روغن زیتون برای سرخ کردنی چه ویژگی هایی دارد؟

روغن زیتون از جمله روغن های گیاهی محسوب می‌شود که از فشردن زیتون به دست می آید. امروزه بیشتر خانواده ها برای فرآیند تهیه غذاهای مختلف همچون سرخ کردن و چاشنی و سس سالاد و پخت و پز از روغن زیتونی برای سرخ کردنی استفاده می کنند. اما در چه صورت روغن زیتون برای سرخ کردنی مناسب است؟ در این مطلب به این موضوع می پردازیم.

روغن زیتون برای سرخ کردنی

مسئله ی مهم این است که آیا استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردنی مناسب است؟ محققان در یک بررسی با گرم کردن سه نوع روغن تا دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد از جمله: روغن زیتون، متوجه شدند با وجود این که این روغن افزایش دمای زیادی را داشته است.

اما میزان آلدهید تولید شده در داخل این روغن اندک بوده است. از طرفی هیچ خطری برای سلامتی افراد هم ایجاد نخواهد کرد.علت این مسئله ساختار متفاوت و منحصر به فرد این روغن برآورده شد که باعث واکنش پذیری شیمیایی ناچیز در این روغن در مدت زمان طولانی می شود.

بنابراین اگر تصمیم به استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردنی دارید، بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنید. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که این روغن را تا حد ممکن در هنگام سرخ کردن، کمتر داغ کنید.

چه نوعی از روغن زیتون برای سرخ کردنی مناسب است؟

از میان روغن های مختلف گیاهی، روغن زیتون بیشتر از بقیه معروف است و در پخت و پز و مصارف مختلف استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که مردم از خواص این روغن آگاه هستند اما معمولا  بیشتر آن ها دلیل آن را نمی دانند.

اگر می خواهید از روغن زیتون برای سرخ کردنی استفاده کنید، بهتر است با انواع روغن زیتون آشنا شوید. از این طریق می توانید از روغن زیتونی استفاده کنید که مخصوص سرخ کردن می باشد.

انواع روغن زیتون

انواع روغن زیتون که در مصارف مختلف استفاده می شوند براساس روش تولید، میزان فرآوری و میزان عطر و طعمی که دارند عبارتند از:

روغن زیتون تصفیه نشده

رپورتاژ

در تهیه این روغن ها از گرما و فرآیندهای شیمیایی استفاده نمی شود و خالص و با کیفیت هستند. این نوع روغن نیز به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • روغن زیتون فرابکر با بو
  • روغن زیتون بکر

این دو نوع از روغن زیتون تفاوت چندانی با هم ندارند و هر کدام از آن ها خالص و با کیفیت هستند. یکی از تفاوت های روغن زیتون بکر و روغن زیتون فرابکر در طعم و بو می باشد. روغن بکر از بو و طعمی ملایم تری برخوردار است که در اثر اضافه کردن افزودنی است. همچنین تفاوت بعدی در سطح اسیدیته آن ها است. این نوع از روغن زیتون برای سرخ کردنی مناسب نیست و بهتر است دمای آن در پخت و پز زیاد بالا نرود چون در این صورت سمی و بد بو می شود.

روغن زیتون تصفیه شده

این روغن تصفیه شده است و نقطه دود بالاتری دارد و به گونه ای فرآوری شده است که می توان گفت این نوع روغن زیتون  برای سرخ کردنی مناسب است. برای سرخ کردن بایستی از روغن زیتونی استفاده کنید که دارای نقطه دود بالاتر و در برابر گرم کردن مقاومت بیشتری داشته باشد و به هیچ عنوان در اثر داغ شدن، اکسید یا سیاه نشود. پیشنهاد ما برای سرخ کردن، روغن زیتون تصفیه شده است چون نسبت به گرما مقاومت بیشتری دارد.

روغن زیتون ارگانیک بدون بو بکلی

مضرات استفاده از روغن های زیتون برای تفت دادن

شما می توانید از روغن زیتون  برای سرخ کردن با حرارت متوسط و معمولی استفاده کنید. اما به نکته ای بایستی دقت کنید که آن را به نقطه ی دود نرسانید. روغن زیتون نسبت به دیگر روغن های گیاهی و سایر روغن ها از امتیاز بیشتری برای استفاده در سرخ کردن برخوردار است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که  اگر روغن زیتون را به دمای بالاتر از نقطه دود برسانید، سطح ویتامین ها و مواد مغذی آن کم شده و ساختار روغن برهم می ریزد و مواد مضر و سرطان ساز هایی همچون آلدهید و پراکسیدهای لیپیدی دریافت می شود.مصرف چنین غذایی برای سلامتی افراد مضر است و همچنین بو و عطری ناپسند دارد.

کلام آخر

روغن زیتون برای سرخ کردنی مناسب است اما به شرطی که از روغن تصفیه شده و مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. بنابراین شما می توانید با توجه به نکات گفته شده از این روغن برای پخت و پز، چاشنی، سس سالاد و سرخ کردن استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط