چرا مشاوره نیاز اصلی ماست؟ (مشاوره چه کمکی به ما میکند؟)

در زمانی که به نظر می رسد پزشکی مدرن بیش از حد مشتاق تجویز قرص برای هر بیماری است، افزایش محبوبیت روان درمانی، یک مورد استثنایی مهم در زمینه‌ی درمان سلامت روان است. روان درمانی (“مشاوره روانشناسی” هم نامیده می شود) شامل صحبت کردن با یک متخصص سلامت روان در یک سری جلسات به عنوان جایگزین، برای داروست. اگرچه برخی در اثربخشی آن تردید دارند، تحقیقات ثابت کرده‌اند که حداقل ۷۵ درصد افرادی که تحت روان درمانی قرار می گیرند، برایشان موثر است. حالا به نظر شما چرا به مشاوره نیاز داریم؟ در ادامه میخوانیم.

چرا به مشاوره نیاز داریم؟

روان درمانی معمولا برای درمان افسردگی و / یا اضطراب توصیه می شود؛ همچنین مشاوره روانشناسی به افراد مبتلا به اعتیاد، اختلال استرس پس سانحه ای، مسائل وجودی، فوبیاها، غم و اندوه، تحولات زندگی، اختلال دوقطبی، ازدواج یا مسائل خانوادگی یا حتی کسانی که با مشکلات زندگی روزمره دست و پنجه نرم می کنند، کمک می‌کند. از روان درمانی بیشتر برای مشکلات ناتوان‌کننده و ناخوشایند استفاده می‌شود.

از آنجا که روان درمانی عمدتا حول خودشناسی متمرکز است، برای افرادی که به دنبال بهبود و شناخت بهتر خود هستند، کسانی که می خواهند به اهدافشان برسند و کسانی که صرفا می خواهند زندگی عاری از عادات مضر و شرطی سازی های گذشته داشته باشند، بسیار مفید است.

به گفته سایت روان درمانی ویکی روان درباره دلایل استفاده از مشاوره:

یکی از مزایای بزرگ گفتار درمانی، اثرات طولانی مدت آن است. به این دلیل که شما نه تنها در حال کار بر روی مسائل هستید، بلکه در حال توسعه ابزارهایی برای کمک به مقابله با مشکلات آینده هستید. پس اهمیت مشاوره گرفتن این است که درمان روان‌ پویایی در طول سال ها ماندگار است.

در ادامه توضیح میدهیم چرا به مشاوره نیاز داریم و چه کمکی به ما میکند؟

کمک به افسردگی

چرا به مشاوره نیاز داریم؟

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان است. این چیزی بیش از غم یک شکست یا یک دوره سوگواری پس از دست دادن یک عزیز است. نوعی اندوه مزمن است که مانع کیفیت زندگی فرد می شود. افسردگی اغلب شامل مشکلات خواب، تغییرات اشتها و احساس گناه یا بی تفاوتی است.

روان درمانی برای افسردگی بر اعتماد و حمایت عاطفی متکی است. درمانگر، محیطی راحت و خصوصی را برای درمان در اختیار افراد قرار می دهد. آن ها با هم علل و راه حل های احتمالی نگرانی های خود را بررسی می کنند. درمانگران به افراد افسرده کمک می کنند تا روش های جدیدی برای تفکر و واکنش ایجاد کنند. درمان یا تراپی به افراد اجازه می دهد تا به عزیزان و فعالیت هایی که بیش از همه به آن ها اهمیت می دهند، بازگردند.

مشاوره به درمان اضطراب کمک میکند

اضطراب شایع ترین وضعیت سلامت روانی است. نزدیک به نیمی از افراد مبتلا به افسردگی نیز نوعی اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب با استرس گاه و بی گاهی که همه افراد تجربه می کنند متفاوت است. اضطراب بالینی یک نشانه مداوم و مزمن است. افراد مبتلا به اضطراب بیشتر اوقات خود را در حاشیه می بینند. جنین افرادی شاید انتظار داشته باشند که اتفاق بدی بیفتد، حتی اگر مدرکی برای این ترس وجود نداشته باشد. این حالت به راحتی می تواند باعث عوارض اجتماعی شود. برخی هم با اضطراب برای کنترل احساساتشان درگیرند. آن ها می توانند بیش از حد خجالتی یا گوشه‌گیر شوند.

رپورتاژ

روان درمانی/مشاوره روانشناسی می تواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند تا قطب نمای خود را در زندگی بازیابند. فرد می تواند با شناسایی علل زمینه ای، زمینه احساسات خود را فراهم کند. آن ها به جای اینکه از ترس فلج شوند، می توانند احساسات خود را درک کنند، آن را بپذیرند و پیشرفت واقعی به سمت اهداف خود داشته باشند.

اضطراب نیز مانند افسردگی می تواند به اشکال مختلفی بروز کند، از جمله:

  • اضطراب عمومی با اضطراب مداوم و شدید مشخص می شود. این نگرانی ها اغلب نامتناسب به نظر می رسند.
  • اضطراب اجتماعی شامل سطوح بالای استرس در محیط های اجتماعی است. می تواند روابط را از بین ببرد و انزوا را تشویق کند.
  • فوبیاها ترس های غیرمعمول و شدید از یک محیط، موقعیت، یا شی هستند. افراد مبتلا به فوبیاها برای اجتناب از محرک های خود از مسیر خود خارج می شوند.
  • سکوت انتخابی یک فوبیای اجتماعی است که بیشتر در کودکان دیده می شود. کودکان مبتلا به سکوت انتخابی توانایی صحبت کردن دارند. با این حال، آن ها صحبت کردن در موقعیت های اجتماعی خارج از خانه را دشوار می دانند.

مشاوره به درمان وسواس ها و اجبارهای ذهنی کمک میکند

مشاوره و اهمیت آن

وسواس افکار مداوم و ناخواسته هستند. معمولا وسواس ها روی یک موضوع یا هدف خاص تثبیت می شوند. اجبار رفتارهای تکراری و غیرمنطقی هستند که افراد احساس می کنند باید انجام دهند. افراد اغلب برای کاهش استرس ناشی از وسواس های خود، کارهای اجباری را انجام می دهند. یک متخصص سلامت روان به افراد مبتلا به این شرایط کمک می کند تا رفتارهای خود را به صورت عینی بررسی کنند. آن ها الگوهای فکری منفی فرد را آشکار می کنند و جایگزین های مفیدی برای اجبارها ارائه می دهند. افراد با کمک گرفتن می توانند چرخه پریشانی خود را بشکنند.

کمک به روابط

شاید بپرسید در روابط چرا به مشاوره نیاز داریم؟ روان درمانی همچنین می تواند به بهبود روابط افراد کمک کند. متخصصان بر کمک به باز کردن خطوط ارتباطی افراد با یکدیگر تمرکز می کنند. مردم می توانند از این درمان برای به دست آوردن دیدگاه در مورد مشکلات ارتباطی که به وجود می آیند استفاده کنند. آن ها همچنین می توانند زمانی که می دانند مشکلی در پیش است، به صورت پیشگیرانه به درمان بپردازند.

انواع درمان برای روابط عبارت است از:

  • خانواده درمانی می تواند هم زوجین و هم کودکان را درگیر کند. هدف کلی آن بهبود روابط پرورشی است.
  • مشاوره ازدواج بر رابطه همسری بین دو پارتنر تمرکز دارد. هدف آن حل تعارض و تقویت پیوند زن و شوهر است.

شما شایسته حمایت هستید

روان درمانی و مشاوره می تواند به افراد کمک کند تا با طیف گسترده ای از تجربیات کنار بیایند. هر کسی که می خواهد اهداف زندگی‌اش را تعیین کند و یا روابط سالمی برقرار کند می تواند از مزایای درمان بهره‌مند شود. برای به دست آوردن حمایت لازم نیست در یک بحران ناتوان کننده باشید.

اگر مردم به فکر سلامت روان خود باشند، می توانند از تبدیل نگرانی های خود به یک مشکل بزرگ تر جلوگیری کنند. درمان می تواند باعث تسکین علائم و بازگرداندن کیفیت زندگی فرد شود. این کار می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند چگونه دوباره خودشان باشند.

هر کسی چالش های احساسی دارد. امروزه راه حل ها بیش از هر زمان دیگری در دسترس مردم قرار دارند. هیچ کس نباید به تنهایی رنج بکشد، چون مشاوره و روانشناسی در خدمت سلامت روان مردم هستند تا به رفع مشکلات روانی به بالندگی ذهنی و فردی برسند.

نوشته‌های مرتبط