چگونه یک رزومه‌ خوب برای استخدام شدن بنویسیم؟

با وجود افزایش فرصت‌های شغلی و متقاضیان واجد شرایط در چند سال اخیر، همچنان بهترین روش برای استخدام تغییری نکرده است. نوشتن یک رزومه حرفه‌ای، که مهارت‌ها، تجربیات و دستاوردهای شما را در بر داشته باشد، کلید جلب توجه کارفرمایان و زمینه ساز دعوت به شرکت در مصاحبه‌ی حضوری است. بنابراین، برای کمک به موفقیت شما در فرآیند استخدام، قصد داریم تا نحوه‌ی نوشتن یک رزومه‌ خوب را در چندین مرحله بررسی کنیم.

چگونه یک رزومه‌ خوب برای استخدام شدن بنویسیم؟

انتخاب قالب مناسب

به طور کلی، سه قالب اصلی برای ساخت رزومه‌ وجود دارد:

  • زمانبندی شده: رزومه زمانبندی شده یکی از محبوب‌ترین قالب‌های ساخت این ابزار پرزنت است که در آن، سابقه‌ی کار شما به ترتیب زمان تصدی هر موقعیت شغلی مرتب شده است. به عنوان مثال، جدیدترین شغل شما در بالای صفحه نمایش داده می‌شود.
  • عملکردی: در قالب عملکردی، بیشتر به مهارت‌های شما توجه می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قالب این است که به جای عنوان شغلی، تجربیات شما تحت عنوان مهارت‌ها دسته بندی می‌شوند.
  • ترکیبی: قالب ترکیبی، هر دو قالب زمانبندی شده و عملکردی را در بر دارد. این قالب بیشتر برای متقاضیان مجرب با مجموعه مهارت‌های گسترده و تخصصی مناسب است.

تکمیل اطلاعات تماس

اکنون که قالب مناسب رزومه خود را انتخاب کردید، زمان شروع تکمیل رزومه فرا رسیده است. در اولین گام، کارفرمایان باید اطلاعات کافی برای برقراری ارتباط با شما را داشته باشند. اطلاعات تماس زیر را در بالای صفحه وارد کنید:

  • نام و نام خانوادگی (بزرگترین فونت در صفحه)
  • شماره تماس
  • آدرس ایمیل (یک ایمیل حرفه‌ای برای خود بسازید)
  • مشخصات لینکدین (LinkedIn) و دیگر شبکه‌های اجتماعی

چگونه یک رزومه‌ خوب برای استخدام شدن بنویسیم؟

نوشتن خلاصه و هدف رزومه

برداشت‌های اولیه، چه در زندگی شخصی و چه در شغل و حرفه‌ی شما، بسیار اهمیت دارند. در صورتی که در برداشت‌های اولیه، موفق عمل نکنید، احتمال استخدام شدن شما تا حد زیادی کاهش یافته، و تغییر نظر کارفرمایان در مورد شما بسیار دشوار خواهد شد. یک مدیر منابع انسانی، به صورت میانگین حدود ۶ ثانیه زمان صرف بررسی یک رزومه می‌کند. بنابراین، باید در این ۶ ثانیه، تأثیر مثبتی بر روی ذهن افراد بگذارید. برای این موضوع می‌توانید از خلاصه یا هدف رزومه استفاده کنید.

در بخش خلاصه می‌توانید موارد زیر را اضافه کنید:

  • میزان سابقه کار: به عنوان مثال؛ فعالیت در بخش پشتیبانی با ۳ سال سابقه کار
  • دستاوردها: به عنوان مثال؛ متخصص در بخش پشتیبانی مشتریان (به صورت مختصر)
  • هدف مورد نظر: این بخش به طور کلی شامل اشتیاق برای استخدام شدن در یک شرکت و یا یک بخش خاص است. به عنوان مثال؛ به دنبال موقعیت شغلی جدید در بخش پشتیبانی شرکت x هستم.

