خواص آب لبو: 22 خاصیت آب چغندر برای سلامتی ، پوست و مو

لبو یا همان چغندر قرمز پخته شده فوایدی شگفت‌انگیز برای سلامتی و جایگاهی مهم در یک رژیم غذایی سالم دارد. این خوراکی بنفش و شیرین، مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. از خود لبو قرمز یا ریشه و برگ های چغندر چغندر به صورت خام یا پخته در انواع سالادها، سوپ‌ها، و غذاهای خوشمزه استفاده می‌شود. اما نکته بسیار جالبی که در این مقاله به آن می پردازیم خواص آب لبو یا آب چغندر قرمز است. می‌توانید آب لبو را بگیرید و با نوشیدن یک لیوان از این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی، از خواص قدرتمند آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.در ادامه با ما همراه باشید تا درباره آب لبو بیشتر بدانید.

خواص آب لبو

مطالعات نشان داده‌اند خواص آب لبو یا آب چغندر موارد زیادی از قبیل سم‌زدایی بدن، کاهش فشار و کلسترول خون، بهبود سلامت قلب و بنیه بدن، و تقویت عملکرد مغز را شامل می شود. فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر آب لبو یا آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره‌مند می‌کند.

۱. کمک به لاغری و کاهش وزن

یکی از ویژگی‌های لبو که باعث می‌شود برای کاهش وزن عالی باشد، شیرینی طبیعی آن است. برای همین است که می‌توانید آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

آب لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌گویند با مصرف آب لبو بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند.

۱. کاهش فشار خون

طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب لبو یا آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند. بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصرها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

۲ . پیشگیری از سرطان

ممکن است آب لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

۳. شفابخش ناراحتی های قلبی

نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از انفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند.

خواص آب لبو

۴. بهبود سلامت مغز

گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

۵. افزایش سطح انرژی بدن

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آنها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند.

و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در آب لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

۶. تنظیم قند خون

بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون، م.) را کاهش دهد. و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

۷. بهبود سلامت جنسی

لبو از زمان رومیان باستان به عنوات تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی مصرف می‌شده است. لبو حاوی مقدار زیادی بور است، یک ماده‌ی معدنی که مستقیما با تولید هورمون‌های جنسی در ارتباط است. لبو آرامش‌بخش نیز هست. بتائین موجود در لبو ذهن‌تان را آرام می‌کند، و تریپتوفان در احساس شادی موثر است. هر دوی این‌ها می‌تواند به سرزندگی شما کمک کند. بر اساس پژوهشی که در عربستان سعودی انجام شده‌است، آب لبو نیز توانسته است به درمان ضعف جنسی کمک کند.

۸. منبع سرشار از فولات و بتالین

وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است. بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌است عصاره‌ی لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

۹. جلوگیری از آلزایمر

مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

۱۰. کمک به گوارش

رپورتاژ

مشاهده شده‌است مصرف مرتب آب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌بخشد. و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسدادهای کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند. از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

خواص آب لبو

۱۱. کمک به پیشگیری از زوال عقل

از دیگر خواص آب لبو برای سلامتی می‌توان به کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. زیرا گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

به گفته‌ی پزشکان متعلق به وب‌گاه WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر قرمز بر سلامت مغز دریافته‌اند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.

۱۲. کمک به سم‌زدایی از کل بدن

آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در لبو می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک کنند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

نشریه‌ی نیوترینتس پژوهشی جامع را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی لبو منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی لبو به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

۱۳. عامل تقویت بنیه و عملکرد ورزشکاران

آب لبو می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند و سطح انرژی را در بدن افزایش دهد. بدن می‌تواند نیترات را به انرژی تبدیل کند، و مصرف این ماده از طریق گیاهی نظیر چغندر بی‌خطر است.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در مجله آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی به چاپ رسید، مصرف آب لبو به دوندگان کمک می‌کند بتوانند سریع‌تر و طولانی‌تر بدوند. به گفته‌ی پژوهشگران، چغندر دویدن را در بزرگسالان سالم بهبود می‌بخشد.

۱۴. کمک به فعالیت های روزانه

مطالعات دریافته‌اند نوشیدن آب لبو می‌تواند در انجام بهتر و کارآمدتر کارهای روزمره به شما کمک کند. پژوهشگران دریافته‌اند مصرف آب لبو پیش از انجام فعالیت بدنی به افزایش میزان اکسیژن در خون، کاهش فشار خون، و بهبود واکنش‌های اندام‌های بدن به ورزش کمک می‌کند.

۱۵. درمان آرتریت

آرتریت یک بیماری مفصلی است که باعث ورم و درد در مفاصل می‌شود. این بیماری به عنوان استئوآرتریت‌ و آرتریت روماتوئیدنیز طبقه‌بندی می‌شود. استئوآرتریت زمانی اتقاق می‌افتد که غضروف بین مفاصل سائیده‌شده که باعث التهاب و درد می‌شود و آرتریت روماتئید ناشی از اختلالات خود ایمنی است که در آن سلول‌های سفید خون، غضروف را تخریب می‌کنند. به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در آب لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

۱۶. کمک به التیام یافتن زخم‌ها و کبودی‌ها

ثابت شده‌است که ویتامین C کمک می‌کند که روند بهبود کبودی تسریع شود. از آن‌جایی که لبو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها فایده‌ی زیادی دارد. همچنین از قدیم‌الایام، اعتقاد بر این بوده‌است که برگ لبو برای سرعت بخشیدن به فرآیند شفا بسیار موثر است. بنابراین، استفاده از لبو به عنوان دارویی برای التیام زخم و کبودی می‌تواند برای روند بهبودی مفید باشد.

۱۷. کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS)

آب لبو منبعی عالی از آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج‌دارند، ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن می‌تواند خلق‌وخوی شما را نیز بهترکند. خلق‌وخو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

۱۸. جلوگیری از سکته‌ مغزی

این مورد هم یکی دیگر از خواص آب لبو است. اگر سلامت ذهن شما در حد خوبی قرار ندارد و فشار زیادی را احساس می‌کنید، فشار خون‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با بالا رفتن سطح فشار خون نیز احتمال بیش‌تری برای رخ دادن سکته‌ی مغزی وجود دارد.

لبو به عنوان یک ماده‌ی خوراکی که می‌تواند از سکته‌ی مغزی جلوگیری کند، شناخته شده‌است. در واقع، وجود پتاسیم در این ماده‌ی خوراکی به تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. در عین حال، پتاسیم که یک واسازودیلاتور نامیده می‌شود، رگ‌های خونی را شل می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد و به این ترتیب خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین باید پذیرفت که لبو سلامت بدن را بهبود می‌دهد.

۱۹. جلوگیری از مشکلات تنفسی

سیستم تنفسی یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین قسمت‌های بدن ما است. ما باید برای جلوگیری از هر گونه مشکل تنفسی، یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. ثابت شده‌است که آب لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. علاوه بر این، این ریشه‌ی خوراکی غنی از ویتامین C است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که دارای مزایای زیادی برای بدن ما است. به این ترتیب خوردن آب لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

۲۰. افزایش آنتی‌اکسیدان بدن

می‌توان این ویژگی را به وجود ترکیبات پلی فنول و بتالین در لبو نسبت داد که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی داده‌است. بر اساس یک پژوهش رنگدانه‌ی بتالین در لبو خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد. این خواص به درمان آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکردهای شناختی کمک می‌کند.

۲۱. جلوگیری از آب مروارید

لبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است که می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد نیز مفید است.

۲۲. بهبود سلامت پوست

مشاهده شده‌است مصرف آب لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌کند. هم‌چنین همان‌طور که قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت غشای مخاطی را بهبود می‌بخشد.

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط