4 نکته عجیب درباره اینکه انسان ها خواب های رنگی یا سیاه و سفید می‌بینند؟

اختلاف نظرهای بسیار زیادی در مورد اینکه آیا انسان ها خواب های رنگی می بینند یا سیاه و سفید وجود دارد. مطالعات و تحقیقات متعددی در رابطه با خواب صورت گرفته است اما وقتی به این موضوع فکر می کنید متوجه می شوید که هیچ کس نمی تواند وارد ذهن دیگری شود و به بررسی این مساله بپردازد. ما هرگز قادر به دیدن آنچه دیگران در خواب می بینند نیستیم و به همین دلیل دیدن خواب های دیگران برای ما غیرممکن است.

ما با بررسی تجربیات دیگران و همچنین از طریق رصد کردن فعالیت مغز در هنگام خواب به جمع آوری اطلاعات مرتبط با خواب می پردازیم. اما وقتی موضوع خواب های رنگی یا سیاه و سفید مطرح می شود، مشخص کردن اینکه فردی خواب رنگی یا سیاه و سفید دیده است کاری سخت می شود.

خواب های رنگی یا سیاه و سفید

گزارش های بدست آمده از بیشتر تحقیقات و بخصوص اولین تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که انسان ها خواب های سیاه و سفید می بینند یا حداقل تعداد بسیار زیادی از انسان ها بر این باور بوده اند که خواب هایی سیاه و سفید می بینند. اما مطالعات و تجربیات جدید بر این باور است که خواب های انسان نه تنها سیاه و سفید بلکه رنگی نیز هستند.

اکثر انسان ها خواب های خود را فراموش می کنند و تنها بخش کوچکی از خواب که در مرحله آر ای ام (REM) اتفاق می افتد را به یاد می آورند. سایر خواب ها و تمامی چیزها و موقعیت هایی که در خواب دیده می شود چیزی بیش از یک یاد و حافظه محو و کمرنگ نیستند و ما در واقع نمی توانیم بگوییم که خواب ما سیاه و سفید بوده است یا رنگی.

از طرف دیگر، مواقعی وجود دارد که می توانیم چیزی را به همراه رنگ دقیق آن که در خواب دیده بودیم به وضوح به یاد آوریم اما این اتفاق به ندرت رخ می دهد.

۱. افراد جوان بیشتر خواب های رنگی می بینند

مطالعه دیگری نشان داد که اکثر افراد جوان خواب های رنگی می بینند در حالیکه افراد مسن تر اغلب خواب هایی سیاه و سفید را تجربه می کنند. وقتی  شما هم به خواب های خودتان فکر می کنید، متوجه می شوید که تشخیص وضعیت رنگی یا سیاه و سفید بودن خواب تان کار آسانی نیست. به همین دلیل هم جمع آوری اطلاعات مرتبط با این موضوع و بیان حقایقی در مورد خواب ها برای دانشمندان کاری سخت به شمار می رود.

خواب بخشی از زندگی است که باید تحقیقات و مطالعات بیشتری در مورد آن انجام شود اما از آنجایی که خواب هر فرد شدیدا با خود آن فرد مرتبط می شود، به این ترتیب ارائه یک تعریف کلی یا فرضیه کلی در مورد تمامی موارد و تمامی خواب ها سخت و تقریبا غیرممکن است.

 ۲. تاثیر تکنولوژی مدرن بر خوابهای رنگی زیاد است

یکی دیگر از مطالعات جالب توجهی که در مورد خواب ها صورت گرفته بر این باور است که کامپیوترهای تلویزیونی  و دیگر تکنولوژی های مدرن تاثیرات قابل توجهی بر خواب های ما دارند. در گذشته – زمانی که فقط تلویزیون های سیاه و سفید در دسترس انسان ها بود- انسان ها نیز معمولا خواب هایی سیاه و سفید می دیدند. این در حالی بود که آن ها رنگ را بصورت روزمره در زندگی واقعی خود می دیدند و آن را تجربه می کردند.

امروزه با توجه به اینکه تصاویر واضح تری از واقعیت در تلویزیون، فیلم ها و تمامی دستگاه های مدرن و دیجیتالی مشاهده می کنیم و هر روز بیشتر و بیشتر در تکنولوژی غرق می شویم، تاثیرات آن را بر کیفیت خواب های خود نیز مشاهده می کنیم.

از طرف دیگر، تجربه های واقعی انسان ها در تضاد با ادعاهای این پژوهش است. برخی از انسان ها همچنان ادعا می کنند که خواب های منحصرا سیاه و سفید می بینند در حالیکه برخی دیگر بر این باورند که خواب های آن ها رنگی است.

رپورتاژ

شما نیز می توانید به باور شخصی خودتان در این مورد معتقد باشید اما کاملا واضح است که رنگ در تکنولوژی مدرن تاثیرات قابل توجهی بر زندگی انسان مدرن داشته است.

۳. آسیب تروماتیک باعث خوابهای سیاه و سفید می شود

تئوری های بسیار زیادی بر این باورند که وقتی سانحه ای رخ می دهد و آسیبی تروماتیک یا روانی به انسان وارد می شود، انسان به تجربه خواب های سیاه و سفید متمایل می شود. تعداد افرادی که خواب های سیاه و سفید می بینند یا تعداد افرادی که ادعا می کنند قادر به تشخیص هیچ رنگی در خواب خود نیستند بسیار اندک است.

تنها درصد کوچکی از انسان ها خواب های بدون رنگ می بینند در حالیکه سایر آن ها رنگ هایی واضح را در خواب خود مشاهده می کنند یا حداقل از برخی رنگ ها در خواب خود آگاهی دارند.

تعدادی از محققان گروهی از افرادی که در مرحله سختی از زندگی خود قرار داشتند را در کنار هم گرد آوردند و از آن ها سوالاتی در مورد خواب هایشان پرسیدند. اکثریت قابل توجهی از این افراد اظهار کردند که تنها خواب های سیاه و سفید می بینند یا هاله هایی خاکستری رنگ را در خواب خود مشاهده می کنند. خواب های آن ها تقریبا چیزی شبیه به فیلم های سیاه و سفید به نظر می رسد.

پس از اینکه این افراد موفق شدند و روی پای خودشان ایستادند و بر آن دوران سخت پیروز شدند، بار دیگر توانستند خواب هایی رنگی ببینند. این گروه از افراد کسانی بودند که پیش از این هرگز خواب های سیاه و سفید ندیده بودند اما در آن دوران سخت احساسات و عواطف آن ها با خواب ها و ضمیر ناخودآگاه آن ها ارتباط برقرار کرده بود.

۴. تعبیر رنگ ها در خواب های رنگی چیست

رنگ ها در خواب نماد و مفهومی قابل توجه دارند. برخی اوقات رنگ ها تعبیر خوبی از آنچه که برای ما اتفاق می افتد هستند و به ما نشان می دهند که باید موقعیتی که درمورد آن خواب می بینیم را چطور درک کنیم.

برای مثال، دیدن رنگ آبی در خواب نشانه ای مثبت است. اگر در خواب فردی را ببینید که لباسی آبی بر تن دارد، تعبیر آن است که خواب شما به واقعیت تبدیل می شود.

دیدن رنگ سبز در خواب نمادی از نعمت ها و برکاتی است که در زندگی از کسی دریافت می کنید یا جهان هستی آن ها را در ازای اعمال خیرتان به شما هدیه می کند.

رنگ قرمز در خواب نماد قدرت و توانایی بسیار زیاد برای مبارزه و جنگیدن با هرکس و هرچیز است. رنگ قرمز بطور کلی رنگی پرقدرت است  و دیدن قرمز در خواب پیام های بسیار مهمی را برای شما به همراه دارد.

دیدن رنگ سیاه در خواب نماد انرژی های منفی و منفی گرایی است. ما معمولا وقتی ناامید و دلسرد هستیم خواب های سیاه و سفید می بینیم و این رنگ ها به خودیِ خود به خوبی احساس درونی ما را به تصویر می کشند. برای مثال تفاوت بسیار زیادی بین دیدن یک باغ رنگی و باغی با گل های سیاه و سفید وجود دارد. دیدن باغ رنگی در خواب احساسی خوشایند و مثبت را در ما به وجود می آورد در حالیکه باغ سیاه و سفید احساسی ناخوشایند را در ما موجب می شود.

بدون تردید خواب ها تاثیر بسیار زیادی بر زندگی ما به همراه دارند و حتی می توانند چیزهایی که از یاد برده ایم را دوباره برای ما تداعی کنند. خواب ها ما را مجبور می کنند در مورد چیزهایی فکر کنیم که تا کنون آن ها را ناچیز و بی اهمیت می دانستیم. به همین دلیل بهتر است شما به عنوان یک انسان به هماهنگی بیشتری با خودتان و دنیای درونی تان که در خواب های شما پدیدار می شود دست یابید.

نوشته‌های مرتبط