طرز تهیه زولبیا خانگی بسیار آسان و خوشمزه

زولبیا نوعی شیرینی سنتی است که در ماه رمضان طرفداران بسیار زیادی دارد. این شیرینی به همراه یک فنجان چای سیاه عالی خواهدبود و عالی تر از آن موقعی است که خود شما بتوانید این شیرینی خوشمزه را در منزل تهیه کنید. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا طرز تهیه زولبیا خانگی بسیار آسان و خوشمزه را بدانید.

مواد لازم برای خمیر:

250 گرم (حدودا 2 فنجان) نشاسته‌ی ذرت

35 گرم (یک‌چهارم فنجان) آرد گندم

250 گرم (حدودا 1 فنجان) ماست سادده

2 قاشق غذاخوری گلاب

روغن کانولا (یا هر نوع روغن پخت و پز دیگر)

یک‌پنجم قاشق چای خوری زعفران ساییده‌شده

1 قاشق غذاخوری کره

یک‌پنجم قاشق چای خوری جوش شیرین

مواد لازم برای شربت:

400 گرم (حدودا 2 فنجان) شکر

یک و یک‌سوم فنجان آب

رپورتاژ

یک‌چهارم فنجان گلاب

یک و یک‌دوم قاشق غذاخوری آب لیمو

یک‌پنجم قاشق چای خوری هل ساییده‌شده

طرز تهیه زولبیا

زعفران ساییده‌شده را در یک قاشق غذاخوری آب در حال جوش حل کنید و کنار بگذارید.

برای درست کردن خمیر؛ ماست و نشاسته‌ی ذرت را در یک کاسه بریزید. بگذارید 5 دقیقه بماند. سپس به خوبی مخلوط کنید.

آرد گندم، 2 قاشق غذاخوری گلاب، کره، جوش شیرین و زعفران حل‌شده را اضافه کنید؛ با همزن هم بزنید تا خمیری یک‌دست داشته‌باشید (من از همزن برقی استفاده کردم). بگذارید 30 دقیقه بماند.

در این مدت شربت را آماده کنید. برای درست کردن شربت؛ آب، یک‌چهارم فنجان گلاب و شکر را در یک ماهیتابه‌ی کوچک مخلوط کنید. آن را با حرارت متوسط به جوش بیاورید، گاهی هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و شربت غلیظ شود (زیاد هم نزنید). آب لیمو و هل ساییده‌شده را اضافه کنید؛ خوب هم بزنید. از روی حرارت بردارید.

خمیر را درون یک کیسه‌ی زیپ کیپ با اندازه‌ی متوسط بریزید، هوای اضافی را خارج کنید و کیسه را ببندید. با قیچی گوشه‌ی کیسه را ببرید تا سوراخی به اندازه‌ی 0.5 سانتیمتر ایجاد شود (می‌توانید به جای کیسه‌ی زیپ کیپ از قیف استفاده کنید).

در یک تابه‌ی متوسط و گود روغن را با حرارت بیش‌تر از متوسط داغ کنید. سپس حرارت را به متوسط کاهش دهید. کیسه‌ی خمیر را با دقت فشار دهید تا خمیر به تابه منتقل شود. به تدریج خمیر را با حرکت دایره‌وار خارج کنید و دایره‌هایی به قطر حدودا 8 سانتیمتر درست کنید.

مراقب باشید، ممکن است روغن بپاشد! زولبیا را سرخ کنید تا هر دو طرف آن طلایی شود، یک بار بچرخانید. در صورت لزوم روغن بیش‌تری اضافه کنید.

با استفاده از چنگک یا دو چنگال با دقت زولبیا را از تابه خارج کنید و روغن اضافی آن را بگیرید. آن را به آرامی داخل شربت بیندازید. بگذارید 4-5 دقیقه بماند.

زولبیا را روی یک صافی بگذارید (هنگام خشک کردن آن‌ها را روی هم قرار ندهید، فقط یک در ردیف بگذارید). زولبیا را به ظرف سرو منتقل کنید و در یک ردیف خنک کنید.

همین فرایند را برای باقی خمیر تکرار کنید. این مقدار مواد اولیه برای 6 زولبیا کافی است.

نوشته‌های مرتبط