9 فایده پیتزا پنیری خانگی که همین امروز باید بدانید!

در میان محصولات لبنی، پنیر به دلیل طعم خوشمزه و مواد مغذی زیاد خود، محبوب‌‌ترین است. انواع زیادی پنیر با طعم‌ها و بافت‌های مختلف و منحصر به فرد وجود دارد. استفاده از پنیر پیتزا در تهیه فست فود باعث شده است که ذهنیت بدی درمورد این پنیر به وجود بیاید در حالی که واقعیت چیز دیگری است. می‌دانیم که پیتزا یکی از غذاهای معروف ایتالیایی است و پیتزا پنیری نیز نوعی پیتزا محسوب می‌شود. وقتی درباره فایده پیتزا پنیری خانگی برای سلامتی صحبت می‌کنیم باید بدانیم که این خواص به نوع پنیری که برای تهیه آن به کار می‌رود ربط دارد. به هرحال هر نوع پنیری برای تهیه پیتزا مناسب نیست. برخی از پنیرهای مناسب برای تهیه پیتزا عبارتند از:

  • – موزارلا
  • – چدار
  • – پارمزان
  • -فتا

از انواع دیگر پنیر مانند پنیر ریکوتا، پنیر رومانو و پنیر امنتال معمولا برای روی غذا استفاده می‌کنند. بهترین چیز درمورد پیتزا پنیر این است که خانگی باشد زیرا برای تهیه آن از محصولات تازه استفاده می‌کنید اما  باید از پیتزای فراوری شده، منجمد یا کارخانه‌ای پرهیز کنید زیرا حاوی مواد نگهدارنده است. پیتزا پنیری که در فست فود تهیه می‌شود نیز سالم نیست.

طرز تهیه انواع پیتزا

فایده پیتزا پنیری خانگی

وقتی درمورد فایده پیتزا پنیری خانگی برای سلامتی صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند، ارزش غذایی یک برش پیتزا است. خوب، پیتزا پنیر در واقع تهیه شده از لبنیات است بنابراین از خواص شیر و پنیر بهره‌مند می‌شوید. این پیتزا منبعی عالی از پروتئین و کالری است. برای دانستن خواص بیشتر پیتزا پنیر برای سلامتی، فهرست پایین را بخوانید.

۱.  منبع درجه یک کالری

افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند باید از پیتزا پنیر اجتناب کنند. به هرحال، همه افراد فقط به  دنبال کاهش وزن نیستند، برخی از افراد  نیز به دنبال افزایش وزنند. خوردن مرتب پیتزا که سرشار از کالری است، یک میانبر برای افزایش وزن محسوب می‌شود. به هرحال باز هم باید بعضی چیزها مانند سدیم موجود در پیتزا را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید فقط به افزایش وزن فکر کنید و بقیه موارد را فراموش کنید.

۲.  سرشار از کلسیم

یکی از مواد اصلی پیتزا پنیر، لبنیات است که سرشار از کلسیم هستند. کلسیم خواص زیادی برای سلامتی دارد اما اصلی‌ترین خاصیت آن حفظ سلامت استخوان، تقویت بافت استخوان و کمک به رشد استخوان‌های کودکان است.

۳. کمک به رشد کودک

همان‌گونه که در مورد قبلی گفته شد، کلسیم موجود در پیتزا پنیر برای کودکان عالی است زیرا کودکان در هنگام رشد به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارند. کلسیم نه تنها برای استخوان ها بلکه برای دندان و مینای دندان نیز مفید است.

۴.  منبع ویتامین E

خیلی از مردم نمی‌دانند که پیتزا پنیر منبعی عالی از ویتامین E نیز هست. ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان های مهم و قوی است. ویتامین E به بازسازی سلول‌ها به ویژه سلول‌های پوست کمک می‌کند.

۵. منبعی عالی از پروتئین

رپورتاژ

درمورد خواص پروتئین برای سلامتی چه می‌دانید؟ پروتئین برای تولید اسیدهای آمینه ضروری است و کمبود آن می‌تواند فرآیند متابولیسم مانند بازسازی سلول‌ها در بافت‌ها و اندام ها را مختل کند. یک برش پیتزا پنیر می‌تواند ۲۳٪ نیاز روزانه  شما به پروتئین را تامین کند.

۶. سرشار از فیبر

برای تهیه پیتزا به آرد نیاز دارید و گندم کامل حاوی فیبر است که برای متابولیسم بدن انسان ضروری است. از میان خواص فیبر برای سلامتی می‌توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع کلسترول از بدن اشاره کرد.

۷. منبع سدیم

چون سدیم فشار خون را بالا می‌برد و تاثیری منفی بر سیستم قلبی عروقی می‌گذارد، خیلی از مردم خواص آن برای سلامتی را فراموش کرده‌اند. مقدار مناسب سدیم نقش مهمی را در محافظت از عضلات و متعادل کردن مایعات ایفا می‌کند. سدیم، یک الکترولیت بوده که مانند پتاسیوم برای سلامتی مفید است.

۸. سرشار از سلنیوم

به مواد معدنی که می‌رسیم، کلسیم و آهن شناخته ‌شده‌ترین هستند. به هرحال، سلنیوم خیلی برای متابولیسم بدن مفید است. دریافت کافی سلنیوم در روز به کاهش رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. سلنیوم اگر با پتاسیم ترکیب شود برای حفظ سلامت قلب مفید بوده و خطر برخی از بیماری‌های قلبی و علائم فشار خون که می‌تواند باعث سکته و حمله قلبی ‌شود را کاهش می‌دهد.

۹. منبع فسفر

یک ماده معدنی دیگر که در پیتزا پنیر یافت می‌شود فسفر است. کلسیم و فسفر نقش مهمی در حفظ قدرت استخوان‌ها ایفا کرده و عمل متابولیسم انرژی در سلول‌ها را انجام می‌دهند.

احتیاط درمورد پیتزا پنیر

پیتزا و پنیر! ترکیب این دو نه تنها خوشمزه می‌شود بلکه سالم نیز هست. مشکل این‌جاست که پیتزا پنیر پر از کالری است اما وگان (گیاهی) محسوب نمی‌شود. موارد احتیاطی زیر به شما می‌گویند که چرا پیتزا پنیر را باید فقط در مقادیر متعادل مصرف کرد.

–  غلیظ و چسبناک بودن پنیر پیتزا دلیل خوشمزگی آن است. به هرحال، هرچه پنیر غلیظ‌تر باشد، کالری آن بیشتر است. اگر رژیم غذایی کاهش وزن دارید، از خوردن پنیر پیتزا خودداری کنید.

– افرادی که به عدم تحمل لاکتوز دچارند  باید از خوردن پنیر پیتزا پرهیز کنند.

– پیتزای خانگی بهترین نوع پیتزاست اما گاهی وقت‌ها افراد مجبور می‌شوند پتزای بیرون یا پیتزای منجمد بخورند. به هرحال مراقب تاریخ انقضای آن‌ها – به ویژه نوع منجمد آن – باشید.

پیتزا یکی از غذاهای محبوب کودکان است. والدین باید در انتخاب مواد مورد نیاز برای تهیه پیتزا به ویژه پنیر آن دقت کنند. برخی از پنیرها پر از کالری هستند و کودکان را در معرض چاقی قرار می‌دهند. افزودن گاه به گاه پیتزا پنیر به رژیم غذایی خوب است اما مصرف هر روزه آن را توصیه نمی‌کنیم.

نوشته‌های مرتبط