پرخوری عصبی: 26 درمان خانگی شگفت انگیز برای درمان بولیمیا

تا کنون پیش آمده است که ببینید افرادی از دوستان یا آشنایان‌تان خیلی نگران افزایش وزن خود هستند اما باز هم خیلی غذا می‌خورند و نمی‌توانند تمایل خود به خوردن را مهار کنند؟ ممکن است این افراد به یک اختلال شدید در خوردن به نام بولیمیا یا پرخوری عصبی دچار باشند. افراد مبتلا به بولیمیا اکثرا افرادی هستند که نمی‌توانند جلوی میل خود به غذا خوردن زیاد را بگیرند و در مدت کوتاهی، غذای زیادی می‌خورند و پس از آن روش‌های زیادی از جمله استفراغ کردن را امتحان می‌کنند تا از شر کالری‌های اضافی خلاص شوند. این مشکل، مردان و زنان را به طور مساوی تحت تاثیر قرار می‌د‌هد. بولیمیا ممکن است در فردی که بیش از اندازه تحت تاثیر فرهنگ و رسانه و توصیفات یک بدن متناسب، سالم و جذاب باشند.

شایع‌ترین علائم فرد مبتلا به بولیمیا، اختلال در غذا خوردن، اهمیت بسیار زیاد به تناسب اندام یا لاغر بودن، مصرف محرک‌ها و ملین‌های زیاد برای تحریک حرکات روده و استفراغ کردن پس از غذا خوردن هستند. بولیمیا برای بدن خطرناک است و می‌تواند باعث ورم گونه‌ها، پوسیدگی مینای دندان، ناباروری، افسردگی، یبوست و عدم تعادل الکترولیت شود که می‌تواند کشنده باشد. به هرحال، این مشکل قابل درمان است و درمان‌های مشخصی برای بولیمیا وجود دارد که از میان آن‌ها روان درمانی و دارو درمانی موثر هستند. پرخوری عصبی یک اختلال است نه یک بیماری. بنابراین، می‌توانید روش های درمان خانگی پرخوری عصبی امتحان کنید. اگر به بولیمیا دچارید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به فهرست زیر نگاهی بیندازید.

درمان خانگی پرخوری عصبی

آیا به شدت نگران هر گرم وزن اضافه شده پس از پرخوری هستید؟ آیا می‌خواهید آن را با روش‌ بالا آوردن که باعث گلودرد، سردرد، دندان‌درد، ضعف در عملکردهای بدن، احساس گناه، عصبی شدن و افسردگی می‌شود کنترل کنید؟ برای رفع آن و سلامتی خود، می‌توانید در کنار دارو درمانی، برخی درمان‌های خانگی را نیز امتحان کنید.

۱. پروبیوتیک‌ها

امروزه، تبلیغات و صحبت‌های زیادی درمورد باکتری‌های خوب و بد وجود دارد. ممکن است به این فکر کنید که آیا فواید باکتری‌های خوب برای سلامتی، ارزش این همه تبلیغ را دارند؟ باکتری‌های خوب که پروبیوتیک نام دارند، میکروارگانیزم‌های کوچکی هستند که به گوارش کمک می‌کنند. به طور ساده، باکتری‌های خوب برای سلامتی خوب بوده و باکتری‌های بد برای سلامتی بد هستند.

باکتری‌های خوب یا پروبیوتیک‌ها برای رفع نفخ و دردهای شکمی که از علائم شایع بولیمیا هستند، مفیدند. مصرف پروبیوتیک‌ها برای گوارش افراد مبتلا به بولیمیا بسیار خوب است. ماست یونانی، کفیر، تمپه، میسو و کیمچی پروبیوتیک زیادی دارند و در بازار نیز موجود هستند.

۲. آب پرتقال

مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو نه تنها خوشمزه هستند بلکه خواص بسیاری نیز برای سلامتی دارند. سال‌های زیادی در سراسر دنیا ازمرکبات برای مقاصد پزشکی استفاده می‌شد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که مرکبات سرشار از متابولیت‌هایی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها،روغن‌های معطر و لیمونوئیدها هستند که به طرق مختلفی برای سلامتی مفیدند.

مرکبات، کلسترول بد و فشار خون را کاهش داده و بیماری‌های قلبی را مهار می‌کنند. افراد مبتلا به بولیمیا همیشه نگران افزایش وزن هستند و خوردن یک لیوان آب پرتقال در روز، باعث افزایش انرژی آن‌ها می‌شود.

۳. ماهی سالمون

گونه‌های خاصی از ماهی و روغن‌های ماهی، بهترین منبع اسیدهای چرب امگا۳ محسوب می‌شوند. سالمون سرشار از دو اسید چرب امگا۳ مهم است: DHA و EPA.  کالری بالا و غذاهای چرب، سطح چربی خون به نام تری‌گلیسیرید را بالا می‌برند که برای قلب خطرناک بوده و می‌توانند باعث بیماری‌های قلبی متعدد شوند.

اسیدهای چرب امگا۳، سطح چربی خون را پایین آورده و به حفظ سلامتی و عملکرد صحیح قلب کمک می‌کنند. کمبود مواد مغذی در بولیمیا را می‌توان با ماهی سالمون و لوزی‌ماهی درمان کرد.

برای پخت سالمون، تابه را ۱۰-۶ دقیقه روی حرارت بالا گذاشته و فیله‌های ماهی سالمون تازه را در آن بگذارید. این کار را با سمت دیگر ماهی نیز انجام دهید. سالمون شما آماده خوردن است. می‌توانید آن را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید.

۴. یوگا

فرد مبتلا به بولیمیا معمولا دچار مشکلات جسمی و روحی می‌شود. برخی کارها مانند استفراغ کردن و استفاده زیاد از ملین‌ها می‌تواند استرس زیادی را به بدن وارد کنند. این کار معمولا در تنهایی و به دور از جمعیت انجام می‌شود و باعث می‌شود فرد دچار احساس گناه و افسردگی شود.

برای خلاص شدن کامل از بولیمیا، رفع آن – جسمی و ذهنی – اهمیت دارد. یوگا روشی عالی برای تقویت سیستم ایمنی، افزایش تمرکز، آرامش ذهن، عزت نفس و سلامت روحی و جسمی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که یوگا برای درمان بولیمیا و بی‌اشتهایی عصبی مفید است.

افرادی که به طور منظم یوگا کار می‌کنند، بیشتر می‌توانند تمایل به پرخوری را کنترل کنند و استرس کمتری دارند. یوگا برای انعطاف‌پذیری، قدرت عضلات و استخوان، قلب، فشار خون و سیستم عصبی نیز مفید است. برخی حرکات یوگا را می‌توان در خانه و بدون مربی نیز انجام داد اما اگر به تازگی انجام آن را آغاز کرده‌اید، سعی کنید به کلاس‌های حرفه‌ای یوگا بپیوندید.

۵. مدیتیشن و خوردن آگاهانه

مدیتیشن فرآیندی برای شناخت بهتر خود، رهایی از استرس، ناامیدی و افکار منفی است زیرا باعث تفکر مثبت می‌شود. از دوران باستان تا کنون و در مذاهب مختلف، مدیتیشن برای آرامش درونی به کار رفته است.

از سوی دیگر، آگاهی فرآیندی است که به فهم کاری که انجام می‌دهید و دلیل آن کمک می‌کند. تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که آگاهی در خوردن می‌تواند برای کاهش اختلالات غذا خوردن مانند اختلال غذا خوردن بینگ مفید باشد. اگر به بولیمیا دچارید، ممکن است تمایل ناگهانی به خوردن داشته باشید. مدیتیشن و آگاهی به کنترل کارهای‌تان و تنظیم آن‌ها کمک می‌کند.

۶. عشق به خود و خود مراقبتی عاطفی

مطالعات نشان می‌دهند که ۵۶٪ زنان و ۴۳٪ مردان از بدن خود راضی نیستند. این نارضایتی زمانی بیشتر می‌شود که فرد، جسم خود را با جسم فردی که متناسب‌تر به نظر می‌رسد مقایسه می‌کند. این احساس عدم کمال و خوب نبودن، اعتماد به نفس و عزت نفس را پایین می‌آورد. خود مراقبتی راه خوب و مهمی برای رسیدن به سلامت عاطفی است. درک اهمیت سلامت جسمی و روحی و رفع محرک‌های پرخوری، راهی عالی برای داشتن ذهن، جسم و سبک زندگی سالم است.

به جای این‌که از جسم خود شرمنده باشید، باید به خودتان بگویید که عالی هستید و باید از هر چیزی که سلامتی‌ شما را از بین می‌برد دوری کنید. به عبارت دیگر، درک این مسئله که شما فقط مسئول مراقبت از سلامتی خودتان هستید، یک روش مهم برای رسیدن به سلامت کامل جسمی و روحی است.

۷. اجتماعی بودن

فرد مبتلا به بولیمیا تمایل دارد کارهای خود مانند استفراغ کردن را در تنهایی و دور از دوستان، خانواده یا همکاران انجام دهد. بنابراین، افراد مبتلا به این مشکل، خیلی اجتماعی نیستند.

این انزوا در طول زمان، فاصله بین فرد مبتلا به بولیمیا و اجتماع را عمیق‌تر و بیشتر می‌کند و به تنهایی، عزت نفس پایین و افسردگی منجر می‌شود. ارتباط با دوستان و خانواده، درمیان گذاشتن مشکلات با آن‌ها و کمک خواستن، گام مهمی برای درمان بولیمیا است. سلامت شما برای نزدیکان‌تان اهمیت دارد و حتی یک کمک عاطفی کوچک از سوی آن‌ها می‌تواند عادات غذا خوردن شما را به شکل صحیح برگرداند.

۸. فعالیت جسمی منظم و تحت نظارت

علاوه بر پرخوری و استفراغ کردن، ورزش زیاد نیز یکی دیگر از علائم تهدید کننده فرد مبتلا به بولیمیا است. با استناد به برخی مطالعات، اکثر افراد مبتلا به بولیمیا وزن طبیعی دارند اما درگیر اختلال خوردن بینگ هستند. به دلیل پایین بودن عزت نفس، برخی افراد مبتلا به بولیمیا برای سوزاندن کالری‌های اضافه، بیش از اندازه ورزش می‌کنند.

شکی نیست که ورزش کردن، برای جسم و ذهن خوب است اما ورزش بیش از حد مشکلاتی نیز دارد. متخصصان بر این باورند که ورزش بیش از اندازه می‌تواند تاثیراتی منفی مانند شکستگی، جراحات مفصلی، آسیب به تاندون‌ها و قاعدگی نامنظم بر سلامتی بگذارد. بهترین راه، رفتن به باشگاه و ورزش زیر نظر مربی ورزشی است.

۹. زردچوبه

فرد مبتلا به بولیمیا به دلیل استفراغ کردن، فشار زیادی را به معده و مری وارد می‌کند که ممکن است به دلیل تکرار شدن، باعث التهاب شود. زردچوبه می‌تواند برای کاهش التهاب به کار برود زیرا یک عامل ضد التهابی و درمان کننده زخم است. همچنین، یک آنتی اکسیدان و آنتی نئوپلاستیک عالی نیز هست و فرآیند گوارش را بهبود می‌بخشد. شیر ولرم را در یک فنجان ریخته و یک قاشق غذاخوری زردچوبه به آن اضافه کنید. آن را هم زده و برای کاهش التهاب مری، بنوشید.

۱۰. تخم رازیانه

تخم رازیانه نه تنها به راحتی در بازار یافت می‌شود بلکه مزه غذا را نیز عالی می‌کند. در سال‌های اخیر این مسئله اثبات شده است که تخم رازیانه برای افرادی که رژیم غذایی داشته و اضافه وزن دارند، عالی است.

مهم‌ترین مشکل فرد مبتلا به بولیمیا، کنترل میل به غذا در زمان گرسنگی است. تخم رازیانه با کاهش مصرف غذا توسط فرد، تمایل به پرخوری را مهار می‌کند. تخم رازیانه یک کنترل کننده اشتها بوده و سرشار از مواد مغذی، فیبر، ویتامین‌ها و فلاونوئید است که سطح کلسترول را پایین می‌آورد.

برای تهیه دمنوش تخم رازیانه، ۴-۲ قاشق غذاخوری تخم رازیانه را با هاون بکوبید. فنجانی را با آب داغ پر کرده و تخم رازیانه کوبیده شده را به آن اضافه کنید و بگذارید ۱۲-۱۰ دقیقه بماند. آن را صاف کنید. دمنوش آماده است.

۱۱. حبوبات

اگر به سلامتی و وزن خود اهمیت می‌دهید و به دنبال کاهش وزن هستید، اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید. حبوبات، منبع خوبی از فیبر، زینک، آهن، کلسیم و پروتئین هستند و چربی کمی دارند

پخت حبوبات آسان است. باید یک پیمانه حبوبات را با ۴ پیمانه آب به مدت یک شب بخیسانید. آن را آبکش کرده و بشویید و با ۳ پیمانه آب روی شعله بگذارید. می‌توانید نمک، زردچوبه و  هر ادویه‌ای که دوست دارید را اضافه کنید. ابتدا، شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد سپس آن را کم کنید و بگذارید ۴۵ دقیقه بپزد. پخته بودن آن‌ها را با فشار دادن‌شان بین انگشتان امتحان کنید. اگر پخته شده بودند، حبوبات آماده است.

۱۲. خوردن سالاد قبل از غذا

اگر کنترل کردن احساس گرسنگی برای‌تان غیر ممکن به نظر می‌رسد، خوردن یک ظرف سالاد سبزیجات تازه، راهی عالی برای کاهش وزن است. خوردن سالاد ۱۵ دقیقه قبل از وعده غذایی، مواد مغذی مورد نیاز را برای بدن‌تان تامین کرده و گرسنگی شما را نیز کاهش می‌دهد. بسته به ذائقه خود می‌توانید سالاد سبزیجات یا میوه درست کنید.

۱۳. دارچین

مقدار خیلی کمی دارچین، طعم زیادی به غذای شما می‌دهد. دارچین، علاوه بر طعم تندی که دارد، برای کاهش قند خون، کلسترول خون، تری‌گلیسیرید نیز مفید بوده و به تعادل انسولین کمک می‌کند. یک چهارم قاشق چایخوری دارچین را به وعده‌های غذایی روزانه خود اضافه کنید و دیگر نگران بالا رفتن خطرناک کلسترول خون نباشید.

چای دارچین را می‌توان با اضافه کردن یک قاشق چایخوری چوب دارچین خشک به یک فنجان آب داغ درست کنید. آب را به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت پایین بگذارید. شعله را خاموش کنید و بگذارید ۱۵-۱۰ دقیقه بماند تا تمام عصاره دارچین از چوب آن خارج شود. چای دارچین شما آماده نوشیدن است.

۱۴. روغن بذر کتان

تحقیقات دارویی اخیر نشان می‌دهد که بذر کتان و روغن بذر کتان، منبعی عالی از فیبر محلول هستند و خواص کاهنده کلسترول دارند. مصرف یک قاشق چایخوری روغن بذر کتان در روز، سلامت قلب شما را حفظ می‌کند، آن را از بیماری مصون می‌دارد و احساس گرسنگی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نکته: بذر کتان را مستقیم مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث یبوست یا اسهال شود. بهترین راه مصرف بذر کتان، مصرف آن با آب است.

۱۵. زنجبیل

استفاده از زنجبیل برای بولیمیا، فواید زیادی برای سلامتی دارد. افراد مبتلا به بولیمیا معمولا با تمایل به خوردن درگیرند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زنجبیل در زمان بولیمیا نه تنها گرسنگی را کاهش می‌دهد بلکه تاثیر قابل توجهی بر سرعت سوختن کالری‌ها می‌گذارد. بنابراین، این گیاه شگفت انگیز، در کنترل وزن به شما کمک می‌کنند.

علاوه بر این، زنجببیل برای درمان تهوع، درد عضلانی، تهوع صبحگاهی، قند خون بالا، بیماری‌های قلبی، کلسترول و بیماری آلزایمر نیز به کار می‌رود. برای تهیه دمنوش زنجبیل، یک فنجان آب را بجوشانید. قطعات زنجبیل تازه یا زنجببل رنده شده را به آن اضافه کنید. پس از ۵ دقیقه، دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را به آن اضافه کنید. آن را صاف کنید. دمنوش زنجبیل معطر شما آماده نوشیدن است.

۱۶. پرهیز از چربی‌های اشباع و استفاده از چربی‌های غیر اشباع

رپورتاژ

مواد خوراکی حاوی چربی‌های اشباع ممکن است طعمی خوب داشته باشند اما بدن شما استقبال گرمی از چربی‌های اشباع نمی‌کند. چربی‌های اشباع، اگر به میزان بیش از اندازه در بدن شما باشند، ممکن است ریشه اصلی بیماری‌های قلبی متعدد و سطح بالای کلسترول خون باشند.

گوشت گاو، مرغ، شیر پر چرب، خامه و میان وعده‌های بسته بندی شده مانند چیپس سیب زمینی، پیتزا، خوراکی‌هایی با قند افزودنی و بسکویت‌های خوشمزه، از منابع اصلی چربی‌های اشباع هستند. از سوی دیگر، چربی‌های ترانس – چربی‌های غیر اشباع فرآوری شده – مانند چربی‌های اشباع خطرناک هستند و اگر به دنبال کاهش وزن هستید، باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

چربی‌های غیر اشباع برای سلامتی مفید هستند زیرا خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش داده و سطح کلسترول را پایین می‌آورند. چربی‌های غیر اشباع که به کلسترول خوب نیز شهرت دارند، سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که به جذب ویتامین‌ها، تقویت استخوان‌ها و پر انرژی کردن بدن کمک می‌کنند.

سالمون، ساردین، تخم مرغ، دانه سویا و روغن کانولا منابع خوبی از چربی‌های غیر اشباع امگا۳ هستند. به راحتی می‌توانید چربی‌های غیر اشباع را جایگزین چربی‌های اشباع کنید بدون این‌که طعم غذا بد شود. این کار به سلامتی شما کمک می‌کند.

۱۷. باترمیلک

افراد مبتلا به اختلال بولیمیا، هر زمان که یک خوراکی خوشمزه می‌خورند نگران افزایش وزن خود می‌شوند. اما اگر چیزی خوشمزه است، به این معنا نیست که نمی‌تواند سالم باشد. برای یک فرد مبتلا به بولیمیا، باترمیلک انتخابی بهتر از شیر پرچرب است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه باترمیلک می‌تواند کلسترول را در بدن کاهش دهد. باترمیلک، علاوه بر طعم خوبش، منبع خوبی از کلسیم است که برای گوارش مفید است، بعد از اسیدیته شدن، معده را آرام می‌کند، بدن را هیدراته می‌کند و از شیر نیز بهتر و خوشمزه‌تر است.

۱۸. جوانه‌ها

جوانه‌ها به دلیل این‌که منبعی عالی از ویتامین‌های ضروری، آنتی اکسیدان و اسیدهای آمینه هستند، ابرغذا نام گرفته‌اند. مبالغه نیست اگر جوانه‌ها را «بهشتی برای افراد رژیمی» بنامیم.  جوانه‌ها کالری پایینی دارند و سرشار از پروتئین و مواد مغذی دیگر هستند. خوردن روزانه جوانه‌ها معده شما را پر می‌کند، گرسنگی را مهار می‌کند و سلامت و جسم و ذهن شما را افزایش می‌دهد.

برای تهیه جوانه ماش در خانه، یک فنجان ماش را در ظرفی ریخته و ظرف را پر از آب کنید. ظرف را پوشانده و بگذارید یک شب بماند. روز بعد جوانه‌ها را با کمک آبکش یا الک جدا کنید. به جای ماش می‌توانید از هر حبوبات دیگر یا ترکیبی از حبوبات استفاده کنید.