تجربیات کاری

در این بخش است که شما دستاوردها، مسئولیت‌ها و تجربیات خود را به صورت کامل و دقیق نمایش می‌دهید. اگر بتوانید به خوبی از پس این بخش بر بیایید، ۸۰ درصد از مسیر نوشتن یک رزومه‌ حرفه‌ای برای استخدام شدن را طی کرده‌اید.

فرمت استاندارد فهرست‌بندی تجربیات یک رزومه به صورت زیر است:

  • عنوان یا موقعیت شغلی
  • نام شرکت، سازمان و نام کارفرمای مربوطه و توضیحات آن
  • دستاوردها و مسئولیت‌ها در هر موقعیت شغلی
  • تاریخ استخدام و مدت زمان فعالیت شما در شرکت مربوطه

با توجه به مراحل بالا، ممکن است این سؤال در ذهن شما پیش آید که سابقه کار خود را تا چه اندازه در رزومه خود لحاظ کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانید از طبقه‌بندی زیر استفاده کنید:

  • بدون سابقه کار: اگر هیچ تجربه‌ای ندارید، ممکن است پر کردن بخش تجربه کاری کمی دشوار باشد. شما می‌توانید این بخش را حذف کرده، و روی بخش‌های دیگر، مانند تحصیلات، تمرکز کنید.
  • متخصصان سطح متوسط: در این صورت، فقط تجربه‌ی کاری مربوط به موقعیت شغلی که برای آن درخواست داده‌اید را ذکر کنید.
  • متخصصان ارشد: حداکثر ۱۵ سال سابقه‌ی کار مرتبط را در بخش تجربیات ذکر کنید.
رپورتاژ

چگونه یک رزومه‌ خوب برای استخدام شدن بنویسیم؟

تکمیل بخش تحصیلات دانشگاهی

اگر فاقد سابقه‌ی کاری و حرفه‌ای هستید اما سابقه‌ی خوبی در تحصیلات آکادمیک خود دارید، این بخش از رزومه می‌تواند به شما در استخدام شدن کمک شایان توجهی نماید. از طرفی دیگر، اگر سابقه کاری بسیار حرفه‌ای دارید، می‌توانید در این بخش به صورت خلاصه به تحصیلات خود اشاره کنید.

نکات استانداردی که باید در این بخش ذکر شوند شامل موارد زیر است:

  • نام مدرسه/دانشگاه
  • محل مدرسه/دانشگاه
  • تاریخ فارغ التحصیلی
  • معدل
  • دستاوردهای خود در دوران تحصیل

علاوه بر این می‌توانید در این بخش از رزومه، مشخصات دوره‌هایی که شرکت کرده اید را نیز وارد کنید.

تکمیل مهارت‌ها

کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که مهارت‌های مربوط به موقعیت شغلی مورد نیاز را داشته باشند. بنابراین، نیاز است تا در این بخش، به مهارت‌های فنی و مهارت‌های فردی اشاره کنید. اما تفاوت این دو مورد با یکدیگر در چیست؟

مهارت‌های فنی، مهارت‌هایی هستند که از طریق آموزش یا کسب تجربه در محل کار بدست می‌آیند. زبان‌های برنامه نویسی، طراحی گرافیکی، سئو و غیره جزو مهارت‌های فنی می‌باشند. مهارت‌های فردی، ویژگی‌های شخصیتی می‌باشند که بر نحوه‌ی کار و تعامل شما با سایر افراد تأثیر مثبت می‌گذارند. این مهارت‌ها، اغلب توانایی‌های ذاتی هستند و نمی‌توان آن‌ها را در کلاس‌های درس فرا گرفت. خلاقیت، کار گروهی، صبر و غیره از جمله مهارت‌های فردی در نظر گرفته می‌شوند.

افزودن گواهینامه‌ها و افتخارات به رزومه

تا این بخش از مقاله، موارد اساسی رزومه حرفه‌ای جهت استخدام شدن را مورد بررسی قرار دادیم. برای حرفه‌ای‌تر شدن آن، می‌توانید گواهینامه‌ها و افتخارات خود را نیز به آن اضافه کنید. در صورتی که در دوره‌ای شرکت کرده‌اید و گواهینامه‌ای دریافت کرده‌اید، می‌توانید در این بخش به آن‌ اشاره کنید. علاوه بر این، اگر جوایز و یا افتخاراتی از طریق شغل یا دانشگاه خود دریافت کرده‌اید، رزومه‌ شما مکانی عالی برای نشان دادن آن‌ها است. افتخارات علمی و یا بورسیه‌های تحصیلی نیز می‌توانند جزو این موارد باشند.

همچنین، کار بر روی پروژه‌های جانبی می‌تواند میزان تمایل شما نسبت به رشته و یا موقعیت شغلی مربوط را نشان دهد. پروژه‌های کلاسی دانشگاه و یا انجام پروژه به عنوان فریلنسر، در فرآیند استخدام بسیار به شما کمک خواهند کرد. بنابراین، می‌توانید در رزومه خود به این موارد نیز اشاره کنید تا شانس بیشتری برای دستیابی به موقعیت شغلی مورد نظر خود کسب کنید.

چگونه یک رزومه‌ خوب برای استخدام شدن بنویسیم؟

تصحیح و ویرایش

پیش از ارسال رزومه، بهتر است تا از بی نقص بودن آن اطمینان حاصل کنید. وجود مواردی مانند غلط املایی و اطلاعات غلط، تأثیر منفی بسیاری بر مسئول بررسی رزومه‌ها دارد، در حالی که چندین برنامه و ابزار تصحیح متن به راحتی در دسترس است، شما می‌توانید از دوستان و یا اعضای خانواه‌ی خود بخواهید تا رزومه شما را مطالعه کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا یک شخص ثالث به آن را بررسی کرده، و راه‌هایی برای بهبود و یا اصلاح آن پیدا کند.

از طرفی دیگر، بسیاری از کارفرمایان، ترجیح می‌دهند تا رزومه‌ ها را در قالب PDF بررسی کنند تا مشکلی از بابت نا هماهنگی در مواردی مانند فونت وجود نداشته باشد. اما، جهت اطمینان، بهتر است شما آن را در هر دو فرمت یعنی  PDF و Docx. ذخیره کنید.

کلام آخر

بسیاری از کارفرمایانی که قصد دارند تا برای استخدام برنامه نویس یا استخدام طراح گرافیک اقدام نمایند، تمایل دارند تا رزومه کارجویان این حوزه را با نمونه کار و به روز شده مشاهده نمایند. از طرفی دیگر، کارجویان نیز با داشتن رزومه آنلاین جامع، می‌توانند خود را به راحتی و در کمترین زمان بروزرسانی نمایند و با ارسال یک لینک به کارفرمایان، خود سرا به طور کامل معرفی نمایند.

وب سایت وین ورک، با در اختیار قرار دادن یک رزومه آنلاین جامع به تمام کاربران خود با نام کاربری منحصر به فرد به صورت رایگان، این امکان را فراهم می‌کند تا متخصصان بتوانند با به اشتراک گذاشتن یک لینک، تمام سوابق کاری، تحصیلات، مشخصات فردی، شبکه‌های اجتماعی، نمونه کارها، گواهینامه‌ها، مهارت‌ها و سطح تخصص در هرکدام و بسیاری دیگر از اطلاعات تخصصی را به نمایش در می‌آورد. علاوه بر این، دیگر زحمت دانلود رزومه ها بر عهده‌ی کارفرماها نخواهد بود و با تلفن همراه نیز به خوبی قابل نمایش است. همچنین، از آنجایی که وین ورک جامع‌ترین وب سایت کاریابی و استخدام است، داشتن رزومه آنلاین باعث می‌شود تا فرآیندهای استخدام در آن بسیار آسان گردد.

نوشته‌های مرتبط