8 مهمترین علت درد ساق پا و علایم بروز شین اسپلینت

درد ساق پا یا شین اسپلینت یا سندرم استرس تیبیا میانی (MTSS) وضعیت دردناکی در جلو یا درون استخوان ساق پاست. علائم خفیف آن می‌تواند التهاب بافت نرم یا عضله بوده و علائم شدید آن ممکن است با شکستگی استخوان ساق پا همراه باشد. این یکی از رایج‌ترین آسیب‌ها در دویدن – چه در افراد مبتدی و چه در ورزشکاران حرفه‌ای – است. این یک هشدار است به این معنا که استخوان ساق پای‌تان دچار مشکل شده است. این مسئله می‌تواند واکنش استخوان یا مفصل به تغییر در محیط، آب و هوا و یا نشانه مسائل خطرناک باشد. در ادامه این نوشتار با مهمترین علت درد ساق پا آشنا می شویم.

اکثر اختلالات استئوآرتریتی یا آرتروزی جدی هستند و مشکل شما هر چه که باشد شما به مراقبت پزشکی نیاز دارید تا از پیشروی بیماری جلوگیری شود. شین اسپلینت معمولا سمج است و در انتهای روز، در شب یا زمانی که بیمار از خواب بیدار می‌شود اتفاق می‌افتد. اگر بیمار به درمان بیماری اهمیت ندهد، بیماری جدی شده و باعث خستگی، ضعف جسمانی و بی‌خوابی می‌شود.

درد در استخوان ساق پا می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد و شما نباید آن را نادیده بگیرید. افراد مبتلا به پوکی استخوان معمولا در طول استخوان خود احساس درد می‌کنند. این درد ممکن است با حس سرما، گرفتگی و تعریق نیز همراه باشد. اگر بیماران مراقب نباشند ممکن است به شکستگی استخوان دچار شوند. اگر به طور مرتب در استخوان ساق پای خود احساس درد می‌کنید باید مراقب باشید زیرا با وجود طبیعی بودن می‌تواند علامت مشکلات بسیار جدی باشد.

علت درد ساق پا

برخی از دلایل شایع این مشکل عبارتند از:

۱- ورزش زیاد

ورزش بیش از حد (راه رفتن، دویدن، رقصیدن،…) می‌تواند باعث درد و خستگی استخوان شود. به علاوه، اگر خیلی شدید کار کنید مثلا وسایل سنگین جابه جا کنید یا برای مدت طولانی سفر کنید، ممکن است به استخوان ساق پای شما فشار وارد شده و درد بگیرد.

۲- ورزش نامناسب

ورزش راهی برای تمرین جسمی و افزایش سلامت مفاصل است. به هرحال، ورزش نامناسب، ورزش شدید یا تمرین نکردن درست قبل از ورزش می‌تواند باعث درد، گرفتگی یا آسیب استخوان ساق پا شود.

۳- تغذیه نامناسب

اگر جسم، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین B و ویتامین D را نداشته باشد احتمالا به درد استخوان ساق پا دچار می‌شود. این وضعیت در کودکان، زنان باردار و یائسه که به بیماری‌های ناتوان کننده دچارند، شایع است.

۴- استخوان‌ها به سرعت رشد می‌کنند

نوجوانانی که در سن رشد هستند نیز درد استخوان ساق پا را تجربه می‌کنند. دلیلش این است که استخوان و غضروف به سرعت رشد کرده در حالی که عضلات اصلا رشد نمی‌کنند. این کاملا عادی بوده و جای نگرانی نیست.

۵- تغییرات آب و هوا

وقتی آب و هوا به طور ناگهانی تغییر می‌کند، رگ‌های خونی زیر پوست می‌گیرند و بر گردش خون و تغذیه بافت استخوان، بافت ماهیچه، غشاء زلاله‌ای و مفاصل غضروفی تاثیر می‌گذارد. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد درد در مفاصل و استخوان ساق پا شود.

۶- جراحت‌ها

جراحت‌های ناشی از اتفاقاتی مانند افتادن و تصادف می‌تواند باعث درد در ساق پا شوند. میزان درد به شدت جراحت ربط دارد.

۷- فیزیولوژی عضلات اسکلتی

رپورتاژ

بیماری‌هایی هستند که استخوان‌ها و مفصل‌های عضلات اسکلتی را در بر می‌گیرند مانند میوزیت (التهاب عضله)، آرتروز، سرطان استخوان و شین اسپلینت. به ویژه افرادی که وزن بالایی دارند، مفاصل‌شان تحت فشار زیاد قرار گرفته و به ضعف و درد دچار می‌شوند.

۸- پاتولوژی اختلالات متابولیک

اختلالات متابولیک مانند چاقی، تصلب شرایین و دیابت معمولا با مشکلاتی مانند گشاد شدن رگ‌ها و کاهش غلظت خون همراهند. ممکن است به این دلیل باشد که افراد مبتلا به این بیماری‌ها به شین اسپلینت مبتلا می‌شوند.

علائم شایع درد ساق پا

علائم رایج این مشکل درد در استخوان ساق پا یا در عضلات پاست. اگر پای خود را به سمت پایین ببرید تا در برابر آن مقاومت کنید، دچار درد می‌شوید. ممکن است احساس کشش، درد و تورم در پاهای خود داشته باشید. ابتدا، زمانی که دست از دویدن یا ورزش کردن می‌کشید، درد متوقف می‌شود. اما ممکن است بعدا حتی با توقف فعالیت‌ها، درد ادامه پیدا کند. ممکن است به درد زانو نیز دچار شوید. اگر باز هم بدوید یا تمرین زانو داشته باشید، وضعیت بدتر می‌شود.

ممکن است به علائم دیگری که در این‌جا گفته نشده است نیز دچار شوید. اگر سوالی درمورد علائم بیماری داشتید با پزشک مشورت کنید.

چه کسی در معرض این بیماری قرار دارد؟

شین اسپلینت بسیار رایج بوده و هر کسی ممکن است به آن دچار شود. این یکی از آسیب‌های شایع در دویدن – هم برای مبتدی‌ها و هم برای ورزشکاران حرفه‌ای – است. رقصنده‌ها و ورزشکاران معمولا به دلیل تمرینات سنگین به این مشکل دچار می‌شوند. به طور خلاصه، عوامل خطر درد ساق پا شامل تمرین زیاد، دویدن، مشکل در شکل پاها و کفش نامناسب برای فعالیت‌های ورزشی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم بالا یا علائم زیر را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید:

– درد شدید پس از افتادن یا تصادف

– التهاب استخوان ساق پا

– احساس درد حتی در زمان استراحت

در صورتی که تحت درمان برای درد پا هستید در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

– استراحت، کمپرس سرد و مسکن‌ها علائم را کاهش ندهند

– ورم بدتر شود.

وضعیت ممکن است در افراد متفاوت باشد. همیشه برای بهترین تشخیص و درمان با پزشک مشورت کنید. اکثر آرتروزها جدی هستند بنابراین بیماری هر چه باشد باید به درستی بررسی و درمان شود تا بیماری پیشرفت نکند.

حالا اطلاعات مهم درمورد این مشکل را یاد گرفتید. قبل از دانستن درمان‌های خانگی برای شین اسپلینت، مراقب باشید اطلاعاتی را از دست نداده باشید. پس از این‌که مشخص شد شین اسپلینت دارید و پس از این‌که عوامل آن را مهار کردید می‌توانید کارهایی را انجام دهید تا از بروز دوباره آن جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که دردهای دیگر پا نیز می‌توانند شبیه علائم درد ساق پا باشند. بنابراین باید درمورد علائم خود با پزشک مشورت کنید.

نوشته‌های مرتبط