ممکن است بخواهید برای طعم دادن به وعده غذایی خود یا بالا بردن مواد مغذی آن، سالاد جوانه درست کنید. یک عدد پیاز، گوجه فرنگی، ۲۰ گرم برگ گشنیز، یک عدد فلفل سبز و یک سیب زمینی پخته را خرد کنید. جوانه‌ها، فلفل سیاه و نمک را به سبزیجات خرد شده اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سالاد جوانه سالم را فورا میل کنید.

۱۹. آرام خوردن و وعده‌های کوچک

آرام غذا خوردن، فواید جسمی و روحی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که وقتی خیلی سریع غذا می‌خورید، ممکن است بیش از حد گرسنگی خود غذا بخورید. زمانی که آرام غذا می‌خورید، نه تنها از هر لقمه غذای خود لذت می‌برید بلکه بیشتر احساس سیری می‌کنید زیرا مغز، زمان بیشتری دارد تا پیام سیری را بفرستد.

خوردن وعده‌های غذایی بیشتر اماکوچک‌تر نیز به اندازه آرام غذا خوردن اهمیت دارد. این کار، شما را در طول روز سیر نگه می‌دارد و شما دچار گرسنگی ناگهانی نمی‌شوید.

درمان‌های گیاهی برای بولیمیا

۲۰. یونجه

یونجه با نام علمی مدیکاگو ساتیوا به دلیل خواص ضد التهابی و ضد سمی خود شهرت دارد. یونجه منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است و می‌تواند برای درمان تب بالا و یا کاهش آلرژی‌ها به کار رود.

۲۱. ریشه سنبل‌الطیب

اضطراب یکی از شایع‌ترین علائم فرد مبتلا به بولیمیا است. تفکر زیاد درمورد وزن باعث نگرانی می‌شود. البته راه‌های متعددی برای درمان اضطراب وجود دارد مانند خواب مناسب، ورزش، خوردن متعادل و وعده‌های غذایی مغذی. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اضطراب را می‌توان با برخی گیاهان رفع کرد. ریشه سنبل‌لبطیب برای درمان اضطراب، بی‌خوابی و بی‌قراری عصبی مفید است.

برای تهیه دمنوش ریشه سنبل‌الطیب در خانه، ۳-۲ قاشق غذاخوری ریشه خشک و پودر شده را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و بگذارید ۲۵-۱۵ دقیقه بماند. آن را صاف کرده و میل کنید

۲۲. ریشه قاصدک

ریشه قاصدک، خوراکی بوده و سرشار از ویتامین A است. ریشه قاصدک برای درمان مشکلات گوارشی به کار می‌رود. همچنین برای درمان التهاب، بیماری‌های کلیوی و التهاب کبد مفید است. بنابراین اگر به بولیمیا دچارید، استفاده از ریشه قاصدک به عنوان یک عامل مفید برای گوارش، برای‌تان خوب است.

برای درست کردن دمنوش ریشه قاصدک، ۱۲۰-۸۰ گرم ریشه قاصدک خشک را در آب جوش بریزید. بگذارید نیم ساعت بماند سپس صاف کنید. دمنوش قاصدک طعم خوبی دارد. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۲۳. گورمار

افراد مبتلا به بولیمیا سعی می‌کنند استفراغ کنند زیرا نگران کالری غذایی که خورده‌اند هستند. حتی پس از آگاهی درمورد افزایش وزن، باز هم قادر به کنترل تمایل خود به خوردن نیستند. اگر شما نیز این مشکل را دارید و به دنبال راهی برای کنترل تمایل خود به پرخوری هستید، نگران نباشید. تحقیق‌تان همین جا تمام می‌شود!

گورمار که به میوه معجزه نیز شهرت دارد، گیاهی است که در جنوب و مرکز هندوستان رشد می‌کند. این گیاه جادویی برای کاهش میل به خوردن مفید بوده و به کاهش وزن و برنامه‌های رژیمی کمک می‌کند. گورمار برای کاهش وزن، دیابت نوع ۱ و ۲ و گوارش مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه، خواص مدر و ملین نیز دارد.

