خواص دمنوش یاس: ۱۸ خاصیت چای یاس برای سلامتی

یاس یک گیاه دارویی گلدار است و به خاطر عطر و خواص آرامش‌بخش‌اش، شهرت و محبوبیت زیادی دارد. نوشیدن دمنوش یاس  می‌تواند برای سلامت انسان چندین و چند مزیت داشته باشد. در این مقاله برخی از مزایای شگفت‌انگیز و خواص دمنوش یاس یا چای یاس را برای سلامتی معرفی خواهیم کرد. این مزایا را نادیده نگیرید و در عین حال بکوشید از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

 انواع دمنوش یاس

برخی از انواع رایج دمنوش یاس  عبارتند از چای سبز یا، چای سفید یاس، چای اولونگ یاس و همچنین چای سیاه یاس. در برخی موارد، این نوع دمنوش‌ها فقط عطر و رایحه‌ی یاس را دارند و در مواردی دیگر، آن‌ها به سادگی ترکیبی از یاس و انواع چای هستند. دمنوش یاس را به غیر از نوع آن، می‌توانیم با توجه به شکل برگ‌هایی که برای تهیه‌ی آن استفاده می‌شود، طبقه‌بندی کنیم.

در واقع، انواع مختلف دمنوش یاس  اغلب می‌توانند سطوح مختلف چای سبز را خلق کنند. و بهترین نوع این دمنوش از تعداد زیادی جوانه‌ی یاس تا برگ یاس تهیه شده‌است. این چای دارای طعمی ملایم‌تر از سایر چای‌های تولید شده با جوانه‌ی یاس و برگ‌های بزرگ یاس است.

مزایای یاس برای سلامتی

1. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد

این مورد یکی از بهترین مزایای سلامتی دمنوش یاس یا چای یاس است که تمایل داریم در این مقاله ذکر کنیم و دوست داریم که همه‌ی خوانندگان‌مان آن را بدانند و به بهترین نحو از آن استفاده کنند.

برای کسانی که از مشکلات قلب و عروق رنج می‌برند، نوشیدن دمنوش یاس می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای جلوگیری از بروز مشکلات بیش‌تر باشد. بر طبق یک مطالعه در مورد کاتچین‌ها و سلامت قلب و عروق، مشخص شد کاتچین‌هایی که در چای یاس یافت می‌شوند، برای مهار کلسترول “بد” که پس از اکسیداسیون التهاب ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. به عبارت دیگر، چای یاس  می‌تواند به شیوه‌های گوناگون به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند. نوشیدن دمنوش یاس می‌تواند به شما در حفظ سطح کلسترول و فشار خون کمک کند و به طور همزمان از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. علاوه بر این، به لطف آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای یاس، نوشیدن آن می‌تواند به کاهش ریسک رخ دادن حملات قلبی و ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

2. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است

یکی از بهترین مزایای دمنوش یاس که باید بدانید حضور مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان در آن است. طبق یک مقاله، چای یاس  می‌تواند به شما در از بین بردن مواد شیمیایی مضر مانند رادیکال‌های آزاد کمک کند. چنان‌چه می‌دانید رادیکال‌های آزاد موجود در بدن انسان می‌توانند سبب بروز التهاب و سایر مشکلات سلامتی شوند. با نوشیدن چای یاس به طور مرتب، می‌توانید این رادیکال‌های آزاد را از بدن‌تان حذف کنید. معروف‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های یافت شده در دمنوش یاس یا چای یاس کاتچین‌ها هستند و می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های جدی در بدن بسیار موثر باشند.

3. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

دمنوش یاس یا چای یاس مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد؛ بنابراین، می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر درون بدن کمک کند. با توجه به یک مقاله در این زمینه، رادیکال‌های آزاد می‌توانند فرایند پیری را تسریع کنند و ثابت شده‌است که با ریسک توسعه‌ی سرطان در بدن مرتبط هستند. با کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن، می‌توانید به طور موثری خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید و سرعت روند پیری را کند کنید. در واقع، این مورد یکی از بهترین مزایای دمنوش یاس برای سلامت انسان است که باید بدانید و سپس آن را دنبال کنید.

4. به کاهش وزن کمک می‌کند

اگر دوست دارید مزایای یاس را بدانید نباید این واقعیت را فراموش کنید که این نوع چای می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با توجه به یک مقاله در مورد دمنوش یاس و کاهش وزن، افرادی که چای یاس را به طور منظم مصرف می‌کنند، اغلب باریک‌تر از دیگران هستند. همچنین بین کاهش چربی سلولی و مصرف منظم دمنوش یاس رابطه وجود دارد. با نوشیدن دمنوش یاس به طور منظم، می‌توانید اندام مورد نظرتان را سریع‌تر به دست بیاورید. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش یاس همراه با یک رژیم غذایی متعادل، می‌تواند به شما در حفظ وزن مناسب بدن کمک کند.

5. استرس را کاهش می‌دهد

هنگامی ‌که پای مزایای دمنوش یاس  به میان می‌آید، تسکین استرس یکی از مواردی است که نباید فراموش کنیم. ترکیبی از خواص آرام‌بخش در چای سبز و عطر و بوی یاس به کاهش استرس کمک می‌کند. بنابراین، هنگامی که شما تحت تأثیر استرس یا اضطراب قرار می‌گیرید، خیلی ساده باید یک فنجان چای یاس بنوشید و بعد فورا احساس آرامش خواهید داشت. علاوه بر این، نوشیدن چای یاس می‌تواند به شما کمک کند برخی از علائم سردرد، درد عضلانی و درد را کاهش دهید.

یک واقعیت وجود دارد و آن این‌که عطر و بوی یاس می‌تواند به شما کمک کند ضربان قلب را کاهش بدهید و تاثیری آرام‌بخش روی تمام حواس شما دارد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، استنشاق عطر چای یاس در حدود 5 دقیقه می‌تواند به کاهش ضربان قلب کمک کند و بدن‌تان را روی حالت آرامش قرار دهد.

۶. ریسک ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد

اگر دوست دارید خطرات سرماخوردگی و آنفولانزا را به طور طبیعی کاهش دهید، این دمنوش را امتحان کنید. در واقع، این نوع چای حاوی مقدار زیادی خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که نقش مهمی در پیشگیری از آلرژی‌ها، آنفلوآنزا، و همچنین سرماخوردگی ایفا می‌کند. بنابراین، این مورد نیز به عنوان یکی از بهترین مزایای چای یاس شناخته شده و نباید آن را نادیده بگیرید. حتی اعتقاد بر این است که با کمی دمنوش یاس می‌توانید قرقره کنید و تا حدی زیادی ناخوشی حاصل از این بیماری‌ها را از بین ببرید. علاوه بر این، نوشیدن چای یاس می‌تواند کمک کند که سریع‌تر از شر برخی بیماری‌ها خلاص شوید.

7. گردش خون را تنظیم می‌کند

حالا که در مورد مزایای شگفت‌انگیز و خواص دمنوش یاس صحبت می‌کنیم، نباید توانایی آن را برای افزایش گردش خون فراموش کنیم. به لطف این مزیت چای یاس، می‌توانید به طور موثر ریسک توسعه‌ی چند اختلال از جمله  آسیب مغزی، لخته شدن خون، ترومبوزیس، مسدود شدن شریان‌ها، فشار خون بالا و سکته‌ی مغزی را کاهش دهید.

8. سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

نوشیدن یاس می‌تواند به کاهش چربی‌های ناسالم و کلسترول در بدن کمک کند. بر اساس یک مطالعه، ترکیبات موجود در دمنوش یاس می‌توانند به کاهش کلسترول در خون و کبد برخی از حیوانات پس از دنبال کردن یک رژیم غذایی غنی‌شده با کلسترول به مدت 7 روز کمک کنند. علاوه بر این، نوشیدن یاس  می‌تواند مانع ایجاد “کلسترول بد” شود، و بنابراین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند.

دمنوش یاس مزایای دیگری هم برای سلامتی انسان دارد که در ادامه‌ی مقاله آن‌ها را خواهید شناخت. بنابراین، همچنان به خواندن نوشتار ادامه بدهید و یادتان باشد که این چای را در برنامه‌ی غذایی‌تان حتما بگنجانید!

9. به مبارزه با اختلالات دستگاه گوارش کمک می‌کند

درمان اختلالات دستگاه گوارش یکی از خواص دمنوش یاس یا چای یاس است که نباید فراموش کنیم. در واقع، اضافه کردن دمنوش یاس  به رژیم غذایی‌تان می‌تواند شانس داشتن یک معده‌ی سالم، جلوگیری از اختلالات دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم را افزایش دهد. کاتچین موجود در نوشیدنی یاس  اثرات مثبتی روی بسیاری از حوزه‌های سلامتی، از جمله سیستم گوارش دارد.

10. روند پیری را کند می‌کند

یکی دیگر از مزایای دمنوش یاس در این فهرست که نباید از آن غافل شوید، این است که می‌تواند به طور طبیعی و موثر به کاهش روند پیری کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در نوشیدنی یاس  یافت می‌شوند، باعث کاهش سرعت فرایند پیری می‌شوند و رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند. بنابراین، اگر می‌خواهید روند طبیعی پیری را کند کنید، باید این چای را به رژیم روزانه‌تان اضافه کنید.

۱۱. با باکتری‌ها مبارزه می‌کند

نوشیدنی یاس به غیر از مبارزه با باکتری‌ها، می‌تواند برای ترویج روند تولید باکتری‌های خوب مورد استفاده قرار گیرد و این نوع باکتری می‌تواند از بدن انسان برای انجام بعضی از وظایف، از جمله فرایند هضم حمایت کند. چای یاس قادر است به بهبود قدرت روده کمک کند و به طور همزمان خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زخم، اسهال، بیماری‌های معده و وبا را کاهش دهد.

رپورتاژ

ادامه‌ی این مقاله را بخوانید تا با دیگر مزایای دمنوش یاس آشنا شوید و سپس این چای را به رژیم روزانه‌تان اضافه کنید.

12. آرتریت و درد مفاصل را درمان می‌کند

یکی از مزایای دمنوش یاس یا چای یاس برای سلامتی که باید بدانید و سپس سعی کنید از آن بهره‌مند شوید، کاهش درد و ناراحتی‌ همراه با آرتریت و درد مفاصل است. در واقع، خواص ضد التهابی موجود در نوشیدنی یاس می‌تواند با مهار اکسیژن‌سازی سلولی به کاهش التهاب و تورم کمک کند.

13. عصب‌ها را آرام می‌کند

هنگامی ‌که عصب‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند، می‌توانید کمی نوشیدنی یاس بنوشید. در واقع، روغن یاس دارای قدرت آرام‌بخش است. محققان اخیرا تایید کرده‌اند که عطر و بوی یاس به عنوان یک آرام‌بخش ملایم عمل می‌کند. در نتیجه، هر زمانی که احساس می‌کنید اعصاب‌تان به هم ریخته‌است، می‌توانید از دمنوش یاس  استفاده کنید تا فورا این حالت آزاردهنده را در خود از بین ببرید.

در واقع، این مورد هم یکی از بهترین مزایای چای یاس، است بنابراین هر بار که لازم بود اعصاب‌تان را آرام کنید، باید این نوع چای را در اسرع وقت بنوشید.

14. برای پوست فایده دارد

یاس ماده‌ای است که به طور گسترده‌ای در بسیاری از لوازم آرایشی و همچنین محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود. روغن معطر یاس حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضدعفونی‌کننده است. در نتیجه، می‌تواند به حذف جای باقی مانده از آکنه، ترک پوست، و درمان زخم‌ها کمک کند. عصاره و روغن یاس در عین حال می‌توانند به مرطوب کردن و افزایش حالت کشسانی پوست، محافظت از پوست در برابر آسیب و کاهش خشکی آن کمک کنند. از دیگر خواص نوشیدنی یاس این است که یک تونر عالی صورت هم محسوب می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 1 قاشق چایخوری از این چای یا یک چای یاس کیسه‌ای را در ۲۴۰ میلی‌لیتر آب دم بگذارید. سپس، کمی صبر کنید تا دمنوش خنک شود و آن را با استفاده از یک تکه پنبه روی پوست‌تان بمالید. برای به دست آوردن نتایج رضایت‌بخش، این روش درمانی را چند بار در هفته تکرار کنید.

در واقع، بهبود سلامت پوست نیز از مزایای دمنوش یاس یا چای یاس است که می‌توانید همیشه از آن بهره‌مند شوید.

15. تولید انسولین را در بدن تنظیم می‌کند

هنگامی‌ که پای مزایای دمنوش یاس به میان می‌آید نباید توانایی آن را برای تنظیم تولید انسولین فراموش کنید. نوشیدن دمنوش یاس به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش بدهد. خواص یافت‌شده در دمنوش یاس  می‌تواند به تنظیم میزان قند و همچنین تولید انسولین کمک کند. علاوه بر این، دمنوش یاس قادر است در کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت موثر باشد.

16. سلامت روان را بهبود می‌دهد

این نوع چای همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل ضد افسردگی عالی عمل کند. در نتیجه، چای یاس برای کسانی که از یائسگی، ترس، افسردگی پس از زایمان، سطح پایین اعتماد به نفس، پارانویا و غیره رنج می‌برند، مفید است. هنگامی‌ که فرد دمنوش یاس  را بو می‌کند، بدن او نوعی از مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که به طور طبیعی او را آرام کرده و خلق و خوی‌اش را بهبود می‌دهد. دمنوش یاس همچنین در ارتقای آگاهی و هوشیاری روانی موثر است. این دمنوش در طب سنتی به عنوان یک محرک بسیار موثر استفاده می‌شود.

این مورد هم یکی دیگر از مزایای دمنوش یاس یا چای یاس برای سلامتی است که بسیاری از مردم در جهان آن را امتحان کرده و به نتایج مثبتی هم دست پیدا کرده‌اند.

17. اوضاع خواب را بهبود می‌دهد

افرادی که از مشکلات خواب رنج می‌برند، اغلب در به خواب رفتن دچار دشواری‌هایی هستند. دمنوش یاس یا چای یاس کمک می‌کند تا سیستم عصبی خودگردان را آرام کنید، بنابراین سبب می‌شود که خواب آرامی داشته باشید. در واقع، این نیز یکی از بهترین مزایای دمنوش یاس یا چای یاس است که باید بکوشید از آن بهره‌مند شوید.

18. برای سلامت دهان و دندان فایده دارد

دمنوش یاس برای سلامتی دهان و دندان چندین فایده دارد. مصرف دمنوش یا چای یاس می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، بیماری‌های لثه را درمان کند، پلاک دندان را از بین ببرد و بوی بد دهان را کاهش دهد. خواص یافت‌شده در دمنوش یاس  می‌تواند باکتری‌ها را در دهان بکشد و التهاب را کاهش دهد. مصرف منظم دمنوش یاس می‌تواند پلاک را حذف کند، اسیدیته‌ی بزاق را کاهش ‌دهد و رشد باکتری در دهان را کنترل کند. بنابراین، این دمنوش یک درمان عالی برای کرم‌خوردگی محسوب می‌شود. به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان، دمنوش یاس  را به طور روزانه بنوشید یا از این چای برای شستشوی دهان به مدت 5 دقیقه استفاده کنید.

عوارض جانبی دمنوش یا چای یاس

در کنار مزایایی که دمنوش یاس برای سلامتی دارد و در بالا قید شد، برخی از عوارض جانبی را نیز می‌توان در اثر مصرف آن تجربه کرد. برگ یاس یا گل آن اغلب با چای سبز یا چای اولونگ مخلوط می‌شود تا ترکیباتی را ایجاد کنند که به عنوان کافئین عمل می‌کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که کافئین ممکن است برای اعصاب و سلامت قلب بد باشد، در حالی که برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهند که چنین چیزی صحیح نیست. واقعیت این است که مصرف بیش از حد کافئین برای سلامتی شما خوب نیست و کلید کار اعتدال است. در این‌جا برخی عوارض جانبی چای یاس را می‌بینید:

1. کافئین

دمنوش یاس حاوی خواص تغییردهنده‌ی خلق و خوی و آرامش‌بخش است و همچنین یک منبع غنی از کافئین محسوب می‌شود که به چند طریق تاثیر خود را می‌گذارد. در واقع، کافئین می‌تواند برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی را در مغز شما مسدود کند و سبب ایجاد هوشیاری شود. با این وجود، برخی افراد نسبت به اثرات کافئین بر بدن حساسیت دارند، به خصوص اگر بیش از حد این چای را مصرف کنند. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از این‌که آن را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، با پزشک‌تان مشورت کنید. در غیر این صورت، باید از تجربه‌ی قبلی خودتان در مورد سایر محصولات کافئین استفاده کنید تا مطمئن شوید که نوشیدن دمنوش یاس یا چای یاس به بدن شما آسیب نمی‌رساند. همچنین می‌توانید یک نسخه از دمنوش یاس یا چای یاس بدون کافئین را برای کاهش میزان این خطر خریداری کنید.

2. ناراحتی روده

بعضی از مردم اغلب از دمنوش یاس به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود متابولیسم یا حمایت از کاهش وزن استفاده می‌کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که دمنوش یاس واقعا اسیدیته‌ی بالایی دارد. بنابراین اگر دمنوش یاس را زمانی که گرسنه هستید بخورید تا عملکرد متابولیک را تقویت کنید و وزن از دست بدهید ممکن است درد و ناراحتی روده را تجربه کنید.

3. عوارض جانبی دمنوش یاس در دوران بارداری

تکنیک‌های آروماتراپی زیادی هستند که معمولا در دوران بارداری استفاده می‌شود. با این حال، واقعیت این است که بوی تند یاس و مواد شیمیایی موجود در دمنوش یاس  برای زنان باردار مناسب نیست. در برخی موارد، استفاده از نوشیدنی یاس  و روغن معطر آن می‌تواند باعث بروز انقباض زودرس شود. بنابراین، قبل از این‌که آن را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بدهید، باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

پس از خواندن این مقاله در مورد خواص دمنوش یاس برای سلامتی و همچنین عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد آن، امیدوارم بتوانید تصمیم درست را بگیرید. همچنین بعد از مشورت با پزشک‌تان و با توجه به سیستم بدن خودتان این دمنوش را در رژیم غذایی‌ معمول‌تان قرار بدهید.

تردیدی وجود ندارد که اثرات یاس‌ می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. کارشناسان معتقدند که باید چند فنجان نوشیدنی یاس  را به طور روزانه بخورید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. همچنین، به یاد داشته باشید که دمنوش یاس  را در حد اعتدال مصرف کنید تا به این ترتیب از بروز عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری شود. در پایان، اگر از دیگر مزایای دمنوش یاس برای سلامتی اطلاع دارید، حتما آن را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. همچنین اگر در زمینه‌ی مصرف این دمنوش تجربه‌ای دارید آن را در بخش نظرات قید کنید.

خواص قهوه : ۷۵ بهترین خواص قهوه برای سلامتی و درمان+ مضرات قهوه

منبع vkool
نوشته‌های مرتبط