مضرات نارنگی یافا: ۹ عارضه جانبی مصرف زیاد نارنگی یافا

نارنگی یافا گونه‌ای از مرکبات است؛ پیوندی بین پرتقال ماندارین برگ بید و پرتقال شیرین. این میوه دارای پوستی نرم و براق و به رنگ نارنجی است. خاصیتی اسیدی این میوه از پرتقال کمتر است. نارنگی یافا میوه‌ای آبدار و شیرین است. این میوه منبعی سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبرهای غذایی و پلی‌فنول‌ها است. این ترکیبات نارنگی یافا را به میوه‌ای مفید برای ما تبدیل کرده‌اند. مصرف این میوه فواید متعددی برای سلامت و زیبایی انسان دارد. اگرچه نارنگی یافا یا همان کلمنتین برای سلامت و زیبایی ما بسیار مفید است اما بهتر است آن را به اندازه مصرف کنیم. مصرف زیاد و بی‌رویۀ هرچیزی می‌تواند عواقبی به همراه داشته باشد. این مورد دربارۀ مصرف زیاد نارنگی یافا هم صدق می‌کند. در این مقاله، به تفصیل به بررسی مهم‌ترین مضرات نارنگی یافا می‌پردازیم.

مضرات نارنگی یافا

۱.مصرف زیاد نارنگی یافا و مشکلات دندان

نارنگی یافا میوه‌ای به شدت اسیدی است و مصرف زیاد آن برای سلامت دندان‌های ما مضر است. مقادیر فراوان اسید سیتریک موجود در نارنگی یافا برای دندان‌های ما ضرر دارد. اسید مینای دندان را از بین می‌برد؛ لایه‌ای محافظ که دندان‌های ما را پوشانده است. زیاده‌روی در خوردن نارنگی یافا مینای دندان را از بین می‌برد و خطر بروز مشکلات دهانی از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، بوی بد دهان و غیره را افزایش می‌دهد.

۲. مصرف زیاد نارنگی یافا و افزایش وزن

مصرف دائمی و متعادل نارنگی یافا برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مناسب است. این میوه دارای کالری کمی است و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب در رژیم غذایی لاغری به شمار می‌رود. درواقع تاثیر نارنگی یافا در کاهش وزن به دلیل تعداد کالری‌های کم این میوه است. ۱۰۰ گرم نارنگی یافا حدودا ۴۷ کالری دارد. این رقم در مقایسه با سایر میوه‌ها مثل آوکادو، خرما، بلوبری و غیره بسیار قابل‌توجه است.

بعلاوه، فیبرهای غذایی موجود در نارنگی یافا ما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد و نیاز ما به پرخوری را کاهش می‌دهد. پرخوری یکی از علت‌های اصلی ابتلا به بیماری چاقی است. به همین دلیل، خوردن نارنگی یافا پرخوری و به دنبال آن افزایش وزن را کنترل می‌کند

بااین‌وجود توصیه می‌شود در مصرف نارنگی یافا تعادل را رعایت کنید و مراقب تعداد کالری دریافتی روزانه خود باشید. درصورتیکه در رژیم غذایی معمول خود کالری کافی را دریافت می‌کنید، یادتان باشد مصرف زیاد نارنگی یافا منجر به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن خواهد شد.

۳. مصرف زیاد نارنگی یافا و افزایش خطر رفلاکس اسیدی

مصرف زیاد نارنگی یافا خطر رفلاکس اسیدی در دستگاه گوارش ما را افزایش می‌دهد. این عارضه ناشی از اسید سیتریک فراوان موجود در نارنگی یافا است. رفلاکس اسیدی وضعیتی است که در آن محتویات معده به سمت مری حرکت می‌کند، احساس سوزش در گلو و قفسه سینه به وجود می‌آورد و منجر به درد یا سوزش قلب می‌شود. رفلاکس اسیدی دردناک نیست اما ممکن است به پوشش مری آسیب رسانده و منجر به زخم و خون‌ریزی در لوله گوارش شود.

۴. مصرف زیاد نارنگی یافا و مشکلات معده

مصرف متعادل نارنگی یافا به دلیل فیبرهای خوراکی موجود در آن برای سلامت معده و دستگاه گوارش مفید است. فیبرهای خوراکی موجود در نارنگی یافا خاصیت ملین و ضدیبوست دارند. این فیبرها حرکت روده را تقویت و عمل دفع را آسان و راحت می‌کنند. به‌این‌ترتیب، مصرف نارنگی یافا نه تنها در رفع یبوست بلکه در درمان مشکلات گوارشی متعدد مثل شکم‌درد، سندروم رودۀ تحریک‌پذیر، باد معده، ورم، نفخ و غیره موثر است.

