دمنوش لاغری‌ : ۱۲ فایده‌ حیرت انگیز دمنوش لاغری برای سلامتی

آیا می‌خواهید به سرعت، بدون آن که حرکات کششی انجام دهید و بدون آنکه رژیم سفت و سختی بگیرید وزن کم کنید؟ پس دمنوش لاغری‌ سالم آن چیزی است که نیاز دارید. دمنوش لاغری اخیرا در حوزه‌ی رژیم غذایی بسیار باب شده است. این دمنوش حاوی چند گیاه مفید است که جهت از دست دادن چربی اضافه‌ی بدن موثر هستند. دمنوش لاغری تعادل ارگانیک را تنظیم می‌کند، با یبوست مبارزه می‌کند و چربی خنثی را تجزیه می‌کند تا به شما بدنی ترکه‌ای و لاغر هدیه کند. بعضی از فایده‌های معروف دمنوش لاغری عبارتند از:

مزایای دمنوش لاغری برای سلامتی:

۱. کاهش وزن:

برخلاف سایر روش‌های کاهش وزن، دمنوش لاغری بدون نیاز به انجام تغییرات خیلی عمده با هر سبک زندگی جور در می‌آید.

۲. بهبود سوخت و ساز و کاهش چربی شکمی:‌

نوشیدن دمنوش لاغری بر یک مبنای منظم سوخت و ساز بدن را تسریع می‌کند تا سرعت چربی‌سوزی را در بدن افزایش دهد. این دمنوش مصرف کالری را پایین می‌آورد و از تبدیل کربوهیدرات‌ها و قند به چربی جلوگیری می‌کند، تا ذخایر چربی را در بدن کاهش دهد. کاتچین‌های موجود در دمنوش لاغری نیز به کاهش چربی‌های شکمی بدون تاثیر بر جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کنند.

۳. به تاخیر انداختن نشانه‌های پیری:‌

دمنوش لاغری حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینو اسیدهایی است که به مبارزه‌ با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، و از سلول‌ها و مولکول‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند. این امر ترمیم را تسریع می‌کند و نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد.

۴. کاهش خطر ابتلا به سرطان:‌

آدم‌هایی که مرتبا دمنوش لاغری مصرف می‌کنند کمتر مستعد ابتلا به سرطان هستند. کاتچین‌های موجود در دمنوش لاغری از جهش سلولی جلوگیری، سرطان‌زاها را غیر فعال و احتمال شکل گیری و رشد تومور را کم می‌کنند. علاوه بر جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی، سلول‌های سرطانی را نیز بدون هیچ آسیبی به بافت‌های سالم می‌کشد.

۵. تقویت عملکرد مغز

کافئین، مولفه‌ی کلیدی دمنوش لاغری، عملکرد مغز را با بهبود هوشیاری، مدت زمان واکنش و حافظه تقویت می‌کند.

۶. مبارزه با بیماری‌ها و امراض مختلف

دمنوش لاغری خواص طبیعی دارد که به مبارزه با انواع بسیاری از بیماری‌ها و امراض کمک می‌کنند. این دمنوش از بدن در برابر بیماری‌های دژنراتیو محافظت می‌کند. همچنین با تجزیه‌ی مواد چرب به هضم کمک می‌کند.

۷. کشتن باکتری‌هایی که مشکلات دهانی ایجاد می‌کنند‌:

کاتچین‌ها و پلی فنل‌های دمنوش لاغری به کشتن باکتری‌هایی که فساد دندان، بوی بد دهان و خونریزی لثه‌ ایجاد می‌کنند کمک می‌کنند. افزودنی‌های شیرین کننده مثل شکر، عسل و سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی به آن اضافه نکنید چون می‌تواند این فایده‌های موجود برای دندان را ملغی کند.

