خواص شیر بز: ۲۲ فایده شگفت‌انگیز شیر بز برای سلامتی

صحبت از شیر که به میان می‌آید، همه معمولا همیشه به شیر گاو یا شیر سویا فکر می‌کنند. اما آیا درباره‌ی شیر بز و خواص شیر بز که از دو نوع شیر دیگر بسیار قوی‌تر است چیزی می‌دانید؟ در این نوشتار از  ۲۲ فایده شگفت‌انگیز شیر بز برای سلامتی برای شما می گوییم.

خواص شیر بز

بنا بر بعضی اطلاعات به دست آمده، شیر بز شیری است که از بز ماده بعد از زایمان دوشیده می‌شود. در مدت زمان بین ۰ تا ۳ روز آغوزی تولید می‌شود که حاوی مواد مغذی بسیار بیشتری از شیر گاو است.

بعد از شیر مادر، شیر بز بهترین نوشیدنی جهان است و فایده‌های فراوانی برای سلامتی انسان دارد. شیر بز دارای یک ترکیب و ساختار مغذی است که بسیار مشابه شیر مادر است، در نتیجه، شیر بز هضم راحت‌تری دارد و مثل شیر مادر در بدن انسان تجزیه یا جذب می‌شود. علاوه بر آن، شیر بز حاوی منابعی از مواد مغذی است که سرشار از چربی خوب، پروتئین، آنزیم‌ها، مواد معدنی و ویتامین هستند.

 مواد مغذی تشکیل دهنده شیر بز

بر مبنای نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان، مواد مغذی شیر بز پتاسیم است که برای ثابت نگه داشتن فشار خون مفید است، عملکرد قلب را تنظیم می‌کند، و خطر تصلب شرایین، سکته و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

خوردن روزانه‌ی شیر بز توسط کودکان، کمک می‌کند تراکم استخوانی خوبی داشته باشند، هموگلوبین‌شان افزایش پیدا کند، و همچنین ویتامین‌های A، B1، B2 و B3 را فراهم می‌آورد که برای رشد و توسعه‌ی نرون‌ها و سلول‌های مغزی مفید است که می‌توانند به بهبود هوش کودک کمک کنند.

آمینو اسیدهای موجود در آن عبارتند از سولفور متیونین، سیستین، و ماده‌ی سیستئین که برای ساخت مغز و سیستم عصبی سالم حائز اهمیت هستند، و در شکل‌گیری سلول‌های خونی برای سم‌زدایی مواد شیمیایی مضر که وارد بدن می‌شوند نقش ایفا می‌کنند.

عقیده بر این است که شیر بز فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی دارد. بر مبنای پژوهش‌های انجام شده می‌توان گفت شیر بز حاوی مواد مغذی و مواد معدنی کافی مانند فسفر، سدیم، و فلورین است. بنابراین،‌ ادعا شده است فایده‌های شیر بز برای سلامتی با فایده‌هایی که شیر مادر دارد برابر است.

با نگاه کردن به مواد مغذی بسیار متنوع و کامل آن، جای تعجب ندارد که فایده‌های شیر بز برای سلامتی نیز فراوان و متنوع باشند. در ادامه شما را با فهرستی از خواص شیر بز برای سلامتی آشنا می‌کنیم:

۱. به عنوان ضد التهاب

شیر بز به صورت طبیعی هموژنیزه می‌شود. در مقایسه با شیر گاو حباب‌های چربی موجود در شیر بز می‌توانند خودشان را به ذرات کوچکتری بشکنند و تجزیه کنند. این امر برای آسان‌تر کردن عمل هضم و جذب توسط بدن مفید است. خب، برای کسانی که از مشکلات روده یا گوارشی رنج می‌بردند که ممکن است به خاطر التهاب به وجود آمده باشند، مصرف شیر بز بسیار خوب است. خواص پروبیوتیک که در شیر بز وجود دارد می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی شود.

۲. حاوی اسیدهای چرب ضروری است

شیر بز نسبت به شیر گاو که حاوی ۱۷٪ اسیدهای چرب است، حدودا ۳۵٪ اسید چرب بیشتری دارد. علاوه بر آن، شیر بز وقتی خام خورده شود، حتی برای کسانی که تحمل لاکتوز را ندارند،‌ مفید واقع می‌گردد. شیر بز برای پایین آوردن کلسترول بالای خون نیز مفید است. اسیدهای چرب ضد میکروبی و دکانوئیک اسید موجود در شیر بز برای ترمیم سیستم گوارشی مفید هستند.

خواص شیر بز ۳: بهبود سیستم گوارشی

همان طور که در فوق اشاره شد، شیر بز برای سلامت دستگاه گوارش بسیار خوب است. این نوع شیر قادر است سیستم گوارشی شما را آرام کند و گرسنگی را به خوبی بر طرف کند در نتیجه روش بسیار مناسبی برای کاهش وزن است. علاوه بر آن، به خاطر عدم وجود هیچ پروتئین پیچیده‌ای در شیر بز این شیر نسبت به شیر گاو حساسیت‌زایی کمتری دارد.

۴. باعث آلرژی نمی‌شود

بسیاری از آدم‌ها شکایت دارند که شیر گاو می‌تواند آلرژی‌زا باشد و آن‌ها را نسبت به بیماری‌های تنفسی حساس و آسیب‌پذیر کند. اما شما نگران نباشید، شیر بز جایگزین بسیار مناسبی است و برای غلبه‌ بر مشکلاتی اینچنینی بسیار قدرتمند و مفید است. میزان چربی بالای شیر گاو باعث انباشته شدن مخاط می‌شود که به بروز آلرژی خواهد انجامید. حباب‌های چربی موجود در شیر بز فقط یک دهم چربی موجود در شیر گاو است. پس به همین خاطر می‌توانید با مصرف شیر بز از تحریک روده جلوگیری کنید.

خواص شیر بز ۵: عمل به عنوان یک عامل متابولیک

بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات انجام گرفته بر روی شیر بز، به این نتیجه رسیدند که شیر بز منابع قدرتمندی دارد که توانایی جذب آهن و مس را، به خصوص در کسانی که سیتسم گوارشی دچار اختلال دارند افزایش می‌دهد.

۶. کمک به پیشگیری از پوکی استخوان

معمولا کسانی که پوکی استخوان دارند برای افزایش میزان کلسیم مورد نیاز شیر گاو مصرف می‌کنند. هیچ ایرادی ندارد اگر حالا شیر بز مصرف کنند، چون شیر بز سرشار از کلسیم و آمینو اسید تریپتوفان است. کلسیم برای رشد، تراکم استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان کسانی که پا به سن می‌گذارند بسیار مفید است.

۷. به عنوان یک ماده‌ی مغذی خوب و طبیعی

علت معروف بودن شیر بز آن است که حاوی سدیم بیو-ارگانیک است که باعث افزایش جسارت، انعطاف‌پذیری و نشاط در افرادی می‌شود که شیر بز را دوست دارند. سدیم بیو-ارگانیک عنصری است که باعث انعطاف‌پذیری و سلامت مفاصل می‌شود. علاوه بر آن، شیر بز همچنین به عنوان دارو برای حفظ سیستم عصبی و احیای آن استفاده می‌شود.

خواص شیر بز ۸: درمان بیماری‌های سل و آسم

یکی از فایده‌های شیر بز برای کسانی است که بیماری‌های تنفسی مانند آسم، سل، برونشیت، عفونت ریه دارند. چون شیر بز حاوی فلورین و بتاکازین است که برای افراد مبتلا به آسم، سل، برونشیت، و ذات‌الریه مفید است.

۹. مناسب برای زنان باردار و زنان شیرده

رپورتاژ

یکی از فایده‌های شیر بز آن است که برای زنان باردار و زنان شیرده یک ماده‌ی مغزی مکمل محسوب می‌شود.

۱۰. برای زنان باردار

شیر بز در شکل‌گیری و رشد جنین در رحم نقش مهمی ایفا می‌کند. مصرف دو لیوان شیر بز در اوایل بارداری به فرایند رشد جنین و به رشد مغز نوزاد کمک می‌کند. این شیر همچنین برای حفظ بینه و پیشگیری از ضعیف شدن جنین مفید است.

۱۱: برای زنان شیرده

تغذیه‌ی کامل نوزاد به مواد مغذی نیاز دارد. شیر مادر برای نوزاد بهترین غذا است، اما اکثر زنان شیرده مجبور می‌شوند شیردهی را متوقف کنند چون جریان شیر سینه هنگامی که نوزاد همگام با رشد خود به غذای بیشتری احتیاج دارد کاهش می‌یابد. نوشیدن شیر بز دو بار در روز می‌تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند، اگر نوزاد شش ماهه باشد، می‌توان بنابر احتیاج و ضرورت به خود نوزاد نیز شیر بز خوراند.

۱۲. برای زیبایی پوست صورت

آیا می‌دانستید شیر بز می‌تواند به عنوان ماسک و اسکراب صورت استفاده شود؟ این روش برای نرم کردن پوست و از بین بردن منافذ صورت مفید است، در نتیجه پوست صورت از ناراحتی‌های پوستی مختلف مانند آکنه خلاص خواهد شد. و اکنون صابون‌های خوب بسیاری برای زیبایی صورت تولید شده‌اند که از شیر بز درست شده‌اند.

۱۳. درمان کم‌خونی

مصرف روزمره‌ی شیر بز می‌تواند شرایط افراد مبتلا به کم‌خونی را بهبود ببخشد چرا که این بیماری حاصل فقر آهن است. شیر بز می‌تواند آهن استفاده شده توسط بدن را افزایش دهد و احیاء هموگلوبین را تحریک کند. شیر بز، که با شیر گاو متفاوت است، تعامل بین کلسیم و آهن را در بدن به حداقل می‌رساند. تعامل بین کلسیم و آهن یک اثر بازدارنده‌ی دوطرفه دارد. به عنوان مثال، کلسیم موجود در شیر گاو می‌تواند جذب آهن در بدن را کاهش دهد.

۱۴. به عنوان پروبیوتیک

شیر بز غنی از الیگوساکاریدها یا موادی است که حاوی قندهای ساده است. الیگوساکاریدهای شیر بز، با همان ترکیب شیر مادر، در بدن به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کنند. این مواد می‌توانند روده را از قارچ‌ها و باکتری‌های تولید شده توسط ته‌مانده‌های غذا پاکسازی کنند.

۱۵: جذب ساده و راحت در بدن

فایده‌ی دیگر شیر بز برای سلامتی آن است که شیر بز توسط کسانی که تحمل لاکتوز پایینی دارند بهتر جذب می‌شود. این به خاطر آن است که لاکتوز شیر بز از شیر گاو اندکی کمتر است، در نتیجه، راحت‌تر جذب می‌شود. علاوه بر آن، توده‌ی پروتئین موجود در شیر بز که از طریق فعالیت اسیدی معده شکل می‌گیرد نرم‌تر است در نتیجه راحت‌تر هضم خواهد شد. این می‌تواند به فایده‌ی کودکانی باشد که اغلب دچار اختلالات گوارشی مانند ریفلاکس معده هستند.

۱۶. کمک به درمان آلرژی‌های پوستی

یکی از فایده‌های شیر بز آن است که به درمان آلرژی‌های پوست و سایر ارگان‌ها کمک می‌کند. لاکتوگلوبولین، به عنوان حفظ کننده‌ی پروتئین نقش ایفا می‌کند که باعث آلرژی و حساسیت می‌شود.

خواص شیر بز ۱۷: افزایش سرزندگی و نشاط

شیر بز می‌تواند بر مشکل ناتوانی جنسی یا کم‌میلی جنسی غلبه کند و نشاط و سرزندگی مردان و زنان بالغ را افزایش دهد. در نتیجه بزرگسالانی که شیر بز مصرف می‌کنند قوی هستند و به راحتی خسته نمی‌شوند.

۱۸. کمک به کاهش درد ناشی از سرطان

شیر بز می‌تواند به کاهش درد ناشی از بیماری سرطان کمک کند. آنزیم زانتین اکسیداز و نیاسین (ویتامین B3) در راستای مغلوب ساختن سلول‌ها یا تومورهای سرطانی عمل می‌کنند و همچنین اثر سموم شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهند.

۱۹: کمک به کارکرد لوزالمعده

شیر بز حاوی A2- بتاکازین و آمینو اسیدهای ضروری است که به عملکرد لوزالمعده (پانکراس) کمک می‌کند که کار آن تولید و ساخت انسولین برای بیماران دیابتی است.

۲۰. درمان زخم معده

منیزیم موجود در شیر بز در درمان زخم معده بسیار مفید است. شیر بز پروتئین پیچیده‌ای ندارد در نتیجه مصرف آن خطری ندارد و نیاز نیست بعد از مصرف نگران بروز آلرژی‌ها باشید.

خواص شیر بز ۲۱: حفظ سلامت قلب

شیر بز در حفظ سلامت قلب بسیار مهم است چون حاوی کلسیم بسیار زیادی است. اگر به طور مرتب و روزانه شیر بز مصرف کنیم، جریان خون ملایم خواهد شد، خطر سکته کاهش پیدا می‌کند، فشار خون کنترل می‌شود و التهاب رگ‌ها و شریان‌های خونی الیتام پیدا می‌کند.

۲۲. مناسب برای رژیم غذایی

شیر بز، که چربی کمتری نسبت به شیر گاو دارد، می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای لحاظ کردن در رژیم غذایی‌تان باشد. چون میزان چربی درون شیر بز از چربی شیر گاو کمتر است، و در عین حال پروتئین و آمینو اسید موجود در شیر بز با پروتئین و آمینو اسید شیر گاو برابر است.

در نتیجه، شیر بز فایده‌های بسیاری برای سلامتی دارد. این شیر خوشمزه و خامه‌ای است و شما می‌توانید روزی یکبار از آن بنوشید. سلامت باشید!

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط