آیا ویروس hpv برای بارداری خطرناک است؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ‌ترین ویروس ‌های قابل انتقال از راه تماس جنسی است که می‌ تواند باعث ایجاد زگیل‌ های تناسلی و سرطان ‌های مختلف در ناحیه گردن رحم، واژن، مقعد، دهان و گلو شود. آزمایش HPV در آزمایشگاه تهران لب انجام میشود و با توجه به نگرانی که درباره HPV در بارداری وجود دارد، این مرکز تمام تست ها و آزمایش غربالگری حاملگی را نیز در آزمایشگاه، منزل و محل کار افراد ارائه میدهد.

آشنایی با ویروس و آزمایش HPV

HPV  یا ویروس پاپیلومای انسانی شاید شایع ترین بیماری مقاربتی در کل دنیاست، به طوری که آمارها نشان میدهند تقریبا 80 درصد از افرادی که رابطه جنسی دارند، به این ویروس مبتلا میشوند. این ویروس بیش از ۲۰۰ نوع دارد که بسیاری از آنها کم ‌خطر هستند و به صورت خودکار توسط بدن دفع میشوند. اگرچه، این تعداد زیاد باعث ایجاد برخی نگرانی ها درباره HPV و بارداری میشود.

این انواع پرخطر هستند که نگران کننده اند و میتوانند عامل بسیاری از سرطان های خطرناک مثل سرطان دهانه واژن شوند، این موضوع و آگاهی از تاثیر اچ پی وی در بارداری باعث شده که آزمایش HPV در منزل و محل کار که توسط آزمایشگاه تهران لب ارائه میشود، به یکی از خدمات مورد استقبال این آزمایشگاه تهران تبدیل شده تا حتی افراد پرمشغله نیز بتوانند از آزمایش اچ پی وی استفاده کنند.

انجام آزمایش HPV و آزمایش غربالگری حاملگی در بهترین آزمایشگاه تهران (تهران لب)

نوبت‌دهی آنلاین: شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و شماره تلفن 88709970-021 برای دیگر استان‌ها

  • علل ابتلا به ویروس HPV

علل ابتلا به HPV متفاوت هستند اما مهم ‌ترین عامل انتقال این ویروس تماس جنسی با شخص آلوده است. این ویروس از طریق تماس پوستی یا مخاطی در ناحیه تناسلی، مقعد، دهان و گلو منتقل می ‌شود.

این ویروس می ‌تواند در اولین تماس جنسی یا حتی بدون دخول منتقل شود. داشتن چندین شریک جنسی، شروع رابطه جنسی از سنین پایین، داشتن بیماری‌ های مقاربتی دیگر و سیستم ایمنی ضعیف از دیگر عواملی هستند که می ‌توانند خطر ابتلا به HPV را افزایش دهند. بسیاری از مادران با رسیدن زمان آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری، آزمایش HPV را نیز برای اطمینان بیشتر انجام میدهند.

آزمایش HPV چه بیماری هایی را تشخیص میدهد؟

با آزمایش HPV در بهترین آزمایشگاه تهران لب می توان بیماری هایی را تشخیص داد که به دلیل عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این بیماری ها شامل:

  • زگیل تناسلی: ایجاد زائده های نرم و برجسته در نواحی تناسلی یا مقعدی. زگیل های تناسلی می توانند باعث درد، خارش و ناراحتی شوند. زگیل تناسلی HPV و بارداری ممکن است باعث انتقال این ویروس به جنین شود.
  • سرطان مقعد: این بیماری با رشد سلول های بدخیم در مجرای مقعد ایجاد می شود. سرطان مقعد می تواند باعث علائمی مانند خونریزی مقعدی، درد، توده یا خارش شود.
  • سرطان دهانه رحم: این بیماری با رشد سلول های بدخیم در دهانه رحم ایجاد می شود. سرطان دهانه رحم می تواند باعث علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی، ترشحات نامنظم، درد لگنی یا درد هنگام رابطه جنسی شود. این بیماری نیز میتواند یکی از عوامل تاثیر اچ پی وی در بارداری باشد.
  • سرطان آلت تناسلی مردانه: این بیماری با رشد سلول های بدخیم در آلت تناسلی مردان رخ می دهد. سرطان آلت تناسلی مردانه می تواند باعث علائمی مانند تغییرات پوستی، تورم، ایجاد توده، خونریزی یا خارش شود.

