مضرات نارگیل: 5 عارضه جانبی مصرف زیاد نارگیل

نارگیل میوه‌ای سالم و مغذی است که بر روی درختی متعلق به خانواده‌ی نخلیان رشد می‌کند. گونه‌های مختلفی از این میوه در بسیاری از بخش‌های جهان پرورش داده می‌شوند، ولی مهم‌ترین تولید کننده‌های نارگیل در جهان عبارت هستند از اندونزی، فیلیپین، هند، برزیل، و سری‌لانکا. نارگیل فواید بسیاری برای سلامتی و هم‌چنین زیبایی به همراه دارد،‌ زیرا این میوه حاوی مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین‌‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، لوریک اسید، و سایر ترکیبات مفید است. با این‌که نارگیل برای بدن بسیار مفید است و فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی به همراه دارد، بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی هر نوع ماده‌ی غذایی مفید برای بدن ضرر دارد؛ و همین مسئله در مورد نارگیل نیز صادق است. بنابراین، تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید تا از مضرات نارگیل آگاه شوید.

مضرات نارگیل

۱. حاوی سطح بالایی از قند

یکی از مضرات نارگیل انباشت بیش از اندازه‌ی قند در جریان خون است؛‌ زیرا نارگیل حاوی مقدار زیادی قند است. طبق شواهد علمی، یک وعده‌ی مصرف نارگیل خشک بدون قند اضافه به میزان حدود ۳۰ گرم حاوی ۲.۱ گرم قند، و یک وعده‌ی مصرف نارگیل شیرین شده، به میزان مشابه، حاوی حدود ۱۰.۴ گرم قند است.به دلیل وجود سطوح بالا و غیر منتظره‌ای از قند در هر دو محصول، توصیه می‌شود در مصرف نارگیل اعتدال را رعایت کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه‌ی قند برای سلامتی مضر است و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.به گزارش انجمن قلب آمریکا، پیروی از رژیم غذایی مملو از قند افزوده خطر ابتلا به چاقی مفرط را نیز افزایش می‌دهد – چاقی مفرط، به خودی خود، باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، مشکلات ریوی، مشکلات معده و روده، و غیره می‌شود). به همین دلیل، توصیه می‌شود مصرف قند اضافه را در طول روز به ۱۰۰ کالری برای زنان، و ۱۵۰ کالری، برای مردان، محدود کنید.البته با مصرف نارگیل بدون قند اضافه و حذف محصولات مملو از مواد شیرین کننده، می‌تواند خطرات ناشی از بالا رفتن سطح قند خون را کاهش داد؛ نارگیل بدون قند اضافه تا پنج برابر کم‌تر از محصولات دارای مواد شیرین کننده حاوی قند است.

مضرات نارگیل :۲. خطر افزایش سطح کلسترول خون

مصرف بیش از اندازه‌ی نارگیل می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت قلب بگذارد و باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی نظیر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی قلبی، ضربان نامنظم قلب، تصلب شرایین، و غیره شود؛ زیرا نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است.حدود ۹۰ درصد از مجموع چربی موجود در نارگیل چربی اشباع شده است، و مصرف بیش از اندازه‌ی چربی اشباع شده می‌تواند سطح کلسترول خون را در بدن افزایش دهد و باعث بالا رفتن خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی نظیر حمله‌ی قلبی، سکته‌ی قلبی، تصلب شرایین و غیره می‌شود.باید به خاطر بسپارید، نارگیل فقط هنگامی می‌تواند برای سلامتی قلب مشکل‌ساز باشد که در مصرف آن زیاده‌روی کنیم؛ ولی اگر آن را در حد اعتدال مصرف کنیم، می‌تواند با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب، به کنترل میزان کلسترول در بدن کمک کند – زیرا نارگیل حاوی تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط است.به گزارش انجمن قلب آمریکا، چربی اشباع شده نباید بیش از ۷ درصد از کالری‌ روزانه‌ی مورد نیاز بدن را تشکیل دهد (حدود ۱۶ گرم چربی اشباع شده برای فردی که از یک رژیم غذایی حاوی ۲۰۰۰ کالری پیروی می‌کند). طبق شواهد علمی، یک وعده‌ی مصرف نارگیل خشک شده می‌تواند ۱۰۰ از مجموع چربی اشباع شده مورد نیاز بدن را تامین کند.

