قرص های کاهش وزن: ۱۲ بهترین قرص چربی سوز و مکمل لاغری

راه‌حل‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد. این راه‌حل‌ها استفاده از انواع قرص، داروها و مکمل‌های طبیعی را نیز شامل می‌شود. تولیدکنندگان این قرص‌ها ادعا می‌کنند که محصول‌شان به شما در کاهش وزن کمک خواهد کرد، یا دست کم سبب می‌شود که کاهش وزن همراه با روش‌های دیگر، آسان‌تر شود. در این نوشتار با ۱۲ محبوب‌ترین قرص های کاهش وزن و مکمل‌ها که به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفته‌اند آشنا خواهیم شد.

این قرص‌ها معمولا از طریق یک یا چند مکانیسم اثر خود را روی بدن می‌گذارند:

۱. کاهش اشتها. این قرص‌ها باعث می‌شوند که شما احساس سیری کنید و به این ترتیب کالری کم‌تری هم مصرف خواهید کرد.

۲. کاهش جذب موادی مانند چربی که باعث کاهش کالری دریافتی توسط شما می‌شود.

۳. افزایش سوختن چربی که به این ترتیب کالری بیش‌تری مصرف خواهید کرد

۱. عصاره‌ی گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا بعد از این‌که در برنامه‌ی دکتر آز در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرد.

گارسینیا کامبوجیا یک میوه‌ی کوچک و سبز است که به کدو تنبل شباهت دارد.

پوست این میوه حاوی اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) است. این ترکیب، عنصر فعال در عصاره‌ی گارسینیا کامبوجیا است که به عنوان یک از قرص های کاهش وزن در بازار عرضه می‌شود.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که می‌تواند یک آنزیم تولیدکننده‌ی چربی را در بدن مهار کند و سطح سروتونین را افزایش دهد و به طور بالقوه باعث کاهش میل به خوردن شود.

* اثربخشی: یک مطالعه با ۱۳۰ نفر شرکت‌کننده گارسینیا را با یک قرص پلاسبو یا دارونما مقایسه کرد. وزن و درصد چربی بدن بین گروه‌ها اختلاف معنی‌داری نداشت.

یک مطالعه‌ی مروری نیز در سال ۲۰۱۱ که روی ۱۲ مطالعه‌ی مرتبط با گارسینیا کامبوجیا انجام شده، نشان داد که این دارو به طور متوسط ​​در طی چند هفته سبب کاهش وزن حدود ۲ پوندی (۰.۸۸ کیلوگرم) شد.

* عوارض جانبی:

هیچ گزارشی در مورد عوارض جانبی جدی در اثر استفاده از این دارو وجود ندارد، اما برخی گزارشات از مشکلات گوارشی خفیف خبر می‌دهند.

* خلاصه:

حتی اگر گارسینیا کامبوجیا کمی باعث کاهش وزن شود، اثرات به حدی کم هستند که احتمالا حتی قابل‌توجه نخواهند بود.

مطالب مرتبط: خواص خرما برای لاغری: ۱۲ فایده بی نظیر خرما برای کاهش وزن

۲. هیدروکسی کات

هیدروکسی کات بیش از یک دهه در بازار بوده‌است و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین قرص های کاهش وزن در جهان است.

انواع مختلفی از این دارو وجود دارد، اما رایج‌ترین آن به سادگی “هیدروکسی کات ” نامیده می‌شود.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

هیدروکسی کات شامل چندین ماده است که ادعا می‌شود به کاهش وزن کمک می‌کنند، از جمله کافئین و چند عصاره گیاهی.

* اثربخشی: یک مطالعه نشان داد که این مکمل باعث کاهش وزن ۲۱ پوند (۹.۵ کیلوگرم) طی یک دوره‌ی ماهه شد.

عوارض جانبی: اگر شما به کافئین حساسیت داشته باشید، ممکن است دچار اضطراب، دلشوره، لرزش، حالت تهوع، اسهال و تحریک‌پذیری شوید.

* خلاصه:

متاسفانه، تنها یک مطالعه در مورد این مکمل وجود دارد و هیچ اطلاعاتی در مورد اثربخشی درازمدت آن در دسترس نیست. تحقیقات بیش تری روی هیدروکسی کات لازم است.

۳. کافئین

کافئین ماده‌ای است که پرمصرف‌ترین ماده‌ی فعال‌کننده‌ی روان در جهان است.

این ماده به طور طبیعی در قهوه، چای سبز و شکلات تلخ یافت می‌شود و به بسیاری از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‌ها نیز اضافه می‌شود.

کافئین به عنوان یک تقویت‌کنند‌ه‌ی متابولیسم نیز شناخته شده‌است و اغلب به قرص های کاهش وزن تجاری اضافه می‌شود.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

مطالعات کوتاه مدت نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد و باعث افزایش سوختن چربی تا ۲۹ درصد شود.

* اثربخشی: برخی مطالعات نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند باعث کاهش وزن کمی در انسان‌ها شود.

عوارض جانبی: در برخی افراد، مقدار بالای کافئین می‌تواند باعث اضطراب، بی‌خوابی، دلشوره، تحریک‌پذیری، حالت تهوع، اسهال و سایر علائم شود. کافئین درعین حال اعتیادآور است و می‌تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

واقعا نیاز به مصرف مکمل یا قرصی که در آن کافئین است، وجود ندارد. بهترین منابع این ماده عبارتند از قهوه‌ی با کیفیت و چای سبز که دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مزایای سلامتی نیز هستند.

* خلاصه:

کافئین می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و سوختن چربی را در کوتاه مدت افزایش دهد. با این حال، تحمل عوارض آن می‌تواند به سرعت توسعه بیابد.

مطالب مرتبط: دمنوش لاغری‌ : ۱۲ فایده‌ حیرت انگیز دمنوش لاغری برای سلامتی

۴. ارلیستات

ارلیستات مکملی دارویی و یکی از قرص های کاهش وزن است که تحت نام آلی نیز به فروش می‌رسد و نام تجاری Xenical به فروش می‌رسد.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

این قرص کاهش وزن با مهار تجزیه‌ی چربی در روده تاثیر خود را می‌گذارد، و سبب می‌شود که کمی کالری هم از چربی دریافت کنید.

* اثربخشی: بر اساس یک مطالعه‌ی مروری بزرگ که روی ۱۱ پژوهش انجام شد، ارلیستات می‌تواند کاهش وزن را تا ۶ پوند (۲.۷ کیلوگرم) در مقایسه با یک قرص دارونما افزایش دهد.

* مزایای دیگر:

ارلیستات به میزان کمی فشار خون را کاهش داده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در ۳۷٪ از شرکت‌کنندگان در یک مطالعه پایین آورد.

* عوارض جانبی: این دارو دارای عوارض جانبی گوارشی است، از جمله مدفوع شل و روغنی، نفخ، حرکات مکرر روده که کنترل آن‌ها سخت است و برخی دیگر. همچنین ممکن است سبب کمبود ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K شود.

معمولا توصیه می‌شود که برای رفع عوارض جانبی، در حین مصرف ارلستات، ‌یک رژیم غذایی کم‌چربی را دنبال کنید.

جالب است که اثبات شده یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات (بدون دارو) به اندازه‌ی ارلیستات و یک رژیم غذایی کم چربی  موثر است.

* خلاصه:

ارلیستات، که به عنوان Alli یا Xenical نیز شناخته می‌شود، می‌تواند میزان چربی را که از رژیم غذایی جذب می‌کنید کاهش دهد و به کاهش وزن کمک کند. این دارو عوارض جانبی زیادی دارد که برخی از آن‌ها بسیار ناخوشایند هستند.

۵. رزبری کیتون

رزبری کیتون ماده‌ای است که در تمشک یافت می‌شود و مسئول بوی متفاوت آن است.

یک نسخه مصنوعی از رزبری کیتون به عنوان قرص های کاهش وزن فروخته می‌شود.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

رزبری کیتون در سلول‌های چربی جدا شده از موش صحرایی، سبب افزایش تجزیه‌ی چربی و بالا رفتن سطح هورمون به نام آدیپونکتین می‌شود که به نظر می‌رسد با کاهش وزن ارتباط دارد.

* اثربخشی: مطالعه‌ی انجام شده در مورد رزبری کیتون روی انسان وجود ندارد، اما یک مطالعه روی موش با استفاده از دوزهای بزرگ نشان داد که این ماده روند افزایش وزن را کند می‌کند.

* عوارض جانبی: این ماده ممکن است موجب سبب شود که آروغ‌های‌تان بوی تمشک بدهند.

* خلاصه:

هیچ شاهدی وجود ندارد که رزبری کیتون سبب کاهش وزن در انسان می‌شود و مطالعات صورت گرفته روی موش‌ها نشان می‌دهد که این دارو در صورت استفاده به میزان زیاد، موثر خواهد بود.

۶. عصاره‌‌ی دانه‌های قهوه‌ی سبز

دانه‌های قهوه‌ی سبز همان دانه‌های قهوه‌ی معمولی‌اند که بو داده نیستند.

آن‌ها حاوی دو ماده هستند که گفته می‌شود به کاهش وزن کمک می‌کنند، کافئین و اسید کلروژنیک.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

کافئین می‌تواند سوختن چربی را افزایش دهد، و اسید کلروژنیک می‌تواند روند تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها را در روده را کند کند.

* اثربخشی: چندین مطالعه‌ی انسانی نشان داده‌اند که عصاره‌ی قهوه سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

بررسی ۳ مطالعه نشان داد که این مکمل باعث از دست رفتن ۵.۴ پوند (۲.۵ کیلوگرم) در مقایسه با پلاسبو، نوعی قرص ساختگی شده‌است.

مزایای دیگر: عصاره‌ی دانه‌های قهوه سبز ممکن است به کاهش سطح قند خون و پایین آمدن فشار خون کمک کند. این دانه‌ها در عین حال دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی هستند.

* عوارض جانبی: این دانه‌ها می‌توانند عوارض جانبی مشابه کافئین ایجاد کنند. اسید کلروژنیک موجود در آن‌ها نیز ممکن است سبب بروز اسهال شود، و بعضی از آدم‌ها ممکن است به دانه‌های قهوه سبز حساسیت داشته باشند.

* خلاصه:

عصاره‌ی قهوه‌ی سبز ممکن است سبب کاهش وزن کم شود، اما در نظر داشته باشید که بسیاری از مطالعات توسط کارخانجات و صنایع تولید این محصول حمایت مالی شده‌اند.

مطالب مرتبط: انواع سوپ و آش: ۲۳ دستور پخت سوپ و آش برای لاغری

۷. گلوکومنن

گلوکومنن نوعی فیبر است که در ریشه‌های گیاه کون‌نیاکو یافت می‌شود.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

رپورتاژ

گلوکومنن آب را جذب می‌کند و به صورت ژل درمی‌آید. این ماده در روده‌ی شما می‌ماند و باعث احساس سیری در شما می‌شود، و به شما کمک می‌کند کالری کم‌تری دریافت کنید.

* اثربخشی: سه مطالعه‌ی انسانی نشان داد که گلوکومنن، همراه با رژیم غذایی سالم، می‌تواند به کاهش وزن ۸-۱۰ پوند (۳.۶-۴.۵ کیلوگرم) در طول ۵ هفته کمک کند .

* مزایای دیگر:

گلوکومنن فیبری است که می‌تواند باکتری‌های خوب را در روده تغذیه کند. این ماده همچنین می‌تواند قند خون، کلسترول خون و تری‌گلیسیرید را کاهش دهد و در برابر یبوست بسیار موثر است.

* عوارض جانبی: این ماده می‌تواند موجب نفخ، استفراغ و نرم شدن مدفوع شود و با برخی از داروهای خوراکی نیز تداخل دارد البته در صورتی که به طور همزمان مصرف شود.

مهم است که گلوکومنن حدود نیم ساعت قبل از غذا، با یک لیوان آب مصرف شود.

* خلاصه:

مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهند که فیبر گلوکومنن، همراه با یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این دارو همچنین منجر به پیشرفت در نشانگرهای بهداشتی مختلف می‌شود.

۸. مراتریم

مراتریم یکی از تازه‌واردان در بازار قرص های کاهش وزن و رژیم لاغری است.

این دارو ترکیبی از دو عصاره‌ی گیاهی است که می‌توانند متابولیسم سلول‌های چربی را تغییر دهند.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

گفته می‌شود که این دارو تکثیر سلول‌های چربی را با مشکل مواجه می‌کند، مقدار چربی را که از جریان خون دریافت می‌کنید کاهش می‌دهد و سبب می‌شود که چربی‌های ذخیره‌شده را بسوزانید.

* اثربخشی: تا کنون، تنها یک مطالعه در مورد مراتریم  انجام شده‌است. در مجموع ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده‌ی چاق ملزم به رعایت یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری سفت و سخت شدند که شامل مراتریم یا قرص پلاسبو بود.

بعد از ۸ هفته، گروه مراتریم  ۱۱ پوند (۵.۲ کیلوگرم) وزن کم کردند و ۴/۷ اینچ (۹/۱۱ سانتیمتر) از سایز دور کمرشان کاهش یافت. کیفیت زندگی آن‌ها نیز بهبود یافت و کاهش سطح قند خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید را تجربه کردند.

