خواص پونه کوهی: 20 فایده پونه کوهی یا اورگانو که شگفت انگیز است

برخی از خواص پونه کوهی که برای سلامتی و درمان شگفت‌انگیزند عبارتند از توانایی آن در محافظت از سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از شروع بیماری‌های مزمن، بهبود فرآیند هضم، سم‌زدایی بدن، تقویت استخوان‌ها، بهبود سلامت قلب، افزایش سطح انرژی، و حتی محافظت از بدن در برابر دیابت.

پونه کوهی یا اورگانو

پونه‌ی کوهی یک گیاه محبوب است که بسیاری از آدم‌ها آن را صرفا به عنوان یک ادویه برای بهبود یا افزایش عطر و طعم مواد غذایی خود استفاده می‌کنند. اما در حقیقت، این گیاه چند ساله، با نام علمی اوریگانوم ولگار (Origanum Vulgare)، فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد که اکثر آدم‌ها اطلاعی از آن ندارند. پونه‌ی کوهی که بومی جنوب غربی اوراسیا و منطقه‌ی مدیترانه است و به مدت هزاران سال بخشی از درمان از طریق طب جایگزین یا آشپزی بوده‌است . پونه‌ی کوهی بسیار به نعناع نزدیک است، و در واقع به خانواده‌ی نعنائیان تعلق دارد. به همین دلیل، بسیاری از اجزای آلی این دو گیاه و بسیاری از خواص درمانی آن‌ها مشابه است. برگ پونه‌ی کوهی بیش از سایر قسمت‌های این گیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما عجیب است که عطر و طعم آن پس از خشک شدن به مراتب بیشتر از زمانی است که برگ‌های آن تازه هستند. چنین چیزی برای گیاهان دارویی تا حدی غیرمعمول است.

در طب سنتی و داروهای گیاهی از استرالیا گرفته تا مصر، پونه‌ی کوهی به عنوان یک درمان درست و حسابی برای بسیاری از مشکلات سلامتی طرفدار داشته‌است، اما تحقیقاتی که بتواند همه‌ی این ادعاها را پشتیبانی کند، هنوز به شدت مورد بحث و تبادل نظر است. با این حال، تعدادی از مواد تشکیل دهنده‌ی فعال و قوی موجود در پونه‌ی کوهی عمیقا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، و تردیدی در مورد اثرات آن‌ها روی بدن وجود ندارد. روغن پونه‌ی کوهی شکلی بسیار غلیظ از این گیاه است، و برای درمان چند اختلال استفاده می‌شود، اما همیشه باید رقیق شود، چرا که بسیار قوی است. در برنامه‌های کاربردی آشپزی، این گیاه برای عطر و طعم دادن به همه چیز استفاده می‌شود از سوپ، سس، و خوراک کاری گرفته تا غذاهای گوشتی، پیتزا، ماکارونی، سبزیجات، و حتی سالاد. حالا اجازه بدهید کمی عمیق‌تر به فواید متنوع و قابل‌توجهی که پونه‌ی کوهی برای سلامتی دارد، بپردازیم.

خواص پونه کوهی برای سلامتی

۱. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

دو مورد از مهم‌ترین مواد داخل پونه‌ی کوهی عبارتند از رزمارینیک اسید و تیمول، که هر دو ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمندی هستند و به شدت با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن ارتباط دارند. رادیکال‌های آزاد محصول مخرب جانبیِ متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند به سرطان و سایر بیماری‌های مزمن منجر شوند. بنابراین اضافه کردن پونه‌ی کوهی به رژیم غذایی‌تان (می‌توانید هر بار کمی از آن را روی غذاها بپاشید)، می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و بدن شما را از شر برخی از قاتلان خطرناک و خاموش ایمن نگه دارد.

۲. علیه باکتری‌ها فعالیت می‌کند

اگر بخواهیم جزئی‌تر در مورد تاثیری که این گیاه روی سیستم ایمنی بدن دارد، صحبت کنیم، باید بگوییم که پونه‌ی کوهی خواص ضد باکتری مشخصی دارد، و این خواص به دلیل وجود تیمول و ترکیب دیگری به نام کارواکرول است. این ترکیبات آلی مهم می‌توانند از بدن در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها محافظت کند. این باکتری‌ها می‌توانند پوست، روده، و دیگر قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار بدهند. پونه‌ی کوهی یک عامل تحریک کننده است که می‌تواند تولید سلول‌های سفید خون را افزایش دهد، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و بهبودی از بیماری‌ را سرعت ببخشد.

۳. سلامتی دستگاه گوارش را ارتقاء می‌دهد

پونه‌ی کوهی سرشار از فیبر است، بنابراین با وجود اندازه‌ی کوچکی که دارد، می‌تواند تاثیر زیادی روی دستگاه گوارش شما داشته باشد. فیبر عنصری اساسی برای یک سیستم گوارشی سالم است، چرا که می‌تواند مقدار مدفوع شما را افزایش دهد و حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک کند، که به این ترتیب حرکت غذا در دستگاه گوارش و دفع به صورت موثرتری صورت می‌گیرد. فیبر همچنین به حفظ سلامت روده کمک می‌کند و جذب مواد غذایی را افزایش می‌دهد، به طوری که فایده‌ی بیش‌تری از غذایی که می‌خورید به بدن‌تان می‌رسد.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌‌دهد

پونه‌ی کوهی به طور طبیعی نوعی اسید چرب امگا 3 است، نوع مفید کلسترول که در واقع باعث بهبود سلامت قلب شما می‌شود، در حالی که اسیدهای چرب امگا 6 تاثیر منفی دارند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 به توازن سطح کلسترول کمک می‌کنند و التهاب را در سیستم قلبی و عروقی کاهش می‌دهند، در نتیجه از تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی، و سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کنند!

۵. بدن را سم‌زدایی می‌کند

مواد مغذی فراوانی که در پونه‌ی کوهی وجود دارد، از جمله میزان بالایی از منگنز، کلسیم، آهن، ویتامین K، فیبر و طیف گسترده‌ای از دیگر ترکیبات آلی، باعث می‌شود که این گیاه مفید گزینه‌ای ایده‌آل برای زدودن سموم از بدن باشد. تحقیقات نشان داده‌است که پونه‌ی کوهی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند و روند از بین بردن سموم را سرعت ببخشد.

۶. سلامت استخوان را بهبود می‌‌دهد

 همان‌طور که سن‌مان بالاتر می‌رود، استخوان‌های‌مان کم‌کم ضعیف و شکننده می‌شوند، بنابراین مهم است که در سال‌های اولیه‌ی زندگی‌مان به اندازه‌ی کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت کنیم. کلسیم، آهن، منگنز و برخی از مواد معدنی برای سلامت استخوان‌های‌مان بسیار مهم هستند، و پونه‌ی کوهی مقدار قابل توجهی از تمام این مواد را دارد، و همین باعث می‌شود که این گیاه آن برای افرادی که می‌خواهند از خود در برابر پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی‌شان محافظت کنند، عالی باشد.

۷. سطح انرژی را بالا می‌برد

 با بهبود سوخت و ساز بدن، به لطف ویتامین‌های گروه B و ترکیب ارگانیک منحصر به فردی که دارد، بدن شاداب و پرطراوت می‌شود و انرژی می‌گیرد. افزایش گردش خون، به دلیل حضور آهن و سطوح افزایش یافته‌ی هموگلوبین، کمک می‌کند که اکسیژن به طور کامل به سلول‌ها و عضلات بدن برسد، و در نتیجه انرژی و قدرت فرد افزایش یابد.

هشدار: اگر چه برخی از آدم‌هایی که به نعناع و دیگر گیاهان چند ساله‌ی علفی حساسیت دارند ممکن است با خوردن  یا لمس پونه‌ی کوهی دچار مشکلاتی بشوند، اما این گیاه معمولا به عنوان یک ماده‌ی آلرژی‌زا شناخته نمی‌شود و علائم واکنش آلرژیک به پونه‌ی کوهی بسیار خفیف هستند. کمی پونه‌ی کوهی به وعده غذایی بعدی‌تان اضافه کنید و ببینید که چه‌قدر می‌تواند برای‌تان مفید واقع شود.

خواص روغن پونه کوهی برای سلامتی و درمان

۸. درمان برفک دهان

برای درمان برفک دهان فقط کافی است مقداری روغن اورگانو (پونه کوهی) و یک لیوان آب آماده کنید. ابتدا، سه قطره از این روغن را در یک لیوان آب بچکانید. این محلول را خوب به هم بزنید. در نهایت، روزی دو بار، به مدت چند روز یا یک هفته، این محلول را میل کنید.

۹. بر طرف کردن زوائد گوشتی

رپورتاژ

برای این‌ کار، ۲ الی ۳ قطره از روغن پونه کوهی را با ۴ الی ۵ قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را روی زوائد گوشتی بمالید. اجازه دهید این ترکیب به طور طبیعی روی پوست‌تان خشک شود،‌ و سپس پوست‌تان را با آب گرم بشویید. این کار را روزی ۳ مرتبه انجام دهید.

۱۰. تسکین عفونت قارچی

برای درمان عفونت قارچی،‌ باید مقداری روغن اورگانو و روغن زیتون آماده کنید. روغن اورگانو (پونه کوهی) را با استفاده از روغن زیتون رقیق کنید. سپس این ترکیب را روی نواحی عفونی بمالید. این کار را هر روز، روزی دو بار انجام دهید.

۱۱. درمان درد لثه

نخست، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۲ قطره روغن پونه کوهی و هم‌چنین ۲ قطره روغن میخک در کاسه‌ای ترکیب کنید. سپس، دهان‌تان را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با این محلول بشویید. در نهایت، این محلول را از دهان‌تان خارج کنید. این کار را روزی ۳ مرتبه انجام دهید.

۱۲. درمان عفونت گوش

به آسانی می‌توانید برای درمان عفونت گوش، مقدار اندکی روغن اورگانورا به بخش خارجی گوش بمالید و چند دقیقه‌ای صبر کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید. با وجود این، حتما با خاطر بسپارید، از ورود روغن ارگانو به داخل مجرای گوش‌تان جلوگیری کنید.

۱۳. درمان قارچ ناخن

به این منظور، باید یک قاشق چای خوری روغن پونه کوهی و یک قاشق چای خوری روغن زیتون آماده کنید. این دو روغن را با هم ترکیب کنید. آن‌ها را خوب به هم بزنید و به نواحی آسیب دیده‌ی ناخن‌تان بمالید. اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه روی ناخن‌تان بماند. سپس، ناخن‌تان را با آب بشویید و کل ناخن و انگشتان‌تان را خوب خشک کنید. این کار را روزی ۲ مرتبه، به مدت چندین هفته، انجام دهید و به تدریج، نشانه‌های بهبودی را روی ناخن‌تان مشاهده کنید.

یک الی دو قطره روغن پونه کوهی را در یک کاسه‌ی حاوی آب جوش بریزید. اکنون، بخار متصاعد از این محلول را استنشاق کنید تا درد و گرفتگی قفسه‌ی سینه‌تان بر طرف شود.

هم‌چنین،‌ می‌توانید ۱۰ قطره روغن ارگانو را در ۶ قاشق غذاخوری روغن حامل نظیر روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، یا روغن هسته انگور رقیق کنید. سپس، این ترکیب را به آرامی روی قفسه‌ی سینه‌تان ماساژ دهید. یا این‌که، ترکیب یک لیوان آب و ۳ قطره روغن پونه کوهی را روزی ۲ بار بنوشید.

۱۴. درمان تبخال

نوک یک گوش پاک‌کن را به روغن ارگانو (پونه کوهی) آغشته کنید. سپس آن را روی تبخال‌های‌تان بمالید و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند روز، تکرار کنید.

۱۵. خلاصی از شر خلط

به آسانی،‌با مصرف چند قطره روغن اورگانو می‌توانید از شر خلط خلاص شوید. یا این‌که، می‌توانید این روغن عصاره‌ای را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. هم‌چنین، می‌توانید از کپسول‌های ارگانو (پونه کوهی) موجود در عطاری‌ها یا داروخانه نیز استفاده کنید.

۱۶. تسکین علائم عفونت سینوس

روغن اورگانو برای کاهش مخاط موجود در سینوس‌ها و خشک کردن مجاری بینی بسیار مفید است. دو راه برای استفاده از روغن پونه کوهی (ارگانو) برای درمان عفونت سینوس وجود دارد. ابتدا، می‌توانید دو قطره از این روغن را مستقیما روزی زبان‌تان بریزید. شاید به سرعت احساس کنید، نمی‌توانید مزه‌ی این روغن را تحمل کنید، ولی بهتر است کمی به طعم آن عادت کنید. باید این کار را روزی ۲ الی ۳ بار در طول یک هفته تکرار کنید. راه دوم این‌که، می‌توانید ۳ الی ۵ قطره روغن پونه کوهی را در ظرفی حاوی یک لیتر آب داغ بریزید. باید بخار متصاعد از آن را نفس بکشید تا وضعیت مجاری بینی‌تان بهبود یابد. این کار را هفته‌ای ۳ بار تکرار کنید. به تدریج نتایج خوب از آن به دست خواهید آورد.

۱۷. درمان گرفتگی بینی

ابتدا، مقدار اندکی روغن ارگانو را در یک فنجان حاوی آب میوه‌ی گرم یا آب معمولی بریزید. سپس، این محلول را خوب به هم بزنید و بنوشید. این کار را روزی ۲ بار تکرار کنید.

۱۸. درمان فولیکولیت یا عفونت ریشه‌ی مو

به آسانی می‌توانید با افزودن روغن پونه کوهی (اورگانو) به رژیم غذایی روزانه‌تان مشکل عفونت ریشه‌ی مو را در بدن‌تان درمان کنید. یا این‌که، می‌توانید این روغن را با روغن بادام شیرین یا روغن هسته‌ی انگور ترکیب کنید و میل کنید تا به نتایج خوبی دست یابید.

۱۹. درمان برونشیت

برای درمان برونشیت، به سادگی می‌توانید چندین قطره روغن پونه کوهی (اورگانو) را در دهان‌تان نگه دارید؛ برای رسیدن به نتایج بهتر، این کار را هر روز تکرار کنید.

۲۰. تسکین سرفه

روغن پونه کوهی در ترکیب با سیر و عسل می‌تواند برای تسکین سرفه بسیار موثر باشد. قبل از همه،‌ ۲ الی ۳ حبه سیر را در ظرفی حاوی یک فنجان آب بجوشانید. سپس، یک قاشق چای خوری روغن ارگانو را به آن اضافه کنید و همه‌ی مواد را خوب به هم بزنید. اکنون، اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه‌ای بماند تا به دمای اتاق برسد. پس از آن، مقداری عسل نیز به آن بیفزایید و باز هم خوب هم بزنید. این ترکیب را حداقل روزی ۲ بار بنوشید. این نوشیدنی باعث می‌شود راحت‌تر تنفس کنید و علائم سرفه‌تان کاهش یابد.

نوشته‌های مرتبط