزهای خارجی و بدون نیاز پرداخت کارمزد تراکنش کاربرد دارد.

بیت کوین با اختلاف زیاد نسبت به سایر رمز ارزها دارای بالاترین محبوبیت است، و بسیاری از معامله‌گران رمز ارز برای شروع معاملات رمزنگاری شده‌ی خود بیت کوین را انتخاب می‌کنند.

بیت کوین کش

ایجاد یک اختلاف‌نظر میان کاربران بیت کوین در خصوص چگونگی حل مشکل زمان طولانی تراکنش‌ها به ایجاد یک هارد فورک منجر شد.

راه‌حل این مشکل افزایش قابل توجه اندازه‌ی بلاک و حذف شاهد تفکیکی یا همان سگویت (SegWit) از بیت کوین بود. کاربران ناراضی تصمیم گرفتند راه‌شان را از بیت کوین جدا کنند؛ و به این ترتیب، بیت کوین کش (BCH) شکل گرفت.

تغییر “‌سافت‌ فورک‌”‌ در تراکنش‌های بیت کوین با هدف بهبود حریم شخصی و تقویت مقیاس‌پذیری ایجاد می‌شود. “‌هارد فورک‌”‌ عبارت است از ایجاد تغییری آن‌چنان بنیادین در بلاک چین که باعث ایجاد نوع جدیدی از آلتکوین شود که با کوین اصلی خود اساسا متفاوت باشد.

دش (DASH)

دش با هدف رفع مشکلات موجود در مفهوم بیت کوین به وجود آمد – به ویژه، در خصوص حفاظت از ناشناس بودن و سرعت معامله.

دش که ابتدا با نام‌های ایکس‌کوین، و سپس، دارک‌کوین، شناخته می‌شد، می‌تواند ظرف چند ثانیه یک تراکنش را تایید کند و راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از پرداخت دوگانه در اختیار دارد.

هم‌چنین، دش تراکنش‌های چند کاربر را با استفاده از کوین جوین با یکدیگر ترکیب می‌کند تا کاربران ناشناس باقی بمانند.

کوین‌جوین چندین تراکنش متعلق به چندین کاربر را در قالب یک تراکنش کدگذاری شده ترکیب می‌کند تا تفکیک و شناسایی آن‌ها توسط هکرها بسیار دشوارتر شود.

دکرد (Decred)

دکرد (DCR) از جمله آلتکوین‌هایی است که در تلاش برای حل مشکلات بیت کوین ایجاد شده‌اند – این آلتکوین برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین به وجود آمد.

هم‌زمان، دکرد با فراهم‌ کردن امکان ایجاد تغییر در بلاک چین به وسیله‌ی کاربران، دموکراسی را رعایت کرده است. در این خصوص، طراحان دکرد امیدوار هستند این راه‌حل بتواند از ایجاد حس خصومت ناشی از وقوع فورک‌های بحث‌برانگیز در سایر کوین‌ها پیشگیری کند.

دوج کوین

اگر بدانید چه ایده‌ای پشت ایجاد دوج کوین بوده است، احتمالا به خنده می‌افتید. این آلتکوین از یک جوک یا شوخی شروع شد، ولی به خاطر روابط دوستانه‌ی کاربران آن، شکل رسمی و جدی به خود گرفت.

از دوج کوین برای پاداش دادن به برخی کاربران توییتر و ردیت استفاده می‌شود؛ این کار برای ادای احترام و حفظ فلسفه‌ی اصلی ایجاد این رمز ارز انجام می‌شود.

اتریوم

اتریوم (ETH) جدی‌ترین رقیب برای پایین کشیدن بیت کوین از جایگاه فعلی‌اش به شمار می‌رود. این آلتکوین از لحاظ فنی، یک زبان برنامه‌نویسی است که در یک بلاک چین اجرا می‌شود.

اتریوم مانند یک کامپیوتر غیر متمرکز عمل می‌کند، و برای استفاده‌ی بدون وقفه و خرابی، کلاهبرداری، یا دخالت شخص ثالث طراحی شده است.

هم‌چنین، اتریوم را می‌توانید مانند یک ارز دیجیتال مرسوم بخرید و بفروشید. کارکرد بالقوه‌ی اتریوم به شکل باورنکردنی امیدوارکننده است.

آیوتا

آیوتا (MIOTA) به عنوان راهی برای تسهیل تراکنش‌های خرد و رایگان میان دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا (IoT) به وجود آمد.

