4 مهمترین عامل استرس زا در رابطه زوجین + روش مقابله با آن

یک گزارش جدید درباره‌ی این‌که چه چیزی موجب خوشحال یا ناراضی بودن زوج‌ها می‌شود، توصیه‌هایی درمورد نحوه‌ی کاهش استرس و به حداکثر رساندن شادی شما دراختیارتان می‌گذارد. این گزارش بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت Harris Interactive تهیه شده‌است. پاسخ‌دهندگان بین ۱۸ تا ۶۵ سال سن داشتند. مصاحبه‌های آنلاین با ۲۰۸۴ نفر صورت گرفته است. همه‌ی پاسخ‌دهندگان بنا به گفته‌ی خودشان یا متاهل بودند یا در یک رابطه‌ی متعهدانه قرار داشتند. اگر چه ۱۵ موضوع مختلف به عنوان “عوامل کلیدی” در ایجاد استرس شناخته شدند، اما چهار مورد از آن مسائل به طور شایع‌تری به عنوان مهمترین عامل استرس زا در رابطه زوجین و زندگی زناشویی آنها گزارش شده‌اند.

مهمترین عامل استرس زا در رابطه زوجین و روش مقابله با آن

۱. “استرس مرتبط با کار” توسط ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به عنوان عامل کلیدی در درگیری‌های ارتباطی، معرفی شد.

بخشی از چالش استرس مربوط به کار، این است که قادر به شناسایی آن همان‌طوری که هست باشیم، و آن را به عنوان همان‌ چیزی که هست ببینیم به جای این‌که تصور کنیم این استرس نشانه‌ای از نادرست بودن چیز دیگری در مورد ما یا در رابطه با زندگی‌مان است. هنگامی که شما آن را به عنوان یک چالش که قرار است با آن مقابله کنید، پذیرفتید، کم کم یاد می‌گیرید که به محض برگشتن به خانه، تمام مشکلات را فراموش کرده و تمدد اعصاب کنید. بسته به نوع رفت و آمدتان، حتی ممکن است قادر باشید استرس‌تان را در مسیر بازگشت به خانه هم فراموش کنید.

۷ توصیه طلایی برای بهبود روابط زناشویی که همین امروز باید بدانید

۲. “بیش از حد خسته از رابطه جنسی” توسط ۳۳ درصد از کسانی که پرسشنامه را کامل کردند، به عنوان عامل کلیدی شناسایی شد.

ارتباطات باز و صادقانه در برخورد با این موضوع مهم است. اگر خستگی فیزیکی یا خستگی ذهنی مشکل اصلی باشد، راهکارهای رفتاری ساده‌ای وجود دارند مانند برنامه‌ریزی زمانی نزدیکی فیزیکی. با انجام این کار، می‌توانید زمان‌هایی را تنظیم کنید که احتمال خسته بودن‌تان کم‌تر است. اگر این استراتژی مفید نیست، مهم است که در مورد سایر دلایل ممکن، مانند مسئله‌ی کلید بعدی، مکالمه‌ی بیش‌تری داشته باشید.

فواید رابطه جنسی: ۲۷ فایده رابطه جنسی زناشویی برای زنان و مردان

۳. “میل جنسی کم” توسط ۲۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به عنوان یک عامل اصلی استرس در رابطه‌شان معرفی شده‌است.

رپورتاژ

باز هم، مهم است بدانیم که مشکل اصلیِ این نارضایتی چیست. یک مشکل اساسی ممکن است داشتن تصویر منفی از بدن به دلیل، کاستی‌هایی باشد که خودمان فکر می‌کنیم وجود دارند. داشتن دید منفی از بدن می‌تواند به راحتی سبب  شود که فرد میلی به برقراری رابطه‌ی جنسی نداشته باشد. امتحان کردن روش‌های مختلف برای بهبود تصوری که از بدن‌تان دارید، می‌تواند کمک‌کننده باشد. به عنوان مثال، افکار خود را تغییر دهید و تمرکز خود را روی چیزی که در مورد خودتان دوست دارید بگذارید، به جای فکر کردن در مورد کاستی‌هایی که تصور می‌کنید وجود دارند.

دومین علت شایع برای پایین بودن میل جنسی، وجود درد یا ناراحتی در طول رابطه‌ی جنسی است. این مورد، چیزی است که احتمالا باید با یک پزشک درباره‌اش مشورت کنید. پزشکی که قادر به تعیین علت آن است و می‌تواند راه‌حل‌هایی برای کمک به حل مشکل ارائه دهد.

دلایل متعددی برای پایین بودن میل جنسی وجود دارد از جمله افسردگی و کم بودن انرژی. میل جنسی همچنین توسط برخی از داروهایی که مکررا مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای مسکن و داروهای ضد اضطراب تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ویژگی افراد باهوش عاطفی بالا در رابطه: آیا شما یا پارتنرتان جزو این افراد هستید؟

۴. “بحث و جدل در مورد پول” توسط ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان به عنوان کلید ناراحتی آن‌ها به عنوان یک زن و شوهر معرفی شد.

یک راه‌حل واضح اما نه همیشه آسان، ایجاد یک بودجه است که هر دوی شما روی آن توافق دارید. اولویت‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار بدهید و وقتی اولویت‌های متضادی وجود دارند، مصالحه کنید. آیا شما برای رسیدن به سازش مشکل دارید؟ بدانید که در یک سطح عمیق‌تر از آگاهی، پول برابر با قدرت است و قدرت به معنای کنترل است. احساس قدرت خود را در رابطه‌تان ارزیابی کنید و ببینید که آیا برای هر دوی شما کمابیش برابر است یا خیر. برابر بودن قدرت هر دو طرف بسیار سالم‌تر است تا این‌که بخواهید پول را برای اعمال قدرت به طرف مقابل‌تان استفاده کنید.

یکی از نتایج جالب نظرسنجی انجام‌شده این بود که ۸ مورد از ۱۵ موضوع کلیدی مرتبط با مسائل مربوط به صمیمیت فیزیکی بود. این مشکلات در طیف وسیعی از مشکلات رفتاری، مانند خیانت (۶ درصد) و استفاده از پورنو (۸ درصد)، تا آن دسته از مشکلات جنسی که ممکن است مرتبط با سلامتی باشند مانند اختلال عملکرد نعوظ (۱۴ درصد)، متفاوت بود. یکی از شایع‌ترین مشکلاتِ صمیمیت «رابطه‌ی جنسی خسته‌کننده» (۱۵ درصد) بود. هر یک از این مسائل با درک، ارتباط، و در صورت لزوم، گرفتن کمک حرفه‌ای از درمانگران و پزشکان قابل کنترل است.

عوامل کلیدی نارضایتی زوجین

به طور خلاصه، عوامل مهم کلیدی برای نارضایتی زوج‌ها مربوط به کار، عدم صمیمیت جنسی (به علت خستگی یا کمبود میل جنسی) و مشکلات پولی است. در حالی که دلایل احتمالی زیادی برای هر کدام از این مشکلات وجود دارد، آن‌چه در آن‌ها مشترک است این است که همه‌ی آن‌ها قابل کنترل هستند. با داشتن تعهد نسبت به یکدیگر و روشن‌فکر بودن برای گرفتن کمک حرفه‌ای، هر یک از این عوامل استرس‌زا را می‌توان به روش‌های معقولی کاهش داد. شما حتی ممکن است از این مطلب برای شروع بحث با شریک زندگی‌تان در مورد این منابع شایع استرس استفاده کنید. اغلب، گام برداشتن به طرف حل مسئله، خود به تنهایی روشی برای کاهش استرس است.

نوشته‌های مرتبط