۲۴. اسفناج

افزایش وزن و کالری بالا، مهم‌ترین دلیل برای نگرانی و استفراغ کردن در فرد مبتلا به بولیمیا هستند. اگر به بولیمیا دچارید و می‌خواهید کالری‌های اضافی را از غذای روزانه خود کم کنید، اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانید. اسفناج، منبع خوبی از ویتامین A و C است.

علاوه بر این، اسفناج کالری پایینی دارد و سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم است. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در اسفناج برای محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مفید هستند. اسفناج را می‌توان خام یا پخته خورد.

نکته: فقط برگ‌های اسفناج رسیده را مصرف کنید.

۲۵. جنسینگ

جنسینگ، از سال‌های دور تا کنون به دلیل خواص دارویی منحصر به فردش شناخته شده است. افراد مبتلا به بولیمیا نه تنها به مشکلات جسمی دچار می‌شوند بلکه مشکلات روانی از جمله پایین بودن عزت نفس، استرس روحی و افسردگی نیز دارند.

بهترین نکته درباره جنسینگ این است که برای هر دو مشکل مفید است. جنسینگ کلسترول بد را کاهش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و سلامت عمومی را بالا می‌برد.

علاوه بر خواص آرام‌بخش برای بیماران قلبی، دیابت نوع ۱ و ۲ و سرطانی نیز مفید است. جنسینگ به شکل تازه، خشک و پودری موجود است.

برای تهیه دمنوش از ریشه جنسینگ تازه، ۲ فنجان آب را بجوشانید. ۲۰ گرم ریشه جنسینگ را با آب بشویید.  ریشه‌ها را به صورت عمودی برش بزنید و آن‌ها را به آب جوش اضافه کنید. ترکیب را به مدت ۲ ساعت روی حرارت کم قرار دهید. آن را صاف کرده و میل کنید. برای کسب نتایج بهتر، این کار را هر روز انجام دهید.

۲۶. آلوئه‌ورا

فرد مبتلا به بولیمیا معمولا  بعد از غذا خوردن خود را به استفراغ کردن و کارهای دیگر مجبور می‌‌کند. استفراغ غیر طبیعی تاثیری منفی بر دستگاه گوارش می‌گذارد و ماهیچه‌های شکم را می‌کشد که معمولا باعث نفخ می‌شود که یکی از شایع‌ترین علائم در اختلال بولیمیا است.

آلوئه‌ورا ناراحتی معده را آرام کرده و درد ماهیچه آن را کاهش می‌دهد. چون بدن شما مواد مغذی مهم را دریافت نمی‌کند، آلوئه‌ورا می‌تواند در تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی به شما کمک کند. استفاده از آلوئه‌ورا برای بولیمیا نه تنها شما را از کلسترول و قند خون نجات می‌دهد بلکه گوارش شما را نیز بهبود بخشیده و نفخ را کاهش می‌دهد.

برای خوردن آلوئه‌ورا، ابتدا قسمت‌های سوزنی شکل برگ‌ها را با چاقو ببرید. سپس پایین برگ را به ۳-۲ تکه برش بزنید. برگ آلوئه‌ورا را از وسط برش بزنید و ژل آن را با قاشق چایخوری بیرون بیاورید.

بایدها

– غذاهای سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان را جایگزین غذاهای قندی و چرب بکنید.

– برای کاهش پرخوری، روزانه آب زیادی بنوشید.

– هر زمان که غذا می‌خورید، خطرات بولیمیا و فواید سالم‌خوری را به یاد بیاورید.

– از دوستان و  خانواده خود بخواهید که در این راه به شما کمک کنند.

– ۳.۵-۲.۵ ساعت در هفته ورزش متعادل داشته باشید.

– آرام غذا بخورید.

– در صورت ضرورت، از پزشک متخصص کمک بگیرید.

– به خودتان قول دهید که دفعه بعد رژیم غذایی خود را به درستی دنبال می‌کنید.

نبایدها

– منزوی نباشید. در غیر این صورت باز هم استفراغ می‌کنید.

– به خودتان گرسنگی ندهید یا بیش از اندازه ورزش نکنید.

– خیلی خودتان را وزن نکنید

– سعی نکنید همه چیز را بالا بیاورید، حتی اگر پرخوری کرده باشید.

نوشته‌های مرتبط