طرز تهیه نان پیتا خانگی خوشمزه به روش لبنانی

مصرف نان پیتا در مدیترانه، خاورمیانه و شمال آفریقا رواج زیادی دارد. و در بسیاری از خوراکی های سنتی این منطقه جزء جدانشدنی آشپزی است. پیتا نان صاف و گردی است که در حدود ۲۰ سانتیمتر قطر دارد و مواد آن را آرد گندم، نمک، خمیر ترش، شکر و آب تشکیل می‌دهند. خمیر را پس از پهن کردن، مدت نسبتاً طولانی می گذارند تا ور بیاید، بعد خمیر را در داخل فر بسیار داغ قرار می دهند. داخل خمیر شروع به باد کردن می‌کند و به شکل پاکت در می آید. به همین علت به انگلیسی به آن pocket bread نیز گفته می‌شود. در داخل آن انواع خوراکی ها مانند حمص ، کباب و فلافل قرار داده می‌شود به مانند ساندویچ صرف می‌شود. این نان تاریخ چند هزار ساله در خاورمیانه دارد و منشأ پیتزا نیز دانسته شده‌است. اگر علاقمند به تهیه ی این نان خوشمزه و ساده در منزل هستید با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان پیتا خانگی خوشمزه با طعم محشر به روش خاورمیانه ای  را بدانید.

نان پیتا

مواد لازم:

  • – ۱ بسته پودر خمیر مایه
  • – یک دوم فنجان آب گرم
  • – ۱ قاشق چایخوری شکر دانه ریز
  • – ۳ فنجان آرد همه منظوره
  • – یک و یک چهارم قاشق چایخوری نمک
  • – یک فنجان آب (ولرم)

طرز تهیه:

۱. مواد لازم را فراهم آورید.

۲. پودر خمیر مایه را در یک دوم فنجان آب گرم حل کنید. شکر اضافه نمایید و تا زمانی که حل می‌شود هم بزنید. بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و تا زمانی که آب کف می‌کند باقی بماند.

۳. آرد و نمک را در یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید؛ در وسط آرد یک تورفتگی کوچک ایجاد کنید.

۴. به آرامی یک دوم فنجان آب مخمر را بریزید، بعد یک فنجان آب گرم درون آن تورفتگی بریزید و با یک قاشق چوبی یا کفگیر لاستیکی تا زمانی که کشسان شود هم بزنید.

رپورتاژ

۵. خمیر را روی سطح آردی قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز بدهید. وقتی خمیر دیگر نچسبید و نرم و کشسان شد، یعنی به خوبی ورز داده شده است.

۶. به یک پیاله‌ی بزرگ روغن سبزیجات بمالید و خمیر را درون پیاله قرار دهید. خمیر را سر و ته کنید تا تمام آن در روغن پوشش داده شود.

۷. بگذارید در یک مکان گرم به مدت ۳ ساعت بماند، یا تا زمانی که اندازه‌اش دو برابر شود.

۸. وقتی دو برابر شد، به شکل یک استوانه آن را رول کنید و به ۱۰ تا ۱۲ تکه‌ی کوچک تقسیم نمایید.

۹. گلوله‌ها را روی سطح آردی بگذارید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه در آرد بماند.

۱۰. فر را گرم کنید.

۱۱. هر گلوله خمیر را با یک وردنه به شکل دایره‌هایی تخت کنید. هر یک باید حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر قطر و نیم سانتی‌متر ضخامت داشته باشند.

۱۲. هر دایره‌ را به مدت ۴ دقیقه و تا زمانی که پف می‌کند بپزید. بچرخانید و به مدت ۲ دقیقه‌ی دیگر بپزید.

۱۳. هر پیتا را با کفگیر از روی سینی فر بردارید و روی یک سیم کباب قرار دهید. وقتی هنوز گرم است، کفگیر را بردارید و آرام روی هر پف هر نان قرار و فشار دهید. وقتی کاملا خنک شد، آن‌ها را درون ورقه‌ها یا کیسه‌های مخصوص بپیچید و بعد سرو نمایید.

نوشته‌های مرتبط