17 بهترین روتین روزانه مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط  به این معنی است که شما دو یا چند نوع مختلف پوست را در نواحی مختلف صورت‌تان دارید. پوست شما ممکن است در قسمت‌های خاصی از صورت‌تان خشک یا پوسته پوسته باشد و همچنین ممکن است یک ناحیه چرب T شکل وجود داشته باشد که در مرکز چهره، بینی، چانه و پیشانی شما قرار دارد. همچنین در صورتی که مشکلات پوستی دیگر مانند چین و چروک، جوش یا آکنه روزاسه را ​​روی صورت‌تان داشته باشید، ممکن است پوست‌تان مختلط باشد. روتین روزانه مراقبت از پوست مختلط دشوار است، اما غیر ممکن نیست. برای مراقبت درست و مناسب از پوست مختلط، باید محصولاتی را انتخاب کنید که روی انواع مختلف پوست موجود در صورت شما موثر هستند و پوست شما را تحریک نمی‌کنند.

بهترین روتین روزانه مراقبت از پوست مختلط

الف) استفاده از درمان‌های طبیعی

۱. به یک برنامه‌ی مناسب برای مراقبت از پوست پایبند باشید

یک بخش کلیدی برای مراقبت از پوست مختل ، تعهد به برنامه‌ی مراقبت از پوست روزانه و شبانه است. به این معنی که از محصولات ۱-۲ بار در روز و دست کم به مدت یک ماه استفاده کنید تا پوست‌تان به این برنامه‌ی مراقبتی عادت کند.

– صورت‌تان را یک بار یا دو بار در روز با یک محصول پاک‌کننده تمیز کنید.

– پوست را رویه‌سابی کنید، گاهی اوقات فقط یک بار در هفته کافی است.

– یک بار صبح و یک بار شب مرطوب‌کننده روی پوست بزنید.

۲. روی درمان مناطق مختلف صورت‌تان تمرکز کنید

با داشتن چنین پوستی، باید روی درمان دو نوع پوست تمرکز داشته باشید. شما باید مناطق خشک صورت‌تان را مرطوب کنید و چربی  اضافی را در قسمت‌های چرب صورت کاهش دهید. اغلب قسمت چربی صورت‌تان منطقه‌ی T (پیشانی، بینی، بالای دهان و چانه) خواهد بود. به جای استفاده از یک محصول برای تمام قسمت‌های صورت، شما باید از هر قسمت بر اساس نوع پوستی که دارد، مراقبت‌های لازم را انجام بدهید.

* به عنوان مثال، اگر فقط در پیشانی جوش و آکنه دارید و می‌دانید که پوست ناحیه‌ی پیشانی چرب است، از یک درمان موضعی برای مقابله با چربی  فقط در این ناحیه استفاده کنید. اگر پوست روی گونه‌ها خشک است و سوزش دارد، از یک محصول مرطوب‌کننده فقط در آن منطقه استفاده کنید.

۳. از پاک‌کننده‌های بر پایه‌ی چربی روی پوست خشک استفاده کنید

پاک‌کننده‌های تولید شده بر پایه‌ی چربی‌های طبیعی مانند روغن  نارگیل و روغن  زیتون برای پوست خشک و خیلی خشک ایده‌آل است و ممکن است فقط برای مناطق خشک پوست مختلط  مفید و موثر باشد. اگر چه پاک‌کننده‌های روغنی برای پوست مضر نیستند، اما استفاده از آ‌ن‌ها برای پوست چرب توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید برای یک دوره‌ی زمانی پاک‌کننده‌های بر پایه‌ی چربی را امتحان کنید. در صورتی که واکنش منفی یا جوش و آکنه را تجربه کردید، می‌توانید از یک پاک‌کننده‌ی حرفه‌ای استفاده کنید که حاوی مواد دیگر مناسب برای درمان پوست چرب باشد. با یک پاک‌کننده‌ی طبیعی عسل که بسیار هم ساده است، شروع کنید:

* برای تهیه‌ی این ترکیب پاک‌کننده به سه قاشق غذاخوری عسل، نصف فنجان گلیسیرین گیاهی و دو قاشق غذاخوری صابون مایع زیتون نیاز دارید.

* همه‌ی مواد تشکیل‌دهنده را در یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید. و ترکیب به دست آمده را به یک بطری خالی برای کاربرد آسان بریزید.

* مقدار کمی از این ترکیب را روی صورت و گردن‌تان استعمال کنید. از انگشتان‌تان برای ماساژ دادن پوست به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه استفاده کنید. این کار کمک می‌کند که هر گونه آلودگی روی سطح پوست به خوبی از بین برود. پس از ماساژ و شستشو، صورت‌تان را با آب گرم آبکشی و با حوله به صورت ضربه‌ای خشک کنید.

* شما همچنین می‌توانید روغن نارگیل یا روغن زیتون و یک دستمال گرم را برای پاک کردن صورت‌تان امتحان کنید. بکوشید از روغن نارگیل یا روغن زیتون فرابکر استفاده کنید تا خیال‌تان راحت باشد که محصولات مناسبی را برای پوست‌تان به کار می‌برید.

* با دست روغن را به مدت ۳۰ ثانیه روی پوست ماساژ بدهید. سپس، یک تکه پارچه را با آب گرم نمدار کنید و آن را روی صورت‌تان فشار دهید. اجازه بدهید چربی به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه روی صورت بماند و سپس به آرامی پارچه را برای پاک کردن چربی  استفاده کنید. از اسکراب کردن پوست‌تان پرهیز کنید و فقط با استفاده از پارچه‌ی نمدار روغن را از روی پوست بزدایید.

۴. یک رویه‌ساب طبیعی آماده کنید

شما می‌توانید سلول‌های مرده‌ی پوست را پس از پاک کردن صورت‌تان حذف کنید، به خصوص اگر قسمت‌هایی از صورت شما دارای پوست خشک و مسدودشده با سلول‌های مرده‌ی پوست است. لایه‌برداری باعث جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست و کدر به نظر رسیدن آن می‌شود. یک تا دو بار در هفته با استفاده از یک اسکراب دست‌ساز پوست‌تان را رویه‌سابی کنید.

* لایه‌برداری برای افرادی که دارای پوست حساس هستند توصیه نمی‌شود. از رویه‌ساب‌های پوست‌ هر از گاهی استفاده کنید. برای تست ترکیب، روی قسمت کوچکی از پوست آن را امتحان کنید. اگر پوست‌تان آسیب ندید یا دچار تحریک نشد، می‌توانید آن را روی پوست صورت‌تان هم استفاده کنید.

* اکثر اسکراب‌های خانگی از شکر قهوه‌ای به عنوان ماده‌ی پایه‌ای استفاده می‌کنند، زیرا در مقایسه با شکر تصفیه شده برای پوست ملایم‌تر است. شما همچنین می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن پچولی (نعناع هندی)، روغن درخت چای و روغن اسطوخدوس استفاده کنید تا پوست‌تان درخششی زیبا به دست بیاورد.

* برای پوست‌های حساس، مخلوطی از یک قاشق سوپخوری شکر قهوه‌ای، یک فنجان پودر جوی دوسر و نصف فنجان عسل آماده کنید. به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه آن را روی صورت‌تان بمالید تا سلول‌های مرده پوست حذف شوند و لایه‌برداری ملایمی روی پوست‌تان صورت بگیرد.

* با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری نمک دریایی، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن پچولی، یک ترکیب لایه‌بردار برای پوست‌های چرب تهیه کنید. پوست‌تان را مرطوب کنید و سپس با استفاده از انگشتان دست ترکیب حاصل را به آرامی روی پوست بمالید. پوست را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه روی پوست ماساژ بدهید و در نهایت آن را با آب گرم بشویید.

* با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری پودر ریز قهوه و یک قاشق غذاخوری آبلیمو،‌یک ترکیب لایه‌بردار آماده کنید. یک قاشق چایخوری عسل را برای بالا بردن تاثیر ترکیب لایه‌بردار به آن اضافه کنید. اسکراب را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه روی صورت‌تان بمالید و در نهایت آن را با آب گرم بشویید.

۵. برای درمان لکه‌ها و آکنه از روش‌های طبیعی استفاده کنید

برای درمان لکه‌ها در ناحیه‌ی T و جلوگیری از بروز آکنه‌های تازه در این قسمت از صورت، سعی کنید از روش‌های موضعی استفاده کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود که مناطق دارای آکنه را هدف قرار دهید و سبب تحریک سایر قسمت‌های صورت نخواهید شد. چندین روش طبیعی برای از بین بردن لکه‌ها وجود دارد، از جمله:

* جوش شیرین: این ماده یک داروی ارزان و موثر برای از بین بردن لکه است که آماده کردن آن دشواری ندارد. جوش شیرین التهاب جوش را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از پدیدار شدن جوش‌های بعدی کمک می‌کند. این ماده همچنین یک لایه‌بردار عالی است و شما را از شر سلول‌های مرده‌ی پوست که می‌توانند روی سطح پوست ایجاد شود خلاص می‌کند. چند قاشق چایخوری پودر جوش شیرین را بردارید و آن را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیر نسبتا سفتی آماده شود. خمیر را در قسمت‌های خشک پوست قرار دهید یا به طور مستقیم روی لکه بمالید. برای چند بار اول استفاده، اجازه بدهید خمیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. زمانی که پوست شما به این درمان عادت می‌کند، به تدریج، زمان ماندن جوش شیرین روی پوست را تا یک ساعت یا یک شب تا صبح افزایش بدهید.

* روغن درخت چای رقیق‌شده: این روغن معطر  ضد باکتری است و یک درمان قوی برای آکنه محسوب می‌شود. اما باید آن را رقیق کنید، زیرا در واقع می‌تواند موجب آسیب بیش‌تر به پوست شود. محلول درخت چای را با مخلوط کردن پنج تا ده قطره از روغن با ۴/۱ فنجان آب در یک کاسه آماده کنید. از یک توپ پنبه برای استعمال این محلول روی نواحی مستعد آکنه یا لکه‌های روی پوست استفاده کنید. شما می‌توانید اجازه بدهید که محلول همان‌طور روی پوست بماند و دوباره آن را در طول روز استعمال کنید.

* آبلیمو: تاثیر آبلیمو برای درمان لک بر اساس خواص ضد باکتری و قابضی است که دارد. از آبلیموی تازه یا آبلیموی خریداری شده از فروشگاه مواد غذایی استفاده کنید. سه قاشق چایخوری آب لیمو را در یک کاسه بریزید و با استفاده از یک پنبه آن را به نواحی مستعد آکنه یا لک بمالید. اجازه بدهید آبلیمو به مدت ۱۵ دقیقه تا یک ساعت بماند تا جذب پوست شود.

* آلوئه‌ورا: اگر به گیاه آلوئه‌ورا دسترسی دارید، یک قطعه از آن را برش بزنید تا از خواص تسکین‌دهنده‌ی آن بهره‌مند شوید. آب داخل ساقه را روی لک یا نواحی مستعد آکنه‌ی روی پوست بمالید. شما می‌توانید این ژل را چند بار در روز روی پوست‌تان استعمال کنید. همچنین می‌توانید ژل آلوئه‌ورای ارگانیک را از عطاری‌ها خریداری کنید. به دنبال محصولات آلوئه‌ورایی باشید که مواد افزودنی کمی داشته باشند یا به طوری کلی عاری از این مواد باشند.

