مرغ درسته: ۵ طرز تهیه مرغ بریانی کامل که خیلی خوشمزه و جدید است

در ادامه سلسله مقالات آشپزی و دستور تهیه انواع غذا با مرغ در این نوشتار طرز تهیه مرغ درسته یا مرغ بریانی کامل را با هم می خوانیم. با این ۵ دستور تهیه متنوع و بسیار جدید می توانید طعم جدید از مرغ را بچشید که واقعا ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

۱. مرغ درسته زردآلویی

مواد لازم

۱ عدد مرغ درسته ۲ تا ۲.۵ کیلویی

– نمک و پودر فلفل سیاه

– ۵ قاشق غذاخوری کره بدون نمک، نرم شده

– ۱ قاشق غذاخوری جعفری تازه خرد شده (اختیاری)

– ۳ حبه سیر، خرد شده

– ۴/۱ فنجان مربای زردآلو

– ۱ قاشق غذاخوری خردل

– ۱ قاشق چایخوری سرکه سیب

– ۱ فنجان آب مرغ

طرز تهیه مرغ بریانی کامل

فر را از قبل روی حرارت ۳۷۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. مرغ را با آب سرد شسته و خشک کنید. مرغ را روی سینی فر بگذارید ( سینه رو به بالا باشد). داخل شکم مرغ را نمک و فلفل بزنید. بال‌ها را زیر کمر مرغ بگذارید.

۴ قاشق غذاخوری کره، جعفری در صورت استفاده، ۲/۱ قاشق چایخوری نمک و ۴/۱ قاشق چایخوری فلفل را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. انگشت خود را زیر پوست سینه مرغ ببرید و آن را شل کنید. بیرون مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری از مخلوط کره بمالید. بقیه مخلوط را زیر پوست سینه بمالید. نمک و فلفل بپاشید.

مرغ را به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه در فر بگذارید.

در این هنگام، ۱ قاشق غذاخوری از باقی مانده کره را در تابه ریخته و روی حرارت متوسط تا کم آب کنید. سیر را اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت دهید تا عطر آن آزاد گردد. سیر را از تابه درآورده و دور بریزید. مربای زردآلو، خردل و سرکه را اضافه کرده و ۲ دقیقه تفت دهید تا گرم شوند. آن را کنار بگذارید تا سرد شده و آماده مالیدن روی مرغ شود.

دمای فر را به ۴۲۵ درجه فارنهایت افزایش دهید. مرغ را از فر درآورید و مخلوط زردآلو را با قلم مو روی آن بمالید. ۱۵ دقیقه دیگر نیز آن را بپزید تا دمای داخل مرغ به ۱۶۰ درجه فارنهایت برسد. باید زمانی که چاقوی ظریفی را در آن فرو می‌کنید، عصاره آن بیرون بیاید. مرغ را روی تخته برش گذاشته و آرام با فویل بپوشانید.

عصاره موجود در تابه را در یک فنجان یا پیمانه برزید و باقی چربی را دور بریزید. آب مرغ را در تابه ریخته و مستقیما روی حرارت متوسط بگذارید. عصاره را به آن اضافه کرده و بگذارید بپزد، با یک قاشق چوبی هم بزنید و ۲ دقیقه بپزید تا مخلوط گرم شود.

آن را صاف کرده و در ظرف بگذارید و به آن نمک و فلفل بزنید. مرغ را برش زده و با سس سرو کنید.

۲. مرغ بریانی لیمویی به همراه سالاد ویژه

مواد لازم

– یک عدد مرغ درسته ۳ کیلویی

– روغن زیتون برای ریختن روی غذا

– نمک و فلفل سیاه

– ۵ حبه سیر له شده

– ۵ شاخه آویشن تازه

– ۱ عدد لیمو، به چهار قسمت تقسیم شده باشد

برای سالاد

– ۴/۳ فنجان ماست یونانی ۲ درصد چربی

– ۴/۱ فنجان سس مایونز

– ۲ قاشق غذاخوری خردل

– ۲/۱ فنجان گردوی بوداده و خرد شده

– ۴/۱ فنجان کرنبری (قره قاط) خشک و خرد شده

– ۲ عدد ساقه کرفس خرد شده

– ۲ عدد لیمو، آب گرفته

– ۲ قاشق غذاخوری ترخون خرد شده

– یک کنسرو ۱۷۰ گرمی شاه بلوط، آب گرفته و خرد شده

– نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه مرغ بریانی کامل

برای مرغ: فر را روی ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کرده و سینی را در قسمت وسط آن بگذارید.

– مرغ را روی سینی توری یا ظرف فر گذاشته و مقداری روغن زیتون روی آن بریزید. نمک و فلفل را روی مرغ بپاشید. شکم آن را با سیر، آویشن و لیمو پر کنید. قسمت سینه مرغ را بالا قرار دهید.

– ابتدا مرغ را به مدت یک ساعت با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید و سپس حرارت را به ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد برسانید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزید تا دمای سینه مرغ به ۷۱ درجه سانتی‌گراد برسد و پوست آن طلایی شود. سپس مرغ را بیرون آورده و بگذارید کمی خنک شود.

برای سالاد: ماست، مایونز، خردل، گردو، کرنبری، کرفس، پیاز، آبلیمو، ترخون و شاه‌بلوط را در ظرفی مخلوط کرده و در صورت لزوم نمک و فلفل بزنید.

سپس مرغ را وسط ظرف گذاشته و سالاد را دورتادور مرغ بچینید و غذا را سرو کنید.

۳. مرغ درسته سرخ شده در قابلمه

مواد لازم

– ۱ عدد مرغ درسته ( ۱.۸ کیلوگرم)

– ۱ عدد پیاز متوسط، پوست گرفته و ۴ قسمت شده

– ۲ عدد هویج متوسط

رپورتاژ

– ۲ ساقه کرفس، چهار قسمت شده

– ۱ عدد تره فرنگی، فقط قسمت تیره بالا

– ۱ عدد زردک متوسط، پوست گرفته و چهار قسمت شده ( اختیاری)

– ۳ شاخه آویشن تازه یا ۱ قاشق چایخوری خشک

– ۳ شاخه جعفری

– ۵ عدد دانه فلفل سیاه

– ۱ عدد برگ بو

– حدود ۴ لیتر آب

طرز تهیه

مقدار: حدود ۳ لیتر

مرغ، سبزیجات، سبزی‌های معطر و دانه‌های فلفل را در یک قابلمه بریزید. آب کافی بریزید تا روی مرغ را بپوشاند. آب را روی حرارت متوسط – بالا بگذارید تا جوش بیاید. حرارت را بسیار کم کنید تا جایی که هر دقیقه، ۱ تا ۲ حباب روی سطح بیاید. با قاشق بزرگ یا ملاقه یا کفگیر، هر گونه چربی که روی آب می‌آید را بگیرید. ( برای جلوگیری از هدر رفتن آب مرغ در هنگام گرفتن چربی، مایع چرب را در ظرفی بریزید و سپس آب گوشت قابل استفاده را به قابلمه برگردانید). حدود ۱ ساعت یا تا زمانی که مرغ کاملا پخته شده اما خشک نشود، بپزید.

– مرغ را از قابلمه درآورید اما بگذارید آب بازهم قل بخورد. آب مرغ را پوشانده و در یخچال یا فریزر بگذارید تا بعدا از آن استفاده کنید. آب مرغ را می‌توان تا ۵ روز در یخچال نگه‌داری کرد. اگر بعد از ۵ روز از آن استفاده نکردید، قبل از استفاده آن را بجوشانید.

سپس یک قابلمه بزرگ را داغ کنید و مقداری روغن بریزید و مرغ پخته شده را به طوری که خرد نشود در روغن داغ بیاندازید و سرخ کنید. حواستان به مرغ باشد که زیادی خشک نشود و دورتادورش سرخ شود. سپس سیب زمینی های کوچک یا خرد شده را کنار مرغ بیندازید تا با عطر و طعم مرغ سرخ و طلایی شوند. حدود ۲۰ دقیقه فرایند سرخ شدن طول می کشد و پس از آن مرغ و سیب زمینی ها را داخل ظرف سرو کنید.

۴. کینوآ و مرغ با ادویه کاجون

مواد لازم

– ادویه کاجون

– آب مرغ

– خمیر سیر

-یک عدد مرغ درسته

– ۷۰ گرم کینوآ

– ۷۰ گرم زردآلوی خشک نصف شده

– ۱۰۰ گرم عدس

– ۱ عدد پیاز قرمز ورقه‌ای

– ۱۰۰ گرم نخود فرنگی منجمد

– روغن آفتابگردان یا زیتون

– ماست یونانی یا گشنیز برای سرو (اختیاری)

طرز تهیه

ابتدا مرغ درسته را با ادویه و پیاز بپزید تا از حالت خامی درآید و آماده بریانی شدن شود.

– فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. مرغ درسته را در ادویه کاجون بغلتانید و روی کاغذ آشپزی و در سینی بگذارید. زمانی که فر به حرارت مورد نظر رسید، مرغ را به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید و بقیه کارها را انجام دهید.

– ۴۰۰ میلی‌لیتر آب را در تابه بجوشانید. زمانی که آب به جوش آمد، آب مرغ را اضافه کنید. کینوآ را اضافه کرده و هم بزنید. حرارت را متوسط کرده و درب تابه را ببندید. کینوآ را ۱۰ دقیقه بپزید سپس زردآلو و عدس را اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر بپزید.

– پس از اضافه کردن عدس، ۲-۱ قاشق غذاخوری روغن را در تابه ریخته و حرارت را زیاد کنید. سپس پیاز را اضافه کرده و ۱ دقیقه تفت دهید. خمیر سیر را ریخته و ۱ دقیقه دیگر تفت دهید. نخود فرنگی منجمد را اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر نیز بپزید.

– زمانی که مرغ پخت، آن را از فر بیرون بیاورید. کینوآ که پخته شد، آن را به تابه پیاز و نخود فرنگی اضافه کرده و به مدت ۱ دقیقه روی حرارت ملایم تفت دهید. حالا دیگر می‌توانید بشقاب‌ها را بچینید! مخلوط کینوآ را در دیس ریخته و روی آن، مرغ کاجونی و ماست و گشنیز بریزید. میل کنید و لذت ببرید!

۵.  مرغ شکم پر تند با کلم کالی و ذرت

مواد لازم

۴ قاشق چایخوری روغن زیتون

– حدود ۱۵۰ گرم کلم کالی منجمد ( حدود ۲ فنجان)

– ۲ حبه سیر، خرد شده

– نمک

– ۳/۱ فنجان ذرت شیرین منجمد

– حدود ۶۰ گرم پنیر فلفلی رنده شده (حدود نصف فنجان)

– یک عدد مرغ درسته

– پودر فلفل سیاه

– نصف فنجان آب مرغ کم نمک

– ۱ قاشق چایخوری آرد چند منظوره

– ۱.۵ قاشق چایخوری آبلیموی تازه

طرز تهیه مرغ بریانی شکم پر

۲ قاشق چایخوری روغن را در تابه ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید. کلم کالی، سیر و ۴/۱ قاشق چایخوری نمک را اضافه کرده و ۵ دقیقه تفت دهید تا کلم نرم شده و عطر سیر آزاد شود. ذرت را اضافه کرده و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر بپزید تا گرم شود. سپس پنیر را اضافه کنید.

ابتدا مرغ را با پیاز و نمک و فلفل بپزید و سپس شکم مرغ را ا با مخلوط کلم کالی پر کنید.

یک تابه بزرگ نچسب را ۳ تا ۴ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا گرم شود.  مرغ را به ۲ قاشق چایخوری روغن آغشته کنید و ۴/۳ قاشق چایخوری نمک و ۴/۱ قاشق چایخوری فلفل را اضافه کنید. مرغ را در تابه بگذارید و ۲ دقیقه بپزید تا طلایی شود. سپس حرارت را ملایم کنید. سپس ۱۴ دقیقه دیگر نیز بپزید و آنها را برگردانید تا کاملا بپزد. یک چاقوی کوچک را در قسمت بالایی سینه مرغ فرو کنید تا میزان پخته شدن آن را بسنجید. اگر بازهم قسمتی از آن صورتی مانده بود، درب ظرف را ببندید و بگذارید بازهم بپزد.

مرغ و مواد موجود در تابه را در دیس بریزید. آب مرغ و آرد را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب کرده و در تابه بریزید. آن را حدود ۲ دقیقه بپزید تا غلیظ شود. آن را از روی حرارت بردارید و نمک و فلفل بزنید. سس موجود در تابه را روی مرغ بریزید.

نوشته‌های مرتبط