۵ خاصیت ثابت شده‌ دمنوش گل همیشه بهار

افزودن دمنوش گل همیشه بهار یا گیاه کالاندولا به برنامه‌ی غذایی سالم هفتگی‌تان یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن و کاهش نوسانات هورمونی به شمار می‌رود. در این مقاله به بررسی 5 خاصیت ثابت شده‌ دمنوش گل همیشه بهار می پردازیم.

دمنوش گل همیشه بهار چیست؟

دمنوش گل همیشه بهار نوعی چای یا دمنوش گیاهی است که از طریق دم کردن گل‌های این گیاه تهیه می‌شود؛ نام علمی گل همیشه بهار کالاندولا آفیسینالیس است. این دمنوش از طریق دم کردن تمام قسمت‌های گل این گیاه که دارای رنگ نارنجی روشنی هستند، تهیه می‌شود. هزاران سال است از همیشه بهار برای مقاصد دارویی استفاده می‌شود، و روغن معطر این گل‌ها حتی از دمنوش این گیاه نیز محبوب‌تر هستند.

دمنوش گل همیشه بهار را می‌توان، بسته به هدف مصرف، به صورت گرم یا سرد استفاده کرد. این دمنوش دارای طعم عجیبی است؛ دارای طعمی خاکی است که تا حدودی به طعم کدو نیز شباهت دارد. غالبا برای دلپذیرتر کردن طعم این دمنوش، مقداری دارچین و سایر شیرین‌کننده‌ها به آن اضافه می‌کنند. فواید متعدد این دمنوش، علی‌رغم این‌که طعم آن چنان ایده‌آلی ندارد، آن را به یک نوشیدنی با ارزش و محبوب تبدیل کرده‌اند.

مطلب مرتبط: خواص گل همیشه بهار: ۱۸ خاصیت شگفت ‌انگیز گل همیشه بهار برای پوست، مو، و سلامتی

خواص دمنوش گل همیشه بهار

بهترین فواید دمنوش گل همیشه بهار برای سلامتی عبارت هستند از توانایی بهبود ظاهر پوست، کمک به التیام پوست بدن، تقویت دستگاه ایمنی بدن، تسکین درد قاعدگی، و سم‌زدایی از بدن.

۱. مراقبت از پوست

تعدادی فلاونوئید و سایر آنتی‌اکسیدان‌ در دمنوش گل همیشه بهار وجود دارند که می‌توانند به پیشگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بر پوست کمک کنند؛ به این ترتیب، دمنوش گل همیشه بهار می‌تواند به رفع چین و چروک، لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن، و سایر لکه‌های پوستی کمک کند.

۲. تقویت دستگاه ایمنی بدن

هم‌چنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این دمنوش گیاهی با کمک ترکیبات طبیعی ضد باکتری و ضد ویروسی همیشه بهار می‌توانند به حل مشکلات دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت کمک کنند.

۳. سم‌زدایی از بدن

رپورتاژ

این دمنوش به خاطر خواص ادرارآوری‌اش مشهور است؛ به این ترتیب، مصرف این دمنوش باعث افزایش ادرار و دفع سریع‌تر سموم انباشته شده در بدن می‌شود.

۴. تسکین درد قاعدگی

این دمنوش گیاهی دارای اثرات استروژنیک است و می‌تواند تعادل هورمون‌های بدن را در طول دوره‌ی قاعدگی مجددا برقرار کند و هم‌چنین، برخی علائم شایع این دوره نظیر گرفتگی‌ها و نوسانات خلقی را نیز کاهش دهد.

۵. افزایش سرعت التیام پوست

اجازه دهید این دمنوش خنک شود؛ آن گاه می‌توانید از این دمنوش به عنوان درمان موضعی برای زخم‌ها، سوختگی‌ها یا نواحی ملتهب پوست استفاده کنید. خواص ضد التهابی و ضد درد همیشه بهار، آن را به یک داروی موضعی عالی تبدیل کرده‌اند.

نحوه‌ی تهیه‌ی دمنوش گل همیشه بهار

تهیه‌ی دمنوش گل همیشه بهار در خانه بسیار آسان و کاملا دلپذیر است: البته به شرط آن‌که گل همیشه بهار در خانه داشته باشید. این دمنوش را می‌توان با استفاده از گل‌های خشک شده و هم‌چنین گل‌های تازه‌ی این گیاه تهیه کرد. دستورالعمل زیر نحوه‌ی تهیه‌ی دمنوش همیشه بهار را با استفاده از گل‌های خشک شده توضیح می‌دهد.

الف. مقداری آب را در یک ماهیتابه بجوشانید.
ب. ۲ قاشق چای خوری گل خشک شده‌ی همیشه بهار را به قوری یا دمنوش‌ساز اضافه کنید.
پ. آب داغ را روی گل‌های خشک شده بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشند.
ت. دمنوش را از صافی عبور دهید و در صورت تمایل، مقداری عسل یا دارچین نیز به آن بیفزایید.

عوارض جانبی دمنوش گل همیشه بهار

پیش از مصرف این دمنوش لازم است از برخی عوارض جانبی احتمالی آن آگاه شوید؛ به خصوص اگر باردار هستید. از آن جا که این دمنوش می‌تواند باعث تحریک قاعدگی شود و اثر قابل توجهی بر سطوح هورمون‌ها می‌گذارد، توصیه می‌شود زنان باردار از این دمنوش مصرف نکنند، زیرا می‌تواند تاثیر منفی بر وضعیت بارداری‌شان بگذارد. به علاوه، برخی آدم‌ها به همیشه بهار یا سایر گل‌های این خانواده حساسیت (آلرژی) دارند؛ در این صورت، مصرف این دمنوش می‌تواند باعث ناراحتی معده یا ناراحتی‌های پوستی شود.

خواص دمنوش گل داوودی: 15 خاصیت چای گل داوودی+طرز تهیه

منبع organicfacts
نوشته‌های مرتبط