جاهای دیدنی یزد: ۱۰ جاذبه گردشگری یزد شهری پنهان در کویر

یزد، شهری پنهان در کویر، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای روی زمین، برخاسته از کویر – و یکی از عجیب‌ترین شهرهای ایران که از لحظه‌ای که قدم بر خاک آن می‌گذارید، شما را با خود به افسانه‌های شهرهای قدیمی می‌برد. تا پایان این مقاله با سایت بازده همراه باشید تا از جاهای دیدنی یزد و بهترین کارهایی که باید در یزد انجام دهید، آگاه شوید؛ وقتی به شهر یزد پا می‌گذارید، دل‌تان نمی‌خواهد بدون انجام این کارها، شهر را ترک کنید.

شهر یزد

یزد که از هر سو محصور در کویر است، شاید مانند دیگر شهرهای مرکزی ایران ساختمان‌ها و بناهای عظیمی نداشته باشد که دیدن آن‌ها به نظر بسیار ارزشمند برسند، ولی در عوض، کل بافت شهری و نحوه‌ی زندگی در این شهر، هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.

یزد، شهری بی‌همتا، با گذرگاه‌های باریک، خرابه‌های باستانی، مناظر زیبای پشت‌بام‌ها و شکوفایی روز افزون رستوران‌های درجه‌ی یک (همگی در یک کویر خشک) به تنهایی شایسته‌ی قرار گرفتن در برنامه‌ی سفر هر ایرانی است. البته، برای بازدید و قضاوت تمام زیبایی‌های این شهر خفته دست‌کم به دو روز گشت و گذار نیاز است – بعد از این دو روز، مانند هر مسافر دیگری، احساس می‌کنید زمان بیش‌تری برای کشف زیبایی‌های پنهان این شهر نیاز دارید.

۱۰ کار شگفت ‌انگیز که در شهر یزد باید انجام بدهید: داستان شهری پنهان در کویر

۱. کافه رستوران‌هایی بر پشت بام‌های یزد

یکی از بهترین راه‌ها برای مشاهده‌ی چشم‌اندازهای زیبای شهر یزد، رفتن به یکی از چندین و چند کافه‌ رستوران‌هایی است که روی پشت بام‌های مشهور یزد راه‌اندازی شده‌اند.

این کافه رستوران‌ها که در تابستان‌ها خنک، و در زمستان‌ها با پوشش‌های پلاستیکی گرم نگه داشته می‌شوند، بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید چند ساعتی با لذت بردن از مشاهده‌ی چشم‌اندازهای فراواقعی شهر، یک فنجان قهوه و چند غذای سنتی یزدی نوش جان کنید. تا آن جا که می‌توانید بیش‌تر این کافه رستوران‌های شهر یزد را امتحان کنید، زیرا هر یک از مکان‌ها چشم‌انداز و سبک مختلفی دارد؛ برخی از آن‌ها هنگام غروب بسیار زیبا هستند، برخی دیگر میلک‌ شیک‌های فوق‌العاده‌ای دارند، یا حتی برخی از آن‌ها چشم‌اندازی وسیع از کل این شهر کهن را به مشتریان نشان می‌دهند.

علاوه بر این‌ها، تعداد زیادی از این کافه رستوران‌ها در سطح شهر وجود دارند، که اگر زمان کافی در اختیار داشته باشید، می‌توانید به بسیاری از آن‌ها سر بزنید تا در نهایت، بهترین نمای شهر را پیدا کنید.

۲. موزه‌ی آب یزد

بهترین موزه‌ی ایران برای آگاهی از تاریخ جالب و حیرت انگیز قنات‌های ایران (کانال‌های آب زیرزمینی) که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. موزه ی آب یزد نیز جزو جاهای دیدنی یزد محسوب می شود.

یزد دارای تعدادی از قدیمی‌ترین قنات‌هایی است که به خوبی از آن‌ها محافظت شده است، زیرا این قنات‌ها که آب تازه و خنک را از زیر زمین و از کوهستان‌های اطراف در خود جاری می‌کنند، برای بقای این شهر کویری در زمان‌های گذشته حیاتی بوده‌اند. کمی وقت بگذارید و در تاریخ و فرایند ساخت این شاهکارهای مهندسی که همگی در یک عمارت حیرت انگیز بازسازی شده قرار دارند، کاوش کنید؛ در این موزه آزادانه می‌توانید از بالا یا زیر زمین درباره‌ی این قنات‌ها به کندوکاو بپردازید.

موزه‌ی آب مکانی است که هر آدمی، حتی با ذره‌ای کنجکاوی گذرا، باید از آن دیدن کند تا به این حقیقت پی ببرد که چگونه این شهر شگفت‌انگیز – یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان – توانسته‌ است در چنین شرایط سختی به زندگی خود ادامه دهد.

۳. هتل‌های سنتی یزد

برخی از هتل‌های یزد ترکیبی فوق‌العاده از هتل‌های مدرن و اقامتگاه‌های سنتی هستند که به تازگی بازسازی شده‌اند؛ چند مورد از این هتل‌ها در بهترین نقطه‌ی شهر، در فاصله‌ای نزدیک به مسجد جامع شهر یزد واقع هستند.

بیش‌تر این هتل‌ها از امکانات خوبی بهره‌مند هستند – امکاناتی که شاید به نظر برسند در هتل‌های سنتی قابل ارائه نباشند، از قبیل حمام‌های اختصاصی، دیوارهای ضد صدا و غیره. استفاده از این هتل‌ها بهترین راه برای تجربه‌ی مهمان‌نوازی سنتی مردم این شهر قدیمی، و هم‌زمان استفاده از امکانات باکیفیت و خواب راحت به شمار می‌رود.

این هتل‌ها دارای قیمت‌هایی مناسب، تخت‌خواب‌های مدرن، صبحانه‌ی رایگان، سیستم تهویه، سرمایش و گرمایش، و هم‌چنین کافه رستوران‌های زیبای‌ روی پشت بام با بهترین چشم‌اندازها از شهر یزد هستند. هتل‌های سنتی این شهر محل اقامت مناسبی هستند که بعد از گشت و گذار زیر آفتاب سوزان این شهر، بهترین جا برای استراحت و خنک شدن به شمار می‌روند.

۴. زورخانه صاحب ‌الزمان یزد

زورخانه صاحب الزمان یزد مکانی کاملا منحصر به فرد در ایران است؛ این زورخانه آب انباری تاریخی بوده که اکنون تغییر کاربری داده است و ورزشکاران در آن با ضرب و نوای استاد مرشد، به تمرین ورزش‌های باستانی و کشتی پهلوانی می‌پردازند.

این زورخانه هزینه‌ی ورود مشخصی ندارد و متصدی آن مبلغ اندکی از مسافران دریافت می‌کند، ولی گردشگران خارجی برای ورود به این زورخانه باید پنجاه هزار تومن پرداخت کنند – هر قدر که بخواهید می‌توانید در زورخانه بمانید؛ تمرین‌های زورخانه‌ای هر روز از ساعت ۵ بعد از ظهر آغاز می‌شوند. در گوشه‌ای از این زورخانه بنشینید و به ضرب و نوای استاد مرشد گوش فرا دهید و هم‌زمان، به مشاهده‌ی مردان، کودکان، و سالخوردگانی بپردازید که در مقابل‌تان در حال انجام تمرین‌های ورزشی اسرارآمیز باستانی ایرانی هستند.

ورود و تماشای حرکات ورزشی در این زورخانه برای زنان نیز آزاد است. و یکی از جاهای دیدنی یزد به شمار می آید.

۵. مسجد جامع یزد

رپورتاژ

مناره‌های مسجد جامع بر شهر کهن سایه افکنده‌اند – این بنای حیرت انگیز دارای دو مناره است و تماشای کاشی کاری‌های خیره کننده‌اش بسیار ارزشمند است؛ این مسجد در حدود سال ۱۳۴۰ تحت مرمت قرار گرفت.

هم‌چنین، در هر جای این مسجد الگوها و خطاطی‌های زیبایی با طرح‌های رنگارنگ وجود دارد که اگر خوش شانس باشید، متصدی آن‌جا می‌تواند زیباترین طرح‌ها را به شما نشان دهد – روی دیوارهای مسجد نماد چلیپا یا گردونه‌ی خورشید و الگوهایی از نام‌های مقدس به چشم می‌خورد که دائما کنار یکدیگر تکرار شده‌اند.

در این مسجد نیز یکی دیگر از بهترین نمونه‌های قنات در ایران وجود دارد که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است و یکی از جاهای دیدنی یزد نیز هست. در ساخت این قنات، پلکان کوچکی طراحی شده است که به سمت پایین و فضای اصلی قنات می‌رود – البته این قنات مکررا تعطیل می‌شود، زیرا متاسفانه این روزها آب این قنات آلوده است.

۶. برج سکوت یزد

این برج‌های دوقلو که در گذشته به عنوان بخشی از مراسم زرتشتیان کاربرد داشتند، برای بیش از ۵۰ سال متروک باقی مانده بودند. در حاشیه‌ی شهر، در بیابانی بادخیز، احساس خواهید کرد که درست وسط یک فیلم علمی تخیلی قرار گرفته‌اید و در حین کندوکاو ساختمان‌هایی مخروبه، از تپه‌هایی خشک بالا می‌روید تا از فراز این کوه‌های دور افتاده، به چشم‌اندازی خیره کننده از شهر کهن برسید. نظیر برج سکوت یزد در هیچ مکان تاریخی در سرتاسر ایران وجود ندارد؛ از شهر قدیم یزد تا برج سکوت با تاکسی حدود ۱۵ دقیقه راه است.

هم‌چنین، می‌توانید از آتشکده یا معبد آتش زرتشتیان نیز دیدن کنید تا اطلاعات بیش‌تری در خصوص این مذهب به دست بیاورید – البته، وضعیت ناامید کننده‌ی ساختمان و باغ‌های آن باعث می‌شود فقط آدم‌هایی جذب این مکان تاریخی شوند که حقیقتا به این موضوعات علاقه‌مند باشند.

۷. تور کویر یزد

از آن‌جا یزد یک شهر کویری است، پس جای تعجب نیست که امواج شن‌های روان فقط به اندازه‌ی ۳۰ دقیقه رانندگی از این شهر فاصله داشته باشند.

بهترین زمان برای رفتن به کویر هنگام غروب آفتاب است. ماهرترین راننده‌هایی که دارای خودروهای دو دیفرانسیل هستند، کاری می‌کنند که کویر، این موجود حیرت انگیز، را با تمام وجود سیاحت کنید و یکی از بهترین سواری‌های عمرتان را نیز تجربه کنید. به علاوه، اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید شتر سواری و آتش بازی در زیر آسمان پر ستاره‌ی کویر را نیز به تجربه‌های‌تان بیفزایید. با این‌که کویر یزد به حیرت انگیزی کلوت کرمان نیست، هم‌چنان به عنوان چشم‌اندازی باورنکردنی و نقطه‌ی عطف سفرتان به یزد به خاطرتان خواهد ماند.

۸. بازار خان یزد

چه تصویری از این بهتر می‌تواند سفر به یزد را به شکل برجسته‌تری در ذهن‌تان ثبت کند – کوچه‌های بی‌پایان و گذرگاه‌های سرپوشیده و طاق‌دار؛ مغازه‌هایی پر از طلاهای پر زرق و برق، قالیچه‌هایی مجلل، ادویه، و تاریخ … نهایت زیبایی.

فارغ از این‌که تاکنون چند شهر ایران را دیده‌اید، همیشه باید به بازارهای محلی هر شهر سر بزنید؛ بازار یزد نیز به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد، از این قاعده مستثنی نیست. بخش‌هایی از بازار یزد به شدت خاکی، بخش‌هایی دیگر شلوغ، و بخش‌های خاصی از این بازار نیز کاملا مدرن هستند – بعد از غروب آفتاب، در این کوچه‌های پر پیچ و خم به گشت و گذار بپردازید. در این ساعات، بیش‌تر مردم بعد از یک روز داغ و سوزان برای لذت بردن از نسیم خنک و شاداب کننده‌ی شب از خانه بیرون می‌آیند، با یکدیگر به گفتگو می‌پردازند، و مایحتاج‌شان را از فروشگاه‌های بازار خریداری می‌کنند.

۹. بافت تاریخی شهر یزد

آدم‌های آشنا به این کوچه پس کوچه‌ها هرگز در آن‌ها گم نخواهند شد، ولی به احتمال زیاد مسافران بعد کمی پیاده‌روی و رفتن به چند مسیر اشتباه، در این هزارتوی پیچیده‌ی خشتی گم خواهند شد.

بافت قدیمی شهر یزد، به عنوان یکی از کهن‌ترین سکونتگاه‌های روی زمین، ترکیبی از عمارت‌های بزرگ مسکونی و خانه‌هایی است که با دیوارهای بلند و کوچه‌های پیچ در پیچ محاصره شده‌اند، و هزارتویی را خلق می‌کنند که وقتی از داخل‌اش عبور می‌کنید، بدون راهنمایی آدم‌های محلی به سادگی نمی‌توانید از آن خلاص شوید. داخل شهر به گشت و گذار بپردازید و تا آن‌جا که می‌توانید تمام خیابان‌ها را سیاحت کنید، و همه‌ی حیاط‌های پنهان، درهای چوبی زیبا، مکان‌های فوق‌العاده برای عکاسی، ستون‌های نورانی، و تمام آن چیزهایی که شهر یزد را به میراث ویژه‌ی جهانی در یونسکو تبدیل کرده‌اند، کشف کنید.

۱۰. مجموعه‌ی امیر چخماق

مسجد امیر چخماق که نماد شهر یزد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌ها در نوع خود در ایران شناخته می‌شود، بهشت عکاسان است. بعد از ظهرها با گرمای ملایم یا هنگام شب با نورپردازی کامل و زیبا بهترین زمان برای بازدید از این اثر تاریخی است.

داخل ساختمان یک بازار کوچک قرار دارد که می‌توانید به آن سر بزنید، ولی بیش‌تر افراد محلی ترجیح می‌دهند بعد از ظهرها اطراف فواره‌ها بنشینند و با یکدیگر گفتگو کنند و از تماشای نمای سه‌ طبقه‌ی مسجد امیر چخماق لذت ببرند.

چگونه می‌توان به یزد سفر کرد؟

یزد در مرکز ایران قرار گرفته است. به آسانی می‌توان به وسیله‌ی اتوبوس، قطار، یا هواپیما به این شهر سفر کرد و جاهای دیدنی یزد بازدید کرد.

هر روز بین تهران و یزد پرواز مستقیم وجود دارد، و هفته‌ای یک بار نیز هواپیماها از یزد به سمت استانبول، دوبی، شارجه، کویت، و دوحه پرواز می‌کنند. هم‌چنین، دست‌کم هفته‌ای یک بار نیز پرواز مستقیم میان یزد و بیش‌تر شهرهای مهم در ایران وجود دارد. هم‌چنین، یکی از بهترین گزینه‌ها برای حرکت از تهران به سمت یزد، استفاده از قطاری است که در طول یک شب به مدت ۱۰ ساعت این مسیر را طی می‌کند؛ یا این‌که می‌توانید از تهران یا سایر شهرهای مرکزی ایران نظیر اصفهان و کرمان با استفاده از اتوبوس به شهر یزد سفر کنید.

شهر یزد به عنوان یکی از مراکز اصلی حمل و نقل در ایران و منطقه با مشکل خاصی در مورد رفت و آمد مسافران مواجه نیست.

ترمینال اتوبوس بین شهری و ایستگاه قطار از مرکز شهر بسیار دور هستند، بنابراین، بهتر است بلیط اتوبوس یا قطار را از طریق آژانس‌های مسافرتی معتبر در شهر یزد یا به صورت آنلاین تهیه کنید تا مجبور نباشد برای خرید بلیط مسیر طولانی را طی کنید. البته اگر بعد از یزد، قصد سفر به شیراز یا کرمان را دارید، گزینه‌های مسافرتی جالب – و البته، با صرفه‌تری وجود دارند که می‌توانند در وقت‌تان نیز صرفه‌جویی کنند.

 

منبع inspiredbymaps
نوشته‌های مرتبط