15 عادت روزانه افراد موفق که زندگی شما را دگرگون میکند

پرسش رایجی که معمولا آدم‌ها از یکدیگر می‌پرسند، این است که آدم‌هایی که همیشه در بالاترین قله‌های موفقیت قرار دارند، چگونه به این جایگاه دست یافته‌اند. پاسخ‌های بسیاری برای این پرسش وجود دارد، و یکی از پاسخ‌ها این است که عادت روزانه افراد موفق راز موفقیت همیشگی این قبیل آدم‌ها است – ولی دقیقا این رسوم و آیین‌ها چه هستند، و چگونه به موفقیت آن‌ها مربوط می‌شوند؟

به هر عمل یا هر الگوی رفتاری که به شیوه‌ی خاصی و به طور مرتبط انجام می‌شود، رسم یا آیین گفته می‌شود. در این مقاله، سعی داریم بگوییم، آدم‌های موفق تمرین‌ها و رفتارهای روزانه‌ی خاصی را انجام می‌دهند که به آن‌ها کمک می‌کنند آرزوهای‌شان را در زندگی به واقعیت تبدیل کنند. زیرا این رسوم و آیین‌های روزانه باعث ایجاد عادات خوب و سالم، و هم‌چنین انضباطی می‌شوند که برای رسیدن به موفقیت بسیار ضروری هستند.

وارد کردن برخی رسوم و آیین جدید به زندگی‌تان ممکن است در ابتدا، کمی سخت و ترسناک به نظر برسد، ولی حتما می‌توانید از پس این کار بر بیایید. ابتدا باید تصمیم بگیرید کدام رسم یا رسوم را می‌خواهید وارد زندگی‌تان کنید؛ سپس باید نزد خودتان متعهد شوید که دست‌کم سی روز از آن‌ها پیروی کنید؛ و سپس، در صورت لزوم می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید یا اصلاح کنید. فرایند انجام این کار همیشه آسان و قابل پیش‌بینی نیست، ولی فواید بالقوه‌ای که پس از انجام این کار نصیب‌تان خواهد شد، بی‌شمار هستند.

در ادامه، به بیان ۱۵ عادت روزانه افراد موفق خواهیم پرداخت.

عادت روزانه افراد موفق

۱. سحرخیزی

سحرخیزی و بیدار شدن پیش از طلوع خورشید ممکن است رسم و عادت چالش‌ برانگیزی باشد – به خصوص اگر هیچ وقت هنگام صبح سرحال و شاداب نباشید. با وجود این، بیدار شدن از خواب پیش از طلوع خورشید کمک‌تان می‌کند روز را با قدرت آغاز کنید و تا پایان آن، هم‌چنان با تمرکز و قوی باقی بمانید.

یکی از آدم‌های فوق‌العاده موفقی که هر روز پیش از ۶ صبح از خواب بیدار می‌شود، تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل است؛ وی روز خود را از ساعت ۳:۴۵ بامداد آغاز می‌کند.

هم‌چنین، آدم‌هایی نظیر میشل اوباما و بیل مک‌ناب (رئیس گروه ونگارد) نیز به عنوان آدم‌های سحرخیزی شناخته می‌شوند که معمولا پیش از طلوع آفتاب از خواب بر می‌خیزند.

این آدم‌ها به شکل باورنکردنی در زندگی‌شان موفق هستند؛ و اولین سوالی که در مورد آن‌ها به ذهن می‌رسد این است که آیا سحرخیز بودن‌شان را می‌توانیم به عنوان یکی از دلایل این موفقیت تلقی کنیم؟‌ آیا واقعا سحرخیزی می‌تواند به این اندازه با اهمیت و تاثیرگذار باشد؟ برای برخی از آدم‌ها، برخاستن از خواب در اول صبح، می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی باشد.

هنگامی که اول صبح از خواب بر می‌خیزید، برای شروع فعالیت‌ها و انجام سایر رسوم آدم‌های موفق به اندازه‌ی کافی وقت در اختیار خواهید داشت. هم‌چنین، سحرخیزی به شما این امکان را می‌دهد که نخستین ساعات روز را – که ذهن‌تان در بالاترین سطح هوشیاری قرار دارد – به انجام اموری اختصاص دهید که باعث پیشرفت شخصی‌تان می‌شوند؛ از جمله کارهایی نظیر یادداشت روزانه یا انجام سایر پروژه‌های خلاقانه‌ای که می‌توانند شما را به سمت موفقیت سوق بدهند.

هنگامی که صبح اول وقت از خواب بیدار می‌شوید، می‌توانید بر کل روزتان کنترل داشته باشید – ولی اگر تا وسط روز در تخت‌خواب باشید، برای انجام کارهای‌تان فقط نصف روز فرصت خواهید داشت، و دائما باید با استرس به ساعت چشم بدوزید.

اگر سحرخیزی برای‌تان دشوار است، با مطالعه‌ی صبح زود بیدار شدن:۱۰ روش ساده برای زود بیدار شدن از خواب، شاید بتوانید بر این دشواری غلبه کنید.

۲. مراقبه در هر صبح

احتمالا به تازگی آن‌قدر در مورد مراقبه شنیده‌اید که اگر پیش از این، توجهی به آن نمی‌کردید، شاید کمی در موردش کنجکاو شده باشید،‌ و دل‌تان بخواهد دلیل این‌ همه تبلیغ و هیاهو را درباره‌ی مراقبه بدانید.

مراقبه یا مدیتیشن نوعی تمرین است که طی آن، با استفاده از برخی تکنیک‌ها سعی می‌کنید توجه و خودآگاهی‌تان را پرورش دهید. هدف نهایی مراقبه این است که از لحاظ روانی به آرامش، و از لحاظ هیجانی به ثبات برسید.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید، اپرا وینفری، یکی از موفق‌ترین مدیران رسانه‌ای، بازیگر، و مجری برنامه‌های تلویزیونی در جهان، صبح‌اش را با مراقبه آغاز می‌کند. ظاهرا وی هر روز صبح به مراقبه می‌پردازد، و به گفته‌ی خودش، مراقبه حسی از رضایت و هم‌چنین، لذت به وی می‌بخشد. هر دوی این عوامل (رضایت و لذت)، به طور قطع، پایه‌ی و اساس خوبی را برای آغاز یک روز موفق و رسیدن به اهداف‌تان شکل می‌دهند – به خصوص اگر بخواهید شخصی مانند اپرا وینفری را الگوی زندگی‌تان قرار دهید. چه کسی دل‌اش نمی‌خواهد زندگی‌اش مانند اپرا وینفری شود؟

به گفته‌ی وبسایت معتبر هلث‌لاین، مراقبه حتی باعث می‌شود دایره‌ی توجه‌تان گسترش یابد و استرس‌تان نیز کم‌تر شود؛ این دو عامل به شما امکان می‌دهند کارایی بیش‌تری داشته باشید و امور را در طول روز به شکل آسان‌تری رتق و فتق کنید.

آن‌هایی که به تازگی می‌خواهند به انجام مراقبه بپردازند، می‌توانند کمی به خودشان آرامش دهند، و سپس به مدت چند دقیقه، به شکل ثابت در یک وضعیت بنشینند. پس از آن، باید توجه‌شان را بر دم و بازدم متمرکز کنید، و دست‌کم به مدت ۲ دقیقه فقط به تنفس‌ عمیق بپردازند.

اگر به اندازه‌ی کافی برای انجام مراقبه ترغیب نشده‌اید، توصیه می‌کنیم فواید مراقبه: ۱۵ تاثیر مدیتیشن در افزایش قدرت مغز، تمرکز و بهبود روحیه را مطالعه بفرمایید.

۳. خوردن صبحانه‌ی سالم

وقتی صحبت از رسیدن به موفقیت در میان است، آن‌چه می‌خورید نیز اهمیت پیدا می‌کند. احتمالا، به همین دلیل است که برخی از آدم‌های فوق‌العاده موفق خوردن صبحانه‌ی سالم را به یکی از آیین و رسوم زندگی‌شان تبدیل کرده‌اند.

به گفته‌ی سایمون کاول، تهیه‌ کننده‌ی مشهور برنامه‌ی ایکس فاکتور و یکی از داوران این برنامه، وی روزش را با مصرف آب پاپایا به همراه لیمو، بلغور جو دو سر، و دو نوع اسموتی آغاز می‌کند. وی، هم‌چنین، یک فنجان چای نیز می‌نوشد؛ نوشیدن چای یکی دیگر از رسومی است که می‌تواند زندگی انسان را تغییر دهید، زیرا این کار باعث کاهش استرس و افزایش تمرکز می‌شود – هرچند تاثیر آن فقط به مدت چند دقیقه در بدن باقی می‌ماند – نوشیدن چای به همراه مراقبه (طبق آن‌چه در بخش قبل گفته شد) می‌تواند تاثیر ویژه‌ای داشته باشد.

نیازی به گفتن نیست، اگر به اندازه‌ی کافی زود از خواب بیدار شوید که بتوانید با خیال راحت یک صبحانه‌ی سالم و کامل نوش جان کنید، قطعا روز پر انرژی‌تری را سپری خواهید کرد و شب تا دیروقت بیدار نخواهید ماند – مگر آن‌که نتوانید از پنکیک ساعت ۳ صبح‌تان دل بکنید.

گذشته از این‌ها، صبحانه می‌تواند به کاهش وزن‌تان نیز کمک کند؛ برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه، حتما ۱۶ خوراکی سالم برای صبحانه که به کاهش وزن کمک می‌کند را نیز مطالعه بفرمایید.

۴. برنامه‌ریزی روزانه

برنامه‌ریزی دقیق و سریع در ابتدای هر روز کمک‌تان می‌کند وقت‌تان را در طول روز بهتر مدیریت کنید؛ زیرا به کمک برنامه‌ریزی دقیقا از اهداف روزانه‌تان آگاه خواهید بود، و هرگز در هیاهو و شلوغی‌های اطراف‌تان و هم‌چنین، عوامل انحرافی نظیر تماشای تلویزیون و غیره غرق نخواهید شد – مگر آن‌که مثلا تماشای تلویزیون یکی از اهداف روزانه‌تان باشد.

یک دفترچه‌ی یادداشت بردارید و هر آن‌چه را می‌خواهید تا پایان روز به انجام برسانید، در آن یادداشت کنید؛ هم‌زمان می‌توانید در مورد هر یک از این اهداف و وظایف به بحث گروهی بپردازید و مثلا از معایب و مزایای آن آگاه شوید. این روش بسیار خوبی است تا خلاقیت‌تان را به جوش آورید، مغزتان را به کار بیندازید، و خودتان را برای انجام کارهای شگفت‌انگیز آماده کنید.

۵. پیروی از قاعده ۲۰/۸۰

طبق قاعده‌ی ۲۰/۸۰ که به اصل پارتو نیز مشهور است، ۸۰ درصد از نتایج به دست آمده، تنها حاصل ۲۰ درصد از فعالیت‌ها هستند. بر همین اساس، اولویت‌بندی وظایف و تمرکز بر مهم‌ترین کارها باعث به دست آمدن نتایج و پیامدهای بهتری خواهد شد.

از همان ابتدا، باید وقت کم‌تری را صرف کارهای بی‌اهمیت کنید، و تمام انرژی‌تان را بر روی وظایف و اهداف بزرگ‌ترتان متمرکز کنید، تا مهم‌ترین کارها پیش از سایر کارها انجام شوند.

لازم نیست نگران کارهایی باشید که از قلم افتاده‌اند یا به درستی انجام نشده‌اند؛ به راحتی می‌توانید وظایف‌تان را از ابتدا مرور کنید و در جاهایی که به اندازه‌ی کافی تمرکز نداشته‌اید، یا برای انجام آن‌ها اعتماد به نفس کافی نداشته‌اید، خطاها و اشتباهات‌تان را شناسایی و برطرف کنید. هنگامی که کارهای مهم را به طور کامل انجام داده‌ باشید، بدون استرس می‌توانید تمام تمرکزتان را برای شروع، تکمیل، یا اصلاح کارهای کم‌اهمیت‌تر صرف کنید.

وقتی به طور هدفمند تمرکزتان را کاملا به ۲۰ درصد از فعالیت‌های‌تان معطوف می‌کنید، در زمان و انرژی هیجانی‌تان صرفه‌جویی خواهید کرد.

وقتی در یک زمان، تمرکزتان را فقط بر یک پروژه قرار می‌دهید، احتمال تعلل و تاخیر به حداقل می‌رسد، زیرا بدون آن‌که احساس خستگی و فرسودگی به شما دست بدهد، می‌توانید با موفقیت از پس آن پروژه بر بیایید.

۶. برنامه‌ریزی زمان کارها بر روی تقویم

برخی از آدم‌های موفق تصمیم گرفته‌اند فهرست کارهای روزانه را که به شکل سنتی بر روی کاغذ نوشته می‌شوند، کنار بگذارند و همه‌ی کارهای‌شان را از پیش، بر روی تقویم برنامه‌ریزی کنند.

جردن هاربینجر، یکی از موسسان شرکت The Art Charm، استفاده از یک تقویم را برای برنامه‌ریزی زمانی کل روز، و تقسیم آن به زمان‌های ۱۵ دقیقه‌ای توصیه می‌کند. این کار می‌تواند استرس و اضطراب ناشی از مشاهده‌ی تمام کارهای موجود در یک فهرست را که هنوز اقدامی برای انجام‌شان صورت نگرفته است، از بین ببرد. برای به انجام رساندن تمام کارها و وظایف باید آن‌ها را از لحاظ زمانی برنامه‌ریزی کنید – و افزودن هر یک از کارها و وظایف به این فهرست در ابتدای هر صبح می‌تواند تاثیر یک مراقبه را به همراه داشته باشد؛ به خصوص اگر این کار را در محیطی بسیار آرام، و به همراه یک فنجان چای گرم انجام دهید.

این کار دست‌کم یک بار ارزش امتحان کردن را دارد – به خصوص اگر بدانید، طبق نتایج یک نظرسنجی در لینکدین در ۲۰۱۲، تنها ۴۰ درصد از کارها و وظایفی که در فهرست کارهای روزانه‌ی سنتی نوشته می‌شوند، واقعا به انجام می‌رسند.

۷. اختصاص زمانی برای ایمیل‌ها

گفته می‌شود، یک کارمند معمولی روزانه ۱۲۱ ایمیل دریافت می‌کند. ولی قرار نیست کل روز را صرف بررسی و پاسخ به ایمیل‌ها بکنید؛ باید زمان خاصی را به این کار اختصاص دهید و به برنامه‌ریزی زمانی روزانه‌تان پایبند بمانید.

برخی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند این کار را هنگام صبح انجام دهند، برخی دیگر نیز بعد از ظهرها به بررسی و پاسخ به ایمیل‌ها می‌پردازند، یا برخی نیز آن‌ها را به دسته‌های کوچک تقسیم می‌کنند و در طول روز به بررسی آن‌ها می‌پردازند. نکته‌ی اصلی این‌جا است که به‌روز رسانی و بررسی ایمیل‌ها، هر ۱۰ دقیقه یک بار، برای هیچ‌کس سازنده و مفید نیست. اختصاص یک زمان مشخص برای بررسی ایمیل‌ها می‌تواند به افزایش سطح کارایی و تمرکز بر وظایف مهم‌تر کمک کند.

چنان‌چه می‌خواهید به پیشرفت و موفقیت برسید، کنترل زمان و نظارت دقیق بر آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. گذشته از این‌ها، اگر می‌خواهید در پروژه‌ها و وظایف محوله به بالاترین سطح از کارایی و تاثیرگذاری برسید – خواه کار بر روی صفحه گسترده در رایانه باشد، خواه درست کردن گره‌بافی‌های آویزان بر دیوارهای خانه – باید زمان را به خوبی تحت کنترل خود قرار دهید.

۸. صرف وقت برای مسائل ارزشمند در زندگی

رپورتاژ

مشغله‌های کاری زیاد برای رسیدن به موفقیت می‌توانند آدم‌ها را از داشتن یک زندگی متعادل محروم کنند. برای ایجاد تعادل در زندگی، ارتباط با دیگران و کارهای مورد علاقه‌تان را فراموش نکنید، و اقدامات بیش‌تری را برای مراقبت از خود و رسیدن به خودآگاهی در برنامه‌ی روزانه‌ی زندگی‌تان به عمل بیاورید.

ناتوانی در ایجاد تعادل در زندگی و برقراری روابط سالم با اطرافیان منجر به نادیده‌ گرفتن شبکه‌ی پشتیبانی‌تان یا چیزهایی می‌شود که جایگاه‌تان را در زندگی به شما نشان می‌دهند؛ و بدون شناسایی این مسائل هرگز نمی‌توانید جایگاهی را که به آن تعلق دارید، تشخیص دهید. شاید از این وضعیت احساس نارضایتی یا ناراحتی نداشته باشید – ولی احتمالا نمی‌توانید تمام ظرفیت‌های هیجانی یا معنوی‌تان را احساس کنید.

برای برخی از آدم‌های موفق، وقت‌گذرانی با خانواده بسیار ارزشمند است؛ و برای برخی دیگر، کسب پشتیبانی از دیگران یک ضرورت تلقی می‌شود. فارغ از این‌که این مسئله از دیدگاه شما چه جایگاهی دارد، باید آن را به یکی از رسوم و آیین‌های زندگی‌تان تبدیل کنید و مرتبا به آن توجه کنید.

۹. دوری از فناوری‌های جدید در فواصل معین

به سادگی ممکن است ارتباط‌تان را با دنیای درون‌تان از دست بدهید – به خصوص، در این عصر فناوری که هزار و یک عامل در طول روز وجود دارند که می‌توانند باعث انحراف‌ از دنیای درون‌تان شوند.

برخی از روش‌هایی که آدم‌های موفق با استفاده از آن‌ها، کمی خود را از فضای کاری دور می‌کنند، شامل مواردی از قبیل نادیده گرفتن ضرورت پاسخ فوری به پیام‌ها، استفاده از فرصت‌های ساده برای سرگرم شدن، و دست کشیدن از کار برای مدتی کوتاه هستند.

شما می‌توانید بر حسب نیازهای شخصی‌تان، روش‌های دیگری را نیز برای ایجاد این رسم و آیین در زندگی‌تان به وجود بیاورید؛ مثلا خاموش کردن تمام دستگاه‌‌های مربوط به فناوری (رایانه، موبایل، تلویزیون و غیره) برای یک ساعت قبل از خواب، یا شاید اختصاص زمانی هنگام صبح برای انجام یادداشت‌های شخصی، نوشتن، نقاشی کردن، مطالعه، یا هر کار خلاقانه‌ی دیگری بدون نیاز به فناوری.

برخی دیگر از آدم‌های موفق حتی برای یک دوره به ‌”‌روزه‌ی فناوری‌”‌ روی می‌آورند – به این معنی که فقط و فقط در موارد ضروری از لپ‌تاپ، گوشی همراه، تلویزیون، و غیره استفاده می‌کنند؛ و به هیچ عنوان برای سرگرمی و وقت‌گذرانی به سمت آن‌ها نمی‌روند. مهم نیست به چه طریقی می‌خواهید برای مدتی از فناوری‌‌ها دور بمانید، فقط باید زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا از لحاظ روانی استراحت کنید و با ذهنی باز و آرام به سمت اهداف‌تان حرکت کنید.

یکی از سرگرمی‌هایی که می‌تواند شما را اندکی از فناوری دور کند و در عین حال برای تقویت ذهن‌تان نیز مفید باشد بازی سودوکو است؛ برای اطلاع از فواید این بازی فکری توصیه می‌کنیم حل سودوکو: ۸ مهمترین فواید حل جدول سودوکو برای مغز را مطالعه بفرمایید.

۱۰. ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی بی‌شمار فایده به همراه دارند؛ به همین دلیل نیز بسیاری از آدم‌های موفق ورزش را به عنوان یکی از رسوم زندگی‌شان در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار می‌دهند. به گفته‌ی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، وی روزش را بسیار زود آغاز می‌کند تا بتواند ورزش را در اولویت فعالیت‌های روزانه‌ی خود قرار دهد.

ورزش می‌تواند یک عامل کلیدی برای موفقیت باشد، زیرا گفته می‌شود فعالیت بدنی کارکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. به علاوه، ورزش و فعالیت‌های بدنی می‌توانند به تقویت ذهن و روان‌تان کمک کنند – عاملی که برای غلبه بر موانعی که در راه رسیدن به موفقیت در مقابل‌تان قرار می‌گیرند، بسیار اهمیت دارد. به این ترتیب، علاوه بر آن‌که ورزش فواید بسیاری برای سلامتی جسم به همراه دارد، برای سلامت ذهن و روان‌تان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هر کس که به طور مرتب در زندگی ورزش می‌کند، می‌تواند گواهی دهد فعالیت بدنی آن‌چنان اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد که فرد را قادر می‌سازد خود را از تمام محدودیت‌هایی که ذهن و بدن‌اش را محاصره کرده‌اند، خارج کند. ورزش به عنوان عاملی برای تقویت اعتماد به نفس عمل می‌کند، و هم‌زمان، بدن را با اندورفین‌ها و هر چیز مفید دیگری که در هنگام افزایش ضربان قلب در بدن تولید می‌شود، تغذیه می‌کند.

اگر می‌خواهید در هر شغل و حرفه‌ای که هستید، به موفقیت برسید، ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در مواقع ضروری، حتی هنگامی که همه چیز با دشواری مواجه می‌شود، شما را به سمت جلو حرکت دهد و موفق نگه‌تان دارد. ورزش را جزء برنامه‌های روزانه‌تان قرار دهید تا در ثمردهی تلاش‌های‌تان کمک‌تان کند.

۱۱. مطالعه به طور مرتب

زندگی در بزرگسالی آن‌چنان پر از مشغولیت‌ها و مسئولیت‌ها است که به ندرت فرصتی برای مطالعه‌ی کتاب پیدا می‌شود. یکی از آدم‌های مشهوری که مطالعه را به شکل جدی به یکی از رسوم زندگی‌اش تبدیل کرده است، وارن بافت است؛ این شخص ۸۰ درصد از وقت روزانه‌اش را به مطالعه اختصاص می‌دهد. دلیل وی برای مطالعه نیز این است که باور دارد، وقتی کتاب می‌خوانید دانش‌تان مانند بهره‌ی مرکب افزایش می‌یابد.

با توجه به این مسئله، باید در انتخاب کتاب نیز دقت کنید؛ زیرا آدم‌های فوق‌العاده موفق آموزش را به سرگرمی ترجیح می‌دهند – با این حال، غرق شدن در دنیای فانتزی، داستانی، و سایر ژانرها نیز ضرری به شما نمی‌رساند.

برای آگاهی از برخی اثرات مثبت مطالعه برای انسان، پیشنهاد می‌کنیم فواید مطالعه: ۵ شیوه که مطالعه می تواند زندگی‌تان را بهبود دهد را مطالعه بفرمایید.

۱۲. اختصاص زمانی برای سرگرمی

وقتی صحبت از رسوم و عادات روزانه‌ی زندگی آدم‌های موفق به میان می‌آید، شاید به ذهنی هیچ کس نرسد که سرگرمی می‌تواند به عنوان نوعی فعالیت برای مراقبت از خود یا عاملی مهم برای بهبود وضعیت هیجانی‌ به شمار رود. در حقیقت، گاهی اوقات آدم‌ها آن‌چنان غرق مطالعه یا فعالیت بدنی می‌شوند که فراموش می‌کنند استراحت و سرگرمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر نوع فعالیتی را که باعث حرکت خون در بدن و افزایش خلاقیت ذهنی‌تان می‌شود، می‌توانید به عنوان سرگرمی‌ خلاقانه‌ به رسوم و عادات زندگی‌تان بیفزایید.

اگر دقیقا نمی‌دانید به چه سرگرمی‌هایی مشغول شوید، از فعالیت‌هایی شروع کنید که بیش از همه برای‌تان لذت‌بخش هستند؛ سپس اجازه دهید ایده‌های و علایق‌تان این فعالیت‌ها را به تکامل برسانند و وارد حوزه‌های جدیدتری کنند. از بافندگی لذت می‌برید؟ گره‌بافی را امتحان کنید. عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستید؟ سعی کنید رمان‌های گرافیکی مطالعه کنید.

۱۳. یادداشت‌های روزانه

ثبت کردن افکار و احساسات‌تان یکی دیگر از رسوم روزانه‌ی آدم‌های موفق است که باید شما نیز مد نظر قرار دهید. یکی از ساده‌ترین راه‌‌ها برای ثبت افکار و احساسات، یادداشت‌ کردن آن‌ها است – دست‌کم روزی یک بار.

نوشتن احساسات و وقایع روزانه می‌تواند به بهبود هوش هیجانی کمک کند؛ زیرا با این کار خودتان را مجبور می‌کنید بازتاب احساسات درون‌تان باشید و هیجان‌های‌تان را به صورت ملموس و قابل فهم با کلمات بیان کنید. به این ترتیب، خودآگاهی و هوشیاری‌تان تقویت می‌شود، و در نتیجه، قادر خواهید بود تعامل بهتری با دیگران داشته باشید.

هم‌چنین، باید به خاطر داشته باشید، یادداشت‌های روزانه می‌توانند فواید و کاربردهای دیگری نیز داشته باشند، از جمله پیگیری پیشرفت‌های شخصی یا اهداف شغلی.

به علاوه، راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد؛ یعنی لزوما نباید احساسات و حرف‌های‌تان را با قلم روی کاغذ بنویسید. اپلیکیشن‌های موجود در گوشی‌های همراه، افزونه‌های مرورگرها، یا چیزهایی نظیر این‌ها وجود دارند که می‌توانید در هر لحظه از آن‌ها استفاده کنید. هم‌چنین، برخی از آدم‌ها نیز احساسات‌شان را از طریق درست کردن آلبوم‌های عکس حاوی تصاویر شخصی و غیر شخصی ثبت می‌کنند – به هر طریقی که علاقه دارید، به انجام این کار بپردازید. خودتان را محدود نکنید، و از طرفی دیگر، انتظارات بیش از اندازه از خود نداشته باشید – به هر طریقی که راحت هستید، به ثبت احساسات و افکارتان بپردازید.

۱۴. خود انگیزشی

استیو جابز هر روز صبح رسم و عادت ساده‌ای داشت که طی آن، در برابر آینه می‌ایستاد، به خود نگاه می‌کرد، و از خود می‌پرسید:

“‌اگر امروز آخرین روز زندگی من باشد، چه کاری دوست دارم انجام دهم، و آیا می‌توانم این کار را همین امروز انجام بدهم؟‌”‌

همین یک سوال ساده برای انگیزه بخشی به وی کافی بود. بنابراین، شما نیز فکر کنید چه کارهایی می‌توانید برای انگیزه دادن به خود انجام دهید.

انگیزه یک احساس درونی و هم‌چنین، بیرونی است – و اگر فقط به دنبال انگیزه‌های خارجی باشید، روزی که همه‌ی دنیا شما را به سمت ناامیدی بکشانند، دیگر هیچ انگیزه‌ای برای ادامه‌ی مسیرتان به سمت موفقیت نخواهید داشت.

توانایی خود انگیزشی برای همیشه و به صورت طبیعی و ذاتی در همه‌ی آدم‌ها وجود ندارد، و بسیاری از آدم‌ها شاید هرگز چنین توانایی را در خود نداشته باشند – و به همین دلیل، درک این مسئله که موفقیت در خود انگیزشی یک مهارت قابل یادگیری است، و نه یک توانایی ذاتی، از اهمیت بالایی برخوردار است. رسیدن به این توانایی فقط نیازمند تمرین، تمرین، و تمرین است، و گاهی اوقات نیز می‌توانید آن را به صورت مصنوعی در وجودتان ایجاد کنید تا به تدریج به شکل واقعی در وجودتان نهادینه شود.

دائما پرسش‌هایی را درباره‌ی اهداف‌تان از خود بپرسید، و این کار را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید؛ این کار یکی از روش‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن، خود انگیزشی را تمرین کنید. هم‌چنین، خودتان را به شکل مثبت تایید کنید؛ با این کار انرژی مثبتی در خود به وجود خواهید آورد و همیشه تمرکزتان را در رسیدن به هدف حفظ خواهید کرد – برای رسیدن به خود انگیزشی می‌توانید از هر روشی استفاده کنید؛ مهم این است که این روش برای شما کارساز باشد، حتی اگر سایر آدم‌ها با چنین روشی موافق نباشند.

۱۵. به همراه داشتن یک دفترچه‌ی یادداشت

نمی‌توانید پیش‌بینی کنید چه وقت ایده‌ها و الهامات جدید در وجودتان شکل خواهند گرفت؛ بنابراین، همیشه یک دفترچه‌ی یادداشت به همراه داشته باشید. این کار به شما امکان می‌دهد ایده‌های‌تان را به سرعت ثبت کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است به سرعت فراموش‌شان کنید.

می‌توانید چند عدد دفترچه‌ی یادداشت تهیه کنید و در کیف، دفتر کار، و اتاق خواب، یا هر جای دیگری که معمولا حضور دارید، قرار دهید. وقتی بتوانید هر ایده‌ای را که به ذهن‌تان می‌رسد یادداشت کنید، دست‌کم مطمئن هستید برخی از بهترین ایده‌های‌تان در جای امنی ثبت شده‌اند.

برخی از آدم‌ها تصمیم می‌گیرند ایده‌های جدید را در جایی جدا از یادداشت‌های روزانه‌شان ثبت کنند، و عده‌ای دیگر ممکن است ترجیح دهند تجربه‌های روزانه‌شان را به همراه ایده‌های جدید در یک دفترچه نگه دارند – هر گزینه‌ای را که فکر می‌کنید برای‌تان مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

حتی شاید ترجیح دهید این مطالب را روی کاغذ ننویسید – زیرا ممکن است برخی از آدم‌ها علاقه‌ای به نگهداری از دفترچه‌ی یادداشت نداشته باشند. اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که در ثبت و نگهداری از نوشته‌های‌تان کمک‌تان می‌کنند.

سخن آخر

قطعا رسوم و آیین‌های آدم‌های موفق در سراسر جهان برای رسیدن به موفقیت بسیار بیش‌تر از ۱۵ مورد است – با وجود این، موارد ذکر شده در این مقاله، برای شروع بسیار مناسب هستند.

اگر در این راه به اندازه‌ی کافی استوار باشید، به تدریج خودتان را به شکل آدم موفقی خواهید دید که همیشه در تصورات‌تان به دنبال آن بوده‌اید.

روش‌های بسیاری را امتحان کنید، و در مورد نتایج آن‌ها با خودتان صادق باشید؛ کدام‌یک کارساز بوده‌اند، و کدام‌یک بی‌فایده. به سرعت، می‌توانید رفتارهایی را به رسم زندگی‌تان تبدیل کنید که در رسیدن به موفقیت بسیار کمک‌تان خواهند کرد – مهم نیست این رسوم برای دیگران نیز کارساز هستند یا خیر؛ مهم نتایج مثبتی است که شما می‌توانید از آن‌ها به دست بیاورید. بنابراین، ناامید نشوید. موفق باشید!

 

نوشته‌های مرتبط