خواص مولتی ویتامین: ۲۰ فایده مولتی ویتامین برای سلامتی که باید بدانید

آیا هر روز مولتی ویتامین مصرف می‌کنید؟ اگر چنین نیست، بهتر است این کار را انجام بدهید و از خواص مولتی ویتامین باخبر شوید. تحقیقات بر روی بیش از ۹.۰۰۰ نفر داوطلب که طی چندین سال مورد مطالعه قرار گرفتند یک بار برای همیشه و در مورد تمام مولتی ویتامین‌ها ثابت کرد که آن‌ها آنچه را در موردشان ادعا می‌شود واقعا انجام می‌دهند: یعنی پیشگیری از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در بدن انسان.

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کنید

مصرف مولتی‌ویتامین در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است چون ظاهرا مردم باور دارند که داشتن یک رژیم غذایی خوب تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی را که برای سالم ماندن نیاز دارند برآورده می‌کند. اما موضوع به همین سادگی نیست. چون اولا، اکثر آدم‌ها به آن اندازه‌ که باید غذا نمی‌خورند. دوما، غذاها به آن اندازه که قبلا مغذی بودند، دیگر دارای خاصیت نیستند. خاک‌ها سرشار از مواد مغذی، ذخیره‌ی غذایی و فرایندهای انتقال هستند که خود می‌تواند محل بحث و پرسش باشد، چراکه یک سری از عوامل ناشی از آفت کش‌ها و سایر آلاینده‌ها نیز در این بین نقش دارند. مخلص کلام؟ خوردن روزانه‌ی مولتی ویتامین در روز کمبودهای مواد مغذی بدن را جبران می‌کند و احتمال بینه و سلامتی شما را تقویت می‌کند.

اگر همچنان متقاعد نشده‌اید که مصرف مولتی ویتامین ایده‌ی خوبی است، پس با ما همراه باشید تا ۲۰ راه کمتر شناخته شده‌ای که می‌تواند به ارتقاء سطح سلامت و تندرستی‌تان کمک کند آشنا سازیم.

۱. سلامت شما را در گذر زمان و با افزایش سن حفظ می‌کند

با بالا رفتن سن، بدن‌تان برای جذب مواد مغذی غذاها روزگار دشوارتری را پیش رو خواهد داشت. و به طور همزمان نیازهای تغذیه‌ای‌تان نیز افزایش پیدا می‌کند. برای برآورده کردن این نیازها علاوه بر مصرف غذا به استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین هم نیاز دارید.

۲. کمبودهای مواد مغذی بدن را برطرف می‌کند

کمبود مواد مغذی از تجویز داروهای پزشکی، عمل جراحی، و ناراحتی‌هایی که مواد مغذی در آن‌ها دفع می‌شود مانند دیابت و عفونت‌ها ناشی می‌شود. این‌ها و سایر معضلات رایج مربوط به سلامتی شما را نسبت به کمبودهای مواد مغذی آسیب پذیر می‌کنند. پس بهتر است برای جلوگیری از بغرنج‌تر شدن مسئله مصرف مولتی ویتامین را در دستور کار خود قرار دهید.

۳. حافظه‌ی کوتاه مدت را تقویت می‌کند

بر اساس یک تحلیل بزرگ از ۱۰ آزمایش با دارونما-کنترل شده، نشان داده شد که مصرف روزانه‌ی مولتی ویتامین می‌تواند به بهبود حافظه‌ی کوتاه مدت‌تان کمک کند.

۴. سطح انرژي را تقویت می‌کند

در چندین مطالعه نشان داده شده است که خوردن روزانه‌ی مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی با افزایش سطح انرژی بدن رابطه‌ای مستقیم دارد.

۵. بدن‌تان را سم زدایی می‌کند

سطوح بالای مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، و ویتامین‌های ب کمپلکس موجود در یک وعده‌ی مصرفی مولتی ویتامین روزانه به زدودن سموم از بدن‌تان کمک می‌کند، واکنش‌های آنزیمی لازم برای سم‌زدایی را تسهیل می‌کند، و کبد و سایر ارگان‌های بدن را سالم نگه می‌دارد.

۶. نیروی عضلات را حفظ می‌کند

کم شدن توده‌ی عضلانی مربوط به کهولت سن با آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط است. مولتی ویتامین روزانه‌ی سرشار از آنتی اکسیدان به تحت کنترل گرفتن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین D نیز نیروی عضلانی را در افراد مسن تقویت می‌کند.

۷. از غش کردن (زمین خوردن) جلوگیری می‌کند

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف روزانه‌ی مکمل مولتی ویتاین‌ها و مواد معدنی – به ویژه آن‌هایی که دوز درمانی ویتامین D و کلسیم نیز در آن‌ها وجود دارد- می‌تواند تعادل بدن را تقویت کند و خطر افتادن یا غش کردن را کاهش دهد.

۸. حس بویایی را بهبود می‌بخشد

نابویایی، ناتوانی در تشخیص بوها، ممکن است به خاطر کمبود روی به وجود باید. سطوح پایین ویتامین‌های B12 و A همراه با مس نیز با تغییرات در حس بویایی (و چشایی) ارتباط دارد.

۹. در مقابل از دست دادن شنوایی از شما مواظبت می‌کند

مطالعات زیادی وجود دارد که در آن ها پی برده‌اند بین نقص شنوایی و کمبود ویتامین‌های ب-کمپلکس ارتباط مستقیم و دوسویه وجود دارد. در یک مطالعه، کسانی که سطوح هوموسیستئین بالایی داشتند، خطر ابتلاء آن‌ها به نقص شنوایی ۶۴ درصد بیشتر بود. بهترین راه کم کردن سطح هوموسیستئین چیست؟ ویتامین‌های ب کمپلکس.

۱۰. وضعیت پوست‌تان را بهتر می‌کند

پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند که بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E برای حفظ سلامتی و جوانتر به نظر رسیدن پوست بسیار حائز اهمیت هستند.

۱۱. آسم و آلرژی‌ها را بر طرف می‌کند

کسانی که آسم دارند یا افراد مستعد ابتلا به آلرژی اغلب سطوح پایینی از ویتامین C، روی، سلنیوم، و منیزیم دارند.

۱۲. از ناراحتی‌های مربوط به دیابت جلوگیری می‌کند

رپورتاژ

دیابت ادرار را افزایش می‌دهد و در نتیجه ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در آب از دست می‌روند، که این به کمبودهایی منجر می‌شود که به شدت خطر مشکلات بیشتر را افزایش می‌دهد که بر چشم‌ها، اعصاب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها، و اندام‌های بدن تاثیر می‌گذارد. بهترین راه پیشگیری از بروز این ناراحتی‌ها، علاوه بر تحت کنترل گرفتن قند خون، آن است که روزانه مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.

۱۳. خلق و خو را بهتر می‌کند

مطالعات بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف یک عدد مولتی ویتامین در روز اثرات مثبتی بر اخلاق و خلق و خوی آدم‌ها می‌گذارد.

۱۴. استرس را کنترل می‌کند

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که علاوه بر بهتر کردن خلق و خو، مصرف روزانه‌ی مولتی ویتامین به ویژه آن‌هایی که حاوی دوز ویتامین ب کمپلکس نیز هستند – می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

۱۵. به کاهش وزن کمک می‌کند

در مطالعه‌ای که بر روی زنان انجام شد دریافتند کسانی که روزانه مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف می‌کنند به طور متوسط ۳.۵ کیلوگرم وزن کم می‌کنند که این مقدار در مقایسه با کسانی که مکمل کلسیم می‌خورند (۹۰ گرم) و کسانی که در گروه دارونما قرار دارند (۰.۲۲ کیلوگرم) میزان قابل توجهی است.

۱۶. عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد

عملکرد جنسی بهینه به جریان قدرتمند خون در ارگان‌هایی که مسئول ترشح هورمون‌های جنسی هستند بستگی دارد. ویتامین C، ویتامین E، و ب کمپلکس از شریان‌های خون محافظت می‌کنند و جریان خون را در بدن افزایش می‌دهند. روی برای تولید تستوسترون ، هورمون شور و اشتیاق جنسی در زنان و مردان – ضروری است اما دلیل دیگر آن است که مصرف روزانه‌ی مولتی ویتامین می‌تواند میل و عملکرد جنسی را تقویت کند.

۱۷. از خشکی چشم پیشگیری می‌کند

آسیب طولانی مدت رادیکال‌های آزاد تاثیر بد خود را بر جای خواهد گذاشت و چشم‌ها نیز از این آسیب در امان نخواهند بود. یکی از رایج‌ترین موارد گزارش شده خشکی چشم‌ها است، که با بیشتر شدن سن و سال به خاطر کاهش چشمگیر تولید اشک اتفاق می‌افتد. آنتی اکسیدان‌ها، به ویژه ویتامین A، حفظ روانی و سلامت کلی چشم‌ها مفید است. به همین خاطر است که مصرف کردن این مواد مغذی حیاتی می‌تواند در درجه‌ی اول به برطرف کردن یا جلوگیری از وخیم‌تر شدن مشکلات کمک کند.

۱۸. جلوی فرسایش تلومرها را می‌گیرد

کروموزوم‌ها، که در هسته‌ی همه‌ی سلول‌ها یافت می‌شوند، در واقع الگوهای ژنتیکی رشد، پرورش و عملکرد فیزیولوژیکی شما را در خود دارند. در سر هر کروموزوم «کلاهک‌های» محافظی وجود دارد که تلومر نامیده می‌شوند، که طبیعتا با پا به سن گذاشتن کوتاه‌تر می‌شوند. در پژوهش‌های انجام شده دریافته‌اند که خوردن یک وعده مولتی ویتامین در روز می‌تواند به شما کمک کند و حتی روند این فرسایش را وارونه کند.

۱۹. میل و اشتیاق به مصرف الکل را کاهش می‌دهد

در مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که مشکلات مربوط به مصرف الکل دارند می‌توانند با رساندن سطح کافی ویتامین‌های ب کمپلکس، کلسیم و منیزیم، مطمئن باشند که میل و اشتیاق‌شان به مصرف الکل کاهش پیدا کند و تحت کنترل قرار بگیرد.

۲۰. از مشکلات مربوط به دهان و دندان جلوگیری می‌کند

ویتامین C در پیشگیری از بیماری لثه نقش مهمی ایفا می‌کند، چون به حفظ انسجام بافت‌های دهانی کمک می‌کند. سایر آنتی اکسیدان‌ها، من جمله ویتامین A و E و همچنین سلنیوم، نیز سلامت لثه‌ها را بهبود می‌بخشند. شاید حتی از همه مهمتر روی باشد، که غشاء سلولی را متعادل می‌سازد و از رشد پلاک‌ها در دهان پیشگیری می‌کند. کمبود روی و ویتامین A در بیمارانی که بیماری‌های دهان و دندان دارند رایج است.

چگونه یک مولتی ویتامین با کیفیت انتخاب کنیم

تمام مولتی ویتامین‌ها به یک شکل و یکسان درست نمی‌شوند. یک مولتی ویتامین خوب و با کیفیت باید حاوی دوز خوبی از چند ویتامین و ماده‌ی معدنی اصلی و کلیدی باشد. در ادامه فهرستی از دوزهایی که باید یک مولتی ویتامین خوب در خود داشته باشد به شما ارائه می‌کنیم:

ویتامین A ۱۵.۰۰۰ واحد بین‌المللی (در درجه اول از بتاکاروتن)
ویتامین C ۱.۰۰۰ تا ۱.۵۰۰ میلی گرم
ویتامین D به ثدری که به سطح خون ۴۰-۶۰ ng/Ml برسد
ویتامین E ۲۰۰ واحد بین‌المللی
تیامین ۵۰ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۵۰ میلی گرم
نیاسین (B3) ۱۰۰ میلی گرم
ویتامین B6 ۷۵ میلی گرم
فولیک اسید ۸۰۰ میکرو گرم
ویتامین B12 ۱۵۰ میکرو گرم
بیوتین ۳۰۰ میکرو گرم
پانتوتنیک اسید ۵۰ میلی گرم
کولین ۲۰۰ میلی گرم
کلسیم ۱.۰۰۰ میلی گرم
ید ۱۵۰ میکرو گرم
منیزیم ۵۰۰ میلی گرم
روی ۳۰ میلی گرم
سلنیوم ۲۰۰ میکرو گرم
مس ۲ میلی گرم
منگنز ۱۰ میلی گرم
کرومیوم ۲۰۰ میکرو گرم
مولیبدن ۱۳۰ میکرو گرم

توصیه‌ها و نکاتی درباره‌ی مولتی ویتامین

وقتی که یک مولتی ویتامین خوب پیدا کردید، باید برای اطمینان از کسب بهترین نتایج از مصرف آن چند نکته هست که باید رعایت کنید.

– در صورت امکان، مولتی ویتامین مصرفی را به دوزهای مختلف تقسیم کنید. توصیه می‌شود صبح‌ها و یک بار هم حول و حوش زمان صرف شام مولتی ویتامین‌تان را مصرف کنید.

– مولتی ویتامین‌ها را با غذا بخورید، تا از ناراحتی معده در امان باشید.

– برای تنظیم مصرف مولتی ویتامین‌ها را هر روز سر یک ساعت معین مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید، روی گوشی یا کامپیوتر خود ساعت هشدار را تنظیم کنید.

– از مکمل‌های مولتی ویتامین خود به خوبی مراقبت کنید و آن‌ها را در ظرف‌های مخصوص قرص یا پاکت‌های خاص خودشان قرار بدهید.

خواص گوشت مرغ: ۱۶ خاصیت گوشت مرغ برای سلامتی

 

منبع drwhitaker
نوشته‌های مرتبط