۶. از ماسک صورت ارگانیک استفاده کنید

هفته‌ای یک بار از ماسک صورت برای زیبایی پوست‌تان استفاده کنید تا هم به پوست مختلط‌تان طراوت و تازگی بدهید و هم سلامت و نرمی پوست را حفظ کنید. بسیاری از ماسک‌های ارگانیک و کاملا طبیعی ترکیبی از میوه‌ها و روغن‌ها را برای تهیه‌ی یک خمیر عالی برای صورت استفاده می‌کنند.

* یک موز، نصف یک پاپایا، دو هویج و یک فنجان عسل را داخل مخلوط کن بریزید. همه‌ی این مواد را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر سفت آماده شود. این خمیر را روی صورت‌تان بمالید و اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید.

* با ترکیب کردن یک قاشق غذاخوری ماست طبیعی، یک قاشق چایخوری آبلیمو و دو قطره‌ روغن معطر ماسک ماست و لیمو آماده کنید. ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان قرار دهید. سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.

ب) استفاده از محصولات حرفه‌ای

۱. یک برنامه‌ی مراقبتی مناسب را برای پوست‌تان دنبال کنید

تعهد به برنامه‌ی مراقبت از پوست مختلط روزانه و شبانه از پوست کمک می‌کند تا پوست‌تان به محصولات خاصی عادت کند و خیال‌تان راحت باشد که پوست مختلط شما سالم است و لکه‌ای روی آن وجود ندارد.

– پوست‌تان را دو بار در روز (صبح و شب) با یک پاک‌کننده تمیز کنید تا همه‌ی آلودگی‌ها از روی آن حذف شود.

رپورتاژ

– برای حفاظت از پوست‌تان در برابر خشکی، از یک مرطوب‌کننده‌ی حاوی روغن روی مناطق خشک استفاده کنید.

– اگر در تلاش هستید که روند پدیدار شدن چین و چروک را روی پوست‌تان کاهش دهید، شب‌ها قبل از خواب ماسک سفت‌کننده یا کرم نرم‌کننده استعمال کنید.

۲. هر نوع پوست را به طور جداگانه درمان کنید

به جای استفاده از یک درمان روی کل صورت‌تان، روی هدف قرار دادن انواع مختلف پوست روی صورت‌تان تمرکز کنید. شما باید قسمت‌های خشک را به طور مجزا از قسمت‌های چرب یا مستعد آکنه روی پوست صورت‌تان درمان کنید یا مورد مراقبت قرار بدهید.

۳ . از یک پاک‌کننده‌ی لایه‌بردار پوست استفاده کنید

برای جلوگیری از خشکی و التهاب، یک پاک‌کننده‌ی ژلی یا فوم مانند را استفاده کنید. از مصرف پاک‌کننده‌هایی که حاوی مواد تحریک‌کننده یا عطر هستند پرهیز کنید، و همیشه ماسک نرم‌کننده را به آرامی روی پوست‌تان به صورت دایره‌های کوچک ماساژ دهید. هر روز صبح و هر شب به مدت دست کم ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه زمان برای تمیز کردن پوست‌تان اختصاص بدهید.

* لایه‌برداری برای افرادی که دارای پوست حساس هستند توصیه نمی‌شود. از رویه‌ساب‌های پوست‌هر از گاهی استفاده کنید. برای تست ترکیب، روی قسمت کوچکی از پوست آن را امتحان کنید. اگر پوست‌تان آسیب ندید یا دچار تحریک نشد، می‌توانید آن را روی پوست صورت‌تان هم استفاده کنید.

* یک محصول پاک‌کننده‌ی لوسیونیِ بسیار سبک برای افرادی که پوست خشک دارند، مناسب است. از صابون یا پاک‌کننده‌های صابونی دور بمانید، چرا که مواد تشکیل‌دهنده‌ی صابون می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و سبب تحریک شدن و سوزش پوست خشک شما شود. زمانی که قصد خرید محصولی را دارید به دنبال کلمه‌ی «ملایم» یا عبارت «مخصوص پوست‌های خشک» بگردید.

۴. استفاده از تونر را مد نظر داشته باشید

به دنبال تونری باشید که بدون هر گونه مواد تحریک‌کننده مانند الکل، فندق افسونگر، منتول، عطر مصنوعی یا طبیعی یا روغن‌های بر پایه‌ی مرکبات باشد. یک تونر خوب مبتنی بر آب است و دارای عوامل ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به ترمیم پوست توسط خودش کمک می‌کنند.

* استفاده از یک پاک‌کننده یا تونر حاوی بتا هیدروکسی اسید (BHA) مانند سالیسیلیک اسید و یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) مانند اسید گلیکولیک می‌تواند به از بین رفتن جوش‌های زیرپوستی و ایجاد پوستی سالم و پرطراوت کمک کند. به دنبال یک محصول حاوی این عناصر به صورت ژل یا مایع برای پوست‌های چرب یا پوست مختلط باشید.

۵.صورت‌تان را با یک محصول مبتنی بر چربی مرطوب کنید

سراغ مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر چربی بروید تا خشکی را دور از پوست‌تان نگه دارید. پوست شما از چربی  تشکیل شده‌است، به طوری که برای تعادل تولید چربی، باید چربی ‌های با کیفیت بالا را روی پوست‌تان استعمال کنید. اگر پوست حساس یا چرب دارید، از محصولات بدون چربی  یا غیر کومدون‌زا استفاده کنید.

۶. از یک درمان موضعی برای هر نوع پوست روی صور‌تان استفاده ;نید

در مورد درمان قسمت‌های مختلف پوست روی صورت‌تان دقت کنید. شاید لازم باشد که نکات زیادی را به خاطر بسپارید یا محصولات زیادی را در دسترس داشته باشید. اما در نهایت، پوست مختلط شما به خاطر توجهی که نسبت به نیازهای قسمت‌های مختلف پوست روی صورت‌تان دارید، ممنون‌تان خواهد بود.

* از مرطوب‌کننده‌های کرمی یا لوسیون روی قسمت‌های خشک پوست استفاده کنید. از لوسیون بدون چربی یا غیر کامدون‌زا و مرطوب‌کننده‌های کرمی برای قسمت‌های چرب پوست‌تان استفاده کنید.

* قبل از این‌که آرایش کنید حتما قسمت‌های خشک پوست را  آبرسانی کنید. این کار باعث می‌شود که لکه‌های خشک روی پوست‌تان ایجاد نشود.

* روی لکه‌های و جاهای باقی‌مانده از جوش و آکنه کرم‌های درمانی را استعمال کنید و از استعمال این داروها در تمام قسمت‌های صورت‌تان بپرهیزید.

۷. یک کرم پودر بر پایه‌ی مواد معدنی طبیعی را امتحان کنید

هنگامی که پوست صورت‌تان را تمیز و لایه‌برداری کردید و مرطوب‌کننده‌ی مناسب را روی آن زدید، آخرین کاری که باید انجام بدهید پوشاندن منافذ با استفاده از آرایش است. با استفاده از یک کرم پودر بر پایه‌ی مواد معدنی طبیعی، هم پوست‌تان را هیدراته می‌کنید و هم از تشکیل چربی در منطقه‌ی تی صورت‌تان جلوگیری خواهید کرد. به دنبال کرم پودرهایی باشید که مخصوص پوست مختلط هستند.

* با آرایش‌ نخوابید

* در صورت امکان، از کرم پودری استفاده کنید که دارای spf است. به این ترتیب از پوست‌تان در برابر اثرات مضر خورشید نیز محافظت خواهید کرد.

۸. هر روز کرم ضد آفتاب بزنید

اگر از کرم پودری که حاوی SPF است استفاده نمی‌کنید، باید در تمام روزهای سال کرم ضد آفتاب بزنید تا به این ترتیب از پوست‌تان در برابر علائم پیری محافظت کنید. با استفاده از یک کرم ضد آفتاب ساده با SPF ۳۰ می‌توانید از تغییر رنگ پوست، بروز لکه‌های ناشی از نور خورشید و چین و چروک جلوگیری کنید.

* برای پوست حساس و دارای آکنه‌ی رزاسه از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید که حاوی مواد فعالی مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی است.

پ) مراجعه به متخصص پوست

۱. به یک متخصص پوست مراجعه کنید

از پزشک خانوادگی‌تان بخواهید که یک متخصص پوست که در درمان پوست مختلط خبره است به شما معرفی کند.

* در مورد گزینه‌های مختلف درمان آکنه سوال کنید: پماد موضعی، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی، پیلینگ شیمیایی و استفاده از لیزر فقط چند مورد از موارد درمانی هستند.

* از متخصص پوست‌تان در مورد پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، رویه‌ساب‌ها، تونرها و کرم‌های ضد آفتاب سؤال کنید.

* شما همچنین می‌توانید با دوستان یا خانواده‌تان نیز مشورت کنید. از آن‌ها بپرسید که چه مدت است به متخصص پوست مراجعه می‌کنند، آیا راضی هستند و به نتیجه‌ی داخواه‌شان رسیده‌اند یا خیر.

۲. در رابطه با داروهای موضعی از پزشک‌تان سوال کنید

اگر محصولات بدون نسخه برای درمان آکنه و جوش کمکی به شما نمی‌کند، متخصص پوست‌تان ممکن است یک نسخه از داروهای موضعی را برای رفع‌ مشکلات پوستی شما تجویز کند. سه نوع اصلی از این داروها وجود دارد:

* رتینوئید: این داروها می‌توانند به صورت لوسیون، ژل، یا کرم باشند. متخصص پوست شما احتمالا به شما می‌گوید که این دارو را شب، سه بار در هفته، و سپس زمانی که پوست‌تان به این دارو عادت کرد به طور روزانه استفاده کنید. رتینوئیدها از ویتامین A به دست می‌آیند و فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند و مانع ایجاد چربی و آکنه می‌شوند.

* آنتی‌بیوتیک‌ها: متخصص پوست شما احتمالا یک رتینوئید و یک آنتی‌بیوتیک (به صورت موضعی یا به صورت خوراکی) برای چند ماه اول دوره‌ی درمان‌تان تجویز می‌کند. شما آنتی‌بیوتیک را صبح و رتینوئید را شب مصرف خواهید کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها با حذف باکتری‌های اضافی پوست و کاهش التهاب روی پوست تاثیر خود را می‌گذارند. این دارو اغلب با پراکسید بنزوئیل ترکیب شده‌است تا به جلوگیری از مقاومت باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کند.

* داپسون: این درمان در قالب ژل در دسترس است و اغلب همراه با رتینوئید موضعی تجویز می‌شود. اگر از این درمان استفاده کنید، ممکن است عوارض جانبی مانند خشکی پوست و قرمزی داشته باشید.

۳. با متخصص پوست خود در مورد پیلینگ شیمیایی یا میکرودرم ابریژن صحبت کنید

برای انجام پیلینگ شیمیایی، متخصص پوست یک محلول شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک را چند بار روی پوست‌تان استعمال می‌کند. ممکن است توصیه شود که پیلینگ شیمیایی با سایر درمان‌های آکنه ترکیب شود.

* با این حال، زمانی که در حال انجام درمان‌های شیمیایی پوست‌ هستید، نباید از رتینوئیدهای خوراکی استفاده کنید. مصرف این دو دارو با هم می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

* عوارض احتمالی لایه‌برداری شیمیایی عبارتند از قرمزی شدید، تاول و پوسته پوسته شدن پوست و تغییر رنگ دائمی پوست. زمانی که پیلینگ شیمیایی توسط پزشکان و متخصصین زیبایی مجرب انجام شود، این عوارض جانبی به ندرت رخ می‌دهد.

نوشته‌های مرتبط