12 مهمترین خواص چای ماسالا + طرز تهیه چای ماسالا در خانه

چای ماسالا در هند ریشه دارد و دارای مزایای معجزه‌آسایی برای سلامتی است. یک فنجان از این چای در روز عالی است برای این‌که سالم و دور از همه‌ی انواع بیماری‌ها بمانید. این نوشیدنی ترکیبی از مواد خوراکی زیادی است از جمله زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه. اگر چه ممکن است نسخه‌های زیادی از این چای وجود داشته باشد، اما به طور کلی مواد اولیه همین‌ها هستند. شما همیشه می‌توانید مواد اولیه را بر اساس ترجیحی که دارید یا ذائقه‌تان اضافه یا حذف کنید.

چای ماسالا

این چای یک نوشیدنی سنتی متعلق به کشور هند است. این چای با ادویه‌های معطر، که هر کدام دارای مزایای فراوانی برای سلامتی هستند، تهیه می‌شود. چای ماسالا دارای مزایای بی‌نظیری است که نباید از دست بدهید. برخی از موادی که به طور رایج برای تهیه‌ی این چای استفاده می‌شوند، عبارتند از زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه. این مواد اغلب در آیورودا به عنوان دارویی برای حل بسیاری از مسائل گوارشی ذکر شده‌اند.

ارزش تغذیه‌ای چای ماسالا

این نوشیدنی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. کالری ماسالا کم‌تر از ۱۰۰ است بنابراین شما می‌توانید آن را بدون هر گونه نگرانی بنوشید و از مزایای فراوانی که دارد بهره‌مند شوید. این چای هنگامی‌که بدون شیر یا شکر مصرف می‌شود، دارای ۰٪ چربی است و بنابراین می‌تواند برای افراد مختلف در تمام گروه‌های سنی توصیه شود. همچنین ثابت شده‌است که که این چای به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر به دنبال این هستید که هر روز فقط مقدار مناسبی کالری دریافت کنید، پس باید این چای را نیز به رژیم غذایی‌تان بیفزیایید. این چای که عطر و طعم زیادی دارد، و کالری آن کم‌تر از صد است، گزینه‌ی مناسبی برای تناسب اندام محسوب می‌شود. آماده کردن آن نیز بسیار آسان است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که در یک کاسه مقداری میخک، هل و دارچین خردشده بریزید. مقداری زنجبیل و فلفل به آن اضافه کنید و تمام این مواد را همراه با آب بجوشانید. ظرف را از روی اجاق بردارید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. حالا تمام کاری که باید انجام بدهید این است که کمی شیر و شکر به ترکیب اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب بجوشد و سپس چای سیاه را به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید آن را داخل فنجان‌های چای بریزید و مزایای آن را درو کنید!

خواص چای ماسالا برای سلامتی

بهترین خواص چای ماسالا برای سلامتی را در زیر می‌توانید ببینید:

۱. از سرماخوردگی و احتقان بینی جلوگیری می‌کند

چای ماسالا به دلیل خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی که دارد از سرماخوردگی و احتقان بینی جلوگیری می‌کند. میخک و زنجبیل که تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن هستند نیز به شما کمک می‌کنند تا از سرفه دور بمانید. یک لیوان چای ماسالا در روز مطمئنا شما را قوی و دور از سرماخوردگی نگه خواهد داشت. این چای زمانی بیش‌ترین تاثیر را دارد که به صورت داغ مصرف شود. اگر از سرماخوردگی رنج می‌برید، یک لیوان این چای به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید و زودتر بهبودی بیابید.

۲. چای ماسالا دارای خواص ضد التهابی است

تمام ادویه‌هایی که در تهیه‌ی این نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همراه با هم تاثیر فوق‌العاده‌ای روی بدن دارند. این چای دارای اثرات ضد التهابی است که غالبا به دلیل زنجبیل موجود در آن است. مطالعات نشان می‌دهند که زنجبیل تاثیر مثبتی بر کاهش التهاب بدن دارد. میخک یکی دیگر از مواد اولیه‌ برای تهیه‌ی این چای است که اثرات مشابهی دارد. این دو ادویه همچنین دارای خواص تسکین‌دهنده‌ی درد هستند.