۸. تقویت استخوان‌ها:‌

خواص ضد التهابی دمنوش لاغری استخوان‌ها را تقویت می‌کند و خطر شکستگی‌های استئوپروز را کاهش می‌دهد. خواص سلامت آفرین آن شکستگی استخوان را متوقف می‌کند در حالی که مقدار و فعالیت سلول‌های استخوان ساز را افزایش می‌دهد.

۹. حفظ سلامت قلب:

دمنوش لاغری به پایین آوردن فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کند، و کلسترول بدن را کاهش می‌دهد تا سلامت قلب شما را حفظ کند. پلی فنل‌های موجود در دمنوش لاغری مانع جذب چربی و کلسترول رژیمی تا بیش از ۵۰٪ می‌شود، تا از حمله و سکته‌ی قلبی جلوگیری کند.

۱۰. چربی اضافی را بر طرف می‌کند:‌

دو مورد از مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی که باعث کارآمدی دمنوش لاغری‌ می‌شود، پلی فنل‌ و کافئین هستند. پلی فنل توسط فعال کردن آنزیمی بخصوصی در بدن با تهدید تری‌گلیسیرید اضافی مقابله می‌کند، که این آنزیم تری‌گلیسیریدهای اضافی را حل می‌کند. این به برطرف کردن چربی اضافی از بدن‌ کمک می‌کند.

۱۱. بهبود تحمل گلوکز

در بسیاری از موارد، دمنوش لاغری مقدار انسولین بدن را با بهبود تحمل گلوکز کاهش می‌دهد.

۱۲. تحریک سوخت و ساز بدن برای کاهش وزن:

دمنوش لاغری حاوی اپی‌گالوکتشین گالات یا EGCG است، که سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کند تا سرعت کاهش وزن را افزایش دهد. EGCG  به همراه کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و چربی را در جریان خون آزاد می‌سازد، تا این که بدن بتواند از آن چربی به عنوان سوخت استفاده کند. این فرایند تحت عنوان گرمازایی (ترموژنسیس) شناخته می‌شود. این فرایند باعث خواهد شد که بدن از کربوهیدرات با یک سرعت آرام‌تر استفاده کند. با کربوهیدرات‌های بیشتر در بدن، شما می‌توانید مدت زمان طولانی‌تری فعال بمانید.

مطلب مرتبط: دمنوش سرماخوردگی: ۱۷ دمنوش برای درمان سرماخوردگی

۱۳ برترین انواع دمنوش لاغری

حالا بیایید نگاهی بیندازیم به ۱۳ برترین نوع دمنوش لاغری‌ و فایده‌های آن‌ها:

۱. آقطی:

رپورتاژ

گل‌های سفید آقطی یک روش درست برای رها شدن از شر سرماخوردگی‌ها است. این دمنوش لاغری همچنین یک ضد انعقاد و گرفتگی است که مجرای بینی را تمیز می‌کند. همچنین روان کننده است که باعث تعریق بدن می‌شود. دمنوش لاغری گیاهی دمای بدن را افزایش می‌دهد که همین امر رشد ویروس‌ها را متوقف می‌کند.

۲. به‌لیمو

دمنوش لاغری‌ گیاهی به لیمو به هضم غذا کمک می‌کند. محتوای مرکبات موجود در این دمنوش به تجزیه‌ی چربی‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۳. زنجبیل

دمنوش لاغری زنجبیل یکی از بهترین درمان‌ها برای معالجه‌ی عفونت و تب است چون یک بوی گرم دارد. دمنوش لاغری گیاهی همچنین دردها و ناراحتی های روماتیسمی را تسکین می‌دهد چون رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

۴. گزنه‌ی دوپایه

این دمنوش لاغری‌ بریتانیایی باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست بدهد چون حاوی مواد معدنی ضروری، آهن، کلسیم،‌ و سیلیس است. آهن به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند و انرژی لازم را فراهم می‌آورد. کلسیم و سیلیس برای ساخت استخوان‌ها الزامی هستند.

۵. چای سبز

این دمنوش لاغری گیاهی سبز ژاپنی که مخصوص کم کردن وزن است همچنین به تقویت سلول‌های بافت بدن که از پیری جلوگیری می‌کنند نیز کمک می‌کند. این دمنوش فوق‌العاده سرشار از آنتی اکسیدان است که از آسیب دیدن و آلوده شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

۶. آویشن

این دمنوش لاغری متعلق به منطقه‌ی مدیترانه است که به شما کمک می‌کند از سرماخوردگی‌ها خلاص شوید. این دمنوش حاوی روغن‌های فرار است، که از بدن در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند و می‌تواند برای پاکسازی سینه آن را دم کرد و نوشید.

۷. رازیانه

دمنوش لاغری‌ رازیانه متعلق به منطقه‌ی مدیترانه است که دارای خواص ضد اسپاسمیک است. این دمنوش به شل کردن ماهیچه‌های روده کمک می‌کند و یبوست، کولیک، و نفخ شکم را درمان می‌کند. دمنوش رازیانه همچنین میل به ادرار کردن را تشدید می‌کند در نتیجه به تمیز شدن کلیه و از بین بردن آلودگی‌ها کمک می‌کند.

۸. نعناع

دمنوش نعناع روشی سنتی برای درمان حالت تهوع و استفراغ است. این دمنوش تولید صفرا را در کیسه صفرا تحریک می‌کند و چربی‌ موجود در دستگاه گوارش را تجزیه می‌کند که این به نوبه‌ی خود حالت تهوع را برطرف می‌کند.

۹. گل راعی

دمنوش گل راعی از یک گل زرد کوچک که در بریتانیا و اروپا یافت می‌شود به دست می‌آید. این دمنوش ضد افسردگی اختلال عاطفی فصلی و افسردگی را درمان می‌کند.

۱۰. علف لیمو

این دمنوش آنتی‌اکسیدانی به کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، آرامش سیستم عصبی، سم‌زدایی اعضای بدن، کاهش سلولیت و بهبود گردش خون کمک می‌کند.

۱۱. ریبوس

این دمنوش گیاهی آنتی اکسیدان، ضد اسپاسمیک و تسکین دهنده است. حساسیت، حالت تهوع، افسردگی، فشار خون بالا، سردرد، گرمازدگی، گرفتگی عضلات شکم را کاهش می‌دهد و به حفظ سلامت پوست و سیستم عصبی کمک می‌کند.

۱۲. اسطخودوس

این دمنوش لاغری‌ گیاهی آرامش بخش و ضد اسپاسمیک است. بهترین درمان برای آسم، بی‌خوابی، سردرد، برونشیت، اسپاسم، گرفتگی عضلات، اضطراب، ناراحتی معده و نفخ است. شما همچنین می‌توانید به صورت موضعی این دمنوش را در قسمت مورد نظر ماساژ دهید تا عفونت‌ها را درمان کنید و زخم‌ها التیام پیدا کنند.

۱۳. گل داودی

این دمنوش لاغری چینی فشار خون را پایین می‌آورد، سردرد را تسکین می‌دهد و سرماخوردگی و آنفولانزا را برطرف می‌کند.

نکات مهمی که بهتر است به خاطر داشته باشید

الف. قبل از خرید دمنوش لاغری‌، مطمئن شوید که دمنوش فقط از مواد طبیعی درست شده باشد.

ب. دمنوش لاغری از مواد گیاهی تشکیل می‌شود که بر این باور هستند سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد و فرایند هضم را تسریع می‌کند. بنابراین، دمنوش لاغری به آدم‌هایی که دچار اختلالات متابولیک، ‌مانند کم کاری تیروئید یا ناراحتی‌های مزمن هاضمه هستند کمک چندانی نخواهد کرد.

پ. همیشه دمنوش لاغری‌ را از یک گیاه‌درمانگر حرفه‌ای یا سرشناس یا از یک عطاری قابل اعتماد خریداری کنید.

۶ واقعیت مهم درباره مصرف ترشیجات و کاهش وزن!

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط