تیپ های شخصیتی: شما کدام یک از این 16 تیپ شخصیتی را دارید؟

در این نوشتار به تیپ های شخصیتی پرداخته می شود. بر اساس تست شخصیت مایرز-بریگز، ۴ مقوله با دو بعد شخصیتی متضاد وجود دارند که برای درک شخصیت باید آنها را بشناسیم. این مقوله ها عبارت اند از : (۱) درون گرایی در مقابل برون گرایی ، (۲) حسی در مقابل شهودی ، (۳) متفکر در مقابل احساسی ، و (۴) قضاوتی در مقابل ادراکی.

درون‌گرایی و برون‌گرایی تعیین‌کننده‌ی این است که شخصیت‌تان تا چه حد معاشرتی است.

حسی بودن و شهودی بودن یعنی اطلاعات را چگونه پردازش می‌کنید. متفکر بودن و احساسی بودن یعنی چگونه تصمیم‌گیری می‌کنید، بر اساس منطق و واقعیت یا نظر شخصی. و در آخر، قضاوتی بودن و ادراکی بودن یعنی چگونه به دنیای بیرون واکنش نشان می‌دهید و با تغییر سازگار می‌شوید.

تیپ های شخصیتی

۱. درون‌گرا، شهودی، متفکر، قضاوتی(INTJ)

حدود ۲ درصد جمعیت چنین شخصیتی دارند و این سومین کم‌یاب‌ترین تیپ شخصیتی است. این افراد عموما روشن‌فکر قلمداد می‌شوند. آنها نوآور و منطقی هستند و بینشی عمیق دارند.

۲. درون‌گرا، شهودی، متفکر، ادراکی(INTP)

افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند ۳درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و به منطقی بودن مشهور هستند- یک تیپ شخصیتی که واقعا کم‌یاب است. آنها تمایل دارند عقل‌گرا، کم‌گوی و گزیده‌گوی، و خیال‌پرداز باشند.

۳. برون‌گرا، شهودی، متفکر، قضاوتی(ENTJ)

فردی که چنین شخصیتی دارد، فرمانده است، آدم‌ها برای این شخص به عنوان راهنما احترام زیادی قائل هستند. آدم‌هایی که این تیپ شخصیتی را دارند به‌شدت عقل‌گرا هستند و تفکری راهبردی، منطقی، و کارآمد را به نمایش می‌گذارند. آنها تمایل دارند معاشرتی و مستقل باشند.

۴. برون‌گرا، شهودی، متفکر، ادراکی(ENTP)

این آدم‌ها به خاطر مهارت‌شان در مباحثه و جست‌وجوی حقیقت مشهور هستند. کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند راست‌گو و صریح هستند و بدون هیچ مشکلی از پس کشمکش برمی‌آیند. آنها مبتکر و پراشتیاق هستند، و هر چیزی را زیر سوال می‌برند.

شخصیت شناسی عکس پروفایل: ۱۳ نوع عکس که شخصیت افراد را لو می‌دهند

۵. درون‌گرا، شهودی، احساسی، قضاوتی(INFJ)

آدم‌هایی که چنین شخصیتی دارند، مدافع هستند. این کم‌یاب‌ترین تیپ شخصیتی در دنیا است. مدافع‌ها تمایل دارند تاثیر شگرفی روی دنیا داشته‌باشند. آنها گرم و مهربان، باملاحظه، ملایم، و عمل‌گرا هستند. گفته می‌شود مارتین لوتر کینگ جونیر این تیپ شخصیتی را داشته‌است.

۶. درون‌گرا، شهودی، احساسی، ادراکی(INFP)

کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند، آدم‌هایی واسطه، پرشور، و توانا هستند که خوبی را در دیگران می‌بینند و هیچ‌کس نمی‌تواند مانند آنها واسطه‌ی صلح شود. آنها تمایل دارند شخصیتی هنری و شاعرانه داشته‌باشند، و حساس، ایده‌آل‌گرا، و ادراکی هستند.

۷. برون‌گرا، شهودی، احساسی، قضاوتی(ENFJ)

این گروه بهترین سیاست‌مدارها خواهندبود. آنها تمایل دارند مربی و معلم‌های فوق‌العاده‌ای باشند. این آدم‌ها مشتاقانه به روشی سازمان‌یافته، ملاحظه‌گرانه، و دیپلماتیک رهبری می‌کنند. این شخصیت‌ها اهل خشونت نیستند.

رپورتاژ

۱۰ نوع پا و آن‌چه از شخصیت‌تان می‌گویند

۸. برون‌گرا، شهودی، احساسی، ادراکی(ENFP)

فردی که این شخصیت را دارد بی‌نهایت معاشرتی است. آنها عاشق آدم‌های دیگر هستند و مستعد یافتن راه‌حل برای مشکلات دشوار هستند. این آدم‌ها به خاطر طبع خلاق، خوش‌بین، و سرزنده و شوخی که دارند سازمان‌دهنده‌های خوبی هستند.

۹. درون‌گرا، حسی، متفکر، قضاوتی(ISTJ)

این آدم‌ها تمایل دارند مسئولیت‌پذیرترین، دقیق‌ترین، کنترل‌گرترین گروه این مجموعه باشند. آنها همیشه خواستار واقعیت‌ها، شواهد، و حقیقت هستند. این آدم‌ها قاضی و وکیل‌های فوق‌العاده‌ای می‌شوند. آنها تمایل دارند تحلیل‌گر و تودار، اما واقع‌گرا و صادق باشند.

۱۰. درون‌گرا، حسی، احساسی، قضاوتی(ISFJ)

این شخصیت، ابرقهرمان همه‌ی تیپ‌های شخصیتی مختلف است. هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع محافظت این آدم‌ها از دوستان زن و مردشان شود. آنها به هر نحو که بتوانند به جامعه‌شان خدمت می‌کنند و تمایل دارند آدم‌هایی گرم و مهربان، کامل و بی‌نقص، و ملایم باشند.

۱۱. برون‌گرا، حسی، متفکر، قضاوتی(ESTJ)

شعار این آدم‌ها باید این باشد: “اگر می‌خواهی زنده بمانی فرار کن، من ESTJ هستم.” آنها تمایل دارند سرسخت و خیلی قوی باشند، و مدیر اجرایی و اعضای کابینه‌ی خوبی می‌شوند. بسیاری از رییس‌جمهورها از این دسته هستند. آنها آدم‌هایی معاشرتی، واقع‌گرا، و کارآمد هستند.

روانشناسی امضا: ویژگی های شخصیتی ۱۳ مدل امضا

۱۲. برون‌گرا، حسی، احساسی، قضاوتی(ESFJ)

این آدم‌ها برون‌گراترین شخصیت‌های این مجموعه هستند. آنها آدم‌هایی معاشرتی، بامزه، قابل اطمینان، صمیمی، و سازمان‌یافته هستند. این آدم‌ها بهترین پرستاران و بهترین معلم‌ها می‌شوند. آنها به روش‌هایی واقعا بی‌عیب و نقص ارتباط برقرار می‌کنند.

۱۳. درون‌گرا، حسی، متفکر، ادراکی(ISTP)

آدم‌هایی که این شخصیت را دارند در یادگیری از همه‌ی شخصیت‌های دیگر بهتر هستند. آنها عاشق یادگرفتن چیزهای جدید هستند و خیلی زود مطالب را می‌گیرند. این آدم‌ها تمایل دارند کمی مرموز باشند، اما انرژی ناگهانی بروز می‌دهند. آنها به اقدام گرایش دارند و مستقل هستند.

۱۴. درون‌گرا، حسی، احساسی، ادراکی(ISFP)

آدم‌هایی با این شخصیت، ماجراجو هستند. آنها شورشی گروه هستند. از زندگی لذت می‌برند و با هر چیزی که در اختیار دارند تشکیلات را به چالش می‌کشند. اما با این وجود، انعطاف‌پذیر، ملایم، حساس، و مشوق و پروش‌دهنده هستند.

۱۵. برون‌گرا، حسی، متفکر، ادراکی(ESTP)

کسانی که این تیپ شخصیتی را دارند معاشرت‌جویانی هستند که عاشق لیگ‌های بولینگ، محافل بافتنی‌بافی، و رفقای پیاده‌روی‌شان هستند. از گفت‌وگوهای سرگرم‌کننده لذت می‌برند و اغلب بهترین دوست همه هستند. آنها تمایل دارند معاشرتی، واقع‌گرا و غریزی باشند.

۱۶. برون‌گرا، حسی، احساسی، ادراکی(ESFP)

فردی با این شخصیت سرگرم‌کننده است. بی‌حوصلگی روی این آدم‌ها تاثیری ندارد. آنها به میهمانی نشاط می‌دهند و تقریبا می‌توانند در هر گروهی خودشان را جا بدهند. آنها عاشق‌هایی طناز، صمیمی، انعطاف‌پذیر، و پراشتیاق هستند.

نوشته‌های مرتبط