آیوتا یک رمز ارز منحصر به فرد است که به جای استفاده از یک دفتر کل بلاک چین، از یک گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) به نام تنگل استفاده می‌کند. تنگل می‌تواند آینده‌ی بسیار خوبی را برای رمز ارزها رقم بزند.

لایت کوین

لایت کوین (LTC) با این هدف به وجود آمد که بتواند پس از بیت کوین، در جایگاه دوم قرار بگیرد.

این رمز ارز به گونه‌ای طراحی شده است که در مقایسه با بیت کوین دسترسی راحت‌تری برای کاربر داشته باشد، و بلاک‌های جدید را چهار برابر سریع‌تر از بسیاری از کوین‌ها به وجود بیاورد.

هم‌چنین، طراحان لایت کوین می‌خواستند از نفوذ بی‌رویه‌ی ماینرهای ثروتمند بر آینده‌ی رمز ارزها پیشگیری کنند.

مونرو

مونرو (XMR) به این دلیل طراحی شده است که به کاربران اجازه دهد تا حد ممکن به صورت ناشناس معامله کنند.

مونرو مانند بیت کوین برای خرید کالا و محصولات به وجود آمده است. و برخلاف بیت کوین، به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران بتوانند این کار را کاملا ناشناس انجام بدهند.

در بلاک چین بیت کوین این امکان وجود دارد که تمام تراکنش‌های بیت کوین را مشاهده کنید، ولی مونرو فقط آدرس را به صورت موقتی ذخیره می‌کند؛ به این ترتیب، پیگیری منبع تراکنش غیر ممکن می شود.

نئو

نئو (NEO) به عنوان نسخه‌ی جدید از قراردادهای هوشمند اتریوم در کشور چین به وجود آمد – به همین خاطر، بسیاری از کاربران آن را “‌اتریوم چینی‌”‌ نامیده‌اند.

نئو تقریبا از هر جنبه، مثلا رفع شکاف‌هایی که اتریوم را در برابر هکرها آسیب‌پذیر می‌کنند، این شبکه‌ را بهبود بخشیده است.

هم‌چنین، بلاک چین نئو در کنار تراکنش‌ها، یک هویت دیجیتال نیز به وجود می‌آورد. کاربران می‌توانند جهت محافظت از خود در برابر کلاهبرداری‌ها، گزینه‌ی ‌”‌معامله فقط با هویت‌های تایید شده‌”‌ را انتخاب کنند.

ریپل

ریپل (XRP) به عنوان پلی میان رمز ارزها و ارزهای فیات طراحی شد؛ یعنی  ریپل رمز ارزی که از طرف بانک‌های بزرگ پشتیبانی می‌شود.

هدف ریپل ایجاد تراکنش‌های امن، سریع، و کم هزینه در سیستم مالی جهانی است. حتی بسیاری از بانک‌ها در زیرساخت‌های اساسی خود از ریپل استفاده می‌کنند.

اکنون، ریپل را می‌توان به طور بالقوه به عنوان مخرب‌ترین رمز ارز موجود در دنیا دانست.

ورج

ورج (XVG) کار خود را به عنوان یک فورک از دوج کوین آغاز و خود را به عنوان یک دارک کوین معرفی کرد.

بلاک چین ورج به طور هم‌زمان دارای ویژگی‌های سامانه نرم‌افزاری TOR و پروژه اینترنت مخفی (I2P) است که باعث ناشناس ماندن کاربران می‌شوند. این بلاک چین کیف پول الکترونیکی را به کاربران ارائه داده است که در هر پلتفرمی، به خصوص لینوکس، قابل استفاده است.

ورج در میان معامله‌گران و کاربران به عنوان یک کوین مهم در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی شناخته می‌شود.

دارک کوین‌ها نوعی رمز ارز هستند که اولویت‌شان حفظ حریم خصوصی است – آن‌ها از پروتکل‌هایی برای پنهان‌سازی طرف‌های معامله و ارقام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

زدکش

زدکش (ZEC) از جمله کوین‌هایی است که حفظ حریم شخصی و تمرکززدایی برای سازندگان آن اولویت داشته است.

گروهی از دانشمندان علوم کامپیوتر و رمزنگاران به موفقیت بزرگی در رمزنگاری دست یافته‌اند که به کاربران زدکش اجازه می‌دهد تراکنش‌های غیر قابل پیگیری داشته باشند.

زدکش مانند بیت کوین دارای تعداد کوین‌های محدودی است.

۵. کجا می‌توان به تجارت رمز ارزها پرداخت؟

پیش از آن‌که با استفاده از رمز ارزها به تجارت و معامله بپردازید، باید بدانید آیا این کار در کشور شما از لحاظ قانونی مجاز است یا خیر.

نهادهای نظارتی بر رمز ارزها

نهادهای نظارتی مختلفی در جهان وجود دارند که برای تجارت و معامله را رمز ارزها مقرراتی وضع می‌کنند. در ادامه، به چند نهاد نظارتی مهم در سطح جهان اشاره می‌کنیم.

کشور نهاد نظارتی
استرالیا کمیسیون اوراق بهادر و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC)
کانادا سازمان اوراق بهادار کانادا (CSA)
اتحادیه‌ اروپا کمیسیون اوراق بهادار و تبادل قبرس (CySEC)، دستورالعمل‌ ابزارهای مالی در بازار (MiFID)، سازمان اوراق بهادار و بازارهای اروپا (ESMA)
آلمان سازمان نظارت مالی فدرال (BaFiN)
ژاپن آژانس خدمات مالی (FSA)
نیوزلند سازمان بازارهای مالی (FMA)
سوئیس سازمان نظارت بر بازارهای مالی (FINMA)
بریتانیا سازمان رفتارهای مالی (FCA)
ایالات متحده شبکه‌ی اعمال جرایم مالی (FinCEN)، کمیسیون تبادل و اوراق بهادار (SEC)

 

وجود مقررات برای تجارت و معامله با رمز ارزها بسیار مهم است؛ بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم پیش از ورود به دنیا رمز ارزها از تمام مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به آن آگاه شوید.

کشورهایی که استفاده از رمز ارزها در آن‌ها محدودیت وجود دارد

رپورتاژ

بسیاری از کشورهای جهان به شکل‌های مختلف خرید یا معامله‌ی رمز ارزها را مجاز دانسته‌اند؛ با این‌ حال، برخی از کشورها به نوعی هنوز با این فناوری جدید مقابله می‌کنند و آن را هنوز قانونی ندانسته‌اند؛ این کشورها عبارت هستند از:

الجزیره، بحرین، بنگلادش، بولیوی، چین، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، مصر، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لسوتو، لیتوانی، ماکائو، مراکش، نپال، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، تایوان، تایلند، امارات، ویتنام،

قوانین و مقررات استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در ایالات متحده از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.

۶. صرافی‌ها و تبادلات برای معامله ارز دیجیتال

یکی از راه‌های خریداری رمز ارزها استفاده از صرافی‌های مخصوص ارزهای رمزنگاری شده است. با استفاده از این صرافی‌ها، شما می‌توانید:

  • از ارز فیات (پول سنتی) برای خرید توکن‌ها (مثلا کوین) استفاده کنید
  • رمز ارزها را در کیف پول دیجیتال ذخیره کنید
  • توکن‌ها را با سایر رمز ارزهای موجود در صرافی مبادله کنید

با این حال، استفاده از صرافی دارای ریسک‌هایی نیز هست. بنابراین، پیش از انتخاب یک صرافی مخصوص ارزهای رمزنگاری شده، باید معیارهای زیر را در آن صرافی ارزیابی کنید.

کارمزدهای مربوط به معامله ارز دیجیتال

یک صرافی رمز ارز هزینه‌های خود را عمدتا از طریق دریافت کارمزد از کاربران تامین می‌کند. بیش‌تر معامله‌گران به دنبال انتخاب صرافی‌هایی هستند که کارمزد پایین‌تری دریافت می‌کنند. با وجود این، برخی از صرافی‌ها امکانات بالاتری را در ازای کارمزدهای بیش‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در ادامه، به رایج‌ترین انواع کارمزدها اشاره می‌کنیم:

  • کارمزدهای معامله: معمولا این کارمزد در اشکال کارمزد سفارش‌گذار و کارمزد سفارش‌بردار وجود دارد. معامله‌گران در ازای انجام یک معامله در بازار یا پذیرش پیشنهاد معامله از سمت افراد دیگر باید به صرافی کارمزد بپردازند. کارمزدهای معامله بسته به جفت‌های ارز یا روش پرداخت، می‌توانند به اندازه‌ی ۱ درصد از ارزش معامله باشند.
  • کارمزدهای برداشت و واریز: معمولا هزینه‌های واریز پول در یک صرافی از هزینه‌های برداشت پول بیش‌تر هستند. برخی از صرافی‌ها به شما اجازه می‌دهند از طریق کارت اعتباری‌تان پول واریز کنید، ولی کارمزد این نوع واریز معمولا بین ۳ الی ۴ درصد است.
  • کارمزدهای مبادله: هنگام تبدیل توکن‌ها میان ارزها باید به صرافی کارمزد بپردازید. میزان این کارمزد به نوع ارزها بستگی دارد.

تایید هویت

بیش‌تر معامله‌گران تمایل به استفاده از صرافی‌هایی دارند که خدمات بررسی هویت ارائه می‌دهند. تایید هویت می‌تواند به پیشگیری از انجام فعالیت‌های غیر قانونی یا کلاهبرداری کمک کند.

اگر به دلایل خاصی نگران فاش شدن رابطه‌ی میان هویت و بیت کوین‌تان هستید، گزینه‌هایی پیش روی‌تان وجود دارند. با وجود این، کل بازار دستخوش تغییر شده است. شرکت لوکال بیت‌کوینز در اواسط ۲۰۱۹ این قبیل گزینه‌ها را حذف کرد.

ارائه‌ی جفت ارزها

همه‌ی صرافی‌ها جفت ارزهای مشابه ارائه نمی‌دهند. برخی از صرافی‌ها به طور انحصاری بر یک ارز واحد، معمولا بیت کوین، تمرکز دارند. سایر صرافی‌ها شرایط را برای معامله با صدها آلتکوین فراهم می‌کنند.

وقتی صحبت از ارائه‌ی انواع مختلفی از جفت ارزها به میان می‌آید، می‌توان به دو مورد از بهترین صرافی‌ها اشاره کرد: کراکن (بیش از ۳۰ رمز ارز منحصر به فرد با بیش از ۸۵ جفت فیات / رمز ارز و بیش از ۶۵ جفت رمز ارز / رمز ارز) و کوین بیس (با بیش از ۲۰ رمز ارز منحصر به فرد).

امنیت

در تحقیقات‌تان در خصوص قابلیت‌های بالقوه‌ی صرافی مورد نظر، باید عواملی را که باعث امن‌تر شدن معامله در این پلتفرم می‌شوند نیز مد نظر قرار بدهید. عواملی از قبیل:

  • مدت تاسیس، سابقه، و ثبات صرافی
  • پیشگیری از کلاهبرداری
  • امتیازدهی هر یک از معامله‌گران
  • اظهارنظرها و بررسی‌ها کاربران صرافی

بهترین صرافی‌های معامله ارز دیجیتال

در این بخش، به برخی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمز ارز اشاره می‌کنیم:

صرافی رمز ارز توضیحات
ایتورو (eToro) رمز ارزهای واقعی و مشتقات آن‌ها. (میزان دسترسی به آن به مقررات هر کشور بستگی دارد. XRP در ایالات متحده موجود نیست)
کوین بیس (Coinbase) خرید، فروش، و مدیریت مجموعه‌ی رمز ارزها
بیت پاندا (BitPanda) خرید رمز ارز و فلزات گران‌بها
بایننس (Binance) تبدیل صدها کوین، خرید قراردادهای آتی و توکن‌های اهرمی، و وام‌های رمز ارز
لوکال بیت کوینز تبدیل رمز ارز برای تراکنش‌های همتا به همتا
هیوبی (Huobi) تبدیل رمز ارز، اهرم پنج برابری برای معاملات نقطه‌ای، آتی، سواپ، قرض مشتری به مشتری
اوککس (OKEx) تبدیل رمز ارز، معاملات نقطه‌ای، آتی، سواپ دائمی، ابزار مشتقه، کیف پول سرد و گرم
استورمگین (Stormgain) تبدیل رمز ارز، کارمزد پایین و امکان بالا بردن ضریب معامله رمز ارزها تا ۲۰۰ برابر
کراکن (Kraken) تبدیل رمز ارز با بیش از ۱۵۰ جفت ارز و معامله نقطه‌ی و معامله با ابزار مشتقه
بلاک فای (BlockFi) خرید و فروش رمز ارزها، از جمله استیبل کوین. وام‌های رمز ارز و حساب‌های سپرده

