فواید شیر بادام برای سلامتی (و نحوه تهیه آن)

شیر بادام یکی از انواع شیرهای گیاهی است که به عنوان یک جایگزین عالی برای لبنیات جانوری شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر جنبش‌های زیادی علیه استفاده از محصولات جانوری شامل گوشت و لبنیات شکل گرفته است و افراد زیادی اعتقاد دارند که استفاده از این محصولات جدا از این که غیر انسانی است، می‌تواند به محیط زیست و بدن انسان لطمه وارد کند. گفته می‌شود شیر گاو یکی از منابع بسیار مضر برای سلامتی انسان است. در واقع شیر یک منبع اسیدی است که بدن انسان پس از 2 سال اول زندگی آنزیم‌های خود برای تجزیه آن را از دست می‌دهد. شیر بادام به عنوان جایگزین مناسبی جهت از میان برداشتن شیر گاو توصیه می‌شود. در ادامه می‌توانید برخی از فواید شیر بادام را مطالعه کنید.

روش تهیه شیر بادام

شیرهای غیر لبنی و گیاهی می‌توانند جایگزین‌های عالی برای لبنیات مورد علاقه شما باشند. در سال 2020، محبوب‌ترین جایگزین انواع لبنیات، شیر بادام بود .شیر بادام از بادام هایی که در آب خیس کرده‌اند تهیه می‌شود. معمولاً بادام‌ها را مخلوط می‌کنند و مایع آن را صاف می‌کنند تا شیر خالص از املاح آن جدا شود. شیر بادام ممکن است به شما در کاهش کلسترول LDL و مدیریت وزن کمک کند در حالی که از طریق ویتامین E می‌تواند محافظت آنتی اکسیدانی در بدن ایجاد کند. با این حال، همه شیرهای بادام یکسان نیستند. شیر بادام چه در فروشگاه خریداری شود و چه خانگی، به راحتی می‌تواند در طیف گسترده‌ای از دستور العمل‌ها گنجانده شود. ناگفته نماند شیرهای محلی و لبنیات جانوری به حد کم می‌توانند برای بدن مناسب باشند و خرید لبنیات پاستوریزه آن‌ به میزان محدود پیشنهاد می‌شود.

فواید شیر بادام برای سلامتی

مدیریت وزن

بادام و در نتیجه شیر بادام می‌تواند برای کنترل وزن مفید باشد. به این دلیل که بادام حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع یا MUFA است. شواهد نشان می‌دهد که این چربی‌ها می‌توانند در مدیریت و کاهش وزن مفید باشند. شیر بادام تقریباً به اندازه بادام خام حاوی این MUFA ها نیست. برای استفاده حداکثری از این چربی‌های سالم، رژیم غذایی خود را با MUFA از منابع دیگر مانند بادام خام، سایر آجیل‌ها و آووکادو تکمیل کنید. اگه به دنبال کاهش وزن فشرده هستید به همراه بادام می‌توانید از انواع سبزیجات استفاده کنید. خرید سبزی ارگانیک و تازه و انواع میوه‌ها برای کسانی که قصد کاهش وزن را دارند، یک روش عالی است.

کلسترول LDL پایین

کلسترول با لیپوپروتئین کم چگالی که کلسترول بد نیز نامیده می‌شود، بیشتر کلسترول بدن شما را تشکیل می‌دهد. این کلسترول”بد” در نظر گرفته می‌شود زیرا ممکن است خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. خبر خوب این است که سطوح بالای MUFA در رژیم غذایی شما می‌تواند به شما کمک کند سطح کلسترول LDL خود را کاهش دهید. بادام تنها نمونه‌ای از غذاهایی است که به کاهش کلسترول LDL کمک می‌کند. باز هم، در حالی که شیر بادام مقداری از این ماده موثر را دارد، تقریباً به اندازه بادام کامل MUFA ندارد. بنابراین شما همچنین می‌توانید این چربی‌های مفید برای قلب را از منابع غذایی دیگر دریافت کنید. اصلاح رژیم غذایی یکی از راه‌های کاهش کلسترول LDL است، اما تنها راه نیست. برای کاهش خطرات سلامتی مرتبط با سطوح بالای کلسترول LDL، سایر عادات سبک زندگی سالم را با ادامه فعالیت بدنی و سیگار نکشید دنبال کنید.

اثرات آنتی اکسیدانی

شیر بادام منبع خوبی از ویتامین E (یک آنتی اکسیدان قوی)، است. آنتی اکسیدان‌ها مواد قدرتمندی هستند که می توانند به جلوگیری یا کند کردن انواع خاصی از آسیب سلولی کمک کنند. ویتامین E از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند محافظت می‌کند. همچنین از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می‌کند و به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.

رپورتاژ

فواید شیر بادام برای سلامتی

تجزیه شیر بادام

هیچ راهی برای فرمولاسیون شیر بادام وجود ندارد. این می‌تواند تجزیه تغذیه‌ای شیر بادام را پیچیده کند و آن را برای هر محصول متفاوت کند. شیر بادام در ساده‌ترین شکل خود عمدتاً از آب تشکیل شده است، بنابراین مواد مغذی آنچنان متراکم نیست. درصدی از مواد مغذی اولیه‌ای که دریافت می‌کنید چربی سالم است. در اینجا تجزیه غذایی شما برای 100 گرم (کمتر از نصف فنجان) شیر بادام ساده نشان داده شده است. توجه داشته باشید: تغذیه شیر بادام بسته به تعداد بادام که در یک شیر خاص وجود دارد، می‌تواند از محصولی به محصول دیگر بسیار متفاوت باشد. برندهای مختلف نسبت آب به بادام متفاوتی دارند. این می‌تواند بر مزایای سلامتی نوشیدنی تأثیر بگذارد.

  • پروتئین: 0.55 گرم
  • چربی: 1.11 گرم
  • کربوهیدرات: 0.34 گرم
  • فیبر: 0.45 گرم
  • کلسیم: 173 میلی گرم
  • منیزیم: 6.8 میلی گرم
  • فسفر: 30 میلی گرم
  • سدیم: 60 میلی گرم
  • ویتامین E: 3.32 میلی گرم

غنی کردن شیر بادام

شیر بادام را نیز می توان غنی کرد. این زمانی است که مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی که به طور طبیعی در محصول یافت نمی‌شوند به محصول اضافه می‌شوند. این می‌تواند محتوای تجزیه‌ای شیر بادام را نیز تغییر دهد. برخی از برندهای شیر بادام با کلسیم غنی شده‌اند، که می‌تواند ارزش روزانه این ماده معدنی را افزایش دهد تا به مقدار موجود در شیر گاو برسد یا از آن فراتر رود. اگر آنها در فرمولاسیون محصول قرار داده شده باشند، ویتامین D و B12 دیگر مواد مغذی هستند که ممکن است در مقادیر بالاتر در شیر بادام پیدا کنید. علاوه بر این، برخی از شرکت ها پروتئین را به شیر بادام اضافه می‌کنند؛ در درجه اول پروتئین اضافه شده همان پروتئین نخودی است که از نخود زرد دریافت شده است.

آیا لبنیات واقعاً سالم است؟

شیر بادام در مقابل شیر لبنیات

دلیل اصلی انتخاب مردم از شیر گیاهی پرهیز از لبنیات است، چه به دلیل حساسیت به لبنیات، عدم تحمل لاکتوز یا تمایل به خوردن یک رژیم غذایی گیاهی. شیرهای لبنی معمولاً دارای سطوح بالاتر ویتامین D و B12 نسبت به جایگزین‌های گیاهی هستند (حتی آنهایی که با این ویتامین‌ها غنی شده‌اند). خوشبختانه، اگر لبنیات در رژیم غذایی شما نباشد، می‌توانید ویتامین D و B12 را از منابع دیگر دریافت کنید. در شیر لبنیات کالری و کربوهیدرات بیشتری نسبت به شیرهای گیاهی مانند شیر بادام خواهید یافت. شیر لبنیات همچنین حاوی کلسترول است که در انواع گیاهی وجود ندارد. چربی شیر بادام و شیر لبنیات نیز متفاوت است. شیر لبنیات عمدتا حاوی چربی‌های اشباع شده است، در حالی که شیر بادام دارای چربی‌های غیر اشباع برای سلامت قلب است. برای مشاهده بیشتر تفاوت های شیر لبنی در برابر شیر بادام این مطلب را نیز مطالعه کنید.

 

در نهایت توجه داشته باشید در صورتی نمی‌توانید از انواع لبنیات استفاده کنید، بهترین راه مشورت دائم با پزشک متخصص و جایگزین کردن سایر پروتئین‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها به رژیم غذایی است.

نویسنده: سارااقبالی

نوشته‌های مرتبط