تاثیر HPV در بارداری

داشتن HPV و بارداری معمولا خطری برای سلامت مادر ایجاد نمی ‌کند. اما تاثیر اچ پی وی در بارداری ممکن است برخی زنان را دچار مشکل کرده و نیاز به درمان پیدا کنند. یکی از این تاثیرات، افزایش سرعت رشد و وخامت زگیل‌ های تناسلی است که می ‌تواند باعث درد، خونریزی، عفونت یا مشکلات در زایمان شود.

علت این امر افزایش میزان هورمون ‌های بدن در دوران بارداری است که می ‌تواند فعالیت ویروس HPV را تحریک کند. انجام آزمایش HPV در منزل و محل کار به تشخیص زودهنگام این بیماری کمک میکند. همچنین اگر بارداری هستید، میتوانید این تست را در کنار آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام دهید.

  • آیا HPV برای جنین خطرناک است؟

آیا HPV می ‌تواند به جنین منتقل شود؟ پاسخ این سوال بله، اما بسیار نادر است. برخی از مطالعات نشان داده ‌اند که HPV می‌ تواند از مادر به جنین در زمان زایمان با تماس با زگیل تناسلی یا حتی قبل از آن از طریق جفت یا مایع آمنیوتیک منتقل شود.  اما این انتقال معمولا باعث هیچ علامت یا عارضه ‌ای برای جنین نمی ‌شود و بدن جنین می ‌تواند ویروس را از بین ببرد.

در برخی موارد نادر، انتقال HPV می ‌تواند باعث ایجاد توده های غیرسرطانی در حنجره جنین شود. این یک بیماری است که با ایجاد زائده حنجره یا ریه ‌های جنین رخ می ‌دهد. این زائده‌ ها می‌ توانند باعث مشکلات تنفسی یا صدای خر و پف شود.

بنابراین، می ‌توان گفت که HPV برای جنین خطرناک نیست، مگر در موارد بسیار نادر که می ‌تواند باعث ایجاد پاپیلوماتوز حنجره شود که آن را نیز میتوان با غربالگری در بهترین آزمایشگاه تهران پیشگیری کرد.

تاثیر HPV در بارداری

آزمایش غربالگری حاملگی

اگر شما باردار هستید و احتمال ابتلا به ویروس HPV را دارید، انجام آزمایش غربالگری برای اطمینان از سلامت جنین بسیار مهم بوده و بسیار مهم تر از آزمایش اچ پی وی است. با استفاده از این آزمایش میتوان احتمال ابتلای کودک به مشکلات ژنتیکی، ذهنی و جسمی را بررسی نمود.

در ادامه آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم را بررسی میکنیم.

  • آزمایش غربالگری اول

آزمایش غربالگری اول یکی از آزمایشات مهم دوران بارداری است که در هفته ‌های 11 تا 13و 6 روزگی بارداری انجام می‌ شود. این آزمایش شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی است که با هدف بررسی احتمال وجود نقایص کروموزومی یا ژنتیکی در جنین توصیه می‌ شود.

رپورتاژ

 برخی از نقایص مادرزادی که می‌ توان با این آزمایش شناسایی کرد عبارتند از:

  • سندروم داون
  • سندروم ادواردز
  • سندروم پاتو
  • سندروم ترنر
  • سندروم کلاین فلتر

در تست خون آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری، دو فاکتور مهم مورد اندازه ‌گیری قرار می ‌گیرند که عبارتند از: پروتئین A پلاسما یا PAPP-A و بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان یا  Free βhCG2 که این دو فاکتور توسط جفت ترشح می ‌شوند و میزان آنها در خون مادر می ‌تواند نشان‌ دهنده وضعیت سلامت جنین باشد. گفتنی است که برای راحتی بیشتر مادر و دوری از استرس آزمایشگاه، این آزمایش در منزل نیز قابل انجام است.

در سونوگرافی آزمایش غربالگری بارداری، دو شاخص مهم مورد بررسی قرار می ‌گیرند که عبارتند از:

ضخامت پشت گردن یا NT و وجود استخوان بینی یا  NB.

این دو شاخص در بهترین آزمایشگاه با استفاده از امواج صوتی اندازه‌ گیری می ‌شوند و می‌ توانند احتمال وجود نقایص کروموزومی را در آزمایش غربالگری اول نشان دهند. معمولاً در صورت ابتلای جنین به سندروم داون، ضخامت پشت گردن بیشتر و استخوان بینی کمتر یا نامرئی است.

  • آزمایش غربالگری دوم

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری یکی دیگر از آزمایشات مهم دوران بارداری است که در هفته ‌های ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می ‌شود. آزمایش غربالگری دوم شامل یک آزمایش خون است که با هدف بررسی احتمال وجود نقایص مادرزادی در جنین توصیه می ‌شود.

در تست خون آزمایش غربالگری دوم، چهار فاکتور مهم مورد اندازه ‌گیری قرار می ‌گیرند که عبارتند از:

  • آلفافتوپروتئین یا AFPدر آزمایش غربالگری بارداری
  • استریول آزاد یا  uE3 در آزمایش غربالگری بارداری
  • بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان در آزمایش غربالگری بارداری
  • اینهیبین A در آزمایش غربالگری بارداری

این چهار فاکتور مهم در آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری، توسط جفت و جنین ترشح می ‌شوند و تعیین سطح آنها در بهترین آزمایشگاه می ‌تواند نشان‌ دهنده وضعیت سلامت جنین باشد. شما عزیزان میتوانید آزمایش غربالگری دوم را به همراه آزمایش HPV در منزل و محل کار خود و یا در بهترین آزمایشگاه تهران انجام دهید.

  • آزمایش غربالگری سوم

آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری یکی از آزمایشات مهم دیگر است که معمولا در هفته‌ های 28 تا زمان زایمان انجام می ‌شود. آزمایش غربالگری سوم شامل یک آزمایش خون و یک آزمایش ادرار است که با هدف بررسی وضعیت سلامت مادر و جنین توصیه می‌ شود. آزمایش غربالگری سوم میتواند در تشخیص کم خونی، دیابت بارداری، عفونت ادراری، عفونت باکتریایی گروه B استرپتوکوک (GBS) و تفاوت فاکتور Rh خون مادر و جنین بسیار مفید باشد.

آزمایش غربالگری و HPV در آزمایشگاه تهران لب

تهران لب به عنوان بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایش HPV و آزمایش غربالگری حاملگی، به مراجعین خود امکان انجام آزمایش در منزل، آزمایش در محل کار و دریافت آنلاین نتیجه آزمایش را ارائه میدهد.

انجام آزمایش HPV و آزمایش غربالگری حاملگی در بهترین آزمایشگاه تهران (تهران لب)

نوبت‌دهی آنلاین: شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و شماره تلفن 88709970-021 برای دیگر استان‌ها

 

  • آیا ویروس HPV به جنین منتقل میشود؟

در موارد نادر بله، اما اکثرا خطر جدی برای جنین به همراه ندارد.

  • آیا آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری با آزمایش HPV تداخل دارد؟

خیر، شما عزیزان میتوانید همزمان با آزمایش اچ پی وی، آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری و یا غربالگری دوم را انجام دهید.

 

منبع برای مطالعه تخصصی:

https://www.webmd.com/sexual-conditions/hpv-pregnancy

https://www.everlywell.com/blog/hpv/hpv-and-pregnancy/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8707668/

 

انجام آزمایش HPV و آزمایش غربالگری حاملگی در بهترین آزمایشگاه تهران (تهران لب)

نوشته‌های مرتبط