خواص زنبق:  22 خاصیت گل، ریشه و روغن گل زنبق برای سلامتی و زیبایی

گل زنبق یک سرده از گیاهان است که شامل ۲۶۰ تا ۳۰۰ گونه گیاه گلدار زیبا می‌شود. این گیاه چند‌سال‌زی است و شما می‌توانید از ریزوم (زمین‌ساقه) یا پیاز آن را رشد بدهید. این گیاه در سراسر نیمکره‌ی شمالی یافت می‌شود از خاک‌های باتلاقی گرفته تا مناطق نیمه بیابانی. در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره خواص زنبق نکات بیشتری بدانید و از خاصیت گل، ریشه و روغن گل زنبق برای سلامتی و زیبایی آگاه شوید.

در طبیعت، به طور طبیعی و به واسطه‌ی انسان‌ها، زنبق برای تمیز کردن و پاکسازی آب استفاده می‌شود. این گیاه در زیرلایه‌ای رشد می‌کند که جریان مناسب آب را امکان‌پذیر می‌کند و خود گیاه مواد مغذی را از آب می‌گیرد. البته درست است که این گیاه خواص فوق‌العاده‌ای دارد اما برخی از گونه‌های آن مضر هستند و استفاده از آن‌ها در برخی کشورها ممنوع شده‌است.

ریشه‌ی گیاه زنبق دارای خواص دارویی بسیار زیادی است. این گیاه دارویی به همراه گیاهان مختلف برای تهیه داروهای هومیوپاتی یا تنها برای تهیه‌ی چای استفاده می‌شود. ریشه‌های گیاه زنبق به دلیل عطر و طعم و رایحه‌ی ملایم و بسیاری خوشی که دارند، در صنعت عطرسازی استفاده می‌شوند. ریشه‌ی زنبق مثل یک تصفیه‌کننده‌ی خون و محرک غدد عمل می‌کند و عملکرد سیستم دفع ادرار و دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. مشکلات روزمره مانند سردرد، درد دندان و درد عضلات و غیره را می‌توانید از طریق استفاده از روغن ریشه‌ی زنبق درمان کنید. ریشه‌های این گیاه کمک می‌کند تا از بوی بدن دهان و جای سوختگی و جای زخم دور بمانید. ریشه‌ها و باقی قسمت‌های گل زنبق برای سلامت کلی، پوست، مو و … بسیار مفید است.

خواص زنبق برای مو

به دست آوردن موهای زیبا رویای بسیاری از آدم‌ها است، زیرا نشانه‌ای از زیبایی و ظرافت است. برای غالب آدم‌ها کنترل موهای وزوزی، خشک و فر بسیار دشوار است و اغلب باعث ناراحتی می‌شود.

۱. موهایی سالم و زیبا به شما می‌دهد

ریشه‌های زنبق  به شکل پودر برای داشتن موهای بلند و زیبا بسیار موثر هستند. پودر زنبق  با خرد کردن و آسیاب کرد ساقه‌ی این گیاه تهیه می‌شود و استفاده از آن معمولا موهایی نرم، براق و زیبا به شما می‌دهد.

۲. موها را پرپشت نشان می‌دهد

در زمان‌های قدیم، پودر زنبق را برای پرپشت نشان دادن موها استفاده می‌کردند.

۳. موها و پوست کف سر را مرطوب می‌کند

کمی پودر زنبق  روی پوست کف سرتان بزنید تا موهایی زیبا و پرپشت داشته باشید. عطر و بوی ملایم و خوشایند این پودر کف سر را تر و تازه و موها را زیبا می‌کند.

خواص زنبق برای پوست

۴. ناخالصی‌ها و میکروب‌ها را از روی پوست حذف می‌کند.

ریشه‌های زنبق  در ترکیب با عصاره‌ی گیاه مارگوزا به پاکسازی پوست کمک می‌کنند و ناخالصی‌ها و میکروب‌ها را از روی پوست به خوبی حذف می‌کنند.

۵. رطوبت پوست را حفظ می‌کند

ترکیبی از ریشه‌های زنبق و مارگوزا پوست را مرطوب نگه می‌دارد و خشکی و خارش پوست را از بین می‌برد. هر یک از محتویات این ترکیب می‌توانند همراه با عسل استفاده شوند. برای به کار بردن محصول به دست آمده می‌توانید آن را به صورت حرکات دایره‌ای روی پوست ماساژ بدهید.

۶. پوستی پرطراوت و درخشان به شما می‌دهد

پودر ریشه‌ی زنبق به دلیل عطر و ترکیباتی که دارد، معمولا در تهیه‌ی پودر صورت و سایر لوازم آرایشی استفاده می‌شود. این پودر  به پوست کمک می‌کند تا رطوبت و کشسانی خود را حفظ کند و پوستی پرطراوت و درخشان به شما می‌دهد. سموم مضر و سلول‌های دچار مشکل با استفاده از پودر رنبق دور می‌شوند.

خواص زنبق برای سلامتی

۷. این ماده یک ضدعفونی‌کننده‌ی عالی است

مواد معدنی ضروری و روغن‌ها یک اثر شفاهنده دارند و به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده عمل می‌کنند. انواع مختلف سوختگی، جای زخم و غیره با استفاده از پودر زنبق به خوبی التیام خواهند یافت.

۸. گرفتگی ریه، اسهال و سایر مشکلات را رفع می‌کند

گرفتگی شدید در ریه‌ها، اسهال و غیره را می‌توانید با مصرف این پودر درمان کنید. پودر ریشه‌ی زنبق در به حداقل رساندن التهاب و تورم در ناحیه‌ی برونش تاثیر بسیار مثبتی دارد و به همین دلیل می‌تواند گرفتگی بینی را به خوبی درمان کند.

۹. دندان‌ها را قوی و سالم می‌کند

پودر زنبق به دلیل عطر طراوت‌بخش و خوبی که دارد، معمولا در پودرهای دندان و پاستاها استفاده می‌شود. ریشه‌های خشک‌شده‌ی این گل به طور معمول به نوزادانی که در حال درآوردن دندان هستند داده می‌شود تا دندان‌هایی قوی‌تر و سالم‌تر داشته باشند.

مواد مغذی موجود در ریشه‌ی زنبق

پودر ریشه‌ی زنبق مواد مغذی فوق‌العاده‌ای را به بدن می‌رساند و سلامت آن را به خوبی حفظ می‌کند. پودر زنبق  حاوی محتویات متنوعی است که به فرد کمک می‌کنند تا با سرطان و مشکلات کبدی مبارزه کند. با مصرف پودر زنبق، عملکرد غدد گوناگون بهبود می‌یابد. پودر زنبق  تصفیه‌کننده‌ی عالی هموگلوبین است و فعالیت غدد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. هنگامی که ناخالصی‌های خون حذف می‌شوند، اثر همه بیماری‌ها و مشکلات به پایان می‌رسد.

خواص روغن زنبق

۱۰. ضد باکتری

روغن زنبق عصاره‌ای از این گیاه است که به طور گسترده‌ای برای خواص ضد باکتری و ضد دردی که دارد استفاده می‌شود. این روغن به دلیل ویژگی‌ها و خواص دارویی که دارد یکی از بهترین روغن‌های موجود در این سیاره است.

برای استخراج روغن زنبق از ریشه‌ی آن استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که این روغن، در واقع روغن معطر (اسانس) نیست و باید آن را نوعی روغن مطلق فرض کنید.

خواص روغن زنبق برای سلامتی

این روغن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، مراقبت از پوست و زیبایی مفید است.

۱. خواص ضد باکتری دارد – روغن زنبق باکتری را از بین می‌برد و رشد آن را مهار می‌کند. بنابراین، برای درمان و محافظت پوست و پوست کف سر، از بین بردن اگزما، آکنه، پسوریازیس و خارش کاربرد دارد.

رپورتاژ

۲. سرفه و احتقان ریوی را تسکین می‌دهد – روغن زنبق دارای خواص رقیق‌کننده‌ی موکوس است و به این ترتیب به حذف آن کمک می‌کند. با کم شدن موکوس سرفه و احتقان کاهش می‌یابد.

۳. درد را از بین می‌برد – روغن زنبق دارای خواص بی‌حس‌کننده‌ی پوست است و باعث کاهش احساس درد می‌شود.

۴. بوی بدن دهان را از بین می‌برد – عطری که روغن زنبق دارد به کاهش بوی بد دهان کمک می‌کند.

۵. ضد افسردگی است – عطر این روغن شیرین و گل‌گونه است. این روغن برای تسکین اعصاب موثر است و باعث آرامش روحی و روانی می‌شود.

۶. دیورتیک (ادرارآور) است – روغن زنبق باعث افزایش میزان ادرار می‌شود و به این ترتیب کمک می‌کند که مثانه به طور کامل خالی شود. به این ترتیب این روغن اجازه می‌دهد تا سموم سریع‌تر از بدن خارج شود و به جلوگیری از احتباس آب کمک کند.

۷. ضد التهاب است – روغن زنبق در کاهش علائم التهاب مانند حساسیت به لمس، تورم، قرمزی، آفتاب‌سوختگی و درد مؤثر است.

۸. خواص قابض دارد – این روغن در کاهش منافذ پوست، درمان جراحات جزئی و کاهش التهاب پوست مفید است. روغن زنبق با منقبض کردن پوست تاثیر خود را می‌گذارد.

۹. خواص ضد قارچ دارد – روغن زنبق قارچ‌ها را از بین می‌برد. بنابراین، در درمان کرم‌های حلقوی، قارچ ناخن و بیماری پای ورزشكاران موثر است.

۱۰. ضدعفونی‌کننده‌ است – روغن زنبق باعث از بین رفتن میکروب‌هایی می‌شود که بیماری‌ها را ایجاد می‌کنند. این روغن مانع بروز عفونت بیش‌تر در زخم‌های کوچک، بریدگی‌ها و خراش‌ها می‌شود.

۱۱. یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است – روغن زنبق حاوی خواص نرم‌کننده‌ی پوست است. این روغن پوست خشک و دارای ترک را درمان می‌کند و پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارد.

۱۲. از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند – روغن زنبق موجب بهبود جریان صفرا از مجاری صفراوی می‌شود، عمل دفع را بهبود می‌دهد و به این ترتیب مانع تشکیل سنگ‌های صفراوی ایجاد شده در اثر بالا بودن غلظت کلسترول و صفرا می‌شود.

کاربردهای روغن زنبق

۱. تهیه‌ی عطر و ادکلن – عطر این روغن دارای رایحه‌ی میانی است که شیرین و پودری به مشام می‌رسد. این عطر بسیار قوی است و بنابراین هم به عنوان تثبیت‌کننده‌ی عطر و هم به عنوان رایحه‌ی پایه استفاده می‌شود.

۲. خوشبوکننده‌ی فضا – استفاده از این روغن در دستگاه پخش‌کننده‌ی بو هم عطر فضا را بهبود می‌دهد و هم بوهای بد را از بین می‌برد.

۳. در تهیه‌ی صابون حمام و نمک حمام به کار می‌رود – روغن زنبق یک ماده‌ی مؤثر در محصولات حمام است. این ماده مرطوب‌کننده است، و عطر و بوی آن خواص آرامش‌بخش حمام کردن را افزایش می‌دهد.

۴. در تهیه‌ی لوسیون، روغن بدن و کرم پوست استفاده می‌شود – این روغن باید به عنوان یک عنصر ارزشمند در محصولات مراقبت از پوست در نظر گرفته شود، زیرا دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. روغن زنبق همچنین یک مرطوب‌کننده‌ی عالی است، از این رو برای تهیه‌ی محصولات مخصوص پوست خشک مناسب است.

۵. در تهیه‌ی شمع‌های معطر و عود به کار می‌رود – گنجاندن این روغن در شمع‌ها و عودها فضا را با عطری آرامش‌بخش و عاشقانه پر می‌کند.

۶. استرس، اضطراب، تنش و افسردگی را بهبود می‌دهد – این عطر باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود، در نتیجه مشکلاتی همچون استرس و اضطراب و برخی دیگر از مشکلات روحی را به خوبی بهبود می‌دهد.

۷. خلاقیت را تحریک می‌کند – روغن زنبق باعث افزایش توجه می‌شود و تمرکز روی ماهیت درونی فرد را بهبود می‌دهد، و در عین حال مانع دخالت عوامل محیطی روی فرایند تمرکز می‌شود. زمانی که برای جستجو در درون‌تان فرصتی داشته باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد.

۸. خستگی را از بین می‌برد – استفاده از روغن زنبق به عنوان روغن ماساژ، علائم خستگی را کاهش می‌دهد. این روغن به عنوان یک روغن ماساژ خوب عمل می‌کند چرا که هم به ذهن آرامش می‌دهد و هم پوست را مرطوب می‌کند.

۹. در تهیه‌ی برخی داروها کاربرد دارد – روغن زنبق یک ماده‌ی مناسب در تهیه‌ی دیورتیک‌ها، داروهای سرطان و داروهای ضد احتقان است، زیرا باعث افزایش میزان ادرار و مهار رشد سلول‌های سرطانی می‌شود و در عین حال جریان صفرا را بهبود می‌دهد.

روغن‌های دیگر برای مخلوط کردن با روغن زنبق

همان‌طوری که ممکن است تصور کنید، این روغن بوی بسیار گل‌گونه‌ای دارد. این ویژگی باعث می‌شود که یک افزودنی عالی برای روغن‌های معطری باشد که بوی گل دارند یا رایحه‌شان شیرین است. در این‌جا چند مورد از روغن‌هایی را می‌بینید که ترکیب خوبی را با روغن زنبق تشکیل می‌دهند:

– یاسمین

– گل سرخ

– بنفشه

– برگاموت

نتیجه‌گیری

این‌که تمام محصولات طبیعی ایمن و مفید هستند، افسانه‌ای بیش نیست. در واقع این پودر هم باید بسته به اوضاع سلامتی و اختلالاتی که فرد احتمالا به آن‌ها مبتلا است، مورد استفاده قرار گیرد. از آن‌جایی که هیچ گونه شواهد علمی برای دوز مناسب پودر زنبق وجود ندارد، حتما باید قبل از مصرف با یک پزشک مشورت کنید.

روغن زنبق برای افرادی که ترجیح می‌دهند شمع‌های خانگی، عود، محصولات حمام، عطر و لوسیون بدن تهیه شده در خانه را استفاده کنند بسیار جذاب است. خواص ضد قارچ و ضد باکتری آن پوست شما را در برابر عفونت محافظت می‌کند، در حالی که عطر محصولات حمام و خوشبوکننده‌های هوا به شما آرامش می‌دهند.

نکته‌ی دیگر این‌که این گیاه به خاطر زیبایی‌اش صدها سال است که در هنر حضور دارد. هنرمندان مشهور مانند وینسنت ونگوگ و جوزف میسون دارای چند نقاشی معروف هستند که زنبق نیز در آن‌ها حضور دارد. هرچند بسیاری از آدم‌ها تشخیص نمی‌دهند اما حتی فلور- د- لی هم در واقع گل زنبق است.

ممکن است متوجه شده باشید که روغن زنبق یکی از روغن‌های نادر و گران‌قیمت در بازار است. قیمت آن و نادر بودن‌اش به این دلیل است که روغن موجود در این گیاه بسیار کم است و مقدار زیادی از این گیاه برای تولید مقدار اندکی روغن لازم است.

سلب مسئولیت

از آن‌جایی که روغن زنبق در واقع یک روغن مطلق است، شما نباید این محصول را به صورت خوراکی کنید. شما اطلاع ندارید که آیا روغنی که خریداری کرده‌اید ۱۰۰ درصد ارگانیک است یا خیر. همانند سایر روغن‌های مطلق و معطر، این محصول را نیز از دسترس کودکان دور نگه دارید!

نوشته‌های مرتبط