 

۷. پلتفرم‌های معامله ارز دیجیتال

یکی دیگر از راه‌های استفاده از رمز ارزها مراجعه به کارگزاری‌های مجاز است که محصولات معاملاتی مختلفی را از قبیل بازار تبادل خارجی یا فارکس، قرارداد ما به ‌التفاوت (CFD) و سایر گزینه‌ها ارائه می‌کنند. تحقیقات‌ خود را با بررسی کارگزاری‌های مجاز زیر آغاز کنید:

کارگزاری بازارهای رمز ارز
پلاس ۵۰۰

www.plus500.com

قرارداد ما به ‌التفاوت (CFD) رمز ارزها
ایتورو

www.eToro.com

معاملات واقعی رمز ارزها
مارکتس

www.markets.com

بیش از ۶ CFD رمز ارز و جفت ارزها
آوا ترید

www.AvaTrade.com

۱۱ CFD رمز ارز
پپر استون

www.Pepperstone.com

کوین‌ها و جفت‌های فیات / رمز ارز
اف‌اکس‌سی‌ام

www.fxcm.com

بیش از شش بازار رمز ارز
ایزی مارکتس

www.easymarkets.com

CFD رمز ارز و جفت‌های فیات / رمز ارز
ایکس‌تی‌بی

www.xtb.com

کوین‌ها و جفت‌های فیات / رمز ارز از قبیل بیت کوین، دش، لایت کوین، و اتریوم

 

CFDها ابزارهای پیچیده‌ای هستند که به دلیل وجود اهرم (لورج) ریسک بالای از دست دادن پول به همراه دارند. بین ۵۳.۰۰ الی ۸۹.۰۰ درصد از سرمایه‌گذاران خرد هنگام معامله با CFD پول خود را از دست داده‌اند. پیش از انتخاب این ابزار باید ببینید آیا درک کاملی از نحوه‌ی عملکرد CFD‌ها دارید یا آیا می‌توانید ریسک بالای از دست پول‌تان را بپذیرید یا خیر.

CFD (قراردادهای ما به التفاوت) نوعی از معاملات مشتقه هستند که به شما امکان می‌دهند بتوانید فراز و فرودهای قیمت‌های رمز ارزها را بدون نیاز به خرید آن‌ها حدس بزنید.

انتخاب یک کارگزاری برای معامله ارز دیجیتال

انتخاب یک کارگزاری برای معامله ارز دیجیتال CFD ممکن است دشوار باشد، ولی ابتدا باید مطمئن شوید کارگزاری مورد نظر مجاز و قانونی باشد، زیرا:

۱. آن‌ها باید مطابق با استانداردهای امنیتی و اخلاقی بالا عمل کنند تا به شما اطمینان بدهند واریز پول کاملا ایمن و بدون ریسک خواهد بود.

۲. آن‌ها باید از قوانین حامی معامله‌گران پیروی کنند.

در این بخش، درباره‌ی برخی از عواملی که پیش از انتخاب یک کارگزاری رمز ارز باید مد نظر قرار دهید، مطالبی را ارائه می‌دهیم.

کمیسیون و اسپرد

بازار رمز ارزها به شدت رقابتی است؛ به همین دلیل، تعداد اندکی از کارگزاری‌های مجاز از کاربران کمیسیون دریافت می‌کنند.

در عوض، آن‌ها با دریافت پول از اسپرد (Spread) کسب درآمد می‌کنند. اسپرد درصدی از هر واحد (یا توکن / کوین) است که به سرعت به ارزهای پر تراکم و کم ارزش اضافه می‌شود.

بیش‌تر کارگزاری‌های مجاز نظیر مارکتس، درباره‌ی هزینه‌ها کاملا شفاف عمل می‌کنند. آن‌ها یک اسپرد حداقلی به ازای هر دلار آمریکا لحاظ می‌کنند که باعث می‌شود محاسبه‌ي دقیق هزینه‌های‌تان کاملا آسان شود.

هم‌چنین، دقیق بررسی کنید آیا یک کارگزاری بابت نگهداری یک جایگاه یک شبه از شما کارمزد یا کمیسیون دریافت می‌کند یا خیر. مراقب باشید؛ بسیاری از کارگزاری‌ها بابت این خدمت از مشتریان پول می‌گیرند. کارمزدهای یک شبه می‌توانند به سرعت افزایش یابند.

ویژگی‌های اضافه

کارگزاران معمولا ویژگی‌های اضافه‌ای را جهت کمک به مدیریت ریسک معامله‌ها به مشتریان ارائه می‌دهند؛ این ویژگی‌های ارزش پرداخت کمی مبلغ اضافه به عنوان اسپرد را دارند.

این ویژگی‌ها از ابزارهای مدیریت ریسک در Plus500 تا جنبه‌های منحصر به فرد معامله‌های اجتماعی در کارگزاری تازه تاسیس و کاربرپسندی مانند آواترید متغیر هستند.

معامله‌گران باتجربه ممکن است تنوع محصولات و ابزارهای تشخیص الگویی را که از طرف سی‌ام‌اس مارکتس ارائه می‌شوند، بیش‌تر بپسندند.

هنگام انتخاب یک پلتفرم معاملاتی عواملی دیگری نیز وجود دارند که باید مد نظر قرار بدهید. از این رو، پیش از انتخاب یک پلتفرم باید به خوبی درباره‌ی این موضوع تحقیق و مطالعه کنید.

امتحان حساب آزمایشی

بیش‌تر کارگزاری‌های معاملات رمز ارز یک حساب آزمایشی رایگان به مشتریان ارائه می‌دهند. حساب‌های آزمایشی به مشتریان امکان می‌دهند رابط کاربری، ابزارها، و منابع کارگزاری‌های معامله با رمز ارزها را با انجام معامله‌های آزمایشی تست کنند.

ویژگی‌هایی که باید در یک حساب آزمایشی مد نظر قرار دهید، عبارت هستند از:

۱. مدت انقضاء – حساب آزمایشی برخی از کارگزاری‌ها هرگز منقضی نمی‌شود – مثلا ایتورو

۲. تبدیل حساب – بسیاری از کارگزاری‌ها تبدیل حساب آزمایشی به حساب واقعی و بالعکس را برای مشتریان‌شان آسان کرده‌اند – مثلا فورترید.

۸. چگونه تجارت با رمز ارزها را شروع کنیم

در این بخش، به صورت گام به گام، نحوه‌ی راه‌اندازی یک حساب آزمایشی را با کارگزاری ایتورو به شما نشان می‌دهیم تا شما بتوانید معامله و تجارت با رمز ارزها یا تمرین کنید. حساب آزمایشی ایتورو هرگز منقضی نمی‌شود.

وب‌سایت ایتورو کشور محل اقامت‌تان را شناسایی می‌کند و شما را به سمت محصولات مناسب شرایط‌تان راهنمایی می‌کند.

شرکت ایتورو ایالات متحده؛ ارزهای مجازی به شدت پر نوسان هستند. از این رو، سرمایه‌تان همیشه در ریسک است.

۱. وقتی وارد ایتورو می‌شوید، این سیستم به طور خودکار از روی آدرس IP، کشورتان را شناسایی می‌کند. (صفحه‌ی شروع‌تان ممکن است با آن‌چه در عکس بالا مشاهده می‌کنید، متفاوت باشد.) بر روی دکمه‌ی Trade It All کلیک کنید.

۲. شما می‌توانید حساب‌تان را با حساب فیس‌بوک، گوگل، یا آدرس ایمیل شخصی‌تان باز کنید.

۳. باید آدرس ایمیل، یک نام کاربری، و یک رمز عبور وارد کنید.

۴. باید موافقت‌تان را با شرایط اعلام کنید و بر روی دکمه‌ی Create Account کلیک کنید تا به مرحله‌ی بعد بروید.

۵. ایمیل‌تان را چک کنید و به دنبال پیام تایید بگردید؛ بر روی لینک تایید کلیک کنید.

۶. اکنون، ایتورو از شما می‌خواهد بار دیگر مشخصات حساب‌تان را وارد کنید.

۷. در کادر Welcome Aboard، بر روی دکمه‌ی Continue کلیک کنید (شاید به طور خودکار به مرحله‌ی بعد برود)؛ در این‌جا باید حساب کاربری‌تان را تکمیل کنید.

۸. نام کامل، جنسیت، و تاریخ تولدتان را وارد کنید.

۹. هم‌چنین، باید آدرس و شماره‌ی تامین اجتماعی (یا معادل آن در کشور متبوع‌تان) را وارد کنید. سپس، باید تایید کنید که کشور محل اقامت‌تان با کشور محل تولد و کشور متبوع‌تان یکی است.

اطلاعاتی که برای تکمیل حساب کاربری‌تان وارد می‌کنید، باید با آن مندرج در کارت شناسایی یا پاسپورت‌تان یکی باشند.

۱۰. پروفایل تجاری‌تان را نیز تکمیل کنید: در این بخش باید توضیح دهید با پول‌هایی به قرار است به دست بیاورید، چه کاری می‌خواهید انجام بدهید، چارچوب زمانی تجارت‌تان چه‌قدر است، و تحمل ریسک، تعارض منافع، وضعیت مالی‌تان (میزان درآمد و شغل‌تان) چگونه است؟

۱۱. اکنون، لازم است شماره‌ی تلفن‌تان را تایید کنید. ایتورو یک پیام کوتاه حاوی یک کد تایید برای‌تان ارسال و شما باید آن کد را داخل وب‌سایت وارد کنید.

۱۲. موافقت خود را با فرم‌های مالیاتی مورد نیاز در کشور متبوع‌تان اعلام کنید.

اکنون، شما آماده‌اید تا تجارت‌تان را با ۱۰۰،۰۰۰ دلار “‌پول غیرواقعی”‌ در حساب آزمایشی‌تان شروع کنید! در نوار سمت چپ صفحه، بر روی Trade Markets کلیک کنید تا بازارها و کوین‌‌های رمز ارز موجود برای خرید یا معامله را مشاهده کنید.

برای شروع معامله با رمز ارز با استفاده از پول واقعی در ایتورو، لازم است در حساب‌تان پول واریز کنید. البته، برای بازی کردن با حساب آزمایشی‌تان، نیازی به واریز کردن پول در حساب‌تان ندارید.

ایتورو یک پلتفرم چند سرمایه‌ای است که امکان سرمایه‌گذاری در سهام و رمز ارزها، و هم‌چنین، معامله با دارایی‌های CFD را برای کاربران فراهم می‌کند.

سرمایه‌های رمزنگاری شده ابزارهای ناپایداری هستند که ممکن است در یک چارچوب زمانی بسیار کوتاه نوسانات بسیاری را پشت سر بگذارید، و از این رو، برای همه‌ی معامله‌گران مناسب نیستند. به غیر از CFDها، معامله با سرمایه‌های رمزنگاری تابع هیچ مقرراتی نیست، و از این رو، تحت چارچوب قانونی و نظارت اتحادیه‌ی اروپا نیست.

۹. پرسش و پاسخ‌های متداول

برای تجارت و معامله با رمز ارزها چه‌قدر باید هزینه کرد؟

هزینه‌های معامله با رمز ارزها بسته به عوامل مختلف، متفاوت هستند. ارزش آلتکوین‌ها در مقایسه با دلار ایالات متحده متغیر و متفاوت است. برای خریداری رمز ارزها از یک صرافی، ممکن است با هزینه‌های کارمزد خرید / فروش، کارمزد واریز / برداشت، و کارمزد تبدیل ارز رو به رو شوید. اگر می‌خواهید با یک کارگزاری مجاز معامله کنید، باید از کمیسیون‌ها (به ندرت) یا اسپردهای (به طور معمول) آن آگاه شوید.

آیا تجارت با رمز ارزها هم‌چنان سودآور است؟

پیش‌بینی وضعیت آینده‌ی رمز ارزها تقریبا غیر ممکن است. و حتی اگر محبوبیت رمز ارزها طولانی مدت و در حال افزایش باشد، هم‌چنان در نوسانات کوتاه مدت بازارهای پر نوسان رمز ارزها، همیشه امکان ضرر و از دست رفتن پول‌های هنگفت وجود دارد. بنابراین، اگرچه با این‌که کسب پول و درآمد از طریق تجارت با رمز ارزها یا مشتقات آن‌ها ممکن و میسر است، فعالیت در این بازار برای معامله‌گران بی‌تجربه آسان و امن نیست. معامله با رمز ارزها فقط به معامله‌گران باتجربه توصیه می‌شود.

آیا در رابین‌هود مارکتس می‌توانید معاملات یک روزه انجام بدهید؟

رابین‌هود، یک کارگزاری آنلاین، امکان معامله‌ی بدون کمیسیون و رایگان را با رمز ارزها در برخی از کشورها فراهم کرده است. این کارگزاری دارای قوانین معامله‌ی یک روزه است که برای محافظت از معامله‌گران در برابر ریسک‌های شدید طراحی شده‌اند. به همین خاطر، معامله‌گران در یک دوره‌ی پنج روزه نمی‌توانند بیش از سه روز معاملات یک روزه داشته باشند. با وجود این، برخی از حساب‌های دارای واریز زیاد از این قاعده مستثنی هستند.