رپورتاژ

۳. احتمال افزایش وزن

مصرف متعادل نارگیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا نارگیل حاوی فیبر غذایی است. فیبر غذایی باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیر داشته باشیم، و نیازمان را به خوردن مکرر کاهش می‌دهد؛ بنابراین، در پیشگیری از پرخوری، به عنوان عامل اصلی بروز چاقی مفرط، کمک‌مان می‌کند. هم‌چنین، میزان بالا آب موجود در نارگیل نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

با وجود این، باید به خاطر بسپارید، مصرف بیش از اندازه‌ی نارگیل برای سلامتی مضر است، و می‌تواند به افزایش وزن منجر شود؛ زیرا نارگیل حاوی مقدار بسیار زیادی کالری است. طبق شواهد علمی، یک وعده‌ی مصرف نارگیل خشک شده‌ و بدون قند اضافه، به اندازه‌ی حدود ۳۰ گرم، حدود ۱۸۷ کالری وارد بدن می‌کند؛ در حالی‌که یک وعده‌ی مصرف نارگیل با قند اضافه، به میزان مشابه، حاوی حدود ۱۲۹ کالری است. به همین ترتیب، یک فنجان شیر نارگیل خالص حدود ۵۵۰ کالری – یعنی نزدیک به یک سوم مجموع کالری‌ مورد نیاز روزانه برای بدن – به همراه دارد.از آن‌جا که نارگیل (چه با قند اضافه، و چه بدون قند اضافه) و شیر نارگیل جزء خوراکی‌های پر کالری به شمار می‌روند، جهت کاهش خطر ابتلا به اضافه وزن (که حتی می‌تواند به چاقی مفرط منجر شود) و هم‌چنین، کاهش خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی (به دلیل موجود مقادیر بالایی از چربی اشباع شده) باید از مصرف بیش از اندازه‌ی نارگیل پرهیز کنید.

۴. فیبر بیش از اندازه، مضر برای معده

نارگیل به عنوان منبع خوبی برای فیبر غذایی شناخته می‌شود؛ یک وعده‌ی مصرف نارگیل خشک شده‌ی بدون قند اضافه، به اندازه‌ی حدود ۳۰ گرم، تقریبا ۴.۶ گرم فیبر غذایی به همراه دارد (یعنی حدودا ۱۲ الی ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی توصیه شده برای فیبر).فیبر غذایی موجود در نارگیل برای معده مفید است، زیرا با کمک به تسکین یبوست و سایر مشکلات گوارشی، به حفظ سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند.با وجود این، باید به خاطر بسپارید فیبر غذایی می‌تواند برای آن‌هایی که از رژیم غذایی کم فیبر پیروی می‌کنند، و هم‌چنین برای بیمارانی که معده‌شان به هضم فیبر غذایی عادت ندارد، مشکل‌ساز شود. این افراد ممکن است بر اثر زیاده‌روی در مصرف فیبر غذایی دچار مشکلاتی نظیر اسهال، گاز معده، و نفخ شکمی شوند. این عارضه‌ی جانبی مصرف نارگیل را می‌توان به آسانی کنترل کرد؛ به این ترتیب که ابتدا مقدار بسیار اندکی نارگیل را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، و سپس به تدریج میزان مصرف‌تان را افزایش دهید (ولی هم‌چنان باید آن را به حد اعتدال مصرف کنید).هم‌چنین، مصرف بیش از اندازه‌ی فیبر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل گاز و نفخ معده، اسهال، یبوست، کم آبی بدن، و حتی افزایش وزن شود؛ به همین خاطر، هرگز نباید در مصرف نارگیل زیاده‌روی کنید (حتی آدم‌های کاملا سالمی که دچار هیچ مشکلی در هضم فیبر غذایی نیستند نیز باید در مصرف نارگیل اعتدال را رعایت کنند).

مضرات نارگیل : ۵. ایجاد واکنش‌های حساسیتی

مصرف نارگیل برای آدم‌هایی که به آجیل (از قبیل گردو، بادام، پسته، بادام هندی، و غیره) حساسیت دارند مناسب نیست؛ زیرا طبق شواهد علمی، آدم‌هایی که به آجیل حساسیت دارند، به احتمال زیاد به نارگیل نیز حساسیت خواهند داشت، و در برخی موارد شدید، این واکنش‌های حساسیتی می‌توانند مرگبار باشند.بنابراین، اگر به آجیل حساسیت (آلرژی) دارید (جهت اجتناب از واکنش‌های حساسیتی)  بهتر است از مصرف نارگیل خودداری کنید.

نوشته‌های مرتبط