کد بورسی چیست؟

قدم گذاشتن به بورس و آغاز معامله‌گری در این بازار، نیازمند طی کردن مراحلی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دریافت کد بورسی است. کدی منحصر به فرد و یکتا که کاربران بازار سرمایه با آن شناخته می‌شوند و مانند کد ملی تنها یک بار برای کاربران این بازار صادر می‌شود. در ادامه به سراغ این موضوع رفته‌ایم و با شما بیشتر درباره کد بورسی و چگونگی دریافت آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شماره منحصر به فردی است که دریافت آن برای حضور در بورس الزامی است و همه علاقه‌مندان به حضور در این بازار پیش از هر اقدام دیگری باید این کد را دریافت کنند. کد بورسی از 8 کاراکتر تشکیل شده است که سه حرف ابتدایی نام خانوادگی و 5 عدد که به صورت تصادفی اتخاب می‌شوند، را شامل می‌شود.

فرض کنید فردی با نام خانوادگی «بهرامی» برای دریافت کد بورسی اقدام کرده باشد، در این صورت کد بورسی صادر شده برای او می‌تواند به این شکل باشد: بهر 67890 یا بهر 76543

هر کاربر بازار سرمایه تنها یک بار قادر به دریافت کد بورسی است و در صورتی که این کد را فراموش کند، می‌تواند از طریق سامانه استعلام کد بورسی آن را به راحتی بازیابی کند. به کد بورسی، کد سهامداری یا کد معاملاتی هم گفته می‌شود.

برای دریافت کد بورسی نیاز به پرداخت هزینه خاصی ندارید و این کار به صورت کاملا رایگان انجام خواهد شد. همچنین کد بورسی شما تاریخ انقضا هم ندارد و می‌توانید برای همیشه از این کد برای حضور در بازار سرمایه و انجام معاملات در این بازار استفاده کنید.

برای دریافت کد بورسی باید ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و با دریافت کد پیگیری ده رقمی سجام، فرآیند احراز هویت این سامانه را نیز طی کرده باشید. در ادامه کمی بیشتر درباره ثبت‌نام در سجام صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ چگونگی دریافت کد بورسی می‌رویم. همچنان همراه ما باشید.

سجام چیست؟

سجام، سامانه‌ای است برای گردآوری اطلاعات مالی، هویتی و ارتباطی فعالان بازار سرمایه که ثبت‌نام در آن برای حضور در بورس و آغاز معاملات در این بازار الزامی است. سجام، مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است و همه کاربران بازاربورس، چه آن‌هایی که به تازگی قصد ورود به این بازار را دارند و چه آن‌هایی که سال‌ها است در بورس و بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، برای انجام معاملات در این بازار باید در سامانه سجام ثبت نام کنند.

برای ثبت‌نام در سجام ابتدا باید به وب سایت این سامانه به آدرس sejam.ir مراجعه کنید و با انتخاب گزینه «ثبت‌نام در سجام»، فرم‌های مربوط به اطلاعات هویتی، تحصیلی، شغلی، بانکی و …  را کامل کنید تا یک کد پیگیری ده رقمی برای شما ارسال شود. داشتن این کد برای انجام احراز هویت سجام الزامی است.

ثبت‌نام در سجام مزایای گوناکونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم نیاز به احراز هویت مجدد در صورت مراجعه به دیگر نهادهای مالی و تسهیل دریافت سود و مطالبات مالی توسط سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

رپورتاژ

چگونه کد بورسی بگیریم؟

حال که در سامانه سجام ثبت‌نام کردید و احراز هویت شدید، نوبت دریافت کد بورسی است. برای دریافت کد بورسی باید از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنید. می‌توانید این کار را به صورت حضوری و با مراجعه مستقیم به دفاتر و شعب کارگزاری مورد نظرتان انجام دهید یا اینکه از امکان دریافت غیرحضوری کد بورسی استفاده و این کد را به صورت آنلاین دریافت کنید.

در دریافت حضوری کد بورسی، باید به دفاتر کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس بروید و با تحویل دادن مدارک لازم و پر کردن فرم‌های خواسته شده برای دریافت کد بورسی درخواست دهید. انتخاب کارگزاری نیز خود مرحله‌ای مهم در این فرآیند محسوب می‌شود و باید در این زمینه نیز سعی کنید بهترین گزینه را برای معامله‌گری در این بازار مد نظر داشته باشید.

شما می‌توانید از روش دریافت غیرحضوری کد بورسی هم استفاده کنید و این کار را به راحتی به صورت آنلاین و از منزل و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری‌ها انجام دهید.

برای دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری آگاه، می‌توانید به سامانه آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com  مراجعه کنید و با تکمیل فرم‌های خواسته شده در سایت، مراحل ثبت‌نام در کارگزاری و سامانه سجام را به صورت همزمان طی کنید.

ضمن اینکه برای ثبت‌نام در سجام باید مبلغی نیز توسط کاربران بازار سرمایه پرداخت شود که در صورت ثبت‌نام از طریق آگاه اکسپرس، این کار نیز به صورت رایگان انجام خواهد شد.

تفاوت کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین

امروزه خرید و فروش سهام در بورس به صورت آنلاین انجام می‌شود و کار فعالان بازار سرمایه برای حضور در این بازار و انجام معاملات بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. در این فرآیند آن‌ها به راحتی وارد سامانه معاملاتی خود می‌شوند و با انتخاب سهام مورد نظر خود برای خرید یا فروش آن اقدام می‌کنند.

برای انجام معاملات به صورت آنلاین و برخط، باید در کارگزاری که از طریق آن برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام می‌کنید کد معاملاتی آنلاین داشته باشید. برخلاف کد بورسی که تنها یک بار برای سرمایه‌گذاران صادر می‌شود، شما می‌توانید از کارگزاری‌های مختلفی کد معاملاتی آنلاین بگیرید و با واسطه کارگزاری‌های متفاوتی به معامله‌گری در بورس بپردازید.

سخن آخر

علاقه‌مندان به حضور در بازار سرمایه برای آغاز فعالیت‌شان در این بازار، باید کد بورسی داشته باشند. شناسه‌ای که با آن در این بازار شناخته می‌شوند و کلیه فعالیت‌های آن‌ها در بازار سرمایه با این کد منحصر به فرد صورت می‌گیرد. کدی که تنها یک بار برای هر یک از کاربران بازار بورس صادر می‌شود و در صورت فراموشی باید نسبت به بازیابی و استعلام آن اقدام کرد.

برای گرفتن کد بورسی باید از طریق کارگزاری‌های معتبر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اقدام کنید و این کار را یا به صورت حضوری و از طریق مراجعه به دفاتر این کارگزاری‌ها و یا به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهید.

No featured products found

نوشته‌های مرتبط