چطور زمان مناسب خوابیدن و بیداری را مشخص کنیم؟

ما یک سوم زندگی خود را صرف خواب، یا تلاش برای به خواب رفتن می‌کنیم. و با این حال، آمار می‌گوید که بسیاری از بزرگسالان خواب کافی ندارند. آدم‌های خسته زیادی وجود دارد! مدت زمانی که ما در سرزمین رویا هستیم برای مغز ما بسیار حیاتی است، زمانی که سلامتی و حتی زیبایی ما شارژ می‌شود. اگر ما در ساعت مشخصی بخوابیم این مشکل به راحتی قابل حل است. در این نوشتار در مورد زمان مناسب خوابیدن و بیداری خواهیم خواند. با ما همراه باشید.

زمان مناسب خوابیدن و بیداری

1. با انتخاب زمان بیدار شدن شروع کنید

برای اینکه بدانید بهترین برنامه خواب برای شما چیست، باید درباره زمانی که می‌خواهید بیدار شوید تصمیم بگیرید. آخرین تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ تفاوتی بین بیدار شدن صبح زود یا خوابیدن تا اواخر بعد از ظهر وجود ندارد. اما بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید پرطراوت و پر از آرامش از خواب بیدار شوید، باید ساعت هشدارتان را در یک زمان مشخصی قرار بدهید و هر روز در همان زمان بیدار شوید.

2. بدانید که به چه میزان خواب نیاز دارید

میزان خواب مورد نیاز در طول زندگی ما تغییر می‌کند. وقتی بچه بودیم باید تا 14 ساعت می‌خوابیدیم. اما در سن 20-40 سالگی فقط به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز داریم. به این فکر کنید که قبل از بیدار شدن با انرژی کافی، چقدر معمولاً می‌خوابید و به بدن‌تان گوش دهید تا بفهمید که مقدار مناسب شما چقدر است.

3. زمان خواب را محاسبه کنید

هنگامی که بدانید چه ساعتی باید از خواب بیدار ‌شوید و چند ساعت خواب نیاز دارید، فرمول مناسبی برای زمان خوابیدن خواهید داشت. اگر به این برنامه پایبند باشید، بدن شما به طور طبیعی در زمان لازم احساس خواب می‌کند و می‌توانید به راحتی نیز از خواب بیدار شوید.

رپورتاژ

بگذارید بگوییم بر اساس سن و تجربه، خودتان می‌دانید که به 7 ساعت خواب نیاز دارید و تصمیم می‌گیرید که هر روز ساعت 8 صبح بیدار شوید. در این شرایط شما باید ساعت 1 بامداد بخوابید. اما اگر تصمیم دارید برنامه خود را تغییر دهید و ساعت 6 صبح بیدار شوید، از آن لحظه باید هر روز در ساعت 11 شب وارد رختخواب شوید.

4. زود خوابیدن لزوما بهترین گزینه نیست

غالبا اعتقاد بر این است که آدم‌ها برای داشتن کیفیت خواب بالاتر باید حدود ساعت 10 شب بخوابند. اما تحقیقات اخیر هاروارد چیز دیگری را نشان داده‌است. دانشمندان می‌گویند حتی جغدهای شب نیز می‌توانند در طول روز عملکرد خوبی داشته باشند، البته به شرط آنکه ساعت خواب‌شان منظم باشد. بنابراین اگر ساعت 3 صبح به رختخواب بروید و ساعت 10 صبح از خواب بیدار شوید، مشکلی نیست، به شرطی که مرتباً همین روند را داشته باشید.

۵. رعایت یک برنامه ثابت خواب مهم‌ترین نکته است

بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود کیفیت خواب انجام دهید این است که هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید. این کار نه تنها خوابیدن را آسان‌تر می‌کند، بلکه سبب می‌شود که هوشیارتر و شادتر نیز باشید. از طرف دیگر، خواب ناکافی در روزهای هفته و خواب اضافی در آخر هفته منجر به دیابت، چاقی و سلامت نامناسب قلب و عروق می‌شود.

6. دیر خوابیدن به رعایت بهداشت خواب نیاز دارد

بعد از اینکه فهمیدید برای خوب خوابیدن لازم نیست حتما امکانات و شرایط خاصی داشته باشید، دقت به بهداشت خواب اهمیت زیادی دارد، مثلا اینکه نباید یک فیلم هیجان انگیز را قبل از خواب تماشا کنید، گرسنه به رختخواب بروید یا در یک محیط روشن و پر سر و صدا بخوابید. به علاوه رعایت برخی موارد نیز مهم است مانند خاموش کردن تلفن‌تان و استفاده از پرده‌های تاریک‌کننده فضا.

عادت‌های خواب شما چیست؟ آیا برای استراحت بهتر از برخی از این نکات استفاده می‌کنید؟

نوشته‌های مرتبط