۳. انرژی را افزایش می‌دهد

چای سیاه جزء پایه‌ای چای ماسالا است. این ماده کافئین دارد که انرژی شما را افزایش می‌دهد. در حالی که ثابت شده‌است کافئین به تنهایی و در صورت مصرف بیش از حد دارای مضراتی برای بدن است، دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی چای ماسالا آن را تبدیل به یک نوشیدنی متعادل می‌کنند. این ادویه‌جات همراه با چای سیاه، به شما انرژی مورد نیاز را برای شروع روز می‌دهند. چای ماسالا یک محرک طبیعی و سالم است که می‌توانید بدون هیچ نگرانی و مشکلی مصرف کنید.

۴. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

این چای برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. میخک و دارچین شما را قوی‌تر خواهند کرد. چای ماسالا چنان خط دفاعی برای بدن‌تان ایجاد می‌کند که عفونت‌ها قادر نخواهند بود  از آن عبور کنند. خواص دارویی این نوشیدنی خوشمزه سبب می‌شود که به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مفید برای سلامتی محسوب شود.

۵. به فرایند هضم کمک می‌کند

ادویه‌های مورد استفاده در تهیه‌ی چای ماسالا، به خصوص میخک، هل، و ریحان مقدس به بهبود فرایند هضم کمک می‌کنند. وقتی زنجبیل به این ترکیب اضافه می‌شود، اثرات دارویی این نوشیدنی بیش‌تر می‌شود. چای ماسالا اثر آرامش‌دهنده و طراوت‌بخشی روی بدن دارد. هضم با کمک هل که تولید بزاق را افزایش می‌دهد، به میزان زیادی بهبود می‌یابد.

۶. خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

ماده‌ی پایه‌ای این نوشیدنی، چای سیاه است. چای ماسالا خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمندی دارد. هل و میخک مورد استفاده در این چای نیز برای تاثیر خوبی که روی کاهش میزان کلسترول دارد، شناخته شده‌است. همین به نوبه‌ی خود افزایش کلسترول خوب را نیز به همراه خواهد داشت. با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب ایجاد پلاکی که باعث انسداد عروق و  بیماری‌های قلبی می‌شود، کاهش می‌یابد. این ادویه‌ها به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند.

رپورتاژ

۷. به کنترل فشار خون کمک می‌کند

چای ماسالا همچنین می‌تواند به مقابله با مشکلات مربوط به فشار خون کمک کند. اگر فشار خون شما مدام تغییر می‌کند، چای ماسالا ممکن است راه‌حل خوبی برای شما باشد. این چای خون را رقیق می‌کند و به این ترتیب به رفع مشکلات ناشی از فشار خون بالا کمک می‌کند. چای ماسالا گردش خون را در بدن را تنظیم کرده و مانع نوسانات سطح فشار خون می‌شود.

۸. از بروز سرطان پیشگیری می‌کند

تحقیقات نشان داده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل خواص دارویی ضد سرطانی دارند. سرطان زمانی رخ می‌دهد که تعداد سلول‌های غیرنرمال افزایش می‌یابد و به دیگر سلول‌های سالم و DNA آسیب می‌رساند. شما می‌توانید با خوردن چای ماسالا به صورت منظم از این ویژگی به نفع سلامتی‌تان بهره‌مند شوید.

۹. متابولیسم را بهبود می‌دهد

سرعت بالای متابولیسم برای متناسب و سالم بودن بسیار مفید است و در واقع نشان می‌دهد که تمام اندام‌های بدن به خوبی کارشان را انجام می‌دهند. مهم‌تر از همه این‌که، متابولیسم مناسب نشان می‌دهد که مواد غذایی به خوبی هضم شده و به طور موثر توسط بدن استفاده می‌شوند. کل فرایند هضم می‌تواند با خوردن چای ماسالا به صورت روزانه بهبود بیابد. این چای مطمئنا سوخت و ساز بدن را در یک زمان کوتاه افزایش می‌دهد.

۱۰. از بروز نفخ جلوگیری می‌کند

با توجه به رژیم غذایی نامناسبی که داریم، مواد غذایی که می‌خوریم همیشه به راحتی قابل هضم نیستند. ترکیبات موجود در چای ماسالا به فرایند هضم کمک می‌کنند. این چای با افزایش سرعت هضم، مانع از وجود بیش از حد هوا یا آب در معده می‌شود. این امر گاز معده را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، خوردن دو فنجان چای ماسالا در روز می‌تواند به شما کمک کند تا چند کیلو از وزن‌تان را کاهش بدهید. بنابراین، این چای برای از دست دادن وزن نیز توصیه می‌شود.

۱۱. درد و گرفتگی قاعدگی را کاهش می‌دهد

یکی از مزایای کم‌تر شناخته‌‌شده‌ی نوشیدن چای ماسالا این است که به طور طبیعی و موثر با گرفتگی و درد قاعدگی مبارزه می‌کند. اکثر زنان در طی چرخه‌ی قاعدگی از گرفتگی و درد شدید رنج می‌برند. مواد تشکیل‌دهنده‌ی چای ماسالا روی اعصاب و عضلات تأثیر آرام‌بخش دارند. خواص ضد التهابی ادویه‌های متفاوتی که در چای ماسالا استفاده می‌شوند نیز به طور قابل‌توجهی درد را کاهش می‌دهند.

۱۲. از دیابت پیشگیری می‌کند

یکی از شایع‌ترین اختلالات در دنیای امروز، دیابت است. بنابراین عاقلانه است که با استفاده از روش‌های پیشگیرانه از بروز این بیماری جلوگیری کنید. مواد تشکیل‌دهنده‌ی چای ماسالا خواصی دارند که به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کنند. این چای با افزایش حساسیت انسولین در بدن تاثیر خود را می‌گذارد. چای ماسالا سطح قند خون را نیز کاهش می‌دهد. بدن بعد از خوردن چای ماسالا مجهزتر است برای این‌که بتواند قند را مدیریت کند.

طرز تهیه چای ماسالا

مواد لازم

  • پودر رازیانه ۱ قاشق غذا‌خوری
  • دانه فلفل سیاه ۲ عدد
  • زنجبیل ۲ تکه
  • میخک ۶ عدد
  • هل ۷ عدد
  • چوب دارچین ۲ عدد
  • شیر ۲ پیمانه
  • آب نیمه گرم ۲ پیمانه
  • عسل به میزان لازم

تمام ادویه‌هایی را که آماده کرده اید به همراه زنجبیل تازه و آب ولرم داخل یک ظرف ریخته و بر روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا آب ظرفتان پس از اینکه تبخیر شد نصف شود. به همین شکل شیر را هم بجوشانید تا کمی تبخیر شود و بعد از آن عسل را به شیرتان اضافه کنید و داخل آب بریزید. در این زمان چای را اضافه کنید و ۳ تا ۴ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. به وسیله یک صافی، مایع را صاف کنید و اکنون چای شما آماده است.

کاربردهای چای ماسالا

آماده کردن چای ماسالا بسیار آسان است. پودر آن را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های بزرگ خریداری کنید یا می‌توانید خودتان آن را با تهیه‌ی مواد اولیه آماده کنید. مزایای این چای برای سلامتی باعث می‌شود که بهترین نوشیدنی برای مصرف در میان  وعده‌های غذایی باشد. عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد سبب می‌شود که کسی نتواند در مقابل آن مقاومت کند. با مصرف چای ماسالا را به طور منظم و برای مدت طولانی می‌توانید بهبودی را در هضم غذا، قند خون، وزن و سلامت کلی تجربه کنید. چای ماسالا نه تنها می‌تواند به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک کند، بلکه باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن قوی‌تر شود و در نتیجه از شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های شایع محافظت می‌کند.

عوارض جانبی چای ماسالا و آلرژی ناشی از مصرف آن

هرچند چای ماسالا به خاطر مزایای متعددی که برای سلامتی دارد شناخته‌شده است، اما این چای هم مانند بسیاری دیگر از مواد خوراکی، باید در حد اعتدال مصرف شود. این نوشیدنی با چای سیاه به عنوان ماده‌ی پایه‌ای، دارای کافئین است که ممکن است در صورت مصرف در مقادیر زیاد اثر منفی روی بدن داشته باشد. مصرف زیادی این چای می‌تواند منجر به بروز حالت تهوع و بی‌قراری شود. شما با استفاده از چای ماسالای بدون کافئین می‌توانید مصرف کافئین را کاهش دهید. از آن‌جایی که ادویه‌جات زیادی در چای ماسال وجود دارد، بهتر است زنان باردار از مصرف آن پرهیز کنند. مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، هنگامی‌ که در مقادیر بیش از حد مصرف شوند، ممکن است در بدن عدم تعادل هورمونی ایجاد کنند.

نوشته‌های مرتبط