بیزاکودیل: ۸ نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض داروی بیزاکودیل

از بیزاکودیل برای درمان یبوست استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از آن برای تمیز کردن روده‌ها قبل از آزمایش یا عمل جراحی روده استفاده شود. بیزاکودیل به عنوان مسهلی محرک شناخته می‌شود. این قرص با افزایش حرکت روده‌ها به بیرون آمدن مدفوع کمک می‌کند.

۱. نحوه‌ی استفاده از بیزاکودیل

این دارو را طبق دستور پزشک و از طریق دهان مصرف کنید. اگر خود درمانی می‌کنید، دستورهای روی بسته‌ی دارو را دنبال کنید. اگر درباره‌ی هر اطلاعاتی احساس شک و تردید داشتید از پزشک یا داروساز سوال کنید.

این دارو را به طور کامل ببلعید. آن را خرد نکنید، نجوید یا نشکنید یا ظرف یک ساعت پس از مصرف آنتی اسیدها، شیر، یا محصولات لبنی این قرص را مصرف نکنید. انجام این کار می‌تواند پوشش روی قرص را از بین ببرد و ممکن است خطر ناراحتی معده و حالت تهوع را افزایش دهد.

۲. دوز مصرف

دوز مصرف به سن، ناراحتی پزشکی، و واکنش به درمان بستگی دارد. فراتر از تجویز و دستور به افزایش دوز مصرفی اقدام نکنید. این دارو را به مدت بیش از ۷ روز مصرف نکنید مگر پزشک از شما خواسته باشد. مصرف بیش از حد این دارو عوارض جانبی جدی به همراه خواهد داشت.

ممکن است ۶ تا ۱۲ ساعت طول بکشد تا این دارو باعث تحرک روده‌ها شود. اگر ناراحتی‌تان ادامه داشت یا بدتر شد، یا اگر خونریزی روده داشتید با پزشک مشورت کنید. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی جدی دارید، حتما به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید.

۳. عوارض جانبی بیزاکودیل

با مصرف این دارو ممکن است درد شکم/روده، حالت تهوع، اسهال، یا ضعف رخ دهد. اگر هر یک از این علائم ادامه داشت یا بدتر شد بلافاصله با پزشک یا متخصص داروخانه صحبت کنید.

اگر پزشک‌تان توصیه کرده است این دارو را مصرف کنید، یادتان باشد او به این نتیجه رسیده است که فواید مصرف آن برای شما از خطر عوارض جانبی اش بیشتر است. بسیاری از آدم‌هایی که این دارو را مصرف می‌کنند عوارض جانبی شدیدی نخواهند داشت.

اگر هر یک از این عوارض جانبی کم‌احتمال اما جدی اتفاق افتاد به پزشک خود اطلاع دهید: حالت تهوع/استفراغ/اسهال مداوم، گرفتی/ضعف عضلات، تپش‌ قلب نامنظم، سرگیجه، غش، کاهش ادرار، تغییرات روانی/خلقی (مانند گیجی).

واکنش‌ آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با وجود این، اگر متوجه واکنش آلرژیک جدی شامل راش، خارش/ورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)، سرگیجه‌ی شدید، مشکل تنفسی شدید بلافاصله به فکر کمک گرفتن از خدمات سریع پزشکی باشید.

این مطلب فهرست کاملی از عوارض جانبی ممکن نیست. اگر متوجه عوارض جانبی دیگری به غیر از آنچه در اینجا آمده است شدید با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

۴. نکات احتیاطی درباره بیزاکودیل

پیش از مصرف بیزاکودیل، به پزشک یا داروساز بگویید که آیا به آن یا هر چیز دیگری آلرژی دارید یا نه. این محصول ممکن است حاوی اجزای غیر فعالی باشد، که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با داروساز مشورت کنید.

رپورتاژ

پیش از مصرف این دارو، سابقه‌ی پزشکی‌تان را به پزشک بگویید به ویژه درباره‌ی؛ آپاندیس یا علائم آپاندیس (مانند حالت تهوع/استفراغ، درد شکم/معده ناگهانی و توجیه ناپذیر)، تغییر ناگهانی در عادات روده که به مدت بیش از ۲ هفته طول بکشد، خونریزی از روده، و انسداد روده.

پیش از عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک درباره‌ی تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید بگویید (من جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی، و محصولات گیاهی).

پیش از مصرف این دارو اگر باردار هستید به پزشک اطلاع دهید. استفاده طولانی مدت از آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

این که آیا این دارو به داخل شیر مادر راه پیدا می‌کند یا نه مشخص نیست. پیش از شیردهی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۵. تداخل‌های دارویی بیزاکودیل

تاثیر بعضی از داروها در صورتی که با داروها یا محصولات گیاهی دیگری به صورت همزمان مصرف شوند ممکن است تغییر کند. این می‌تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا باعث شود دارویی که مصرف می‌کنید دیگر آن کارآیی لازم را نداشته باشد. این تداخلات دارویی محتمل هستند اما همیشه هم رخ نمی دهند. پزشک یا داروسازتان اغلب می‌تواند از تداخلات جلوگیری یا آن‌ها را کنترل کند که این کار را با تغییر نحوه‌ی مصرف داروها یا نظارت دقیق انجام می‌دهند.

برای کمک به پزشک جهت ارائه بهترین مراقبت و درمان، حتما پیش از شروع درمان با این دارو درباره‌ی تمام داروهای دیگری که مصرف می‌کنید با پزشک مشورت کنید و به او اطلاع دهید. هنگام استفاده از این دارو، بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

بعضی از محصولات ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند من‌جمله: داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند (مانند مسدود کننده‌های H2 مانند راینیتیدین، و مهارکننده‌های پروتون پمپ مانند امپرازول).

این نوشتار در بر گیرنده‌ی تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید داشته باشید. این فهرست را با پزشک خود به اشتراک بگذارید تا خطر مشکلات پزشکی جدی کاهش پیدا کند.

۶. اوردوز بیزاکودیل

اگر کسی اوردوز کرد و علائم جدی و شدیدی مانند از حال رفتن یا مشکل تنفسی داشت سریعا با ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر این صورت به مرکز مبارزه با مسمومیت‌های غذایی و دارویی زنگ بزنید. علائم اوردوز شامل این‌ها هستند: درد یا گرفتگی شکمی/معده شدید، حالت تهوع/استفراغ/اسهال مداوم.

تغییرات سبک زندگی که می‌توانند از یبوست پیشگیری یا آن را درمان کنند عبارتند از ورزش کرد، نوشیدن آب کافی، داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از خوراکی های پر فیبر، مانند سبوس، میوه‌ها و سبزیجات تازه. درباره‌ی تغییرات سبک زندگی که می‌توانند برای‌تان مفید باشند با پزشک صحبت کنید.

۷. دوز فراموش شده‌ی بیزاکودیل

اگر پزشک‌تان دستور داده باشد این دارو را به طور منظم و بدون از دست دادن یک وعده‌ مصرف کنید، به محض آنکه یادتان آمد دوز فراموش شده را استفاده کنید. اگر به زمان وعده‌ی مصرفی بعد نزدیک هستید، از این وعده بگذرید و به روال مرسوم مصرف دارو ادامه دهید. هرگز برای جبران دوز مصرفی دارو را دو برابر نکنید.

۸. نگهداری

برندهای مختلف این دارو نیازها و ملزومات نگهداری متفاوتی دارند. برای کسب اطلاعات درباره‌ی نحوی نگهداری محصولی که مصرف می‌کنید به نوشته‌های روی جعبه‌ی دارو مراجعه کنید یا از مسئول داروخانه بپرسید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

منبع webmd
نوشته‌های مرتبط