اگرچه فیبرهای خوراکی به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند اما توصیه می‌شود در خوردن نارنگی یافا تعادل را رعایت کنید. مقادیر فراوان فیبرهای خوراکی برای سلامت دستگاه گوارش ضرر دارد و منجر به مشکلاتی از قبیل گاز روده، انسداد روده، جذب پایین مواد مغذی و غیره می‌شود.

همچنین گفته می‌شود فیبرهای خوراکی آب بیشتری جذب می‌کنند. این ویژگی فیبرهای خوراکی منجر به کاهش خطر بروز اسهال می‌شود. اما مصرف بیش‌ازاندازۀ فیبرهای خوراکی و عدم نوشیدن آب کافی منجر به از دست دادن آب بدن و بروز مشکلاتی مثل سوءهاضمه، یبوست، اسهال، اسپاسم عضلانی و غیره می‌شود.

۵. مصرف زیاد نارنگی یافا و آنتی‌اکسیدان فراوان

نارنگی یافا منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است. ویتامین C، ویتامین A و ترکیباتی مثل مواد شیمیایی گیاهی( فیتوکمیکال‌ها) و پلی‌فنول‌ها از جمله آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی یافا هستند. به دلیل وجود این ترکیبات و آنتی‌اکسیدان‌ها، نارنگی یافا میوه‌ای بسیار مفید برای سلامت انسان است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی یافا با رادیکال‌های آزاد بدن ما می‌جنگند، آنها را به حالت موازنه در می‌آورند، مانع اکسیداسیون و تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد می‌شوند و به این ترتیب خطر انواع سرطان را کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای دفع سموم از سیستم گوارشی ما موثر هستند و سنگینی اندام‌های حیاتی و کلیه‌های ما را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی یافا فواید دیگری هم دارند. آنها سیستم ایمنی ما را تقویت می‌کنند، عملکرد شناختی را بهبود می‌دهند، سیستم قلبی‌عروقی را تقویت می‌کنند و خطر اختلالات ناشی از بازسازی سلول‌های عصبی را کاهش می‌دهند.

اگرچه آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی فوق‌العاده هستند و فواید زیادی دارند اما به این بهانه نباید در مصرف نارنگی یافا زیاده‌روی کنیم.

ضررهای مقادیر فراوان آنتی‌اکسیدان در سیستم گوارش ما بیشتر از فواید آن است. تحقیقی در این باره نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان ریه در افراد سیگاری که مکمل‌های بتاکاروتن زیادی مصرف می‌کنند بیشتر از کسانی است که مصرف نمی‌کنند. تحقیق دیگری توسط مرکز مکمل‌های خوراکی انجام شد. طبق نتایج این تحقیق، مقادیر فراوان ویتامین E در دستگاه گوارش ما خطر سکته هموراژیک را افزایش می‌دهد.

مقادیر فراوان آنتی‌اکسیدان نه تنها سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند بلکه سلول‌های سالم اطراف سلول‌های سرطانی را هم نشانه می‌گیرند، آسیب اکسیداتیو بر آنها وارد می‌کنند و احتمال بروز انواع سرطان را افزایش می‌دهند.

رپورتاژ

مضرات نارنگی یافا ۶: مصرف زیاد نارنگی یافا و واکنش‌های آلرژیک

نارنگی یافا منبعی سرشار از انواع مواد مغذی است. انواع ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی گیاهی، پلی‌فنول‌ها و فیبرهای خوراکی به وفور در این میوه موجود است. نارنگی یافا به دلیل وجود این ترکیبات میوه‌ای مفید است و خواص دارویی و زیبایی زیادی به همراه دارد.

بااین‌وجود، علی‌رغم اینکه نارنگی یافا میوه‌ای خوشمزه و مغذی است اما واکنش‌های افراد به این میوه متفاوت است.

برخی افراد به این بیماری حساسیت دارند و به هیچ وجه نمی‌توانند آن را مصرف کنند. در این شرایط، عدم مصرف نارنگی یافا موجب کاهش واکنش‌های آلرژیک ناشی از آن می‌شود. خارش، سوزش دهان، تورم دهان و زبان و لب‌ها نمونه‌هایی از این واکنش‌های آلرژیک هستند.

۷. مصرف زیاد نارنگی یافا و افت فشار خون

مصرف متعادل نارنگی یافا موجب از بین رفتن فشار خون بالا می‌شود؛ یکی از رایج‌ترین معضلاتی که میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فشار خون بالا منجر به مشکلات قلبی‌عروقی از قبیل حملۀ قلبی، سکتۀ قلبی، ضربان قلب نامنظم و غیره می‌شود.

مقدار قابل توجهی پتاسیم در نارنگی یافا وجود دارد. به همین دلیل این میوه گزینه‌ای مناسب برای پایین آوردن فشار خون به شمار می‌‌رود. پتاسیم یک مادۀ معدنی حیاتی است و بطور طبیعی موجب گشاد شدن عروق می‌شود، به رگ‌های خونی آرامش می‌دهد، گردش خون را بهبود و خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

اگرچه نارنگی یافا میوه‌ای مفید برای تنظیم فشار خون به شمار می‌رود اما توصیه می‌شود در مصرف این میوۀ خوشمزه زیاده‌روی نکنید. افزایش پتاسیم در سیستم گوارش ما فشار خون را به شدت کاهش می‌دهد. خستگی، خواب‌آلودگی، تهوع، افسردگی و تاری دید برخی از علائم افت فشار خون هستند.

بعلاوه، اگر شما به فشار خون بالا مبتلا هستید و دارو مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود در مصرف نارنگی یافا احتیاط کنید. در خوردن این میوه زیاده‌روی نکنید. پتاسیم فراوان با داروی شما تداخل دارویی ایجاد می‌کند.

۸. مصرف زیاد نارنگی یافا و خطر افت قند خون

دیده شده است مصرف متعادل نارنگی یافا برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند مفید است.

شاخص قند خون نارنگی یافا پایین است. شاخص قند خون موادغذایی سرعت آزادسازی قند در جریان خون را نشان می‌دهد. این شاخص بر اساس مقیاس ۰ تا ۱۰ اندازه‌گیری می‌شود. هرچه شاخص قند خون یک مادۀغذایی پایین‌تر باشد، سرعت آزادسازی قند در جریان خون هم کمتر می‌شود.

شاخص قند خون نارنگی یافا بسیار پایین است. به عبارت دیگر، در نتیجۀ خوردن نارنگی یافا قند با سرعت بسیار کمی در خون ترشح می‌شود، افزایش ناگهانی سطح قند خون رخ نمی‌دهد و دیابت مدیریت می‌شود.

بعلاوه، فیبرهای موجود در نارنگی یافا سرعت جذب قند در جریان خون را کاهش می‌دهد و باز هم منجر به مدیریت دیابت می‌شود.

بااین‌وجود، اگرچه نارنگی یافا به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند اما توصیه می‌شود در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید. مصرف زیاد نارنگی یافا قند خون شما را پایین‌تر از حالت عادی می‌برد و منجر به افت قند خون می‌شود. در چنین حالتی سطح قند خون شما پایین‌تر از حد نرمال است. گرسنگی بیش‌ازحد، تعریق بیش‌ازحد، بی‌هوش شدن، تهوع و استفراق از علائم افت قند خون است.

در صورتیکه مبتلا به دیابت هستید و دارو مصرف می‌کنید، حتما باید در مصرف نارنگی یافا تعادل را رعایت کنید. مصرف بیش‌ازحد نارنگی یافا با داروهای دیابت تداخل دارویی ایجاد می‌کند و اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

۹. مصرف نارنگی یافا در دوران بارداری و شیردهی

بارداری مرحله‌ای مهم در زندگی هر زن است. زن باردار باید از یک رژیم غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی پیروی کند. او باید ویتامین‌ها و مواد معدنی را به مقدار کافی دریافت کند. نارنگی یافا گزینه‌ای مناسب برای مصرف در دوران بارداری به شمار می‌رود. هرآنچه زن باردار در طول دوران بارداری می‌خورد و می‌نوشد در سلامت خودش و سلامت و رشد جنین موثر است.

نارنگی یافا منبعی سرشار از مواد مغذی از قبیل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی گیاهی و پلی‌فنول‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نارنگی یافا مانع از اکسیداسیون رحم توسط رادیکال‌های آزاد می‌شوند و یک بارداری سالم را فراهم می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در نارنگی یافا نیز تغذیۀ مناسبی برای مادر و جنین به شمار می‌‌روند. بااین‌وجود، توصیه می‌شود در مصرف نارنگی یافا در دوران بارداری زیاده‌روی نکنید و تنها پس از مشورت با پزشک آن را مصرف کنید.

مادران شیرده نیز باید در مصرف نارنگی یافا احتیاط کنند و از مصرف بی‌رویۀ آن بپرهیزند.

منبع goodhealthall
نوشته‌های مرتبط