35 درمان خانگی عرق کف دست و پا

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی هیپرهیدروز (تعریق بیش از حد و غیر طبیعی بدن)، میلیون ها نفر در سراسر جهان از تعریق بیش از حد رنج می‌برند. تولید عرق در حین تمرینات ورزشی یا در هوای گرم کاملا عادی است. اما، عرق کردن بیش از حد کف دست‌ و پا ممکن است باعث ناراحتی و اختلال در نظم زندگی روزمره‌ی شما بشود. برای کاهش تولید عرق، بعضی‌ها از درمان‌های پزشکی استفاده می‌کنند. اما بعضی از درمان‌های پزشکی، اگر طبق نظر و دستور پزشک مصرف نشوند، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند. خوشبختانه، راه‌حل‌های طبیعی وجود دارند که می‌توانند به فائق آمدن شما بر مشکل تعریق بیش از حد کف دست و پا کمک کنند. در این مقاله، ما قصد داریم ۳۵ درمان خانگی عرق کف دست و پا را برای معالجه‌ی تعریق بیش از حد کف دست و پا به شما معرفی کنیم.

الف – تعریق بیش از حد چیست

تعریق بیش از حد هیپرهیدروز نیز نامیده می‌شود. این اختلالی است که بر بسیاری از افراد در جهان تاثیر می‌گذارد. تعریق بیش از حد یک ناراحتی خطرناک یا تهدیدی برای سلامتی نیست؛ اما ممکن است باعث احساس ناراحتی و عذاب در بیماران مبتلا به آن بشود. آدم‌های ناسالم و مریض نسبت به تعریق بیش از حد از افراد سالم آسیب پذیرتر هستند. آدم‌ها وقتی گرم‌شان می‌شود یا بعد از ورزش عرق می‌کنند. هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد نیز به خاطر بیماری‌های سیستمیک، جراحی صورت، اختلالات عصبی، و اضطراب به وجود می‌آید. تعریق بیش از حد اغلب در حین بلوغ شروع می‌شود. بعضی از افراد هم در دوران کودکی از تعریق بیش از حد رنج می‌برند. این ناراحتی ممکن است در صورتی که به درستی درمان نشود تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

مبتلایان به تعریق بیش از حد همیشه به دنبال بهترین راه‌ حل‌ها برای درمان مشکل خود هستند چون عرق کردن در جمع باعث ناراحتی و خجالت آن‌ها می‌شود. تعریق بیش از حد ممکن است روابط اجتماعی و کسب و کاری شما را تحت تاثیر قرار بدهد. به علاوه باعث لک شدن لباس‌تان می‌شود.

اگر شروع به تعریق بیش از حد کردید، اولین کار مهمی که باید انجام دهید آن است که به پزشک یا متخصص بهداشت و سلامت مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند دلایل تعریق بیش از حد را پیدا کنید و درمان‌های درستی را به شما معرفی خواهند کرد. اگر می‌خواهید مشکل را اساسی بر طرف کنید علل جدی مربوط به سلامتی مستلزم درمان‌های پزشکی هستند.

شماری از درمان‌های خانگی و راه‌حل‌های طبیعی وجود دارند که می‌توانند به کنترل تعریق بیش از حد کمک کنند که ما در این مقاله شما را با آن‌ها آشنا می‌سازیم.

درمان خانگی عرق کف دست و پا

ب. درمان‌های خانگی برای عرق کف دست و پا: مواد طبیعی موجود در آشپزخانه‌ها

۱. لیمو

لیمو یکی از درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد کف دست و پا است که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد. اسید سیتریک موجود در لیمو در از بین بردن باکتری‌ها و خلاص شدن از دست بوی ناخوشایند عرق موثر است. شما می‌توانید از لیمو در دست‌ها، پاها، یا سایر قسمت‌های بدن که بیش از حد عرق می‌کنند استفاده کنید.

در ادامه نحوه‌ی استفاده از لیمو برای درمان تعریق بیش از حد دست و پا را به شما آموزش می‌دهیم:

– ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک پیاله با هم مخلوط کنید

– این مخلوط را روی کف دست و پای‌تان بمالید

– آن‌ها را به مدت چند دقیقه ماساژ بدهید

– بعد آن را با آب ولرم بشویید

اگر می‌خواهید نتایج رضایت‌بخشی از این درمان بگیرید، باید این درمان را بر مبنایی منظم تکرار کنید.

۲. سرکه‌ی سیب

در این مقاله‌ که به درمان‌های خانگی حیرت‌انگیز برای تعریق بیش از حد کف دست و پا، سرکه‌ی سیب را به شما معرفی می‌کنیم. سرکه‌ی سیب می‌تواند با متعادل ساختن سطح pH بدن و رها ساختن شما از باکتری‌ها میزان تعریق را کنترل کند. سرکه‌ی سیب می‌تواند به عنوان یک ضد تعریق عمل کند که به مثابه‌ی لایه‌ای محافظ از پوست‌تان نیز مراقبت خواهد کرد. برای درمان تعریق بیش از حد کف دست و پا، سرکه سیب را می‌توانید به صورت موضعی استعمال کنید یا آن را بخورید.

و اما دستورالعمل استفاده:

– یک دوم پیمانه سرکه‌ی سیب را داخل ۱ لیتر آب بریزید

– دست‌ها یا پاهای‌تان را در این محلول به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بخیسانید

می‌توانید سرکه‌ی سیب را به آب وان حمام خود نیز اضافه کنید.

اگر می‌خواهید برای کنترل تعریق بیش از حد از داخل بدن از سرکه‌ی سیب استفاده کنید باید کارهای زیر را انجام بدهید:

– ۲ قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید

– کمی عسل به آن اضافه کنید تا مزه‌اش بهتر شود

– آن را خوب هم بزنید و بنوشید

بهتر است این محلول سرکه‌ی سیب را صبح‌ها و به صورت ناشتا بنوشید.

۳. جوش شیرین

عرق کردن شرایط اسیدی را ایجاد می‌کند که باعث به وجود آمدن باکتری‌ها می‌شود. اگر به دنبال درمانی خانگی حیرت انگیزی برای تعریق بیش از حد کف دست و پا هستید، به تنها چیزی که نیاز دارید یک ماده‌ی قلیایی است. در این مورد، جوش شیرین انتخاب بی‌نظیری است. جوش شیرین توانایی پایین آوردن میزان تعریق قسمت‌هایی از بدن را که زیاد دچار عرق کردن می‌شوند دارد. جوش شیرین اغلب به عنوان یک دئودورانت طبیعی استفاده می‌شود. استفاده از جوش شیرین می‌تواند به خلاص شدن از بوی ناخوشایند عرق کمک کند.

و این هم دستورالعمل استفاده از جوش شیرین:

– جوش شیرین را با همان مقدار نشاسته ی ذرت مخلوط کنید

– این مخلوط را به کف دست و پای خود بمالید

– بگذارید به مدت حدودا ۳۰ دقیقه بماند

– بعد آن را با آب ولرم بشویید

برای دستیابی به نتایج رضایت بخش، بهتر است این درمان را مرتبا تکرار کنید. افزودن هر گونه روغن معطری به این مخلوط اثر آن را بهبود می‌بخشد.

یا اینکه به عنوان گزینه‌ای دیگر، می‌توانید جوش شیرین را در قسمت‌هایی از بدن‌تان که بیشتر اوقات تعریق زیادی دارند استعمال کنید. این کار را بعد از استحمام انجام دهید. اجازه دهید خشک شود و بعد آن را بشویید.

۴. سیب زمینی

سیب زمینی حاوی خواص ضد تعریق است؛ بنابراین، سیب زمینی نیز یکی از درمان‌های خانگی موثر برای تعریق بیش از حد کف دست‌ و پا به حساب می‌آید. استفاده از سیب زمینی می‌تواند آب و عرق اضافی بدن شما را جذب کند.

دستورالعمل استفاده از سیب زمینی به قرار زیر است:

– زیر شیر آب یک عدد سیب زمینی را به دقت بشویید

– آن را به چندین قطعه و برش نازک تبدیل کنید

– آن قطعه‌های سیب زمینی را روی نواحی که عرق می‌کنند به مدت چند دقیقه بمالید

– اجازه بدهید خشک شود

شما باید این درمان را هر روز تکرار کنید تا به نتایج دلخواه دست پیدا کنید.

۵. روغن نارگیل

اگر به دنبال درمان‌های خانگی بی‌نظیری برای تعریق بیش از حد کف دست و پای خود هستید، نباید از روغن نارگیل غفلت کنید. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل این توانایی را دارد که شما را از دست باکتری‌هایی که منجر به تعریق بیش از حد می‌شوند خلاص کند. به خاطر رایحه‌ی ملایمش، استفاده از روغن نارگیل می‌تواند احساس طراوت و شادابی به شما بدهد. روغن نارگیل، اگر به طور منظم استفاده شود، می‌تواند نتایج رضایت بخشی به بار بیاورد. استفاده از روغن نارگیل ممکن است لکه‌هایی روی لباس شما به جا بگذارد. با وجود این، با توجه به اثر و توانایی حیرت انگیزی که روغن نارگیل دارد این موضوع چندان اهمیتی ندارد، درست است؟

اگر به روغن نارگیل علاقمند هستید باید این کارها را انجام دهید:

– ۱ فنجان روغن نارگیل را با ۱۰ گرم کافور خورد شده مخلوط کنید

– آن را خوب هم بزنید تا از آن یک خمیر صاف به دست بیاید

– این خمیر را روی نواحی از بدنتان که بیشتر دچار تعریق می‌شوند بمالید.

– آن را به مدت چند دقیقه آرام ماساژ بدهید و بعد بگذارید به مدت ۶۰ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

۶. چای سیاه

اسید تانیک موجود در چای سیاه حاوی خواص ضد تعریق و بندآوری است. استفاده از چای سیاه می‌تواند شما را از دست تعریق بیش از حد خلاص کند. خاصیت بندآوری چای سیاه نیز با مسدود کردن غدد تعریق میزان عرق کف دست و پا را کاهش می‌دهد. اسید تانیک موجود در چای سیاه بسیار بیشتر از چای معمولی است. بنابراین، اگر می‌خواهید از این درمان حیرت انگیز خانگی برای تعریق بیش از حد نهایت استفاده را ببرید، نباید استفاده از چای سیاه را نادیده بگیرید.

چگونه از چای سیاه برای درمان تعریق بیش از حد کف دست و پا استفاده می‌شود؟ دستورالعمل آن به قرار زیر است:

– ۲ عدد چای سیاه کیسه‌ای را در ۳ فنجان آب داغ بیندازید

– بگذارید برای مدت حدودا ۱۵ دقیقه بماند

– تکه پارچه‌ای را در این چای خیس کنید و آن را روی دست و پای خود بگذارید.

– اجازه بدهید به مدت چند دقیقه بماند و بعد آن را بردارید.

نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای سیاه در روز برای جلوگیری از تعریق زیاد توصیه می‌شود. چای سیاه همچنین برای سلامتی نیز مفید است. این ماده از بدن شما در برابر اثر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، فرایند پیری را کند می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرطان جلوگیری می‌کند.

۷. روغن درخت چای

روغن درخت چای نیز در فهرست درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد قرار می‌گیرد که مناسب دیدیم آن را در این مقاله به شما معرفی کنیم. روغن درخت چای حاوی خواص بندآور و ضدقارچی است؛ بنابراین، استفاده از روغن درخت چای می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث تعریق بیش از حد می‌شوند از بین ببرد.

و این هم دستورالعمل استفاده از این روغن:

– بگذارید یک گلوله‌ی پنبه در روغن درخت چای خیس بخورد

– این گلوله‌ی پنبه را روی ناحیه‌ای که زیاد عرق می‌کند بمالید

– بگذارید یکی دو دقیقه بماند

اگر پوست حساسی دارید یا استفاده‌ی مستقیم از روغن درخت چای باعث تحریک و خارش پوست‌تان می‌شود، باید ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را در نصف لیوان آب مخلوط و بعد استفاده کنید.

۸. آب گوجه‌ فرنگی

آب گوجه فرنگی، به خاطر داشتن خواص بندآوری و آنتی اکسیدانی، می‌تواند منافذ پوست را تنگ کند. در نتیجه، تولید عرق کردن را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم در این مقاله این درمان‌ خانگی خارق‌العاده برای تعریق بیش از حد کف دست و پا را به شما معرفی کنیم.

دستورالعمل استفاده از آب گوجه فرنگی برای تعریق بیش از حد به قرار زیر است:

– کمی آب گوجه‌ فرنگی را روی قسمتی که زیاد عرق می‌کند بمالید

– بگذارید به مدت حدودا ۱۵ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

– این فرایند را مرتبا تکرار کنید تا به نتایج دلخواهی دست بیابید

می‌توانید در روز ۱ یا ۲ لیوان آب گوجه فرنگی بخورید تا از داخل تعریق بدن‌تان را کنترل کنید.

۹. دئودورانت دست ساز خانگی

تعریق زیاد ممکن است به بوی بد بدن بینجامد. در این صورت، دئودورانت خانگی یک راه حل بی‌نظیر محسوب می‌شود. دئودورانت دست ساز یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای تعریق بیش از حد و بوی بد بدن است. در این مقاله، ما قصد داریم طریقه‌ی درست کردن دئودورانت دست ساز را با استفاده از مواد طبیعی موجود به شما آموزش بدهیم:

روش ساخت:‌

– ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را در مقدار کافی و مناسبی از آب مخلوط کنید

– آنقد هم بزنید تا از آن یک خمیر نرم و صاف به دست بیاید

– ۴ قطره از هر روغن معطری مانند لیمو، روغن اسطوخودوس یا روغن وانیل به این خمیر اضافه کنید

– خمیر به دست آمده را روی نواحی که بیش از جاهای دیگر عرق می‌کنند بگذارید

– بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

– این درمان را مرتبا تکرار کنید

۱۰. نشاسته ذرت

نشاسته ذرت یکی از حیرت‌انگیزترین درمان‌های خانگی برای تعریق بیش از حد است که در این مقاله آن را به شما معرفی می‌کنیم.

دستورالعمل استفاده از آن به قرار زیر است:

– چربی اضافی را با یک دستمال کاغذی پاک کنید

– کمی نشاسته ذرت را روی نواحی که زیاد عرق می‌کنند بمالید

– بگذارید کاملا خشک شود

– یک لایه‌ی دیگر نشاسته ذرت روی همان ناحیه بماید تا خوب مهر و موم شود

– دستکش یا کفش بپوشید

بعد از یکی دو ساعت، می‌توانید آن‌ها  را با آب ولرم بشویید. اگر می‌خواهید به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید باید این درمان را هر روز تکرار کنید.

۱۱. خوراکی‌های غنی از منیزیم

تعریق بیش از حد به خاطر کمبود منیزیم در بدن نیز هست. بنابراین، باید مصرف منیزیم را در رژيم غذایی روزانه‌ی خود افزایش دهید. منیزیم در کاهش اضطراب ناشی از تعریق بیش از حد نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. خوراکی‌های سرشار از منیزیم عبارتند از سیب، آووکادو، موز، بروکلی، حبوبات، سبزیجات سبز برگ، دانه‌ها، سیب زمینی، آجیل و کلیه‌ی غلات. همچنین می‌توانید پس از مشورت دقیق با پزشک مکمل منیزیم نیز مصرف کنید.

۱۲. آب و سایر مایعات

تعریق در حفظ درمای بدن و بیرون راندن مواد سمی از بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. نوشیدن آب کافی نیز به این امر کمک می‌کند. به علاوه، نوشیدن آب زیاد در کاهش میزان تعریق بدن‌تان موثر است. در ضمن، آیا می‌دانستید که استرس باعث عرق کف دست و پا می‌شود؟ آب و سایر مایعات می‌توانند بدن را آرام نگه دارند و مواد معدنی از دست رفته ‌ی بدن حین تعریق را احیاء کنند. علاوه بر آب، می‌توانید مایعات دیگری نیز بنوشید من جمله چای گیاهی، آب هر نوع سبزیجات یا میوه‌، آب نارگیل، و آب لیمو.

۱۳. ماش سبز

ماش سبز نیز یکی از حیرت انگیزترین درمان‌های خانگی برای تعریق است که در این مقاله با آن آشنا می‌شوید. این ماده می‌تواند عرق را جذب کند و بوی بد بدن را کاهش دهد. از ماش سبز می‌توان در صورت تعریق شدید در ناحیه‌ی صورت استفاده کرد.

دستورالعمل مصرف به طریق زیر است:

– ماش سبز را سرخ و آسیاب کنید تا یک پودر صاف از آن به دست بیاید

– یک قاشق چایخوری پودر ماش سبز را با شیر نجوشیده مخلوط کنید

– این خمیر را روی پوست‌تان بمالید

– بگذارید به مدت چند دقیقه‌ خشک شود

– آن را با آب معمولی بشویید.

برای دستیابی به نتایج رضایت بخش باید این درمان را به مدت ۱۵ روز انجام بدهید.

۱۴. قالب‌های یخ

آیا می‌خواهید یکی از درمان‌های خانگی فوری برای بر طرف کردن تعریق بیش از حد را بشناسید؟ پس نباید از قالب‌های یخ غافل شوید. استفاده از غالب‌های یخ می‌تواند به کوچک کردن و بستن منافذ پوست کمک، و از تعریق بیش از حد جلوگیری کند. می‌توانید قبل از انجام میکاپ یا آرایش قالب یخ را استفاده کنید تا اثر آن ماندگارتر باشد. اگر قالب‌های یخ در اختیار نداشتید، می‌توانید آب سرد به سر و صورت خود بپاشید.

۱۵. آب خیار

آب خیار یکی از درمان‌های حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد است که در این مقاله به شما معرفی می‌شود. استفاده از آب خیار به صورت منظم می‌تواند از تعریق زیاد و بوی بد بدن که از عرق کردن ناشی می‌شود جلوگیری کند.

دستورالعمل استفاده به قرار زیر است:

– آب خیار را بگیرید

– از یک گلوله‌ی پنبه برای استعمال آب خیار در ناحیه‌ای که دچار تعریق زیاد است استفاده کنید

– اجازه بدهید ظرف چند دقیقه خشک شود

– آن را با آب ولرم بشویید

برای دستیابی به نتایج رضایت بخش باید این درمان را هر روز تکرار کنید.

رپورتاژ

۱۶. نمک

نمک حاوی اثرات دهیدراته کردن است. بنابراین می‌تواند عملکرد غدد تعریق را تنظیم کند، تعریق را کاهش دهد. بنابراین، نمک دارای خاصیت ضد تعریق نیز هست و می‌تواند شما را از دست بوی بد بدن خلاص کند.

دستورالعمل استفاده به قرار زیر است:

– به مدت چند دقیقه کمی نمک را به آرامی روی نواحی تعریق بمالید

– بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم شستشو دهید

بهتر است این درمان را هر روز تکرار کنید تا به نتایج رضایت بخش دست پیدا کنید. درمان‌های خانگی بیشتری برای تعریق بیش از حد کف دست و پا وجود دارد. برای اطلاع از آن‌ها به خواندن این مقاله ادامه بدهید.

۱۷. پودر تالک

پودر تالک در فهرست درمان‌های خانگی تعریق بیش از حد کف دست و پا قرار می‌گیرد. پودر تالک در جذب رطوبت و آب اضافی موثر است. برای درمان تعریق بیش از حد با استفاده از پودر تالک، فقط کافی است مقداری کافی از پودر تالک غیر معطر را روی ناحیه‌ی مورد نظر که زیادی عرق می‌کند بمالید. از این درمان به طور منظم استفاده کنید.

۱۸. چای سبز

چای سبز برای سلامتی و زیبایی شما مفید است. به عنوان مثال، نوشیدن روزانه‌ی چای سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، فرایند پیری را آهسته‌تر کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به علاوه از چای سبز با مقاصد مختلف دیگری نیز استفاده شده است. اگر به درمان‌های خانگی برای تعریق بیش از حد علاقمند هستید، نباید از چای سبز غفلت کنید. چای سبز حاوی خواص ضد استرسی و سم‌زدایی است؛ بنابراین، می‌تواند سوخت و ساز شما را تقویت کند. تعریق بیش از حد به خاطر سوخت و ساز بد اتفاق می‌افتد. فقط کافی است روزانه ۲ یا ۳ فنجان چای سبز بنوشید.

۱۹. گلاب

گلاب ارگانیک نیز در فهرست درمان‌های خانگی برای تعریق بیش از حد قرار می‌گیرد. گلاب حساسیت و خارش ایجاد شده در کف دست و پا را نیز درمان می‌کند.

از گلاب چگونه برای درمان تعریق بیش از حد استفاده کنیم؟ دستورالعمل زیر را اجرا کنید:

– کمی گلبرگ تازه را در یک لیوان آب بریزید

– آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید

– این مخلوط را صاف کنید و در یک ظرف در بسته نگه دارید

– از یک گلوله‌ی پنبه برای استعمال گلاب به کف دست و پای خود استفاده کنید.

می‌توانید برای افزایش فوائد آن گلاب را با سرکه مخلوط کنید.

۲۰. بوریک اسید

اگر به دنبال درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد هستید، بوریک اسید یکی از بهترین آن‌ها است. بوریک اسید در جذب کردن عرق اضافی بدن موثر است. بوریک اسید را به کف دست و پای خود بمالید. برای محافظت ۴۸-۷۲ ساعته از آن جوراب یا دستکش بپوشید. برای حصول نتایج رضایت بخش باید این درمان را تکرار کنید.

۲۱. گِل رخت شویی (گل سرشور)

گل رخت شویی می‌تواند اثری خنک کننده و تسکین دهنده برای شما به همراه داشته باشد. آدم‌ها اغلب از گل رخت شویی در تابستان استفاده می‌کنند. اصلا جای تعجب ندارد که گل سرشور به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای تعریق بیش از حد کف دست و پا شناخته می‌شود. گل رخت شویی همچنین مواد معدنی طبیعی از دست رفته‌ی بدن از طریق تعریق کف دست و پا را احیاء می‌کند. برای کاهش تعریق باید روزانه از آن استفاده کنید.

دستوالعمل استفاده از آن به قرار زیر است:

– کمی گل رخت شویی را کف دست‌ها و پاهای‌تان بمالید

– بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند

– آن را با آب ولرم بشویید

۲۲. زغال چوب

زغال چوب توانایی جذب رطوبت بیش از حد را دارد؛ بنابراین، می‌توان آن را به فهرست محصولات مراقبت از پوست اضافه کرد. زغال چوب یکی از درمان‌های خانگی است که تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن اشاره کنیم. برای کاهش تعریق، فقط کافی است یک قاشق چایخوری زغال چوب را در ۲۲۶ گرم آب بریزید و بعد صبح هنگام آن را مصرف کنید. مصرف زغال چوب ممکن است در بعضی از افراد به درد و استفراغ منجر شود چون آن را به صورت ناشتا مصرف می‌کنند. اگر شاهد چنین عوارض جانبی بودید، باید استفاده از آن به صورت ناشتا را متوقف کنید. شما می‌توانید شب بعد از شام آن را مصرف کنید. اگر دچار انسداد روده هستید استفاده از زغال چوب به شما توصیه نمی‌شود.

۲۳. آلوئه ورا

اگر در باغچه‌ی خود آلوئه ورا کاشته‌اید، می‌توانید از آن به عنوان یکی از درمان‌های خانگی تعریق بیش از حد استفاده کنید. فقط کافی است به عنوان یک پاک کننده سه بار در روز برای کنترل عرق کردن بیش از حد ژل آلوئه ورا را در ناحیه‌ای از بدن که دچار تعریق زیاد می‌شود بمالید. به علاوه، می‌توانید یک دوم فنجان آب آلوئه ورا را در روز برای جلوگیری و درمان تعریق بنوشید.

۲۴. هندوانه

هندوانه فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد. این میوه منبع بی‌نظیری از آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان‌ها، لیکوپن‌، ویتامین C، B6 و A است. مصرف هندوانه برای سلامت استخوان‌ها، سلامت قلب و پیشگیری از سرطان مفید است. استفاده از هندوانه همچنین فوائد بسیار دیگری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، این میوه یکی از درمان‌های خانگی موثری است که قصد داریم به شما معرفی کنیم. اگر دچار تعریق بیش از حد کف دست و پا هستید، باید گوشت هندوانه را روی ناحیه‌هایی که عرق می‌کنند بمالید. هندوانه همچنین در درمان تعریق بیش از حد زیر بغل نیز موثر است.

پ. درمان‌های خانگی برای عرق کف دست و پا – گیاهان دارویی قدرتمند و شفا بخش

۲۵. بابونه

وقتی درباره‌ی درمان‌های خانگی حیرت انگیز تعریق بیش از حد کف دست و پا صحبت می‌کنیم، نباید گیاهان دارویی مانند بابونه را نادیده بگیریم. بابونه حاوی خواص بندآوری، ضد باکتریایی و دئودورانتی است. به خاطر اثرات ضد باکتریاي‌اش، استفاده از بابونه می‌تواند به خلاص شدن از باکتری‌هایی که باعث تعریق شدید و بوی بد بدن می‌شوند کمک کند. بابونه می‌تواند تعریق را کنترل کند و بوی بد بدن را با مسدود کردن غدد تعریق کاهش دهد.

دستورالعمل استفاده از آن به قرار زیر است:

– بگذارید ۱ قاشق چایخوری بابونه به مدت چند دقیقه در یک لیوان آب داغ خیس بخورد.

– یک گلوله‌ی پنبه را در این محلول خیس کنید

– آن را در قسمت‌هایی از بدن که دچار تعریق شدید هستند به مدت چند دقیقه بمالید.

شما باید این رویه را روزانه تکرار کنید تا به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید. برای جلوگیری از تعریق شدید، می‌توانید ۲ یا ۳ فنجان دمنوش یا چای بابونه بنوشید. چای بابونه فایده‌های بسیار زیادی نیز برای سلامتی و زیبایی دارد.

۲۶. مریم گلی

مریم گلی نیز منبع خوبی از اسید تانیک است که در کاهش تعریق، و محدود کردن غدد تعریق موثر است. بنابراین، تعجبی ندارد که مریم گلی نیز یکی از درمان‌های خانگی گیاهی برای تعریق شدید به حساب می‌آید. خواص ضد قارچی و ضد میکروبی آن می‌تواند جلوی رشد باکتری‌ّها را بگیرد.

چگونه از مریم گلی برای درمان تعریق شدید کف دست و پا استفاده کنیم؟ دستورالعمل استفاده از آن به قرار زیر است:

– ۲ قاشق چایخوری مریم گلی را در یک تشت پر از آب گرم بریزید

– بگذارید به مدت یکی دو دقیقه بماند

– دست‌ها و پاهای‌تان را در این محلول بخیسانید

– به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید

– دست و پای خود را خشک کنید.

اگر می‌خواهید به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید باید این روند را مرتبا تکرار کنید.

۲۷. فندق افسونگر

فندق افسونگر از بوته‌ی فندق به دست می‌آید. این آجیل حاوی کاتچین‌ها، تانین‌ها، فلاونوئیدها، اسید گالیک، هگزانول، اوژنول، کارواکول، کولین، و ساپونین است که می‌تواند به نحو موثری تعریق را کنترل کند. خاصیت بند آوری قوی فندق افسونگر به کوچک و تنگ کردن منافذ پوست کمک می‌کند. به همین دلایل است که تصمیم گرفتیم فندق افسونگر در این مقاله به عنوان درمانی برای تعریق بیش از حد کف دست و پا به شما معرفی کنیم.

آیا به استفاده از فندق افسونگر برای تعریق شدید کف دست و پا علاقمند هستید؟

دستورالعمل استفاده از آن به قرار زیر است:

– کمی پودر فندق افسونگر را در مقدار کافی آب بریزید تا از آن خمیری نرم و صاف به دست بیاید

– این مخلوط  به دست آمده را در نواحی که بیش از حد عرق می‌کنند مانند دست‌ها، پاها، زیر بغل‌ها، و صورت بمالید.

– اجازه بدهید به مدت حدودا یک ساعت روی پوست‌تان بماند

– آن را با آب ولرم بشویید.

برای حصول نتایج بهتر باید این درمان را مرتبا تکرار کنید.

۲۸. جوانه گندم

جوانه گندم یکی از درمان‌های گیاهی طبیعی است که در این مقاله به شما معرفی می‌شود. جوانه‌ی گندم منبع بی‌نظیر فولیک اسید، ویتامین B6، B12، C، و A است. جوانه‌ی گندم می‌تواند با حذف مواد سمی از خون تعریق بیش از حد را درمان کند. توصیه می‌شود هر روز یک لیوان آب جوانه‌ی گندم بنوشید.

دستورالعمل انجام این درمان:

– یک قاشق غذاخوری آب جوانه گندم را در یک دوم لیوان آب مخلوط کنید

– آن را خوب هم بزنید

– صبح‌ها به صورت ناشتا از آن بنوشید

نوشیدن آب جوانه گندم می‌تواند ظرف چند هفته تاثیر خود را به خوبی نشان بدهد.

۲۹. چوب صندل سفید

پودر چوب صندل سفید یکی از درمان‌های آیرودایی برای تعریق بیش از حد به شمار می‌رود. ما مایل هستیم در این مقاله که به درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق کف دست و پا می‌پردازد این مورد را به شما معرفی کنیم. چند آنزیم موجود در چوب صندل سفید می‌توانند رطوبت مازاد پوست‌تان را جذب کنند و باعث شادابی و خشک شدن پوست شوند. چوب صندل سفید رایحه‌ای خوش دارد که به رها شدن از بوی بد بدن نیز کمک می‌کند.

آیا می‌دانید چگونه از چوب صندل سفید برای درمان تعریق شدید استفاده کنید؟ دستورالعمل آن به قرار زیر است:

– ۱ قاشق غذاخوری پودر چوب صندل سفید، آب یک عدد لیموی کوچک، و گلاب را با هم مخلوط کنید

– با آب گرم نواحی که دچار تعریق هستند را بشویید و خشک کنید

– این مخلوط را در آن نواحی بمالید

– چند دقیقه منتظر شوید تا کاملا خشک شود

– بعد آن را با آب ولرم بشویید

برای دستیابی به نتایج رضایت بخش و مطلوب این درمان را تکرار کنید.

۳۰. روغن چریش

روغن چریش حاوی خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی است؛ بنابراین، در فهرست درمان‌های خانگی موثر برای تعریق شدید کف دست و پا نباید از آن غفلت کرد. این ماده جلوی رشد باکتری‌ها را می‌گیرد. استفاده از روغن چریش می‌تواند باعث راحتی فوری شما بشود.

آیا می‌دانید چگونه از روغن چریش برای درمان تعریق شدید استفاده کنید؟ دستورالعمل زیر را انجام دهید:

– روغن چریش را با هر روغن دارای رایحه‌ی شیرین دیگری مانند روغن گل یاس یا روغن اسطوخودوس مخلوط کنید.

– این مخلوط را در مناطقی که زیاد عرق می‌کنند بمالید

– این درمان را به صورت منظم تکرار کنید.

۳۱. ریشه‌ی بابا آدم

ریشه‌ی بابا آدم یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای تعریق شدید است. اگر کف دست و پای‌تان عرق می‌کند، پس نباید از ریشه‌ی بابا آدم غفلت کنید. برای کاهش تعریق، فقط کافی است سه بار در هفته از تنتور ریشه‌ی بابا آدم استفاده کنید. شایان ذکر است که ریشه‌ی بابا آدم ممکن است در بعضی از افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر متوجه شدید به ریشه‌ی بابا آدم آلرژی دارید، باید مصرف آن را متوقف و با پزشک مشورت کنید.

۳۲. ریشه‌ی گون

ریشه‌ی گون با متعادل ساختن عملکرد طحال تعریق بیش از حد را کنترل می‌کند. گون یکی از درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق زیاد است که در این مقاله به شما معرفی می‌شود. برای درمان تعریق، فقط کافی است به طور منظم کمی ریشه‌ی گون مصرف کنید.

۳۳. گل راعی

گل راعی می‌تواند تعریق شدید را از طریق کاهش اضطراب و استرس کنترل کند. استفاده از این گیاه فورا مشکل شما را بر طرف می‌کند.

دستورالعمل استفاده از آن به طریق زیر است:

– یک قاشق غذاخوری گل راعی را در یک لیوان آب بریزید

– آن را به مدت چند دقیقه بجوشانید

– از آن دمنوش درست کنید

– هر روز یک لیوان از این دمنوش بنوشید

– برای بهتر شدن طعم آن کمی عسل به دمنوش اضافه کنید

حتما یادتان باشد که گل راعی ممکن است در بعضی از افراد مشکلات خوابیدن ایجاد کند.

۳۴. بادرنجبویه

بادرنجبویه رایحه‌ی نشاط انگیزی دارد؛ بنابراین، استفاده از آن می‌تواند در تمام طول روز شما را شاداب و سر زنده نگه دارد.

– بادرنجبویه را در آب بریزید

– آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید

– از این دمنوش گیاهی بنوشید تا تعریق‌تان کاهش پیدا کند و شاهد بهبودی قابل توجهی باشید

۳۵. ریشه‌ی سنبل الطیب

ریشه‌ی سنبل الطیب داروی گیاهی قدرتمندی برای اختلالات مربوط به خواب است. معمولا از آن برای درمان بیخوابی استفاده می‌کنند. در این مقاله که به درمان‌های خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد مربوط می‌شود، ریشه‌ی سنبل‌الطیب را نیز به شما معرفی می‌کنیم. این گیاه حاوی اثرات آرامبخش است. شما می‌توانید ریشه سنبل الطیب را با گیاهان دیگری مانند مریم گلی ترکیب و از آن دمنوش درست کنید. توصیه می‌شود برای کنترل مشکل عرق کف دست و پا روزانه دمنوش ریشه‌ی سنبل الطیب بنوشید.

ت. توصیه‌هایی برای پیشگیری از تعریق شدید

بعد از درمان تعریق بیش از حد با استفاده از درمان‌های خانگی فوق، مهم است توصیه‌هایی در مورد پیشگیری از تعریق شدید نیز اطلاعاتی داشته باشید. در اینجا توصیه‌ها و نکات احتیاطی ساده‌ای به شما معرفی و ارائه می‌شوند:

– از اضطراب و استرس خود کم کنید چون ممکن است باعث تعریق شدید شوند

– مصرف کافئين را محدود کنید

– از صابون‌ها یا دئودورانت‌های زبر و تند استفاده نکنید

– کفش‌ها و دستکش‌های گشاد بپوشید. توصیه می‌شود لباس‌هایی به تن کنید که از پارچه‌های طبیعی مانند کتان درست شده باشند تا از تعریق شدید پیشگیری شود.

– از مصرف مواد، الکل یا سیگار کشیدن پرهیز کنید.

– اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن کم کنید.

– یک دوم لیوان آب انگور در روز بنوشید تا سلامت‌تان حفظ شود و دمای بدن را به حالت تعادل درآورده و میزان تعریق را کاهش دهید.

– کیسه‌ی چای سبز را روی ناحیه‌ای که دچار تعریق شدید است قرار دهید یا هر روز ۲ یا ۳ فنجان چای سبز بنوشید تا شاهد فایده‌های فوری و بی‌نظیر آن باشید.

– با خوردن خوراکی‌های سرشار از روی یا مکمل‌های روی میزان مصرف روی خود را افزایش دهید.

– سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و رژيم غذایی مناسبی اتخاذ کنید

– با پزشک یا متخصص حوزه‌ی سلامت مشورت کنید. تعریق شدید ممکن است علامت یک بیماری جدی باشد.

– هر روز دوش بگیرید تا از شر باکتری‌هایی که باعث تعریق شدید می‌شوند راحت شوید.

– قبل از انجام هر درمان خانگی ابتدا سعی کنید علت تعریق شدید را پیدا کنید.

این‌ها درمان‌های خانگی برای تعریق شدید کف دست و پا هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. بعضی از درمان‌ها را بدون هیچ اثر یا عارضه‌ی جانبی می‌توان حتی روی صورت نیز انجام داد. با وجود این، باز هم لازم است قبل از استفاده‌ی از آن‌ها در نقاط حساس پوست‌تان ابتدا کمی از آن را روی مچ دست خود امتحان کنید.

نوشته‌های مرتبط