درمان خارش گلو: ۳ روش و ۱۷ درمان برای رفع خارش گلو

بسیاری از آدم‌ها در طول فصل آلرژی یا به خاطر آنفلوانزا دچار گلو درد یا خارش گلو می‌شوند. خوشبختانه، روش‌های مختلفی وجود دارند – طبیعی و پزشکی – که می‌توانید برای رفع سریع و موثر درمان خارش گلو از آن‌ها استفاده کنید. همانطور که سرپرستار مارشال دارکین توضیح داده است: «با استفاده از درمان‌های خانگی متنوع خارش گلو را برطرف کنید، با ترک عادات بد از گلوی خود محافظت کنید، و اگر علائم بیشتر از ۱۰ روز طول کشید یا به سرعت بدتر شد، مثلا داشتن درد شدید یا تب بالا، به پزشک مراجعه کنید.» رهایی از خارش گلو می‌تواند کار راحتی باشد که چندان دور از دسترس نیست.

روش ۱: استفاده از درمان‌ها طبیعی

۱. آب نمک غرغره کنید

نصف قاشق چایخوری نمک را به ۲۲۶ گرم آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید. کمی از آن را به مدت ۱۰ ثانیه غرغره کنید، بعد آن را تف کنید – قورت ندهید!

– نمک به از بین بردن خلط اضافی (که می‌تواند باعث احساس خارش یا مورمور شدن در گلو شود) و کاهش التهاب کمک می‌کند.

– این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید، تا احساس بهتری در گلوی‌تان پیدا کنید.

۲. کمی عسل بخورید

عسل درمان طبیعی بی‌نظیری است، چون جداره‌ی گلو را پوشش می‌دهد و به سرعت هر نوع خارش و حساسیتی را برطرف می‌کند. برای حصول نتایج بهتر، هر روز یک قاشق غذاخوری عسل بخورید.

– در صورت امکان از عسل خام، محلی استفاده کنید، چون مقاومت شما را نسبت به آلرژی بالا می‌برد.

– حل کردن یک قاشق غذاخوری عسل در چای گزینه‌ی ممکن دیگری است که در صورت عدم توانایی معده در مصرف عسل خام می‌توانید از آن استفاده کنید.

– هرگز به بچه‌های زیر ۱۲ ماه عسل ندهید، چون باکتری‌هایی که دارد می‌تواند باعث به وجود آمدن ناراحتی با عنوان بوتولیسم کودکانه شود که ممکن است به مرگ نوزاد منجر شود.

۳. چای عسل، لیمو، زنجبیل درست کنید

مقدار کمی عسل را ته یک فنجان بریزید و روی آن آب جوش خالی کنید.

– بعد، یک تا سه تکه لیمو را داخل آن آب بگیرید. نهایتا، مقدار کمی زنجیل آسیاب شده به آن اضافه کنید و هم بزنید.

– برای تسکین خارش و درد گلو در طول روز چند بار از آن بنوشید.

۴. شیر و زردچوبه بنوشید

زردچوبه داخل شیر، درمان خانگی برای تسکین خارش گلو است که سال‌های سال استفاده شده است.

– قبل از خواب، یک فنجان شیر را در قابلمه بجوشانید و با یک قاشق چایخوری زرد چوبه مخلوط کنید (اگر دوست دارید می‌توانید زردچوبه را با آب مخلوط کنید).

– بگذارید شیر به آرامی سرد شود و بعد بنوشید. تا زمانی که خارش گلو به طور کلی از بین برود هر شب از این معجون بنوشید.

۵. سرکه سیب بنوشید

در بسیاری از درمان‌های خانگی از سرکه‌ی سیب استفاده می‌شود چون دارای طیف وسیعی از فایده‌های مختلف برای سلامتی است – که یکی از آن‌ها تسکین خارش گلو است.

– یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را به ۲۲۶ گرم آب جوش اضافه کنید و به آرامی سر بکشید.

– می‌توانید یک قاشق عسل به آن اضافه کنید تا طعم نوشیدنی‌تان بهتر شود. اگر طعم عسل را دوست ندارید، شربت افرا نیز جایگزین و انتخاب خوبی است.

۶. ترب کوهی را امتحان کنید

در روسیه، یکی از درمان‌های خانگی محبوب برای تسکین درد گلو نوشیدنی درست کردن از ترب کوهی است.

– در یک لیوان، یک قاشق غذاخوری ترب کوهی خالص (گیاه، نه سس) را با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری میخک ترکیب کنید.

– داخل لیوان را از آب داغ پر کنید، خوب هم بزنید تا مخلوط ترب کوهی به طور کامل یکدست شود، بعد به آرامی از آن بنوشید.

۷. از رطوبت ساز استفاده کنید

زندگی کردن یا خوابیدن در یک محیط بسیار خشک می‌تواند باعث کم شدن آب گلو و خارش آن شود.

– در خانه یا اتاق خواب خود یک رطوبت ساز قرار دهید تا رطوبت را به هوای خانه اضافه و به تسکین خارش گلو کمک کند.

– اگر نمی‌خواهید پول خرج رطوبت ساز کنید، می‌توانید با قرار دادن یک کاسه‌ی بزرگ آب داغ زیر رادیاتور یا نگهداری و پرورش گل در اتاق نشیمن منزل‌تان همان بهره را ببرید.

۸. آب بیشتری بنوشید

دهیدراته شدن یکی از رایج‌ترین دلایل خارش گلو است، چون گلوی‌تان خشک می‌شود و مخاط کافی برای روان‌سازی و حفاظت از بافت حساس آن وجود ندارد.

– سعی کنید در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید و چای سبز و گیاهی فراوانی مصرف کنید.

– نوشیدن آب بالاخص برای شما در صورتی حائز اهمیت است که  یا سرماخوردگی داشته باشید، چون در این وضعیت مایع زیادی را از طریق تعریق (ناشی از تب) و همین طور مقدار زیادی مخاط را (ناشی از عطسه و پاک کردن بینی) از دست می‌دهید.

روش ۲: حفاظت کردن از گلو

رپورتاژ

۱. عادت‌های بد را کنار بگذارید

تعدادی از چیزها هستند که در صورت استفاده‌ی بیش از اندازه می‌توانند به دهیدراته شدن بدن و درد و خارش گلو منجر شوند.

– نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند مانند قهوه، چای، و نوشابه می‌توانند به دهیدراته شدن (و تاثیر بر خواب) بدن شما منجر شوند پس سعی کنید مصرف آن‌ها را قطع کنید یا دست کم کاهش دهید.

– استفاده از مواد مخدر و داروهای خاص (مانند ضد افسردگی‌ها) می‌توانند به دهیدراسیون و خارش گلو منجر شوند.

– کشیدن سیگار گلو را بسیار خشک می‌کند و می‌تواند به خارش و حساست منجر شود در نتیجه بهتر است به فکر ترک یا دست کم کاهش مصرف آن باشید.

۲. از صدای‌تان مراقبت کنید

کارهایی مانند حرف زدن بیش از حد، فریاد کشیدن، یا خواندن می‌توانند باعث فشار بیش از حد بر گلو بشوند، و منجر به خشک شدن و دهیدراسیون گلو شوند.

– اگر مطمئن هستید که این باعث خارش گلوی‌تان شده است، سعی گنید حداقل یک تا دو ساعت در روز به صدای خود استراحت بدهید (با حرف نزدن، نخواندن، و داد نزدن).

– اگر کارتان مستلزم استفاده‌ی زیاد از صدای‌تان است، یادتان باشد که همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید تا بتوانید در طول روز گلوی‌تان را با طراوت و مرطوب نگه دارید.

۳. آلرژي‌ها را کنترل کنید

یک واکنش آلرژیک به خوراکی، گیاه، یا گرده‌ی گلی خاص می‌تواند باعث علائمی مانند آبریزش چشم، عطسه کردن، احتقان و خارش گلو شود.

– روزانه یک آنتی هیستامین بخورید تا شاید این علائم از بین بروند.

– همچنین سعی کنید دلیل اصلی آلرژی را با درست کردن دفترچه‌ی یادداشت مواد غذایی یا مراجعه به پزشک برای انجام آزمایش آلرژی شناسایی کنید.

روش ۳: استفاده از درمان‌های بدون نسخه

۱. قرص سرفه بمکید یا قطره‌ی سرفه مصرف کنید

مصرف منظم قرص سرفه گلوی شما را خیلی زیاد درمان نمی‌کند اما درد را تسکین می‌دهد.

– بزاق اضافی که با خوردن آب نبات در دهان‌تان تولید می‌کنید گلو را روانسازی و احساس خارش را بر طرف می‌کند.

– در ضمن، داروی موجود در قطره‌ی سرفه به عنوان یک بی‌حس کننده‌ی موضعی عمل می‌کند و خارش و حساسیت گلو را با مصرف آن احساس نخواهید کرد.

۲. آنتی هیستامین استفاده کنید

آنتی هیستامین‌ها مانع ترشح هیستامین می‌شوند، ماده‌ی شیمیایی در بدن که می‌تواند باعث خارش گلو بشود. بنادریل، زیرتک، و کلاریتین تنها نام چند برند آنتی هیستامین‌های سرما خوردگی و آنفوانزا هستند که برای تسکین خارش و ناراحتی گلو درست شده‌اند.

– اثرات و عوارض جانبی آنتی هیستامین ممکن است شامل خشکی دهان، سرگیجه، و سر درد بشود.

۳. از مسکن استفاده کنید

مسکن‌های ساده‌ی قدیمی که ضد درد هم نامیده می‌شوند، مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند به تسکین درد مربوط به خارش گلو کمک کنند. دستورالعمل زیر را برای اطلاع از دوز مصرفی درست رعایت کنید.

– یادتان باشد که نباید هرگز به کودکان یا نوجوانانی که تازه آبله مرغان یا علائم  مانندی را پشت سر گذاشته‌اند آسپرین بدهید، چون می‌تواند به سندرم نادر اما کشنده‌ی ری منجر شود.

۴. از اسپری گلو استفاده کنید

اسپری گلو راه بسیار خوبی برای تسکین خارش گلو، خشکی، و سرفه‌های آزار دهنده است. آن‌ها معمولا حاوی فنول (یا ماده‌ای مشابه) هیتند که گلو را بی‌حس می کند.

– اسپری‌های گلو را در اکثر داروخانه‌ها و به قیمتی نسبتا ارزان بدون نسخه می‌توان تهیه کرد.

– بعضی از اسپری‌های گلو حتی طعم‌های متفاوتی مانند طغم نعناع یا توت دارند.

۵. دهانشویه غرغره کنید

غرغره کردن دهانشویه‌ای که حاوی منتول (مثل لیسترین) باشد آن هم یکی دو بار در روز به بی‌حس کردن گلو، تسکین حساسیت و برطرف کردن احساس خارش کمک خواهد کرد.

۶. در صورت مشاهده‌ی علائم شدید و ماندگار به پزشک مراجعه کنید

اکثر اوقات، خارش گلو با درمان خانگی بهتر می‌شود. اما، اگر علائم بیشتر از ۱۰ روز طول کشیدند، به سرعت بدتر شدند، یا با تب زیاد همراه بودند، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر خس خس کردن، تنگی نفس، کهیر، ورم صورت، گلودرد شدید، تب، یا دشواری در بلع را تجربه می‌کنید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. هر یک از این علامت‌ها می‌توانند نشان دهنده‌ی مشکلی جدی‌تر باشند.

– خارش گلو می‌تواند نتیجه‌ی واکنش آلرژیک به خوراکی یا دارویی خاص باشد که می‌تواند بین چند دقیقه و چند ساعت بعد از مصرف ماده‌ی حساسیت‌زا اتفاق بیفتد.

– خارش یا درد گلو ممکن است نشانه‌ی عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد که به معاینه‌ی پزشک نیاز داشته باشد، من جمله ورم لوزه یا آنفلوانزا.

– در بعضی از موارد، خارش گلو نتیجه‌ی سوزش سر دل یا اثر جانبی مصرف دارو‌هایی مانند بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین که برای کنترل فشار خون بالا مصرف می‌شوند اتفاق می‌افتد.

درمان خانگی : ۱۰۰ بیماری رایج و هزاران درمان خانگی آنها

منبع wikihow
نوشته‌های مرتبط