خواص گوشت حلال: ۷ فایده‌ خوردن گوشت حلال برای سلامتی

برای مسلمانان خوردن گوشت حلال مسئله‌ی بسیار با اهمیتی است چون خوردن گوشت حلال را دستوری آشکار از سوی خداوند و برگرفته از قرآن کریم می‌دانند. به عبارت دیگر، در این زمینه هیچ جای بحثی وجود ندارد، اما مصرف گوشت برای مسلمانان منع نشده است و آن‌ها به خوبی از فایده‌های گوشت قرمز برای سلامتی آگاه هستند. با وجود این، خارج از دایره‌ی مسلمانان نیز کسانی وجود دارند که تصیم گرفته‌اند خوردن گوشت حلال را بر گوشت غیرحلال ارجحیت بدهند نه به خاطر آن که در قرآن کریم به آن سفارش شده است بلکه به خاطر اطلاعاتی که در مورد خواص گوشت حلال برای سلامتی کسب کرده‌اند.

معیارهای گوشت حلال چیست؟

تشخیص گوشت حلال از گوشت غیر حلال به آن سادگی‌ها که فکر می‌کنید نیست. واژه‌ی «حلال» از واژه‌ای عربی گرفته شده است که به معنای «مجاز» یا «مشروع» است. نقطه‌ی مقابل «حلال» واژه‌ی «حرام» است که به معنی «ممنوع» یا «نامشروع» است. در قرآن کریم آمده است که گوشت بعضی از حیوانات حرام و بعضی دیگر حلال است اما بعضی امکان‌ها وجود دارد که می‌تواند گوشت حلال را غیر حلال کند. برای آنکه بیشتر درباره‌ی گوشت حلال بدانید، در ادامه فهرستی از معیارهای گوشت حلال که باید بدانید برای‌تان فراهم کرده‌ایم:

– گوشت خوک، بیکن یا هر جزئی از بدن خوک حرام است.

– حیواناتی که قبل از ذبح شدن به روش درست، مرده باشند گوشت‌شان حرام است حتی اگر حیوانات حلال گوشتی مانند گاو یا بز باشند.

– حیواناتی که پنجه دارند گوشت‌شان حرام است مانند گربه، سگ و مارها.

– اکثر ماهی‌ها حلال هستند مگر آن‌هایی که دو زیست هستند (در خشکی و آب زیست می‌کنند) مانند قورباغه‌ها، گونه‌هایی از تمساح و کروکودیل.

– قواعد خاصی درباره‌ی نحوه‌ی سر بریدن حیوانات وجود دارد. اگر حیوانی طبق رسومات مذهبی ذبح نشود، گوشت آن حرام است. بر مبنای مطالعات تحقیقاتی، روش اسلامی سر بریدن حیوانات (ذبح کردن) انسانی‌ترین روش محسوب می‌شود چون حیوانات بدون هیچ رنج و دردی سر بریده می‌شوند.

– به علاوه، شیوه‌ای که حیوان رشد و تغذیه کرده است نیز واقعا حائز اهمیت است و همین‌طور روشی که حیوانات سرو می‌شوند نیز باید به درستی انجام بگیرد بدون آنکه گوشت هیچ حیوان غیر حلال دیگر یا مرداری با آن‌ها مصرف نشود.

این شش نکته تنها اطلاعات عمومی درباره‌ی نحوه‌ی تشخیص گوشت حلال از حرام نیستند. در صنعت گوشت و ماکیان که شامل خیل عظیمی از گونه‌های حیوانات و پرندگان می‌شود که قوانین‌شان می‌تواند کمی پیچیده تر باشد اما در کل شدنی هستند. یافتن گوشت حلال در اکثر کشورهای اسلامی کار راحتی است اما پیدا کردن غذاهای حلال در کشورهایی که مسلمانان آن‌ها در اقلیت هستند کمی کار دشواری است اما با افزایش مسافران مسلمان، کشورهایی مانند ژاپن و کره شروع کرده‌اند به تامین میزان کافی غذاهای حلال برای مشتریان مسلمان خود.

فواید خوردن گوشت حلال برای سلامتی

همانطور که در فوق اشاره شد، دلیل اینکه مسلمانان و بسیاری از غیر مسلمانان تصمیم به خوردن گوشت حلال می‌کنند فقط به خاطر دستور خداوند در قرآن کریم نیست بلکه به خاطر آن است که تحقیقات علمی موجود ثابت کرده‌ است خوردن گوشت حلال برای سلامتی انسان‌ها فوایدی دارد. فهرستی در قسمت زیر وجود دارد که به شما می‌گوید چرا خوردن گوشت حلال، در مقایسه با گوشت غیرحلال، فایده‌های بیشتری برای سلامتی دارد.

۱. خوردن آن بی‌خطرتر است

رپورتاژ

یکی از معیارهای گوشت حلال نحوه‌ی تغذیه و بزرگ شدن حیوان است. مشکل اصلی که اکثر مردم امروزه در رابطه با خرید گوشت با آن مواجه هستند همین است که نمی‌دانند آن گوشت از کجا می‌آید. گوشت حلالی که دارای گواهی‌نامه و شناسه است راحت تر می‌توان پی برد از کجا آمده است و معمولا گوشت حلال استاندارد به صورت طبیعی تغذیه و رشد می‌کند و از هر گونه محصولات فرعی حیوانی به دور است. به عبارت دیگر، خوردن آن کم خطرتر است.

۲. خطر آلوده شدن به چیزهای خطرناک در آن‌ها کمتر است

وقتی صحبت از گوشت حلال می‌شود، اکثر مسلمانان برای تهیه‌ی آن فقط به معتبرترین و قابل اعتمادترین قصابی محله‌شان مراجعه می‌کند. این به خاطر آن است که یکی از معیارهای اصلی گوشت حلال آن است که باید حیوان توسط یک مرد مسلمان کاملا بالغ ذبح شده باشد. بنابراین، اکثر آن‌ها گوشت تازه را یک راست از دست قصاب محله‌شان می‌گیرند، بنابراین خطر کمتری وجود دارد که گوشت تهیه شده به مواد خطرناک آلوده شده باشد.

۳. عاری از مواد مضر است

آیا می‌دانستید وقتی حیوان به روش اسلامی سر بریده می‌شود، تمام خون بدنش تخلیه می‌شود من جمله خون موجود در اندام‌های آن؟ یعنی گوشت حاصله عاری از مواد مضر خواهد بود چراکه خون منبع مواد مضر است و هیچ چیزی به خطرناکی ورود خون آلوده به بدن نیست. به همین خاطر است که خردن خون حیوانات در اسلام منع شده است.

۴. تاثیری خوبی بر مغز می‌گذارد

باور بکنید یا نه اما آنچه می‌خوریم بر مغز ما تاثیر می‌گذارد. در بین فایده‌های حیرت انگیز گوشت بره فایده‌مندی آن برای مغز نیز وجود دارد. به علاوه، اگر آنچه می‌خورید فقط گوشت حلال باشد عاری از مواد مضر است، و مغزتان تمام اثرات خوب و مثبت را از آن گوشت دریافت خواهد کرد. همچنین، همانطور که در نکته‌ی شماره یک بیان شد، می‌توانید از غذای خود بدون کوچکترین نگرانی در مورد بی‌خطر بودن یا نبودن آن لذت ببرید. همین طور به همان دلیل است که مصرف گوشت حلال برای مبارزه با علائم افسردگی بسیار توصیه شده است.

۵. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

غذاهای سالم تنها غذایی هستند که می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهینه کنند چون غذاهای حلال نه تنها دسترسی به خوراکی بی‌خطر را تضمین می‌کنند بلکه خوراکی سالم نیز فراهم می‌آورند. به علاوه، آسودگی خیال به هنگام مصرف غذاهای سالم بر سیستم ایمنی‌تان تاثیر مثبت خواهد داشت و همچنین از شما در برار بیماری‌هایی که ممکن است برای‌تان خطرناک باشند محافظت خواهد کرد.

۶. سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را بهبود می‌بخشد

ترکیب غذای سالمی که وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی قوی‌تر و ذهن سالم راه‌های بی‌نظیری برای بهبود سوخت و ساز بدن‌تان هستند. وقتی سوخت و ساز بدن‌تان سرعتی سالم داشته باشد حفظ سلامتی کلی بدن‌تان آسان‌تر خواهد بود چون تمام مواد مغذی به صورت بهینه جذب خواهند شد و سایر مواد مضر به طور کلی از سیستم بدن‌تان دفع و حذف خواهند شد.

۷. مصرف‌شان سالم تر است

مخلص کلام اینکه، مصرف گوشت حلال در مقایسه با گوشت غیرحلال سالم تر است چون همیشه نمی‌توانید با قطعیت تضمین کنید که گوشت غیر حلال سالم و خوردنش بی خطر باشد در حالی که تمام گوشت‌های حلال دارای مجوز و مهر استاندارد به طور قطع مصرف‌شان بی خطر است. اسلام درباره‌ی فایده‌های خوراکی‌های تخمیر شده برای سلامتی نظر مخالفی ندارد هر چند در فرایندهای تخمیر فقط از مواد حلال استفاده می‌شود.

هفت فایده‌ی مصرف گوشت حلال به صورتی که در فوق اشاره شد فقط ادعاهایی یک طرفه نیستند بلکه اخیرا به لحاظ علمی و از طریق پژوهش‌های ویژه‌ای به اثبات رسیده‌اند. بنابراین، کسانی که مسلمان نیستند اما تصمیم گرفته‌اند گوشت حلال را به گوشت حرام ترجیح بدهند، قدم مهمی در دسیابی به اهداف زندگی سالم برداشته‌اند. به علاوه، شاید متعجب شوید اگر به شما بگوییم که در کمال تعجب مزه‌ی گوشت حلال نسبت به گوشت حرام بهتر است. بنابراین، از این لحظه به بعد، برای تضمین سلامتی‌تان به دنبال گوشت‌های حلال دارای مهر استاندارد باشید چون برای شما و خانواده‌تان غذایی خوشمزه‌تر و سالم‌تر فراهم خواهند آورد.

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط