خواص سوشی ماهی: 11 خاصیت شگفت‌انگیز سوشی برای سلامتی

خواص سوشی برای سلامتی شامل مواردی از جمله جلوگیری از کم کاری تیروئید، کنترل کاهش وزن و داشتن آنتی اکسیدان فراوان می‌شود. سوشی می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، سرشار ازاسیدهای چرب امگا۳ است، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، منبع خوبی از پروتئین است، به کند شدن فرآیند پیری کمک می‌کند و منبع خوبی از کلسیم برای استخوان‌ها و دندان‌ها محسوب می‌شود. از دیگر خواص سوشی می‌توان به داشتن آهن مورد نیاز برای تولید خون، جلوگیری از تصلب شرایین و تامین مواد مغذی لازم برای بدن اشاره کرد.

سوشی چیست؟

غذا نشان دهنده فرهنگ و عادات غذایی است و چه چیزی بهتر از سوشی می‌تواند غذاهای ژاپنی و آسیایی را معرفی کند؟ سوشی، تاریخی قدیمی دارد اما اصل آن با چیزی که ما امروزه می‌خوریم بسیار متفاوت است. سوشی به عنوان روشی برای نگهداری گوشت خام ماهی تازه برای ماه‌های سرد سال ابداع شد. ماهی را دودی می‌کردند و برای تخمیر شدن با برنج می‌پوشاندند تا بعدا مصرف شود. پس از چند ماه، برنج را دور ریخته و ماهی را می‌خوردند.

سوشی از جنوب شرقی آسیا به چین و ژاپن رسید. این کشورها به خاطر علاقه‌ای که به ماهی دارند و نقشی که ماهی در غذاهای آن‌ها دارد شناخته شده هستند. سوشی به سبک ژاپنی (Edo) که در تهیه آن از ماهی خام استفاده می‌شود، در ۱۸۲۰ معرفی شد. سوشی نیگری (با برنج فشرده) که امروزه تهیه می‌شود، حدود ۱۰۰ سال بعد ابداع شد و گفته می‌شود که خاستگاه آن نیز توکیو بوده است.

سوشی نیگری قبل از جنگ جهانی دوم در دکه‌های خیابانی فروخته می‌شد و پس از آن نیز محبوب ماند فقط برای شرایط بهداشتی، در مغازه‌ها فروخته شد.  رول کالیفرنیا، الهام گرفته از سوشی بوده و شاهدی بر شهرت و محبوبیت سوشی است. سوشی یکی از غذاهایی است که تاثیر مثبتی از جهانی شدن گرفته است و به کشورهایی مانند پاکستان، هند و تقریبا تمام کشورهای غربی راه پیدا کرده است.

سوشی، اثری هنری در بشقاب است و بسیاری از سرآشپزان در هنر برش زدن سوشی و خلق شاهکارهایی – که آن‌قدر زیبا هستند که دوست نداریم آن‌ها را بخوریم تا خراب نشوند – استاد شده‌اند. ماهی، در میان پروتئین‌های حیوانی، سالم‌ترین است و سوشی نیز با خواصی که دارد، به خوبی‌های ماهی اضافه می‌کند.

خواص سوشی برای سلامتی

۱. جلوگیری از کم کاری تیروئید

سوشی، منبع خوبی از ید است و شواهد علمی نیز نشان می‌دهد که ید به تعادل هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. ید موجود در سوشی می‌تواند برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بسیار مفید باشد زیرا از فعالیت غیر طبیعی هورمون‌های تیروئید جلوگیری کرده و آن‌ها را تنظیم می‌کند. کم کاری تیروئید یک بیماری جدی است که در بلند مدت می‌تواند کشنده باشد. این مشکل به چاقی غیر قابل کنترل و در نتیجه بیماری‌های جدی قلبی منجر می‌شود. اضافه کردن سوشی به رژیم غذایی می‌تواند به طرق بسیار از جمله رفع کمبود ید به شما کمک کند.

۲. کنترل وزن

در زندگی اجتماعی امروز، بیرون غذا خوردن به یک اجبار تبدیل شده است. اما به هر حال این کار باعث افزایش وزن و ایجاد عادات غذایی بد می‌شود. از این نظر، سوشی ناجی شماست چرا که سالم بوده و در اکثر موارد بدون روغن است و در واقع شما بشقابی پر از پروتئین و کربوهیدرات سالم دریافت می‌کنید. حتما شما نیز نمی‌خواهید در رستوران سالاد سفارش بدهید! بنابراین رستوران‌های سوشی جای خوبی برای غذا خوردن هستند.

۳. منبعی سرشار از آنتی اکسیدان

سوشی روشی خوشمزه برای دریافت آنتی اکسیدان‌های سالم است که از آسیب اکسیداتیو به پوست و سلول‌های DNA کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و سرطان می‌شوند مانند یک سد دفاعی عمل می‌کنند.

۴. پیشگیری از سرطان

سوشی معمولا با سس سویا و واسابی سرو می‌شود. واسابی سرشار از عناصر سالم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است. خواص آنتی اکسیدانی واسابی نیز با جلوگیری از عفونت‌های شکمی و سرطان خون در ارتباط است. واسابی برای جلوگیری از رشد تومورها و تسریع مرگ سلول‌های سرطانی مفید است.

رپورتاژ

۵. سرشار از امگا۳ و اسیدهای چرب

سوشی منبعی عالی از امگا۳ و اسیدهای چرب است که بازسازی سلول‌ها را افزایش داده و از بروز بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس جلوگیری می‌کنند. اسیدهای چرب موجود در ماهی باعث تقویت سیستم ایمنی شده و سلول‌های عامل بیماری‌هایی مانند لوپوس که ممکن است عواقب جدی داشته و حتی باعث مرگ اندام‌ها شوند را می‌کشند. لوپوس ممکن است یک بیماری ارثی نیز باشد اما در هر صورت اضافه کردن سوشی به رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

۶. پروتئین

سوشی یک ناهار یا شام عالی است. این غذا می‌تواند به تامین پروتئین سالم که برای فعال ماندن سلولهای مغزی مورد نیاز برای بازسازی سلول‌ها و عضلات، ضروری است، کمک ‌کند. خوردن سوشی – یک یا دو بار در هفته – برای افرادی که ورزش سنگین می‌کنند و در حال کاهش وزن هستند بسیار مفید است.

۷. کلسیم

ماهی منبعی عالی از کلسیم است. افزایش سن می‌تواند قدرت و تراکم استخوان‌ها را کاهش دهد و باعث مشکلاتی مانند دردهای مفصلی و آرتریت شود. مصرف کلسیم کافی در کنار دیگر مواد معدنی موجود در ماهی می‌تواند سلامت بدن را حفظ کرده و اثرات افزایش سن را خنثی کند.

۸. رژیم غذایی ضد پیری

سوشی یک غذای ثابت در رژیم غذایی ضد پیری است. ماهی و روغن ماهی به طور کلی می‌توانند باعث طول عمر شما شده و صورت‌تان را جوان کنند. ترکیبات موجود در ماهی که در تهیه سوشی به کار می‌رود، جسم را از درون و بیرون جوان می‌کند. ماهی سالمون در سوشی ثابت بوده و سرشار از اسیدهای چرب است که می‌تواند با تقویت سیستم بازسازی سلول‌ها، از تاثیر رادیکال‌های آزاد جلوگیری ‌کند.

۹. منبع آهن

آهن، ماده‌ای است که سطح سلول‌های قرمز خون و هموگلوبین بدن را تنظیم می‌کند. کمبود آهن می‌تواند کشنده باشد و باعث متوقف شدن قلب شود. ماهی‌هایی که برای تهیه سوشی به کار می‌روند، سرشار از آهن هستند.

۱۰. تراکم مواد مغذی

سوشی بدون جلبک دریایی کامل نیست. می‌توان آن را بدون برخی مواد دیگر تهیه کرد اما اگر عاشق واقعی سوشی باشید، جلبک دریایی برای‌تان یک ضرورت است. جلبک دریایی مزه خاصی دارد اما می‌توان گفت حداقل هیچ گیاهی روی زمین نیست که به اندازه جلبک دریایی مواد مغذی داشته باشد. این ماده غذایی، یک میان‌وعده سالم نیز هست که ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را برای شما فراهم می‌کند.

۱۱. جلوگیری از تصلب شرایین

ماهی، سالم‌ترین گوشت بوده و برای محافظت از قلب خوب است. اضافه کردن سوشی به رژیم غذایی به تنظیم سطح کلسترول و گلوکز خون کمک می‌کند. این غذا از تجمع کلسترول بد در عروق جلوگیری کرده و جریان خون سالم از قلب به بدن و از بدن به قلب را افزایش می‌دهد.

هر چه از سوشی بگوییم کم گفته‌ایم. ماهی، منبعی عالی از مواد معدنی متعدد و پروتئین است که در خوراکی‌های دیگر نیز یافت می‌شود اما ممکن است این خوراکی‌ها عوارض جانبی نیز داشته باشند. سوشی پروتئین خالص را به غذای شما اضافه می‌کند و خواص دیگری نیز دارد.

نوشته‌های مرتبط