۳ فن علمی برای خواندن ذهن دیگران که همین امروز باید بدانید

اگر در زندگی روزمره و در ارتباط با دیگران به دنبال رمز و رازهای علمی برای خواندن ذهن دیگران هستید،اگر مشتاق هستید پاسخ طرف مقابل را زودتر دریافت کنید و اشتباهتان را در ارتباط های کاری نمی دانید با این نوشتار در سایت بازده همراه باشید.

تصور کنید که بخاطر یک ایده ‌جدید برای یک پروژه مشترک بسیار هیجان زده هستید. در مورد آن به دوستتان که مطمئنید همانند شما هیجان زده خواهد شد، ایمیل می‌زنید.‌ بی‌صبرانه منتظر پاسخ هستید، و هر ساعت پیام‌های ورودیتان را چک می‌کنید. چندین ساعت می‌گذرد. شما عصبی و استرسی شده‌اید، و منتظر پاسخید. روز بعدی و بعدی هم سپری می‌شوند. بسیار مشتاقید تا بدانید چرا هیچگونه پاسخی دریافت نکرده‌اید. چرا دوستتان پاسخ شما را نداده است؟ آیا از شما خوشش نمی‌آید؟ آیا از شما ناراحت است؟ مشکل چیست؟

آیا تابحال چنین اتفاقی برای شما افتاده است؟ برای من بارها اتفاق افتاده است. سیستم هدایت خودکار من به شدت فعالیت کرده، سناریوهای منفی مختلفی را خواهد ساخت و هورمون‌هایی مرتبط با استرس آزاد خواهد نمود. چنین اتفاقات ناگوار نوع متعارفی از اشتباهات اندیشیدنی است، نوعی که به گفته تحقیقات، ‌سلامت ذهنی و فیزیکی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

سناریوی صحیح در خواندن ذهن دیگران

یکی دیگر از اشتباهات اندیشه‌ای در این سناریو این است که دوست شما همان احساسات و باوری که شما در برابر آن ایدة جدید دارید را نشان خواهد داد. مطالعاتی که در مبنای یک اصل شناختی به نام «اثر رضایت اشتباه» صورت گرفته است نشان می‌دهد که سیستم هدایت خودکار شما به طور چشمگیری به غلو درمورد میزان توافق دیگران با باورها و نظرات ما می‌پردازد. این مسئله در مورد افرادی که در اطراف ما قرار دارند، مانند دوستان و خانوادة ما، صحت زیادی دارد. در نتیجه، در استفاده از بینشمان در پیش‌بینی رفتار کسانی که در اطراف ما قرار دارند، از جمله دایرة ‌اجتماعی بافراد مرتبط با ما، با مشکل مواجه می‌شویم.

با این حال، اثر رضایت اشتباه کاربرد گسترده‌ای دارد. واکنش‌های غریزی ما «عموم» را بعنوان یک کل برای به اشتراک گذاردن دیدگاهمان می‌شناسد. این مسئله زمانی مشکل‌ساز می‌شود که موجب شود بر میزان توافق دیگران با ایده‌های سیاسی ما اهمیت بسیار زیادی قائل شویم. چنین برآوردهایی توانایی ما برای شرکت در مباحثات سالم سیاسی و مشارکت در قطب‌بندی‌های سیاسی را کاهش خواهد داد. جای تعجب نیست که با روان‌شناسان مشاوره‌ای کنار نمی‌آییم!

خوب، چگونه در برابر اثر رضایت اشتباه مقابله کنیم؟

نخست اینکه، استراتژی که پیشتر به درباره آن درخصوص خواندن ذهن دیگران صحبت کردیم، اینکه نقشه‌های ذهنی ما هیچ‌گاه با واقعیت جور در نمی‌آیند، را بخاطر داشته باشید. و اینکه نقشه‌های ذهنی ما با نقشه‌های ذهنی دیگران نیز جور در نمی‌آیند!

برای به خاطر سپردن این واقعیت در ذهن، یک عادت ذهنی بسیار مفید را در اینجا ارائه می‌کنیم: از «شکست خوردن در ذهن دیگران» اجتناب کنید. این یعنی چه؟ در اصل، زمانیکه تلاش می‌کنید تا چگونگی تفکر دیگران در مورد جهان را تصویر کنید، یک لحظه مکث کنید و به خاطر بیاورید که دیدگاه آنها متفاوت از دیدگاه شما است. این یک نمونه مشخص از استراتژی همه‌گیر برای غلبه بر تعصباتِ برعکس پنداری، در این مورد دیدگاه طرف مقابل را پذیرفتن، است.

رپورتاژ
چرا این مورد مفید است؟

خوب، تئوری شهودی ذهن ما، شیوه‌ای که ذهن دیگران را می‌فهمیم، دیگران را همچون خود ما به تصویر می‌کشد. سیستم هدایت خودکار ما اینگونه می‌اندیشد که دیگران دنیا را همچون ما می‌فهمند و ایده‌هایی مشابه با ما در زمینة آنچه درست است دارند. اجتناب از افتادن در این دام به ما کمک می‌کند تا این گرایش مشکل‌ساز را به یاد بیاوریم و در برابر آن مقابله کنیم.

با ایجاد چنین عادات ذهنی می‌توانیم elephant whisperers بوده و سیستم هدایت خودکارمان را به‌گونه‌ای بازیابیم تا رویکرد آگاهانه‌تری در پیش‌بینی افکار، ‌احساسات، و رفتار دیگران داشته باشیم. در نتیجه، قادر خواهیم بود که واقعیت را بهتر بررسی کرده و با اتخاذ تصمیمات موثر بیشتری که به ما در دستیابی به اهدافمان کمک می‌کنند می‌توانیم استقلال عمل بیشتری بدست آوریم.

تمرینات و استراتژی‌هایی برای یادگیری موثر

حال، چه استراتژی‌هایی برای یادگیری موثر این اطلاعات و درونی‌سازی این رفتارها و الگوهای ذهنی وجود دارند که بتوانند به موفقیت شما کمک کنند؟

خوب، تحقیقات روانشناسی آموزشی نشان دادند که درگیر شدنِ‌ فعال با این اطلاعات، شخصی‌سازی آن در زندگیتان، مرتبط نمودن آن با اهدافتان،‌ و تصمیم‌گیری در مورد طرح و گام مشخص بعدی که برمی‌دارید بهترین تمرینات برای این مضمون می‌باشند. زمان کافی برای پاسخ دادن به پرسش‌های ذیل را فراهم سازید تا از مزایای طولانی مدت مطالعه این مقاله درمورد خواندن ذهن دیگران بهره بگیرید:

  • آیا نمونه‌ای وجود دارد که بزرگ کردنِ اتفاقات، تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد؟
  • آیا اثر رضایت اشتباه تا بحال به هدایت نادرستِ تعاملات فردی شما پرداخته است؟ در پیش‌بینی‌های باورهای عام و درگیری‌های سیاسی چطور؟
  • به نظر شما، عادات ذهنی برای اجتناب از فکر کردن به این موضوع که دیگران دنیا را همانند شما درک می‌کنند، به چه روش‌هایی، البته اگر روشی وجود داشته باشد، می‌توانند در داشتن یک زندگی بهتر و دستیابی به استقلال بیشتر کمک کنند؟
  • چنانچه فکر می‌کنید برای شما مفید است، چه برنامه‌ای خواهید ریخت و چه گام‌های مشخصی برای درونی‌سازی این عادات ذهنی برمی‌دارید؟

روانشناسی کسب و کار چیست؟

منبع لایف هک
نوشته‌های مرتبط