آیا کووید ۱۹ بر ارزهای فیات و کوین‌ها تاثیر مشابه‌ای گذاشته است؟

ابتدا، تعطیلی‌ها و قرنطینه‌های ناشی از شیوع جهانی کووید ۱۹ باعث کاهش قیمت بیت کوین در برابر دلار آمریکا شد. با وجود این، سه ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰، ارزش بیت کوین تقریبا به قیمت پیش از شروع همه‌گیری بازگشت؛ در حالی که شاخص دلار (DXY) با نوسانات بیش‌تری رو به رو شد. با وجود این، تردیدهای ناشی از شیوع همه‌گیری کرونا پیش‌بینی وضعیت آینده‌ی این دو واحد پولی را تقریبا غیر ممکن کرده است.

آیا بابت معامله با رمز ارزها باید مالیات پرداخت کرد؟

نحوه‌ی محاسبه‌ی مالیات در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایالات متحده، رمز ارز را جزء دارایی افراد می‌دانند تا یک واحد پولی. به این ترتیب، طبق مقررات خدمات درآمد داخلی ایالات متحده، بابت درآمد یا افزایش سرمایه‌ای که بر اثر سرمایه‌گذاری بر رمز ارزها به دست می‌آورید، باید مالیات پرداخت کنید. سود پول نیز مانند افزایش سرمایه دربردارنده‌ی ۱۵ درصد مالیات است. از سویی دیگر، در صورت بروز ضرر و زیان در معامله‌ی رمز ارزها تا ۳،۰۰۰ دلار می‌توانید از مالیات معاف شوید.

آیا ۲۴ ساعت در هفت روز هفته می‌توان با رمز ارزها به معامله پرداخت؟

بله. از آن‌جا که رمز ارزها غیر متمرکز هستند و به ساعات کاری بانک‌ها وابستگی ندارند، در هر لحظه از روز می‌توان با آن‌ها تجارت کرد. با وجود این، بیش‌تر کارگزاری‌ها و برخی از صرافی‌ها دارای ساعات مشخصی برای فعالیت هستند. برای مثال، ساعات کاری IG برای انجام معاملات فقط از ساعت ۸ صبح یکشنبه تا ۲۲ جمعه است. به این ترتیب، شما به مدت ۱۰ ساعت، یعنی از ۲۲ جمعه الی ۸ صبح یکشنبه نمی‌توانید به انجام معامله بپردازید.

نخستین رمز ارز چه بود؟‌

بیت کوین نخستین ارز دیجیتال غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است، و اکنون هم‌چنان به عنوان قدرتمندترین و ارزشمندترین رمز ارز شناخته می‌شود. با وجود این، پیش از ظهور بلاک چین، تلاش‌هایی برای ایجاد ارزهای دیجیتالی به عمل آمده بود. این رمز ارزها عبارت هستند از هش‌کش، بیت‌گلد، بی‌مانی، و دیجی‌کش. برخی از ایده‌های پشت این ارزهای دیجیتالی بر توسعه‌ی بیت کوین تاثیر گذاشتند، ولی هیچ‌یک از این کوین‌های اولیه تا امروز باقی نماندند.

چه تعداد رمز ارز وجود دارد؟

کوین‌مارکت‌کپ، وب‌سایت پیگیری رمز ارزها نام بیش از ۸،۰۰۰ آلتکوین و توکن را در فهرست خود قرار داده است. با وجود این، بیش‌تر کارگزاری‌ها و صرافی‌ها بر اساس محبوبیت و علاقه‌مندی مشتریان، تعداد رمز ارزهایی را که در فهرست خدمات خود قرار می‌دهند، محدود می‌کنند؛ بنابراین، ۸،۰۰۰ کوین را در همه کارگزاری‌ها مشاهده نمی‌کنید. برای مثال، ایتورو از ۱۵ آلتکوین برای معامله پشتیبانی می‌کند، در حالی‌ که IG خدمات خود را فقط برای ۸ کوین ارائه می‌کند.

 

منبع commodity
نوشته‌های مرتبط