۹ توصیه مهم برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

به گفته‌ی بنجامین فرانکلین : یک مثقال پیشگیری به مراتب بهتر از صدها کیلو درمان است! بنجامین کهنسال می‌دانست درباره ی چه چیزی صحبت می‌کند. هرچند نمی‌توان جلوی همه ی بیماری‌ها را گرفت، اما اکثر اوقات، انجام کارهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا از سعی برای «درمان» آن‌ها بهتر است.

استفاده از تکنیک های پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

بهترین اقداماتی که می‌توانید برای حفظ سلامتی و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا انجام دهید کارهایی هستند که احتمالا بارها و بارها شنیده‌اید:

۱. دست‌های‌تان را مرتبا بشویید

احتمالا از همه مهمتر است، شستن دست‌ها به نحو صحیح و مداوم بهترین راه پیشگیری از گسترش میکروب‌ها است. با شستن دست‌های‌تان باعث حفظ سلامتی خود خواهید شد، و همچنین احتمال آنکه میکروب‌ها را به دیگران انتقال بدهید کاسته خواهد شد. با وجود این، راه شستشوی صحیح دست‌ها را باید یاد بگیرید و احتمال آنکه این کار را غلط انجام بدهید هست. پس نحوه‌ی درست شستشوی دست یعنی با مایع یا صابون به مدت دست کم ۳۰ ثانیه همه‌ی نقاط دست تا مچ را بشویید، لای انگشت‌ها، شست‌ها، و کف دست‌ها (به خاطر خطوط روی آن) نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

۲. از ضد عفونی کننده‌ی دست استفاده کنید

آب و صابون همیشه دم دست نیست، اما میکروب‌ها همه جا حاضر هستند. اگر راهی برای شستشوی دست‌های‌تان نیست، حتما از ضد عفونی کننده  دست‌ها که حاوی الکل بیشتر از ۶۰٪ است استفاده کنید تا دست‌های‌تان کاملا تمیز شود. این کار به ویژه پیش از دست زدن به صورت، خوردن یا لمس کردن دیگران اهمیت دارد.

۳. سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید

حفظ سلامت بدن به شما کمک می‌کنند سلامت سیستم ایمنی بدن‌تان را حفظ کنید. این یعنی بهتر قادر خواهید بود هنگام مواجه و تماس با میکروب‌ها در مقابل بیماری بجنگید. انجام کارهایی مانند تغذیه‌ی سالم، ورزش منظم، خواب زیاد داشتن، و کاهش استرس به شما کمک خواهند کرد از اینکه بدن‌تان قادر است با عفونت‌ها بجنگد اطمینان حاصل کنید.

۴. سیگار کشیدن را ترک کنید

اگر سیگار می‌کشید، حتی گاهگاهی و کم، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن بر سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد، و باعث می‌شود احتمال ابتلا به بیماری‌های رایجی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا افزایش پیدا کند. سیگار کشیدن تقریبا بر تمام بخش‌های بدن به طرق بسیاری تاثیر میگذارد.

۵. آب زیاد بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن از آنچه فکر می‌کنید مهمتر است. نوشیدن آب کافی در هر روز عملکرد بدن‌تان را در سطح ایده‌آل نگه می‌دارد. آبرسانی درست به بدن برای عملکرد صحیح تک تک سیستم‌های مختلف آن ضروری و حیاتی است.

۶. از وسایل نوشیدن و خوردن به صورت مشترک استفاده نکنید

این حرف بی برو برگرد باید انجام شود، اما آدم‌های زیادی هستند که همچنان فنجان، بطری آب، وسایل و خوراکی‌های‌شان را با هم به صورت مشترک استفاده می‌کنند. حتی اگر شخصی که با او شریک می‌شود به وضوح مریض نباشد، می‌تواند میکروب‌ها را به شما انتقال دهد که باعث مریض شدن‌تان خواهد شد. ممکن است دوست‌تان به ویروس مقاوم و ایمن باشد و آن را مدت‌ها در بدنش داشته باشد اما به راحتی شما را مریض کند چون قبلا چنین میکروبی در بدن‌تان نبوده است.

۷. از بیماری پیشگیری کنید

رپورتاژ

راهبردهای رایجی مانند حفظ فاصله – از کسی که می‌دانید مریض است – می‌توانند کمک کننده باشند، اما پیشگیری از آنفولانزا ممکن است سخت باشد چون یک ۲۴ ساعت کامل طول می‌کشد تا علائم آن حتی ظاهر بشوند. کسی که دیروز سر کار بوده است اما امروز را به خاطر آنفولانزا در منزل استراحت می‌کند در واقع همان روز قبل پیش از آنکه بداند بیمار است میکروب‌ها را در گوشه و کنار اداره پخش کرده است.

به همین دلیل، ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد رعایت نکات احتیاطی بالا. به علاوه، حتما پس از تماس با سطوح در محل کار واداره مرتبا دستان‌تان را تمیز کنید و بشویید چون می‌تواند به کاهش میزان پخش شدن وسرایت میکروب‌ها نیز کمک کند. آدم‌ها خیلی به ندرت می‌دانند که چه مقدار زیادی میکروب می‌تواند روی صفحه کلید کامپیوترشان وجود داشته باشد، در تلفن محل کار، یا گوشی همراه، اما آن ها را به وفور لمس می‌کنند که اغلب هم پر از میکروب و ویروس هستند.

همین رویه برای سطوح موجود در منزل‌تان هم صدق می‌کند. تمیز کردن چیزهایی مانند دستگیره درها، شیرها، و کنترل تلویزیون ممکن است اغلب نادیده گرفته شود، اما وقتی مکررا به چنین سطوحی دست می‌زنید به راحتی با منبع عفونت تماس برقرار کرده اید.

۸. برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا واکسن بزنید

برای اکثر قریب به اتفاق آدم‌ها، هیچ دلیلی برای اجتناب از واکسن زدن وجود ندارد. مطالعات متعددی نشان داده‌اند واکسن‌ها بی خطر، موثر هستند و هر ساله جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند. هر سال واکسن بزنید مگر آنکه به دلایل پزشکی موثق از این کار نهی شده باشید، من جمله واکسن آنفولانزا است که تزریق آن توصیه می‌شود. هرچند حفاظت ۱۰۰ درصدی را تضمین نمی‌کند، اما احتمال آنکه به خاطر آنفولانزا به طور جدی مریض شوید – در صورت آنکه واکسن تزریق کرده باشید – بسیار اندک خواهد بود.

« ممکن است فکر کنید آنفولانزا یک بیماری ساده است، اما این طور نیست. این بیماری هر سال جان هزاران نفر را در ایالات متحده می‌گیرد، و صدها هزار نفر دیگر را نیز روانه ی بیمارستان می‌کند. واکسن زدن می‌تواند از ابتلای به آن پیشگیری کند.»

ممکن است بزرگسالان فکر کنند به غیر از آنفولانزا به واکسن دیگری نیاز ندارند، اما این لزوما درست نیست. اگر به صورت مرتب با بچه‌ها هر گونه تماسی دارید، احتمالا به Tdap, نیاز خواهید داشت، که از شما در برابر کزاز، سیاه سرفه، و اسهال محافظت می‌کند. هرچند ممکن است این موارد برای‌تان خیلی جدی به نظر نرسند، اما نرخ سیاه سرفه در حال افزایش است، و می‌تواند برای اطفال مرگبار باشد. واکسنی که برای مقابله با آن تزریق می‌کنید زمانی که در کودکی به سر می‌برید احتمالا دیگر کارساز نخواهد بود، و ممکن در صورت ابتلای به آن کودکان را نیز مبتلا کنید.

به علاوه، اگر در یک گروه پر خطر بالای ۶۵ سال هستید، باید واکسن ذات الریه بزنید. این کار در مقابل رایج ترین انواع ذات الریه که به واسطه‌ی باکتری‌ پنوموکوک به وجود می‌آید از شما محافظت خواهد کرد.

اگر بچه دارید، آن‌ها را طبق برنامه ی واکسیناسیون ملی کشورتان واکسینه کنید. این واکسن‌ها بی خطر و موثر هستند و می‌توانند از فرزند شما در برابر بیماری‌های جدی و اغلب مرگبار محافظت کنند.

۹. مکمل ها

در بازار دارویی بخش بسیار وسیعی وجود دارد که هدفش کمک به پیش گیری از سرماخوردگی‌ها، آنفولانزا و سایر بیماری‌ها از طریق مکمل، داروهای گیاهی، روغن‌ها یا ویتامین است. آیا شما هم مصرف میکنید؟  آیا ارزش پول خرج کردن دارند؟ جواب کوتاه این است: نه!

هرچند پژوهش ها در این حوزه محدود است، اما بر روی درمان‌های رایج‌تری مانند ویتامین سی، اکیناسه، و اقطی مطالعاتی انجام شده است. متاسفانه، مرکز ملی طب مکمل متذکر شده است که علم برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی ها و آنفولانزا از این موارد استفاده نمی کند.

مشکل دیگر این بخش از بازار آن است که تقریبا به طور کامل کنترل نشده است. مادامی که این محصولات شامل چنین سلب مسئولیتی هستند که قصدشان درمان یا پیشگیری از یک بیماری نیست، پس هیچ آژانس یا بنگاه دولتی نمی‌تواند آن‌ها را تولید و اذعان و تایید کند که به لحاظ کیفیت یا امن بودن تضمین می‌شوند. بسیاری از این محصولات حتی موادی که بر روی ظرف آن‌ها ذکر شده است را ندارند، در نتیجه لزوما آن چیزی را که فکر می‌کنید خریداری کرده اید در عمل مصرف نخواهید کرد!

برای تایید این ایده که برای پیشگیری از بیماری‌های رایج باید مکمل مصرف کنید شواهد بسیار اندکی وجود دارد. اگر می‌دانید بدن‌تان ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاصی را کمبود دارد، مصرف مکمل ها برای افزایش سطح آن موارد احتمالا مفید است، اما ابتدا باید با متخصص امور سلامت یا همان پزشک مشورت کنید. اگر امکان داشته باشد، جذب آن مکمل ها از طریق خوراکی‌ها بهتر از مصرف مکمل‌های بازار است.

کلامی از سوی سایت بازده

آدم نمی‌تواند از تک تک بیماری ها پیشگیری کند ، اما کارهایی هستند که برای محافظت از خودتان و خانواده‌تان می‌توانید بیشتر انجام شان بدهید. این که کاری کنید سیستم ایمنی بدن‌تان به خوبی وظیفه اش را انجام بدهد چیز خوبی است، اما به همان اندازه هم خودتان وظیفه دارید از تماس با میکروب‌ها تا حد امکان پیشگیری کنید. اگر نکات پیشگیرانه ای که در این نوشتار ذکر شد رعایت کنید، به طور قطع در مسیر درستی قرار گرفته اید که می‌توانید سالم ترین سال عمرتان را رقم بزنید!

منبع verywellhealth
نوشته‌های مرتبط