* عوارض جانبی: عوارض جانبی از این دارو تا کنون گزارش نشده‌است.

* خلاصه:

یک مطالعه نشان داد که مراتریم باعث کاهش وزن می‌شود و فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. با این حال، حمایت مالی این مطالعه از سوی این صنعت بود و تحقیقات بیش‌تری مورد نیاز است.

۹. عصاره‌ی چای سبز

عصاره‌ی چای سبز یک ماده‌ی محبوب در بسیاری از قرص های کاهش وزن است.

دلیل محبوبیت چای سبز این است که مطالعات متعدد ثابت کرده‌اند که آنتی‌اکسیدان اصلی آن، EGCG به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

اعتقاد بر این است که عصاره‌ی چای سبز فعالیت نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد، هورمونی که به شما کمک می‌کند چربی بسوزانید.

* اثربخشی: بسیاری از مطالعات انسانی نشان داده‌اند که عصاره‌ی چای سبز می‌تواند باعث سوختن چربی شود و به کاهش چربی، به ویژه در ناحیه‌ی شکم کمک می‌کند.

* عوارض جانبی: عصاره‌ی چای سبز عموما به خوبی توسط بدن تحمل می‌شود. این ماده حاوی کافئین است و ممکن است باعث ایجاد علائم و نشانه‌هایی در افرادی شود که حساس به کافئین هستند.

علاوه بر این، تمام مزایای سلامتی نوشیدن چای سبز در مورد عصاره‌ی چای سبز نیز صدق می‌کند.

* خلاصه:

چای سبز و عصاره‌ی چای سبز می‌تواند کمی چربی‌سوزی را افزایش دهد و ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کند.

مطالب مرتبط: قرص روپیکسون: ۶ نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض رزوواستاتین

۱۰. لینولئیک اسید مزدوج (CLA)

اسید لینولئیک مزدوج، یا CLA، به مدت سال‌ها یکی از محبوب‌ترین قرص های کاهش وزن بوده‌است.

این ماده یکی از چربی‌های ترانس “سالم” است و به طور طبیعی در برخی از غذاهای حیوانی مانند پنیر و کره یافت می‌شود.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

CLA می‌تواند اشتها را کاهش دهد، سوخت و ساز بدن را تقویت کند و تجزیه‌ی چربی را در بدن را افزایش دهد.

* اثربخشی: در یک مطالعه‌ی مروری مهم روی ۱۸ پژوهش مختلف، CLA باعث کاهش وزن حدود ۲/۰ پوند (۰.۱ کیلوگرم) در هفته، تا مدت ۶ ماه شد.

مطابق با مرور دیگری در سال ۲۰۱۲، CLA در مقایسه با دارونما، می‌تواند به شما کمک کند که حدود ۳ پوند (۱.۳ کیلوگرم) وزن کم کنید.

عوارض جانبی: CLA می‌تواند عوارض جانبی مختلف گوارشی ایجاد کند و ممکن است اثرات مضر در طولانی مدت داشته باشد، که به طور بالقوه در بروز کبد چرب، مقاومت به انسولین و افزایش التهاب نقش داشته باشد.

* خلاصه:

CLA یک مکمل مؤثر در کاهش وزن است، اما ممکن است اثرات مضر در طولانی مدت داشته باشد. کمی کاهش وزن ارزش به خطر انداختن سلامتی تان را ندارد.

۱۱. فورسکولین

فورسکولین عصاره‌ای از یک گیاه در خانواده‌ی نعناع است که ادعا می‌شود برای از دست دادن وزن موثر است.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

اعتقاد بر این است که این عصاره سطح ترکیبی در داخل سلول را به نام cAMP که ممکن است باعث سوختن چربی شود، افزایش می‌دهد.

* اثربخشی: یک مطالعه روی ۳۰ مرد دارای اضافه وزن و چاق نشان داد که اسپورکولین باعث کاهش چربی بدن و افزایش توده‌ی عضلانی می‌شود، اما هیچ تاثیری بر وزن بدن نداشت. مطالعه‌ی دیگری روی ۲۳ زن دچار اضافه وزن نشان داد که این عصاره تاثیری روی کاهش وزن ندارد.

* عوارض جانبی: اطلاعات در رابطه با ایمنی این مکمل یا ریسک عوارض جانبی بسیار محدود است.

* خلاصه:

دو مطالعه‌ی كوچك در مورد فورسكولين، نتايج متناقضی نشان داده‌اند. بهتر است که از مصرف این مکمل جلوگیری کنید تا تحقیقات بیش‌تری روی آن انجام شود.

مطالب مرتبط: خواص میخک: ۱۰ فایده و نحوه مصرف میخک برای کاهش وزن

۱۲. پرتقال تلخ / سینفرین

یک نوع پرتقال که پرتقال تلخ نامیده می‌شود شامل ترکیبی به نام سینفرین است.

سینفرین به افدرین مرتبط است، که سابقا به عنوان یک عنصر محبوب در فرمولاسیون‌های مختلف قرص های کاهش وزن استفاده می‌شد.

با این حال، مصرف افدرین به دلیل عوارض جانبی جدی به عنوان یک ماده‌ی کاهش وزن توسط FDA ممنوع شد.

* چگونه روی بدن تاثیر می‌گذارد:

سینفرین مکانیسم مشابه با افدرین دارد، اما قدرتمند آن کم‌تر است. این ترکیب می‌تواند اشتها را کمک کند و به طور قابل‌توجهی چربی‌سوزی را افزایش بدهد.

* اثربخشی: مطالعات بسیار کمی در مورد سینفرین انجام شده‌است، اما افدرین در بسیاری از مطالعات باعث کاهش وزن کوتاه مدت تا حد قابل‌توجهی شده‌است.

* عوارض جانبی: سینافرین هم ممکن است مانند افدرین، عوارض جانبی جدی مربوط به قلب داشته باشد. این ترکیب در عین حال ممکن است اعتیادآور باشد.

* خلاصه:

سینفرین محرکی نسبتا قوی است و احتمالا برای کاهش وزن در کوتاه مدت تاثیر زیادی دارد. با این حال، عوارض جانبی آن می‌تواند جدی باشد، بنابراین فقط باید با احتیاط بسیار زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

داروهای تجویزی

علاوه بر این، بسیاری از قرص های کاهش وزن تجویزی وجود دارند که اثربخشی آن‌ها ثابت شده‌است.

رایح‌ترین این داروها عبارتند از کانتریو، بلویک، فنترمین و کسیمیا.

مطابق با یک مطالعه‌ی مروری که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، حتی قرص‌های کاهش وزن تجویزی نیز آن‌قدری که شما امید دارید، تاثیر ندارند.

به طور متوسط، آن‌ها ممکن است به شما در کاهش ۳ تا ۹ درصد از وزن بدن‌تان کمک کنند.

در نظر داشته باشید که این تاثیر تنها زمانی است که مصرف مکمل‌ها با رژیم غذایی سالم کاهش وزن همراه است. آن‌ها به تنهایی بی‌اثر هستند و به سختی می‌توان آن‌ها را به عنوان راه‌حلی برای رهایی از چاقی و اضافه وزن پذیرفت.

به علاوه، عوارض جانبی آن‌ها نیز مشکل دیگری هستند.

کلام پایانی

در میان این ۱۲ مکمل لاغری و قرص های کاهش وزن، با شواهد علمی مستند می‌توان گفت که قوی‌ترین‌ها دو مورد زیر هستند:

– کاهش وزن: گلوکومنن، CLA و ارلیستات (Alli)

– افزایش چربی‌سوزی: کافئین و عصاره‌ی چای سبز

با این حال، لازم است که عوارض جانبی ناخوشایند ارلیستات و  اثرات مضر CLA را روی سلامت متابولیک، در ذهن داشته باشید.

به این ترتیب سه مکمل گلوکومنن، عصاره‌ی چای سبز و کافئین برای‌مان باقی می‌ماند.

این مکمل‌ها می‌توانند مفید باشند، اما در بهترین حالت اثرات آن‌ها ناچیز و کم است.

متاسفانه هیچ مکمل یا قرصی تاثیر آنچنانی برای از دست دادن وزن ندارد.

قرص های کاهش وزن ممکن است کمی سوخت و ساز بدن‌تان را افزایش دهند و کمک‌تان کنند دو سه کیلو از دست بدهید، اما متأسفانه تاثیرشان به همین جا خلاصه می‌شود.

کم کردن میزان مصرف کربوهیدرات‌ها و خوردن پروتئین بیش‌تر، بهترین راه برای از دست دادن وزن است، و بیش‌تر از همه‌ی مکمل‌ها و قرص های کاهش وزن تاثیر خواهد داشت.

نوشته‌های مرتبط