خواص خرما برای لاغری: ۱۲ فایده بی نظیر خرما برای کاهش وزن

صحبت از میوه‌ها که می‌شود، خرما را می‌توان به عنوان گزینه‌ای محبوب انتخاب کرد. در واقع، مسلمانان طبق سنت به هنگام افطار کردن خرما می‌خورند. مزه‌ی خرما و محتوای ارزش غذایی بالای آن این میوه‌ را به گزینه‌ای ارزشمند برای خوردن تبدیل می‌کند. از سالیان دور بخاطر خواص خرما برای لاغری و سلامتی به عنوان غذا مصرف می‌شده‌ است. به علاوه، قرن‌ها از آن‌ در خاور میانه به عنوان شیرین کننده (طعم دهنده)‌ استفاده می‌شده است. همچنین، مردم این روزها به طرق مختلفی خرما را مصرف می‌کنند مثلا آن را به همراه ماست یا کره نیز می‌خورند.

در واقع، خرما منبع ماده‌ی مغذی آنتی‌ اکسیدانی به نام پلی‌فنول است. به علاوه، این میوه‌ی شیرین منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین منبع فیبر، کلسیم، آهن، سدیم، منیزیم، روی، ویتامین A، ویتامین B، و ویتامین K است. این مواد معدنی ضروری به بهبود وضع سلامتی کمک می‌کنند. به علاوه، خرما می‌تواند برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند نیز مفید باشد. محتوای فیبر و سایر مواد مغذی مهم، برای کاهش چربی مفید هستند.

در نتیجه، اگر می‌خواهید از خواص خرما برای لاغری و کاهش وزن و سلامتی مطلع شوید. پس بیایید با هم نگاهی به اطلاعات زیر بیندازیم.

۱. خوراکی شیرین و سالمی است

آیا تا به حال تصور کرده‌اید که یکی از سبزیجات نه چندان خوشمزه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌تان مصرف کنید؟ یا حتی آن را امتحان کرده‌اید؟ خب، برای چنین موردی باید راهی وجود داشته باشد. در نتیجه، خرما آماده است که به شما کمک کند. خرما به عنوان میوه‌ای خوشمزه و حاوی مواد مغذی مفید به حساب می‌آید. در نتیجه، اگر دلتان می‌خواهد خوراکی سالم و شیرینی را به منوی رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، خرما همیشه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

۲. سرشار از فیبر است

برای استفاده بهتر از خواص خرما برای کاهش وزن و سلامتی، توصیه شده است روزانه ۲۰-۳۵ گرم فیبر مصرف شود. فیبر ماده‌ی مغذی ضروری برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. به علاوه، فیبر در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، گاز معده، و نفخ نقش دارد. نتیجتا، با مصرف خرما، می‌توانید به طور قطع نیاز روزانه‌ی بدن‌تان به فیبر را برآورده کنید. از این رو، چون فیبر ماده‌ی مغذی خوبی در رژیم غذایی است، پس برای کسانی که می‌خواهند از چربی‌های بدن خود بکاهند نیز مفید است.

۳. منبع مواد معدنی است

به خاطر وجود سطوح بالای مواد معدنی در خرما، مصرف این میوه به حفظ تعادل رژیم غذایی‌تان کمک خواهد کرد. چون این میوه محتوای بالایی از آهن و منیزیم دارد، پس در کنترل مایعات بدن نقش ایفا می‌کند. همچنین، به عضله‌سازی نیز کمک می‌کند. نه فقط به خاطر همین، بلکه چون خرما حاوی کلسیم نیز هست. پس سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. وجود سدیم در آن نیز به پیشگیری از مشکلات تیروئیدی کمک می‌کند. در نتیجه، با مصرف خرما و استفاده از خواص خرما، رژیم غذایی متعادلی خواهید داشت و به طور قطع عملکرد سیستم بدنی‌تان بهبود پیدا خواهد کرد.

۴. هیچ چربی ترانسی ندارد

برای کاهش چربی بدن، لازم است خوراکی‌های ویژه‌ای جهت تکمیل برنامه‌ی رژیم غذایی‌تان انتخاب کنید. از این رو، قطعا خرما یکی از آن چیزهای مناسب برای افزودن به فهرست غذایی‌تان است. چون هیچ چربی ترانسی در آن وجود ندارد، پس این میوه می‌تواند برای کنترل وزن بدن‌تان ایده‌آل باشد. در واقع، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و در عین حال مزه‌ی عالی و شیرینی نیز دارد.

مطالب مرتبط: درمان یبوست: ۵۱ درمان خانگی یبوست شدید که قطعی و سریع هستند

۵. چربی‌ها را تجزیه می‌کند

آنچه حتی از همه‌ی خواص خرما عالی‌تر است قدرت متلاشی کردن و تجزیه‌ی چربی‌ها است. چنین شایع است آنچه باعث وجود این فایده در خرما می‌شود محتوای پتاسیم و سولفور آن است. نتیجتا، با وجود این مواد مغذی مفید، خرما می‌تواند به تقویت فرایند کاهش چربی در بدن کمک کند.

۶. باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید

آنچه باعث می‌شود خرما برای کاهش وزن ایده‌آل باشد چیست؟ نشان داده شده است که فیبر موجود در خرما باعث خواهد شد مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این میوه اشتهای شما را کاهش می‌دهد در نتیجه می‌توانید وزن بدن‌تان را کنترل کنید. این معنی خوبی دارد چون می‌توانید برای مدت طولانی‌تری جلوی گرسنه شدن‌تان را بگیرید تا اینکه مصرف غذایی‌تان از این طریق کاهش پیدا کند. اما، کاری هم که باید حتما انجام بدهید این است که خوراکی مناسب را به مقدار مناسب مصرف کنید. نتیجتا، خرما که مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، کمک می‌کند رژیم غذایی کاملی داشته باشید.

۷. یبوست را معالجه می‌کند

علاوه بر خواص خرما برای کاهش وزن، در بسیاری از موارد، بسیاری از آدم‌ها برای رفع یبوست از خرما استفاده می‌کنند. این به خاطر وجود فیبر در خرما است. همچنین، خرما مسهل نیز هست. چون خرما می‌تواند به بهبود اجابت مزاج کمک کند. در نتیجه با مصرف خرما به صورت منظم، قادر خواهید بود از خطر ابتلا به یبوست خلاص شوید. به علاوه، برای درمان یبوست، می‌توانید خوراکی‌های فیبردار دیگری مانند سبزیجات سبز نیز مصرف کنید.

مطالب مرتبط: میوه برای درمان یبوست: ۱۰ میوه عالی برای درمان یبوست

۸. انرژی را تقویت می‌کند

یکی دیگر از خواص خرما برای کاهش وزن شیوه‌ای است که می‌تواند به تقویت انرژي کمک کند. در این مقطع زمانی، چنین شایع است که خرما حاوی محتوای زیادی از قندها مانند گلوکز، فراکتوز، و ساکارز است. در واقع، خرما در تامین انرژی بدن نقش ایفا می‌کند. در نتیجه، اگر احساس خستگی می‌کنید و به انرژی نیاز دارید، پس خرما را به عنوان گزینه‌ی خوراکی خود انتخاب کنید! به علاوه، برای به دست آوردن انرژی، لازم است که به طور مرتب ورزش هم بکنید.

رپورتاژ

۹. از آلرژی و حساسیت پیشگیری می‌کند

پی بردن به اینکه بهترین خوراکی‌های رژیم غذایی هر فرد چه چیزهایی هستند کار ساده‌ای نیست. باید قبل از انتخاب خوراکی درست نکات زیادی را در نظر بگیرید. در نتیجه، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب خود قرار دهید. در این مورد، خرما را برای متعادل ساختن رژیم غذایی‌تان می‌توانید به آن اضافه کنید.

آنچه این میوه را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند شیوه‌ای است که از بدن‌تان در برابر ابتلا به آلرژی‌ها و حساسیت‌های احتمالی محافظت می‌کند. این موضوع به عبارتی مربوط می‌شود که پیشتر در همین مقاله به آن اشاره کردیم، خرما حاوی سولفور ارگانیک است. در نتیجه، این امر خطر واکنش‌های آلرژیک و آلرژی‌های فصلی را کاهش خواهد داد. از این رو، چون سولفور موجود در خرما به پیشگیری از آلرژی‌ها کمک می‌کند، پس خوردن خرما نیز به طور قطع برای سلامتی مفید و بی خطر خواهد بود.

۱۰. تعادل مایعات بدن را تنظیم می‌کند

چون خرما حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند آهن و سدیم است، در نتیجه به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. تنظیم مایعات بدن مهم است چون بر جریان خون نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر می‌خواهید جریان خون مناسبی هنگام رژیم گرفتن داشته باشید، مصرف خرما می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

۱۱. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

از دیگر خواص خرما برای کاهش وزن آن است که سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. وجود مواد معدنی عالی در آن به شما کمک می‌کند خطر ابتلا به سکته و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. به علاوه، مواد معدنی همچنین به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می‌کنند که باعث عملکرد سالم قلب می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید وزن‌تان را کنترل کنید و در عین حال می‌خواهید بهترین اثرات  را بر سلامتی خود بگذارید، پس چرای با یک تیر دو نشان نمی‌زنید؟ خرما را امتحان کنید!

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

اجرای یک رژیم غذایی به معنی آن نیست که باید حتما مصرف غذای‌تان را پایین بیاورید. این حرف به کل غلط است چون شما باید همچنان به خوردن خوراکی‌های مناسب و درست ادامه بدهید. مصرف خوراکی‌های خوبی مانند محصولات لبنی، میوه‌ها، و سبزیجات سبز جزو بایدها است. به علاوه، برای حصول بهترین نتایج برای استفاده از خواص خرما برای کاهش وزن، به ورزش کردن نیز نیاز دارید.

در واقع، آنچه نیاز دارید یک رژیم غذایی متعادل است. در ضمن، به خاطر مواد مغذی موجود در آن، خرما فایده‌های بی‌نظیری برای ما به همراه دارد. در کمال تعجب، خرما حاوی آنتی اکسیدان است که جزو فلاونوئیدها است. و کار سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. در واقع، خرما نه تنها وزن بدن‌تان را کنترل می‌کند، بلکه در تقویت سیستم ایمنی‌تان نیز نقش ایفا می‌کند.

توصیه‌هایی برای مصرف

– هنگام خرید خرما، باید حتما به دنبال خرماهایی باشید که بهترین خواص و بهترین کیفیت را دارند. به عنوان مثال، می‌توانید به دنبال خرماهایی بگردید که پوستی بدون ترک و بدون چروک و صاف دارند و از خریدن خرماهای بد بو اجتناب کنید. به عنوان توصیه، می‌توانید خرماهایی را انتخاب کنید که به خوبی و به درستی فرآوری و بسته‌بندی شده‌اند.

– بعد، خرماها را به طور کامل قبل از خوردن بشویید. این کار از ورود هر گونه باکتری یا آفت کش – در صورت وجود – جلوگیری می‌کند.

– از آن‌ّها به درستی نگهداری کنید چون می‌توانید خرما را حتی تا یک سال در یخچال نگه دارید. به علاوه، می‌توانید درب ظرف آن را خوب مهر و موم کنید و در این صورت حتی تا ۸ ماه نیز می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید. نکته‌ی مهم آن است که نباید خرما را نزدیک اقلامی که بوی شدیدی دارند مانند سیر، بگذارید. در واقع، این میوه می‌تواند بوهای بد را از محیط خارج جذب خود کند.

– به عنوان نمونه‌هایی جهت طریقه‌ی مصرف، مثلا می‌توانید خرما را روی بستنی، کیک یا ماست بریزید و مصرف کنید. چون این میوه طعم شیرینی دارد از خوردن آن به همراه خوراکی‌های یاد شده لذت بیشتری خواهید برد.

– به علاوه، افزودن خرما به بشقاب سالادتان یا هر نوع دسری گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود! هرچند مصرف رایج خرما همراه کردن آن با شیر است، اما تنوع در طریقه‌ی مصرف همیشه لذت بخش است.

سخن پایانی

اینکه چگونه خواص خرما برای کاهش وزن به شما کمک می‌کند چربی‌های بدن‌تان را کاهش دهید واقعا باورنکردنی است. این میوه مخزن مواد مغذی مفیدی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، و غیره است. این مواد مغذی ضروری وقتی که رژیم گرفته باشید انرژی لازم را برای بدن‌تان فراهم می‌آورند.

در نتیجه، از آنجایی که می‌توانید آن را در فهرست رژیم غذایی‌تان نیز بگنجانید، پس می‌توانید این میوه‌ی شیرین را به نان، کیک، کلوچه و … اضافه کنید و از خوردن آن لذت ببیرید. در عین حال برنامه‌ی کاهش وزن خود را نیز پیش ببرید. خب، پس منتظر چه هستید؟ خرما، این میوه‌ی دوست داشتنی، را به برنامه‌ی کاهش وزن و رژیم خود اضافه کنید! رژیم غذایی خوبی را برای‌تان آرزومندیم!

تغذیه بعد از عمل جراحی: ۲۷ خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط