برونگرایی: ۵ ویژگی شخصیتی آدم های برونگرا را بشناسید

آیا دوست دارید با آدم‌های جدید ملاقات کنید؟ آیا حضور در یک رویداد اجتماعی بزرگ باعث ایجاد انرژی و شادابی در شما می‌شود؟ اگر پاسخ‌تان به این سوالات مثبت است، احتمالا شما جزء آدم‌های برونگرا هستید. شاید برایتان جالب باشد این مقاله را با موضوع برونگرایی در سایت کسب و کار بازده مطالعه کنید.

امروزه، بحث‌های زیادی در خصوص تفاوت‌های میان آدم‌های برونگرا و درونگرا صورت می‌گیرد؛ غالبا این دو پدیده را به عنوان یک ویژگی اخلاقی می‌شناسند. برونگرایی و درونگرایی جزء ابعاد اصلی شخصیتی انسان‌ها هستند که به همراه چهار عامل دیگر – پذیرا بودن، درستکاری، توافق، و روان‌رنجوری – ۵ عامل بزرگ شخصیتی را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این نظریه، شخصیت انسان از پنج بعد گسترده تشکیل می‌شود. هر یک از این ابعاد دارای یک طیف است. با این‌که برخی از آدم‌ها ممکن است در یکی از دو سر این طیف قرار داشته باشند، معمولا بیش‌تر آدم‌ها در میانه‌ی این طیف قرار دارند. بنابراین، با این‌که شاید دارای خصوصیات‌ متعددی باشید که شما را به یک آدم برونگرا تبدیل می‌کنند، ممکن است گاهی اوقات خصوصیات خاصی نیز از خود بروز دهید که به طور طبیعی متعلق به آدم‌های درونگرا هستند.

برونگرایی چیست؟

از دیدگاه مثبت، آدم‌های برونگرا معمولا به عنوان افرادی خوش‌صحبت، اجتماعی، عمل‌گرا، مشتاق، مهربان، و خوش‌مشرب شناخته می‌شوند. از دیدگاه منفی، آن‌ها گاهی اوقات به آدم‌هایی توجه‌طلب، حواس‌پرت، و ناتوان در تحمل تنهایی تبدیل می‌شوند. هم‌چنین، آدم‌های برونگرا احتمالا بیش‌تر از دیگران در معرض انجام رفتارهای پرخطر قرار دارند؛ رفتارهایی نظیر انجام کارهایی که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند.

آدم‌های برونگرا عموما دارای ویژگی‌های زیر هستند:

الف. از قرار گرفتن در کانون توجهات می‌برند
ب. از کار گروهی لذت می‌برند
پ. به دلیل ماندن به مدت طولانی احساس انزوا می‌کنند
ت. دوست دارند با صحبت کردن با دیگران ارتباط برقرار کنند
ث. دوست دارند درباره‌ی افکار و احساسات‌شان صحبت کنند
ج. برای الهام گرفتن و پیدا کردن ایده‌های جدید به دنبال منابع خارجی و سایر آدم‌ها می‌گردند
چ. علائق متعدد و گسترده‌ای دارند
ح. معمولا اول عمل می‌کنند، و سپس فکر می‌کنند

برونگرایی با شماری از پیامدهای مختلف ارتباط متقابل دارد. مثلا از جمله پیامدهای مختلف برونگرایی می‌توان به این نمونه‌ها اشاره کرد؛ آدم‌های برونگرا تمایل دارند زمان بیش‌تری را با سایر آدم‌ها سپری کنند، وقت بیش‌تری را به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی اختصاص بدهند، و معمولا دوستان زیادی دارند. هم‌چنین، پژوهش‌ها نشان داده‌اند، آدم‌های برونگرا در مقایسه با آدم‌های درونگرا معمولا شادتر هستند و کم‌تر از آن‌ها در معرض ابتلا به برخی اختلالات روانشناختی قرار دارند.

ویژگی‌های مشترک آدم‌های برونگرا

آیا فکر می‌کنید شما هم برونگرا هستید؟‌ پنج ویژگی‌ کلیدی و مشترک زیر را که به این سبک شخصیتی مربوط می‌شوند، در خود بررسی کنید:

۱. دوست دارید صحبت کنید

شما نه فقط از صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده، و همکاران‌تان لذت می‌برید، بلکه عاشق این هستید که با آدم‌ها کاملا غریبه گرم بگیرید و گفتگو کنید. شما دوست دارید با آدم‌های جدید ملاقات کنید و از جریان زندگی‌شان آگاه شوید. برخلاف آدم‌های درونگرا که قبل از حرف زدن معمولا فکر می‌کنند، آدم‌های برونگرا معمولا از حرف زدن به عنوان روشی برای مرور و ساماندهی افکار و ایده‌های‌شان استفاده می‌کنند.

رپورتاژ

هم‌چنین، آدم‌های برونگرا معمولا دوستان زیادی دارند. از آن‌جا شما در ملاقات آدم‌های جدید و باز کردن سر صحبت مهارت خوبی دارید و ذاتا از همراهی و معاشرت را دیگران لذت می‌برید، جای تعجب نیست که به راحتی بتوانید با آدم‌های زیادی دوست شوید.

۲. از معاشرت با دیگران الهام می‌گیرد

آیا معمولا هنگامی که با سایر آدم‌ها معاشرت می‌کنید، احساس می‌کنید ذهن‌تان باز شده است و شاداب می‌شوید؟ تعاملات اجتماعی معمولا باعث شادابی آدم‌های برونگرا می‌شوند؛ این افراد از تبادل نظر با دیگران واقعا انرژی می‌گیرند.

وقتی آدم‌های برونگرا مدت زیادی تنها می‌مانند، معمولا به تدریج احساس رخوت و ناتوانی می‌کنند. اگر قرار باشد آدم‌های برونگرا بین تنها ماندن و بودن در میان جمع یک گزینه‌ را انتخاب کنند، بیش‌تر آن‌ها همیشه گزینه‌ی بودن در میان جمع را انتخاب خواهند کرد.

۳. درباره‌ی مشکلات‌تان با دیگران گفتگو می‌کنید

وقتی با مشکلی رو به رو می‌شوید، ترجیح می‌دهید درباره‌ی این مشکل و گزینه‌های پیش روی‌تان با دیگران بحث و گفتگو کنید. صحبت کردن درباره‌ي مشکلات‌تان با دیگران به شما کمک می‌کند عمیقا به مسائل مختلف فکر کنید، و بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها را برای خود انتخاب کنید. پس از سپری کردن یک روز سخت در محل کار یا دانشگاه، صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده درباره‌ی مسائلی که در طول روز با آن‌ها مواجه شده‌اید، کمک‌تان می‌کند استرس‌تان را کم‌تر کنید. از طرف دیگر، آدم‌های درونگرا ترجیح می‌دهند پس از گذراندن یک روز سخت به تنهایی درباره‌ی مشکلات‌شان فکر کنند و کمی در عالم خود به آرامش برسند.

۴. خودمانی و صمیمی هستید

از آن‌جا که آدم‌هایی با چنین ویژگی شخصیتی معمولا عاشق تعامل با سایر آدم‌ها هستند، سایرین نیز معمولا آدم‌های برونگرا را به عنوان افرادی دوست‌داشتنی و به اصطلاح، سهل‌الوصول می‌شناسند. در یک مهمانی، معمولا آدم‌های برونگرا نخستین افرادی هستند که به سمت مهمانان جدید می‌روند و دیگران را به یکدیگر معرفی می‌کنند. به همین دلیل نیز آدم‌های برونگرا معمولا به سادگی با سایر آدم‌ها آشنا می‌شوند و می‌توانند دوستان جدیدی پیدا کنند.

۵. به راحتی به دیگران درد دل می‌کنید

با این‌که آدم‌های درونگرا گاهی اوقات به عنوان افرادی گوشه‌گیر و ساکت شناخته می‌شوند، آدم‌های برونگرا معمولا سفره‌ی دل‌شان را برای دیگران باز می‌کنند و دوست دارند افکار و احساسات‌شان را با دیگران در میان بگذارند. به همین دلیل نیز سایر آدم‌ها عموما به راحتی سر از کار این افراد در می‌آورند.

سخن آخر

به خاطر داشته باشید، برونگرایی خصوصیتی سیاه و سفید نیست؛‌ یعنی در واقع یک طیف است. برخی از آدم‌ها ممکن است بسیار برونگرا باشند، و برخی دیگر نیز شاید آرام‌تر و متعادل‌تر باشند. این تیپ شخصیتی در میان آدم‌ها رایج‌تر از درونگرایی است، و معمولا به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود؛‌ زیرا آدم‌های برونگرا عموما در تعامل با سایر آدم‌ها ماهرتر هستند.

با وجود این، منظور ما از ارزشمند بودن برونگرایی این نیست که یک سبک شخصیتی از نسبت به سایر سبک‌های شخصیتی بهتر یا بدتر است. هر سبک شخصیت مزایا و معایب منحصر به خود را دارد، و حتی ممکن است به این نتیجه برسید که شما در برخی موقعیت‌ها برونگرا و در برخی موقعیت‌های دیگر درونگرا هستید.

منبع verywellmind
نوشته‌های مرتبط